Interviuri Management

Pofta vine livrând

11 feb. 2019 5 min

Pofta vine livrând

Reading Time: 5 minute

Dacă anul acesta a avut o creștere de 150% și și-a consolidat poziția de lider pe piața locală de comenzi online de mâncare prin achiziția hipMenu, pentru anul viitor foodpanda România vrea să ajungă la 2.000 de restaurante și să se extindă în peste 20 de orașe, spune Radu Bălăceanu, Country Manager al companiei.

Radu foodpanda
foto – Vali Mirea

Cum a fost anul 2018 pentru foodpanda România?

Din toate punctele de vedere a fost incredibil. Am crescut de două ori și jumătate față de ce s-a întâmplat în 2017. Am ajuns, în momentul de față, la 1.000 de parteneri pe platforma foodpanda și suntem în 11 orașe față de patru în care eram activi până acum – București, Cluj, Timișoara, Iași, Oradea, Sibiu, Brașov, Constanța, Galați și urmează să deschidem în Craiova și Ploiești. Anul 2018 a fost absolut incredibil, dar a însemnat și un efort semnificativ din toate punctele de vedere. Dacă anul trecut eram 27, acum suntem aproape de 70 de colegi în echipă. Nu aveam un departament de resurse umane, totul era externalizat prin parte­neri, iar acum nici nu mai avem loc în birou.

Ce planuri aveți acum, că v-ați dezvoltat exponențial?

Delivery Hero, grupul german care deține foodpanda, tocmai ce a achiziționat hipMenu, care erau principalii noștri competitori la nivel național. Targetul este simplu: trebuie să rămânem de departe numărul unu în România. În momentul de față suntem de patru ori mai mari decât următorul competitor și acolo trebuie să rămânem. Vom ajunge la peste 2.000 de restaurante partenere anul viitor și vom fi în peste 20 de orașe. Acesta este planul pentru anul viitor: o expansiune cât se poate de rapidă.

Comenzile online de mâncare au înregistrat o creștere exponențială în ultimii ani. De ce credeți că are loc acest fenomen?

Puterea de cumpărare a crescut în România. Faptul că oamenii nu mai au timp deloc pentru ei se reflectă cumva și în faptul că încearcă să economisească cât mai mult timp, astfel încât să nu se mai ducă la cumpărături, să nu mai gătească acasă. Acestea sunt câteva dintre motivele importante. În general, piața de comenzi de mâncare prin aplicații crește semnificativ. Dacă până acum dura cinci – șase minute până să comanzi ceva, pentru că erai nevoit să suni, să aștepți la telefon, să răspunzi la întrebări despre adresă, acum lucrurile sunt mult mai simple, printr-o aplicație. La noi, o comandă poate să dureze și 30 de secunde dacă ești hotărât și știi ce vrei. Acesta este și motivul pentru care comanda prin aplicație crește semnificativ, mâncând practic din piața de comenzi telefonice și acolo se dă bătălia cea mai mare.

Câți clienți aveți, ce comandă de mâncare de obicei și care este valoa­rea medie a comenzii?

Avem câteva sute de mii bune de clienți activi care comandă la nivel de lună de cel puțin două ori pe platformă. Comanda medie diferă de la oraș la oraș. Dacă în București este undeva la 55 de lei, în Cluj comanda medie este la 53 de lei, iar în Iași este la 47 de lei. Vedem diferențe de la oraș la oraș. La fel și la orele în care se comandă. Dacă în București vedem că încep să crească comenzile de la 11:30 până la 14:00, la Cluj, Oradea, Timișoara vârful de comenzi începe de la 12:15, deci au o întârziere de aproximativ 45 de minute. Ce se comandă? Pe locul întâi este, de departe, pizza, care are 35% din piața de food delivery în general. Motivul pentru care pizza are atât de mult succes este că vine cel mai repede, procesul de preparare fiind extrem de rapid, și, pe lângă aces­tea este ceva ce poate fi împărțit cu ceilalți. Acesta este de fapt principalul motiv pentru care pizza este cea mai comandată la prânz. Un burger e cam greu de împărțit. Pe locul al doilea este mâncarea cu specific tradițional, ceea ce ne-a surprins în ultimul studiu de piață, pentru că mâncarea tradițională era pe locul patru, după alte bucătării. Pe locul trei este mâncarea asiatică, urmată de cea cu specific nord-american, adică burgeri, coaste și alte preparate din zonă.

Cum vezi viitorul pieței de food delivery?

Este o întrebare pe care ne-o pun și cei mai mari parteneri ai noștri și cred cu tărie că piața va arăta semnificativ diferit în șapte ani de zile. Motivul pentru care spun șapte ani de zile este că eu cred cu tărie că în 7 – 10 ani nu vor mai fi livrări la domiciliu făcute de persoane, ci vor fi livrări făcute de mașini, scutere, dispozitive care se vor duce automat la clienți. Motivul pentru care spun asta este că sunt branduri mari care deja investighează activ zona de AI, zona de mașini autonome, fără intervenția unui șofer sau a unui pilot. Atunci tot ce înseamnă unit economics în domeniul food delivery se va schimba semnificativ.

În momentul de față, livratorii sunt ca un argint viu, toată lumea aleargă după acești livratori. Sunt cei mai importanți oameni din businessul de food ordering și cred că această componentă se va schimba semnificativ. În ceea ce privește piața din România, cred că va continua să crească cu 20-25% de la an la an, iar platformele vor crește mult, mult mai rapid. Noi pentru anul viitor avem ca proiect cel puțin să ne dublăm, deci vom continua același ritm de creștere. În același timp, credem cu tărie că acum s-a aglo­merat foarte mult piața de platforme din România, cu toți competitorii venind în țară. Dar cred cu tărie că, în trei ani de zile, vor rămâne doar doi, pentru că deja vedem o creștere a tot ceea ce înseamnă costuri de achiziție pentru clienți, atât online cât și offline, prețurile au crescut semnificativ. Cred că această competiție este bună pentru a aduce nivelul de servicii acolo unde trebuie să fie, dar consider că vor rămâne doar doi jucători în următorii trei – cinci ani pe piața din România în ceea ce privește platformele online.

Între timp, în momentul de față este o criză de personal în piața muncii. Cum se resimte la voi?

Nu numai noi, dar și restaurantele au fix aceeași problemă. Mai mult decât atât, sunt foarte multe restaurante sau lanțuri care până acum își făceau livrarea proprie și acum deja începe să nu mai ren­teze pentru ei și încep să externalizeze și acest serviciu. Este o piață foarte dificilă. Nu mai există forță de muncă calificată pe piața din România care să facă asta. Pretențiile au crescut, prețurile nu pot să crească pentru că oamenii nu le pot susține. Piața din București a fost educată fără taxe de livrare pentru clientul final. Deci, sunt multe provocări. Din punctul meu de vedere, cea mai mare provocare pe care o avem este eficientizarea sistemului de livrare. Sistemul pe care îl avem noi are în spate o componentă de inteligență artificială, care ne oferă posibilitatea să prognozăm foarte exact atât flota, cât și timpii de care avem nevoie în funcție de ora din zi, motiv pentru care acest sistem învață singur ce este de făcut și ne dă o serie de recomandări. Majoritatea restaurantelor nu au un soft din acesta și nu pot să ajungă la eficiența la care suntem noi și atunci lucrurile se complică pentru ei. Provocarea cea mai mare este să aduci oamenii care să îți facă livrările efectiv. Pentru restaurante, să aduci oameni în bucătărie care să știe să folosească aparatele din bucătărie. Îmi aduc aminte că vorbeam cu un partener care îmi spunea că a ajuns la stadiul în care trebuie să facă o procedură pentru cum se dă cu mopul, pentru că oamenii nu știau să dea cu mopul. Aveau o procedură pas cu pas, cu poze, pentru cum să dea cu mopul. Cam ăsta e nivelul la care s-a ajuns.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: