Analize Tech

Print si creativitate in era internetului

21 dec. 2015 4 min

Print si creativitate in era internetului

Reading Time: 4 minute

Reinventarea este cheia succesului pentru un mediu pe care multi l-au considerat prea devreme depasit de avalansa online-ului. Printul ofera in continuare rezultate peste medie in marketing si comunicare, dar numai dublat de o strategie clara si inovatie.

Despre declinul printului se discuta de ani de zile. Asistam la o crestere constanta a cultului online-ului, in defavoarea unui mediu pe care multi il considera traditionalist si restrictiv. Cu toate acestea, in ciuda previziunilor obscure si a parerilor oscilante, printul ramane un element de referinta pentru oamenii de comunicare, de media si de marketing, precum si pentru publicul lor. O analiza mai atenta si o evaluare a directiei si trendurilor urmate de acest mediu in ultimii ani ne arata, insa, o imagine mult mai interesanta si nuantata privind prezentul si, mai ales, viitorul printului.

Am analizat, impreuna cu Dragos Balan, fondatorul Grafica si Tipar, casa de creatie si productie de materiale publicitare si de marketing, cateva cifre care arata cum printul isi mentine relevanta in era digitala, mai ales pe pietele dezvoltate. Astfel, conform studiului de piata „Global Commercial Printing: Market Research Report”, publicat de compania australiana IBISWorld in aprilie 2015, industria de printing, la nivel global, aduce venituri anuale de peste 700 de miliarde de dolari. Deloc putin pentru un mediu considerat a fi depasit, mai ales daca luam ca punct de referinta industria farmaceutica, unde, in 2014, s-au incasat 1.057 de miliarde de dolari. Potrivit studiilor citate de Chief Marketing Officer Council World Wide, 79% dintre reprezentantii companiilor care ofera servicii B2B definesc campaniile de mailing drept „eficiente” si „foarte eficiente”, in timp ce, pentru a genera o vanzare, o companie americana cheltuie 47,61 de dolari pe cataloage printate, 99,47 de dolari pe campanii de cautare online si 53,85 de dolari pe campanii de e-mailing.

„Cine nu obtine rezultate din print ar trebui sa faca o reevaluare serioasa a campaniei, a obiectivelor si a publicului abordat, fiindca, in mod sigur, va identifica neconcordante.” – Dragos Balan, fondator Grafica si Tipar

Studiile de peste ocean arata, deci, ca tipariturile au un cost per impresie mai mic decat uneltele furnizate de mediul online, ceea ce nu este o surpriza, daca luam in considerare supraabundenta de informatii existenta in acest moment pe World Wide Web si caracterul lor considerat adesea intruziv. Mai mult, in sustinerea acestei afirmatii vine si urmatoarea cifra: 91% dintre consumatori s-au dezabonat de la newsletterul unei companii la care se inscrisesera de bunavoie. Traim intr-o perioada in care publicul nu este pasiv si in care fiecare consumator doreste sa aiba controlul asupra informatiei pe care o primeste.

„In Romania, industria packaging-ului a fost ferita de explozia internetului, iar in sfera marketingului si comunicarii printul a ramas parte integranta din mixul companiilor, dar s-a pus presiune mare pe pret, fiind la indemana comparatia cu comunicarea si campaniile online. Ceea ce putini constientizeaza este ca nu printul in sine e atat de costisitor, ci canalul de distributie pentru raspandirea informatiei tiparite. Fie el curierat, flota proprie, forta de vanzari sau prezenta la evenimente, implicatiile resurselor financiare si umane depasesc productia de print. In plus, mai trebuie sa fii organizat, inventiv, bun negociator. Din pacate, de cele mai multe ori, pentru clienti inseamna sa iasa din zona de confort”, afirma Dragos Balan.

Printul, cu tot ceea ce inseamna el, iti ofera o experienta senzoriala complexa din punct de vedere tactil, vizual, olfactiv, care poate fi exploatata si transformata in ceva memorabil. Fiindca nu beneficiaza de efectele speciale ale mediului digital, el pune un accent extrem de mare pe creativitate, acordand, in acelasi timp, o atentie egala continutului si designului. Astfel, printul este mediul in care iti poti pune cu adevarat creativitatea in evidenta, cum a facut Grafica si Tipar impreuna cu Biz prin cateva coperte speciale care au facut din revista un obiect deosebit.

Acest lucru nu este, insa, de ajuns. „Eficienta printului depinde foarte mult si de targetul abordat, de cat de departe mergem cu nisarea sa. Cine nu obtine rezultate din print ar trebui sa faca o reevaluare serioasa a campaniei, a obiectivelor si a publicului abordat, fiindca, in mod sigur, va identifica neconcordante. Era flyerelor ieftine tiparite in volume mari a apus demult. Cred ca nu am mai tiparit flyere si pliante clasice de peste doi ani. Doar startup-urile mai folosesc asa ceva pentru ca nu au bugete de promovare inca de la inceput”, ne spune Dragos Balan. Tot el mentioneaza ca, in timp ce o campanie de e-mailing are o rata de deschidere medie de aproximativ 10%, una de mailing poate aduce o rata de raspuns de peste 50% si o rata de deschidere de pana la 90%-100%. „Explicatia este simpla, o scrisoare creativa nu intra in spam, ea ajunge la publicul targetat si, in functie de forma, calitatea si finisajul materialului, te atrage sa il deschizi. Apoi, prin relevanta subiectului comunicat si abordare persuasiva, apar si rezultatele.

A devenit neconventional sa trimiti o scrisoare sau un material tiparit, ceea ce cu multi ani in urma se intampla cu un e-mail. Practic s-au intors trendurile. Consumatorii au mai multa incredere in continutul tiparit decat in celelalte medii, fiindca inspira competenta si importanta. Online-ul pare economic, dar daca nu il sustii constant, devine un anonimat platit scump”, apreciaza Dragos Balan.

Sfaturi pentru print si comunicare

Pentru rezultate optime, Dragos Balan ne ofera cinci sfaturi despre cum sa cresti eficienta campaniilor tale de marketing si comunicare cu ajutorul printului:

Pune totul in context

Un material creativ, o brosura, o scrisoare cu un pop-up aduc rezultate doar atunci cand sunt incadrate intr-o strategie care sa vizeze nevoi, obiective, un public-tinta si care sa se incadreze in valorile brandului. Asigura-te intotdeauna ca vezi imaginea de ansamblu si ca actionezi in consecinta!

Fii open mind

Continui sa militez pentru creativitate si inovatie. Avem la dispozitie resurse tehnice si atatea idei, incat nu exista nicio scuza sa nu concepem materiale care sa atraga publicul, sa fie interactive si memorabile. Nu va mai ascundeti dupa „lipsa bugetelor”. Se pot face lucruri wow cu costuri medii.

Alege un design curat

Oamenii au nevoie de imagini echilibrate, atragatoare si cu contrast puternic, care sa le permita sa perceapa rapid informatiile importante. Alatura acestora texte puternice si concise si, cu siguranta, conversiile vor veni.

Alege finisaje de calitate

Tipariturile tale te reprezinta, sunt imaginea brandului tau, asa ca asigura-te ca optezi pentru materialele care sunt in concordanta cu pozitionarea ta. Nu cauta „ieftin” daca te vrei un brand premium. Clientul tau te va judeca, fie si inconstient.

Alege varianta eco

Disclaimerul de e-mail cu „printeaza acest e-mail doar daca ai nevoie” nu este suficient pentru a fi responsabil, atat timp cat alegi tiparul conventional, consumator de apa si cu multe procese chimice la baza. Exista solutii moderne, echipamente si cerneluri ecologice, care in combinatie cu hartia ecologica, pot sustine cu adevarat comunicarea ta CSR.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: