Interviuri Interviuri & Opinii MarComm Marketing Publicitate

Raluca Mihăilă, Utopic Brain: „Markendipity este cel mai frumos lucru pe care l-am inventat și funcționează de fiecare dată”

6 nov. 2023 7 min

Raluca Mihăilă, Utopic Brain: „Markendipity este cel mai frumos lucru pe care l-am inventat și funcționează de fiecare dată”

Reading Time: 7 minute

Adaugă valoare comercială companiilor vizionare construite pe integritate, excelență și un puternic simț al responsabilității pentru comunitățile lor. Cu specialități precum: Marketing, Branding, Product Ownership, Web Design & Development, Psychosynthesis Coaching. Raluca Mihăilă este Identity Architect, Marketing Creative Strategist, Psychosynthesis Practitioner și Owner Utopic Brain. Am avut o discuție foarte interesantă și educativă despre mai multe aspecte noi ale industriei de marcomm, despre combinarea tuturor acestor skill-uri deosebite cu curaj și pasiune.

Ce consideri că te-a atras către industria de marcomm?

Activarea sentimentului de autonomie și de liber arbitru în oameni. Frumusețea de a-i provoca să-și pună probleme și de a-i face intenționali în raport cu lucrurile importante pentru ei. Marcomm-ul făcut bine pune în mișcare rotițele propriilor convingeri, provoacă autochestionare și dezabateri fertile. Publicitatea a fost și va fi componenta mea preferată din marketing, pentru că este elementul de acupunctură care le străpunge pe toate celelalte. Ce m-a ținut în marcomm este mintea organizată. Sunt un melanj bun de abstract, unicorni și pragmatic.

Ce a ținut această pasiune alive și cum ai motivat-o și tu?

Bucuria de a face ce îmi place și de a mă află în mod natural la marginea narativelor dominante. “Ce s-a mai făcut” este punctul din care eu provoc structurile clasice. Deși, de exemplu, apreciez simetriile și le iau ca reper, nu mă opresc în ele, merg dincolo de echilibru și prefer replicarea mecanismelor naturale de tip perpetuum mobile.

Nu există echilibru static, ci un dans continuu între “în noi” și “cu ceilalți” din care ieșim schimbați de la un minut la altul. Ce fac este mai mult decât o pasiune, este un mod de a fi pentru că mă lasă să mânuiesc instrumente prin care colțuri de imaginație prind viață și schimba lumi. Sunt acolo unde trebuie să fiu, așa încât motivația este un foc interior de nestins.

A existat și nevoia de infuzie de motivație în provocările antreprenoriale, dar de regulă am ieșit din clinci prin schimbarea mea de atitudine. Am recadrat realitatea prioritizând ce vreau, alături de cine și cum pot ajunge acolo.

Care ai spune că sunt calitățile necesare unui bun marketer în 2023-2024? De ce?

  • Capacitatea de a fi o cameră de rezonanță pentru clienți. Brief-ul nu e un document pe care se completează linia punctată, ci omul din fața ta, viu și în mișcare. Hârtia suportă orice, dar intangibilele pe care le vezi în conversație spun totul. E nevoie doar de atenție, dialoguri pe bune și conversații cu sens.
  • Multidisciplinaritate. E util să fii expus la cât mai multe domenii, pentru a putea face conexiuni relevante. La intersecții se întâmplă cea mai neașteptată creație.
  • Integritatea ecosistemică. Ce faci când nu se uită nimeni e același lucru pe care îl faci când ești în lumina reflectoarelor. Ce susții șoptit la ureche e același lucru pe care îl spui la microfon. Conștiința de sine în raport cu amprenta geografică, emoțională, mentală, ecologică. Stăpânire de sine în poziții de putere. Când faci asta cu tine, propagi și în colaborări.
  • Disciplină. Exercițiul constant de eliminare de noise pentru a păstra ce contează. O sculptură continuă de priorități, informație și mecanisme emoțional-mentale.
Raluca Mihăilă, Utopic Brain
 credits Erik Zollner

Care au fost cele mai bune decizii profesionale pe care consideri că le-ai luat până acum și cum te-au ajutat ele în carieră?

Cele care în aparență au fost greșite. Să pornesc pe cont propriu; să mă nișez; să închei colaborări profitabile financiar, dar epuizante emoțional și psihic; să caut să mă reangajez în anul 3 de freelancing sau să recomand oameni pentru colaborări pe care aș putea să le țin pentru mine. Ce au făcut deciziile grele să fie bune a fost curajul de a-mi admite că vreau să schimb, nu să repar și să mă opresc din a încerca să fac foarte bine ceva care era fundamental nepotrivit pentru mine. Simbolic, am înțeles că trebuie să ies din agățarea de reproșuri că nu dansez balet perfect, când eu de fapt vreau să practic arte marțiale.

Dar cele mai bune sfaturi pe care le-ai primit și le-ai da și tu mai departe?

“Încrederea este o alegere, nu îi trata pe alții că și acum ar trebui să ți-o câștige”.

“Fă compromisuri, dar nu te compromite”.

“Cei care vor să te tragă în jos sunt deja sub ține. Vezi-ți de drum”.

Care sunt aspectele pozitive din industria de marcomm pe care încă le observi după atâția ani și cu care ai spune tu că rezonezi?

Minți creative ingenioase care își pun talentul în slujba unor demersuri de bine (sub formă de platforme media cool, educarea și încurajarea clienților să iasă din tipare de control & predict, evenimente minunate de nișă, agenții noi care fac lucrurile diferit, încercări constante de a face lucruri ca în țările mai avansate, pași mici și siguri înspre o proprietate corectă și profundă a termenilor din universul ESG).

Spuneai că etica este singurul contract pe care ar trebui să îl semnăm. Mai crezi în acest lucru? Dacă da, poți să dezvolți?

Da. Cred că integritatea personală este un far care nu doar că face lumină în viața proprie, ci o și propagă în jur, ajutându-te să vezi foarte departe. Este un spațiu în care știi că nu trebuie să sufli în iaurt sau să watch your back. Aș adaugă “buna măsură” ca act adițional la contract și voi explică de ce. Din punct de vedere filosofic, etica e una singură, adevărul e unul singur. Însă în realitate (aka filosofia aplicată), există multe excese așezate pe orgolii, inclusiv exces de etică. Acel righteousness enervant care polarizează în “totul sau nimic” și care nu servește, ci mai degrabă inflexibilizează și osifică.

E bine să avem o cale de mijloc, neînțelegând prin asta diluarea integrității. Dacă, de exemplu, susții ideea de adevăr, atunci nu minți nici clasic, nici prin omisiune, nici alb; dar e posibil să ajungi în postura să o faci pentru că în vârful listei tale e să nu faci rău – caz în care ori ai de învățat lecția conversațiilor dificile, ori găsești unghiul moral prin care să te poți privi în oglindă.

Cum funcționează viziunea ta de markendipity?

Ooooh, este cel mai frumos lucru pe care l-am inventat și funcționează de fiecare dată. Pentru cine chiar a citit cuvântul, este un duet de marketing și serendipity, un proces decriptat foarte pe scurt aici. Practic, folosesc mixul propriu (abstract, creativitate, pragmatism) pentru a facilita impact în ceilalți. Folosesc fotografii, cuvinte, desene, imaginație și un întreg arsenal de instrumente care clarifică și activează voință ca motor de schimbare pentru a mobiliza, pivotă și crea. Este pe cât de candid și jucăuș, pe atât de serios și eficace.

Utopic Brain este un boutique creativ cu clienți foarte diferiți, dar legați de un singur lucru: fac bine în jurul lor. Ce alte criterii trebuie să îndeplinească clienții tăi?

  • Disruptori care își fac singuri calea. Eretici creativi și catalizatori în comunitățile lor.
  • Empatici și generoși cu lumea în care trăim și doritori să îi rezolve tensiuni reale.
  • Conștienți de ei înșiși, de ecosistemele din care fac parte și de impactul pe care îl au.
  • Suficient de stăpâni pe ei cât să-și permită să aibă încredere în cei cu care lucrează.
  • Oameni de bine cu care îți e drag să te însoțești.

La rândul lor, ce trebuie ei să știe neapărat despre Utopic Brain? Cum vă poziționați pe piață și ce oferiți diferit de concurență?

Deși proiectele de amploare atrag colaborări satelit cu profesioniști specializați pe diferite nișe, când vorbesc de Utopic Brain, vorbesc de mine. Așadar, ce ofer eu diferit? Cred că oamenii nu au puncte de vedere diferite, ci sunt puncte de vedere ale acestei lumi. Eu sunt un astfel de punct de vedere care crește și potențează alte puncte de vedere și intersecția dintre ele. Cred că asta am diferit, văd semințele bine ascunse și fac din ele stejari care construiesc păduri.

Oferi servicii de Creative Marketing Architecture. Ne poți spune, te rugăm, mai multe despre ce presupune acest lucru?

La Marketing-ul clasic am venit mereu cu perspective noi, neașteptate și dobândite prin curiozitatea constant multidisciplinară. Asta înseamnă “creative”. În ceea ce privește “Arhitectură” de Marketing, ea vine din elementele pe care le aduc împreună într-un mod care nu există în teorii sau practici uzuale de piață. Îmbin Gestalt cu Scrum și Fototerapie la fel cum îmbin Psihosinteza cu Auditul de brand și Design Thinking. Strategia tradițională de Marketing este fundația a ceea ce fac; tot ce aduc extra este un întreg eșafodaj care duce în “arhitectură”. Și nicio construcție nu seamănă cu altă, fiecare client e diferit și asta mă dezvoltă și pe mine exponențial.

Cum funcționează un Identity Architect? Cum reacționează piața și cât de deschiși sunt clienții?

Arhitectură de Identitate vine din două direcții:

  • aceea de identitate de branduri (ca marketeer și brand builder) – unde creez, așchiez, decupez, sculptez, croiesc, cos, tai și tot ce mai e nevoie până iese construcția
  • aceea de identitate Personală (ca Practician în Psihosinteză) – unde creez și țin spațiul necesar ascultării, facilitării, ghidării, catalizării. Rezultatul: reașezarea clienților pe ce este important pentru ei.

O aducere împreună a celor două a născut un teren fertil pe care îl adresez distinct prin Branding pentru Facilitatori / Coachi, pentru că am perspectiva ambelor roluri.

Cei cu care interacționez reacționează foarte bine, fără să știe când și dacă le combin. Nici nu e important. Cu excepția cazurilor în care am explicit clienți de Psihosinteză sau clienți de Marketing, eu mă aduc cu totul în fiecare dialog, iar asta face fiecare interacțiune mai valoroasă.

Cum te ajută faptul că ești și practicant de Psychosynthesis în viața de antreprenoriat în marketing?

Face diferența prin faptul că îi văd pe cei din față mea dincolo de rol în timp ce îmi conștientizez și eu locul în relația cu ei; am mare grijă să nu editez ce aud de la ei cu impresii sau presupuneri personale. Este o linie extrem de fină între găsirea de soluții eficace și schimbarea involuntară a problemei cu ce crezi tu, ca și consultant, că trebuie rezolvat. Iar această profunzime psihologică și maturitate emoțională mută conversațiile către lucrurile importante care nu se spun. Din funcțional și tranzacțional mergem în învestire și co-creație.

Cum a fost din punct de vedere business pentru tine 2023 și ce îți propui pentru 2024?

A început cu călătorii și pauză de la lucru. Vara, însă, am stat locului și am lucrat intens pentru antreprenori români determinați să fie agenți de schimbare în piețele lor.

2024 va veni cu o bornă importantă în zona educațională, pentru că va însemna o rotunjire la propriu și la figurat a peste 1.000 de ore de training, practică, supervizare, co-facilitare, mentoring. Și va fi doar prima mie, sper eu, dintr-o călătorie (cu bătaie) lungă.

Profesional, îmi propun să continui ce am deja: colaborări de impact alături de parteneri cu care mă bucur să mă întâlnesc și în ochii cărora văd mulțumirea de a fi văzuți și înțeleși.

Array

Articole pe aceeași temă: