Cum se schimba consumul de media?

Internetul determina o crestere a consumului general de media cu 1.4% in 2015, potrivit primului raport Media Consumption Forecast al agentiei globale ZenithOptimedia, din care face parte Zenith Romania.

Studiul a urmarit schimbarea modelelor de consum media in 65 de tari din intreaga lume, si a evaluat modul in care timpul alocat diferitelor medii se modifica in perioada 2014 – 2017.

Concluziile studiului:

Consumul de internet va creste cu 10% pe an

Consumul de media la nivel global a crescut de la o medie de 461.8 minute pe zi in 2010 la 485.3 minute pe zi in 2014. In toti acesti ani, cantitatea de timp alocata folosirii internetului aproape s-a dublat de la o medie de 59.6 la 109.5 minute pe zi, iar timpul alocat consumului de media traditionala s-a redus de la 402.2 la 375.8 minute. Tehnologia mobila a creat noi oportunitati de consum media, permitand oamenilor sa acceseze internetul in afara casei.

Intre anii 2014 si 2017, cantitatea de timp oferita consumului de media din intreaga lume va creste cu o medie de 1,4% pe an, ajungand la 506.0 minute in 2017. In tot acest timp, consumul de internet va creste cu 9,8% pe an, cota acestuia din consumul total de media atingand 28.6% in 2017.

Tendinta de crestere a consumului de internet se aplica si pentru Romania, consecinta a amplificarii penetrarii telefoanelor inteligente si a tabletelor, a diversificarii si accesibilitatii ofertelor furnizorilor de servicii (voce + TV + Internet), favorizat si de contextul tehnologic (Romania se situeaza pe locul 4 in lume privind viteza de conectare la internet).

Media traditionala pierde competitia cu internetul

In timp ce internetul propulseaza consumul global de media, el erodeaza totodata media traditionala. Consumul pe fiecare tip de media traditionala, cu exceptia outdoor-ului a scazut intre 2010 si 2014, si ne asteptam ca declinul acestora sa continue pana in 2017.

Ziarele au suferit cel mai mult din concurenta internetului, fiind urmate de reviste. Intre 2010 si 2014 timpul mediu alocat citirii ziarelelor a scazut cu 25,6%, iar cel al revistelor cu 19,0%.

Consumul de TV insa a scazut cu doar 6,0%. Cifrele se refera exclusiv la timpul petrecut cu aceste medii in formele lor traditionale. Utilizarea acestor medii in extensia lor online este inclusa in consumul de internet.

Expunerea la publicitatea outdoor este in crestere

Timpul de expunere la publicitatea outdoor a crescut cu 1,2% intre 2010 si 2014, ajungand la 107.2 minute pe zi. Acesta este rezultatul mai multor factori: numarul in crestere al display-urilor construite in spatii publice, migratia catre orase din pietele in curs de dezvoltare, si o mai mare dorinta a consumatorilor de a-si petrece timpul liber in afara casei. Intre 2014 si 2017 ne asteptam la o crestere moderata a expunerii la publicitatea outdoor.

Televiziunea inca domina consumul global de media

In pofida recentului sau declin, televizorul ramane de departe cel mai popular dintre toate tipurile de mass-media la nivel global. In Romania, consumul de TV depaseste media globala; romanii stau in fata televizoarelor aproximativ 340 minute pe zi.

Consumul de Internet se claseaza pe locul 2, cu 109.5 minute pe zi la nivel global si 271.2 minute pe zi in Romania. In 2014 TV-ul cumuleaza 37.9% din consumul de media la nivel mondial, in scadere fata de 2010, preconizand o evolutie constanta pana in 2017.

Latino-americanii petrec cel mai mult timp cu mass-media, oamenii din Asia Pacific cel mai putin

America Latina inregistreaza cel mai mare consum media (744 minute in 2014), la polul opus fiind Asia-Pacific cu 301 minute pe zi.

Pe masura ce dezvoltarea economica le ofera oamenilor acces la mai multe tipuri de mass-media, prognozam o crestere medie anuala de 2,9% pana in 2017.

Foto:  © Solarseven | Dreamstime.com