Romania, o piata prea aglomerata

<p> Continutul video-on-demand este una din directiile strategice in planurile de dezvoltare ale Turner Broadcasting System Europe. Insa Gordana Duspara Moriarty, manager general al companiei, nu vede deocamdata oportunitati pe acest segment in Romania.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cum a fost anul trecut pentru operatiunile Turner in Romania?  </strong></p> <p> A fost un an destul de bun. Am incheiat contractul cu Cable Direct si am inceput  colaborarea cu Discovery, agentul care ne vinde spatiul publicitar si in Polonia, am localizat integral continutul Boomerang, ceea ce s-a transpus in cresterea ratingurilor, si am lansat Cartoonito. Pe ansamblu, veniturile din distributie au ramas constante. A fost un an bun mai ales comparativ cu cel anterior, poate nu la fel de bun ca 2009, cand vazand ce li s-a intamplat altor companii, putem spune ca noua ne-a mers bine.</p> <p>  </p> <p> <strong>De ce ati schimbat agentia care va vinde spatiul de publicitate? </strong></p> <p> Am facut aceasta schimbare deoarece am considerat ca ne va fi mai usor sa lucram cu un agent pan-european care lucreaza cu noi inmai multe tari si care este deja familiarizat cu ceea ce facem.  </p> <p>  </p> <p> <strong>Ati localizat integral continutul Boomerang. Cum a fost acest lucru perceput de parinti in conditiile in care stim ca le place sa-si expuna copiii la contact direct cu limba engleza?  </strong></p> <p> Exista intr-adevar o discrepanta intre ceea ce vor copiii si ce ce vor parintii. Avem de partea noastra ratingurile care au crescut in urma acestei decizii. Poate ca parintii vor sa-i expuna la contactul cu un post TV intr-o limba straina, dar copiii se plictisesc repede cand urmaresc ceva ce nu inteleg in totalitate, mai ales daca au posibilitatea de a urmari un program in limba lor.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce asteptari aveti de la 2012?  </strong></p> <p> Cred ca va fi un an interesant, diferit si dificil. Contextul economic european nu nu este tocmai favorabil, piata de publicitate, inclusiv cea din Romania, este la pamant. Pana acum au reusit sa ne mentinem veniturile la un nivel constant dar asta se datoreaza faptului ca avem o agentie foarte buna si faptului ca Boomerang si Cartoonito au crescut anul trecut, ceea ce ne este de ajutor anul acesta.</p> <p>  </p> <p> <strong>Daca publicitatea este la pamant, pe ce alte surse de venit va bazati? </strong></p> <p> Pe de o parte sunt veniturile din distributie care sunt in continuare solide si care reprezinta cam 70% – 80% din totalul incasarilor pe piata romaneasca, de cealalta parte sunt veniturile adiacente din comercializarea de licente pentru produsele destinate copiilor aflate in portofoliul companiei (haine, jucarii), care insa sunt destul de mici.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce faceti in sensul cresterii acestora din urma? </strong></p> <p> Avem un agent dedicat in Romania care se ocupa de vanzarea de licente (n.red. Eulico – European Licensing Company) insa piata este insuficient dezvoltata si puterea de cumparare nu este mare. O alta problema cu care ne confruntam este cea a falsurilor si a economiei subterane, contra careia noi luptam insa acesta este un proces de durata nu este ceva ce poate fi schimbat peste noapte.    </p> <p>  </p> <p> <strong>Comparand piata romaneasca cu cea poloneza care ar fi principala diferenta? </strong></p> <p> Polonia este o piata mare ca volum al veniturilor incasate, cu peste 12 canale TV pentru copii, in Romania sunt doar 5. Din acest punct de vedere ar mai fi loc de crestere, practic insa nu mai pot fi lansate alte noi canale deoarece spatiul oferit de furnizorii de cablu a ajuns la capacitate maxima.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care este specificul pietei romanesti? </strong></p> <p> Preturile pe care le-au stabilit operatorii de cablu din Romania sunt foarte mici comparativ cu alte tari din regiune, sunt la jumatate fata de Ungaria, de pilda, in conditiile in care PIB-ul Romaniei nu este la jumatate fata de cel al Ungariei. O problema pe care am observat-o pe piata romaneasca este ca in loc sa se creeze oferte diferentiate pentru segmente diferite de consumatori, operatorii de cablu au intrat intr-o competitie acerba intr-o singura directie: “cine ofera mai mult, pe mai putini bani?”. Efectele nu vor fi pozitive pe termen lung. Platformele de distributie vor fi supuse unei presiuni care va impune nevoia de a face economii in loc sa se investeasca inapoi in piata pentru lansarea de noi servicii, promovarea de video-on-demand, digitalizare.  </p> <p>  </p> <p> <strong>Cum v-ati adaptat strategia la nivel de companie ca sa faceti fata noului context economic?</strong></p> <p> Suntem in permanenta preocupati de gasirea de noi modalitati de livrare a continutului – video-on-demand este una dintre acestea. In SUA colaboram cu comcast.com, avand la baza conceptul numit “televiziune peste tot”, care le permite abonatilor sa acceseze continutul pe diferite platforme folosind o parola. CNN s-a apropiat foarte mult de tehologiile de user-generated content si de social media (live streaming pe Facebook). In ceea ce priveste canalele dedicate copiilor, suntem ceva mai precauti in utilizarea social media, punem mai degraba accent pe website, complementar canalului TV.  In Polonia am lansat Ben 10 mai intai prin video-on-demand si suntem incantati de impactul pe care l-a avut. Desi nu a reprezentat o sursa uriasa de venituri, initiativa a fost primita cu mult entuziasm.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce obiectiv de crestere v-ati setat pe zona de continut video on demand? </strong></p> <p> Avem ambitii de crestere insa deocamdata sunt moderate. Este mai degraba un mix intre un continut pur online platit si continutul care face parte dintr-o experienta mai complexa. Pana acum am sesizat o oportunitate de crestere a continutului platit pe zona de animatie pentru adulti, adultswim.com (n.red. canal lansat de Turner Broadcasting in 2001, disponibil in Statele Unite, cu spatiu de transmisie comun cu Cartoon Network, difuzat in intervalul orar 9 seara – 6 dimineata.</p> <p>  </p> <p> <strong>Pregatiti vreo lasare pe piata romaneasca in viitorul apropiat?  </strong></p> <p> Avem lansari de canale noi insa nu sunt sigura ca in acest moment exista o oportunitate si in Romania. In ultimii ani am lansat un canal de filme si seriale contemporane numit TNT in America Latina, Spania, Germania, tarile scandinave, Turcia. In aprilie anul acesta l-am lansat si in zona Benelux. De asemenea, in ultimii ani am fost activi in lansari pe segmentul de life style feminin. Am lansat Glitz in America Latina si, anul trecut, in Germania. Din pacate Romania este o piata mult prea aglomerata pe segmentul general entertainment. Asa ca, oricat de mult ne-am dori sa mai lansam un nou canal TV, acest lucru va trebui sa mai astepte, momentul nu e propice nici ca spatiu, nici ca nivel al veniturilor.</p> <p>  </p> <p>   </p> <p>  </p> <p>  </p>