Românii, dispuși să plătească mai mult pentru produse românești

80% dintre români caută în mod special produsele românești când merg la cumpărături și trei din patru iubitori de produse românești ar plăti chiar și 30% în plus pentru produse fabricate în România. De ce? Deoarece iubesc România și își doresc să contribuie la bunăstarea României. 47% dintre ei cred că așa pot susține companiile românești și 37% vor să ajute micii întreprinzători, cumpărându-le produsele. Acestea sunt două dintre concluziile celui mai recent studiu făcut public de MKOR Consulting.

În materie de produse alimentare, de îngrijire personală și de curățenie, consumatorii români pun calitatea și siguranța pe primul loc, mai arată studiul. 2 din 3 români aleg produsele de consum care le oferă cel mai bun raport calitate‑preț, iar pentru 51% calitatea este mai importantă decât prețul. În plus, înainte de a decide să cumpere un articol, jumătate dintre consumatori se asigură că produsele conțin ingrediente sigure și de calitate.

96% dintre consumatorii români includ în coșul lor lunar de cumpărături produse alimentare, de curățenie și de îngrijire personală românești.

Mai mult, 80% dintre ei caută în mod special produsele autohtone când merg la cumpărături, fie alegându-le de pe rafturi în locul celor străine, ori de câte ori au ocazia (51%), fie alegând anumite magazine, tocmai pentru că oferta acestora include produse românești (29%).

Produsele autohtone se bucură de o apreciere mai mare în rândul consumatorilor: 43% cred că sunt superioare din punct de vedere calitativ, iar 39% le consideră mai naturale comparativ cu cele din import.

Deși se bucură de o foarte mare apreciere în rândul consumatorilor, produsele românești nu se bucură de o promovare pe măsură”, afirmă Luiza Coneac, Research Manager MKOR Consulting.

47% dintre consumatorii de produse românești consideră că acestea sunt doar în mică măsură promovate ca ”Fabricat în România”. 

Doar 4% dintre români spun că ar alege produsele de import în locul celor autohtone. Însă chiar și aceștia o fac mai ales pentru că nu găsesc rapid, la îndemână, produse românești (24% dintre cei care aleg produse străine), nu au suficientă încredere sau nu sunt informați despre calitatea produselor locale (22%) ori pur și simplu nu știu care sunt produsele românești pentru că nu sunt suficient promovate (17%).

Care sunt cele mai apreciate mărci românești, potrivit studiului MKOR Consulting?

Categoria de produse proaspete, perisabile

Produsele lactate și mezelurile ocupă primele locuri în topul celor mai iubite mărci românești de produse alimentare perisabile.

Napolact se află pe primul loc atât în memoria consumatorilor, cât și în preferințele lor. 22% dintre cei ce preferă produsele românești cunosc marca Napolact și 18% au cumpărat cel puțin unul dintre lactatele Napolact în ultimele trei luni.

Producătorul de lactate Covalact și mezelurile Cris-Tim sunt următoarele două mărci cunoscute și preferate de consumatorii de produse românești perisabile.

De altfel, grupul Lactalis deține nu mai puțin de patru branduri de produse lactate românești în top 10 mărci apreciate de români: Covalact, LaDorna, Albalact și Zuzu.

Sursa: MKOR Consulting

Cele mai apreciate mărci românești de produse ambalate

Când vine vorba despre produsele cu termen de valabilitate mai îndelungat, consumatorii români preferă marca Boromir: 21% cunosc această marcă și 17% au cumpărat cel puțin un produs Boromir în ultimele trei luni. Băneasa și Scandia se află pe următoarele două locuri în preferințele românilor, pe acest segment de produse.

Sursa: MKOR Consulting

Cele mai apreciate mărci românești de băuturi răcoritoare și apă

Apele minerale românești sunt cele mai apreciate de consumatorii români, aflându-se pe primele opt poziții din top 10 al celor mai cunoscute și utilizate mărci de ape și băuturi răcoritoare românești.

Apa minerală Borsec conduce detașat topul. Mai mult de jumătate (52%) din consumatorii de apă și băuturi răcoritoare românești au menționat că știu acest brand și 44% l-au și consumat în ultimele trei luni. Dorna și Bucovina urmează în top, la distanță de prima poziționată.

Sursa: MKOR Consulting

Cele mai apreciate mărci românești de băuturi alcoolice

Ursus este cea mai cunoscută bere românească (19% din cei care consumă băuturi alcoolice românești cunosc această marcă), însă Timișoreana este preferată de consumatori (17% au cumpărat-o în ultimele trei luni). Vinurile de Cotnari ocupă locul doi în topul preferințelor consumatorilor de băuturi alcoolice produse în România: 17% cunosc această marcă și 16% au consumat vinurile Cotnari în ultimele trei luni.

Sursa: MKOR Consulting

 

Cele mai apreciate mărci românești de dulciuri și ciocolată

Ciocolata Rom și Poiana sunt preferatele românilor iubitori de dulciuri românești. Aproximativ 30% dintre ei cunosc cele două branduri românești. Mai mult, unul din patru au cumpărat ciocolată Rom în ultimele trei luni, în timp ce ciocolata Poiana a fost  consumată de 22% dintre ei.

Sursa: MKOR Consulting

Cele mai apreciate mărci românești de produse de îngrijire personală

Farmec și Gerovital conduc detașat topul celor mai cunoscute și utilizate mărci de produse românești de îngrijire personală și înfrumusețare. Totuși, percepția consumatorilor asupra originii brandurilor de produse de îngrijire personală se dovedește eronată în cazul a 5 produse din top 10 menționate. Astfel, mărci precum Nivea, Colgate, Elmiplant, Dove și Palmolive se regăsesc între mențiunile respondenților, chiar dacă nu sunt branduri românești.

Elmiplant a rămas în percepția consumatorilor drept brand românesc, deși acesta a fost preluat de Sarantis, producția fiind mutată în afara României încă din anul 2014.

Sursa: MKOR Consulting

Cele mai apreciate mărci românești de produse de curățenie

Doar trei produse românești de curățenie sunt cunoscute consumatorilor români: Dero, Nufăr și Triumf.

Ca și în cazul produselor de îngrijire personală, topul este completat de branduri străine, considerate de consumatori ca fiind românești. Ariel, Fairy, Ace, Bonux, Pur, CIF, Domestos, Axion, Ajax și Sano sunt printre cele mai frecvent menționate.

Sursa: MKOR Consulting

Studiul ”Preferința pentru produse românești” a fost realizat de MKOR Consulting în perioada septembrie-octombrie 2018, pe un eșantion de 1,067 respondenți cu vârste cuprinse între 18-54 ani, reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă și distribuție regională. Nivelul de încredere este de 95%, cu o marjă de eroare de 3%. Raportul complet poate fi descărcat gratuit aici

Foto: © George Tsartsianidis | Dreamstime.com