Antreprenori

Ruslan Cojocaru, Tucano Coffee: Un moldovean la curtea cafenelei de specialitate

29 mai 2023 4 min

Ruslan Cojocaru, Tucano Coffee: Un moldovean la curtea cafenelei de specialitate

Reading Time: 4 minute

Cum plănuiește Ruslan Cojocaru să cucerească întreaga lume cu Tucano Coffee, un brand lansat în urmă cu mai bine de zece ani în Chișinău, și ce strategie are pentru a atinge pragul de 100 de cafenele pe plan internațional în următorii cinci ani. 

Ruslan Cojocaru este pasionat de călătorii. Așa a descoperit atmosfera, căldura, creativitatea și, mai ales cafeaua bună pe care a savurat-o în cafenele de specialitate din America și Europa. Și-a dorit să aducă toate acestea acasă, în Chișinău, într-o perioadă în care în cafenele se tăia fumul de țigară cu cuțitul și clienții veneau mai mult pentru mâncare decât pentru cafea, care oricum era de proastă calitate. Așa a apărut, în 2010, brandul Tucano Coffee, care a mizat încă de la început pe cafeaua de specialitate și a promovat gustul cafelei, nu ideea cofeinei, o abordare diferită de cea clasică de pe atunci. 

„Am lucrat cu o echipă extraordinară la conceptul și designul locației. În una dintre călătorii, am văzut, într-o carte pe care o cumpărasem, un pattern al unui popor din America Latină, inspirat de tatuajele lor. Acesta era folosit pe hainele lor și alte elemente. Mi-a plăcut foarte mult și am încercat să încadrăm aceste pattern-uri în brand, oferindu-i o conotație etnică, să ofere acel sentiment că nu ești în orașul tău, ci în Columbia, Panama sau Africa. Din acest considerent am și folosit în design chipuri etnice, fețe mai ieșite din comun, expresive. Căldura și culorile au fost detaliile esențiale care au stat la baza conceptului”, spune Ruslan Cojocaru, fondatorul Tucano Coffee, denumire ce provine de la pasărea tucan, care locuiește în țările cu cea mai bună cafea din lume, în America Latină și este întruchiparea valorilor neobișnuite prin culorile vii, la fel ca brandul. 

Pariul curajos al antreprenorului din Republica Moldova a fost unul care s-a dovedit câștigător. Astăzi, Tucano Coffee numără 45 de locații deschise în șapte țări: Moldova, România, Germania, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Kazahstan și Republica Kîrgîză. Cele mai multe cafenele ale lanțului Tucano sunt în România, unde se află 30 de locații, iar altele patru sunt în proces de deschidere.  

„În România, ne dorim să fim prezenți în cele mai importante orașe, în majoritatea mall-urilor, în cartierele rezidențiale unde suntem doriți, unde sunt oaspeți care ne cunosc și doresc să venim mai aproape de ei. Să continuăm expansiunea, focusul fiind pe regiunea Golfului și Germania. Ne dorim să înaintăm încet, dar încrezător”, spune Ruslan Cojocaru, fondatorul lanțului Tucano Coffee. 

Extindere cu parfum de cafea de specialitate 

Piața urmează, de asemenea, un drum ascendent de o bună perioadă de timp, potențialul cafelei de specialitate fiind unul uriaș. În SUA, de exemplu, cafeaua de specialitate constituie 40% din toată piața, în timp ce în România, potrivit estimărilor lui Ruslan Cojocaru, aceasta ajunge la cel mult patru procente, iar în Republica Moldova însumează chiar mai puțin. Cafeaua de specialitate va acapara încet-încet din piața cafelei dark, a cafelei ieftine și va ajunge să cucerească și oameni care nu beau în mod normal cafea, dar pas cu pas se vor deprinde cu magia aromei, a gustului și a energiei pe care o primesc dimineața după o cafea bună. 

Producătorii investesc tot mai mult în acest domeniu, apar soiuri noi de cafea și regiuni noi care cultivă cafea de specialiate. „Cred în potențialul cafelei de specialitate deoarece în România este o sinergie creată de mai mulți jucători, prăjitorii care oferă un produs bun și promovează împreună ideea. Și noi avem propriul roasting factory în care prăjim cafeaua. Sunt de părere că în fiecare an se va dubla consumul cafelei de specialitate, potențialul acesteia fiind unul enorm”, adaugă Ruslan Cojocaru, fondatorul Tucano Coffee

Unul dintre modelele de extindere pentru care a optat antreprenorul este franciza, care oferă avantajele unei dezvoltări rapide. Investiția într-o locație Tucano ajunge la 1.100 – 1.200 de euro pe metru pătrat, iar taxa de franciză pentru brandul Tucano Coffee variază între 8.500 și 12.500 de euro și include designul, instruirea, suport în alegerea locației și la deschidere, dreptul de a folosi brandul, acces la baza de cunoștințe a brandului și avantajul prețurilor de rețea. Chiar dacă în mod normal Tucano Coffee deschide locații cu suprafețe mai mari decât un coffee shop clasic, atmosfera jucând un rol crucial, există și posibiliatea deschiderii unor locații în format mai mic, de tip „to go”, investiția într-un astfel de format fiind mai mică, de 60.000 – 70.000 de euro.

„Un partener de franciză, investind bani și dorind să creeze ceva solid, se atașează uneori mult mai serios față de afacere decât unii manageri ai companiei. Desigur, prin oferirea francizei sunt și dezavantaje. Trebuie controlată activ calitatea. Unii parteneri fiind mai creativi, improvizează mereu și trebuie să coordonăm totul”, spune Ruslan Cojocaru. 

Antreprenorul nu numai că nu se ferește să iasă pe teren ca să coordoneze și să verifice cu minuțiozitate fiecare proces și să îmbunătățească constant orice aspect al propriului business, ci chiar a acceptat provocarea Pro TV­ de a participa la emisiunea „Șef sub acoperire”. Deși recunoaște că nu a fost deloc ușor, nu regretă nicio clipă decizia luată pe atunci. A avut ocazia să observe multe lacune în produs și în procese pe care nu le putea remarca din „exterior”.

„Au fost multe aspecte pe care am încercat să le schimb după această experiență, dar și multe care m-au impresionat, cum ar fi cât de prietenoasă este echipa pe care o avem. Lecția de bază pe care am învățat-o este cât de grea e viața celor care sunt în prima linie la Tucano: barista, bucătari, chelneri, echipa responsabilă de curățene, cât de puțin timp le dedicăm noi, fondatorii fiind mereu ocupați cu strategii, rapoarte și neoferindu-le atenția cuvenită”, spune fondatorul Tucano Coffee. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 373 (16 mai – 16 iunie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Articole pe aceeași temă: