Opinii

Siguranța banilor pe timp de criză

7 mai 2020 3 min

Siguranța banilor pe timp de criză

Reading Time: 3 minute

Trăim vremuri în care siguranța valorează mai mult decât orice. Fie că vorbim despre despre propria sănătate, despre cei dragi sau chiar despre propriile finanțe, suntem mai conștienți decât oricând că trebuie să fim atenți și să luăm măsuri de prevenție în fiecare zi.

De Irina Nicoleta Scarlat, Head of Growth CEE – Revolut

Tehnologia face astăzi posibile lucruri de neimaginat în urmă cu doar câțiva ani și, atunci când vorbim despre bani, siguranța noastră este în multe cazuri direct proporțională cu măsura în care știm să folosim tehnologia în avantajul nostru. Dacă ne uităm la date, plățile cu cardul sunt astăzi cea mai sigură modalitate de a cheltui bani. Conform Băncii Centrale Europene, mai puțin de 0,1% dintre tranzacțiile realizate cu cardul sunt fraudate în România, ceea ce ne plasează printre cele mai sigure țări din Uniunea Europeană în ceea ce privește siguranța plăților electronice. Mai mult, Organizația Mondială a Sănătății a emis o avertizare cu privire la faptul că numerarul este purtător de virusuri și bacterii și recomandă folosirea plăților cu cardul în perioada pandemiei. În loc să fim nevoiți să spălăm banii, la propriu, cu apă și săpun, este momentul ca România să facă progrese semnificative în ceea ce privește adopția plăților cu cardul, fie că vorbim despre plăți contactless, plăți cu telefonul, sau plăți online.

În ultima perioadă s-a discutat mult în spațiul public despre nevoia de digitalizare și despre cum aceasta nu doar ne îmbunătățește viața, ci o face mai sigură. Plățile cu cardul sunt, în contextul de față, mai sigure pentru sănătatea proprie prin limitarea contactului cu numerarul, trecut din mână în mână. E foarte important să ajutăm oamenii să înțeleagă că, indiferent de emitent, banii lor sunt în siguranță atunci când aleg să plătească folosind cardul.

Plățile online. Recent, eMag a anunțat faptul că numărul de comenzi plătite cu numerar a scăzut semnificativ în ultimele săptămâni, iar peste 60% din comenzi sunt plătite cu cardul. Mulți oameni se întreabă însă ce pot face în situația în care datele de pe card le sunt furate? Din fericire, șansele ca acest lucru să se întâmple sunt extrem de mici, atunci când vorbim despre comercianți cunoscuți. Chiar și în cazul foarte puțin probabil în care acest lucru se întâmplă, dacă alegi, de exemplu, să plătești pe un site descoperit pe Facebook, tehnologia 3DSecure împiedică infractorii să realizeze plăți folosind cardul tău.

Revolut, platforma financiară globală care a depășit un milion de utilizatori în România, oferă utilizatorilor măsuri de siguranță sporită, datorită tehnologiei de ultimă generație care stă la baza produselor sale. Astfel, utilizatorii Revolut pot dezactiva cardurile pentru cumpărături online, atunci când nu le folosesc, sau pot folosi carduri virtuale (permanente, folosite doar pentru cumpărături online, care pot fi activate și dezactivate direct din aplicație), sau carduri virtuale de unică folosință, care se ”autodistrug” după fiecare tranzacție. Aceste funcționalități, împreună cu 3DSecure, garantează utilizatorilor siguranța plăților online.

Plățile contactless. Mulți dintre noi am auzit de mitul conform căruia infractorii se pot plimba cu POS-ul pe stradă pentru a ”fura banii de pe card” folosind tehnologia contactless. În practică, acest lucru este imposibil având în vedere faptul că POS-ul respectiv este emis pentru o entitate juridică, iar infractorul poate fi prins cu ușurință. Utilizatorii Revolut au la dispoziție, din nou, tehnologia ca măsură suplimentară de siguranță: aceștia pot dezactiva plățile contactless, direct din aplicație, atunci când nu le folosesc, pentru a evita situația puțin probabilă în care pot deveni victimele fraudei.

Ce se întâmplă însă în cazul puțin probabil în care devii victima fraudei? Răspunsul este simplu: recuperezi banii cheltuiți fraudulos. Asta pentru că emitenții de carduri au la dispoziție procedura de chargeback care, așa cum îi spune numele, înseamnă că banii se întorc în contul tău. Practic, tot ce trebuie să faci este să îi soliciți emitentului de card formularul de chargeback, iar banii îți vor fi restituiți în termen de 45 de zile (dacă ai folosit pentru plată un card Mastercard) sau 30 de zile (pentru cardurile Visa). Poți folosi chargeback-ul atât în cazul puțin probabil al unei fraude, cât și în cazul în care ai făcut cumpărături online, iar comerciantul nu livrează produsele sau livrează produse neconforme și nu poți rezolva problema direct cu aceștia.

Am auzit de prea multe ori expresia ”ce-i în mână nu-i minciună”. E timpul pentru o schimbare de paradigmă la nivelul întregii societăți românești. Acum, mai mult ca niciodată, este momentul să facem un pas înainte și să realizăm că nu doar banii noștri sunt în siguranță atunci când alegem să plătim cu cardul, ci și sănătatea noastră. Iar creșterea adopției plăților cu cardul și digitalizarea României sunt doar o parte dintre oportunitățile pe care le deschide criza pe care o traversăm cu toții, împreună!

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 342 . Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.

One Comment
  1. George Ivan
    Asa este Trebuie sa folosim cardurile cat mai mult. Nu trebuie sa stam cu cash ,Dar nu intodeauna ,mai ales cand ti se blocheaza cardul , incerci sa iei legatura cu Banca(REVOLUT) ti se raspunde dupa o saptamana pe chat si dupa ce dai mai multe explicatii despre sursa veniturilor nu ti se spune in cat timp se solutioneaza problema , ti se spune ca se va rezolva in cel mai scurt timp ( ce inseamna ca TIMP ) cel mai scurt timp? Asa ca aveti grije cum va gestionati veniturile si mai ales unde. O zi buna (nu ca a mea)

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: