Business Stiri

Studiu Euler Hermes: Retail-ul, între perturbări digitale și consumatori volatili6 min

16/09/2019 4 min read

Studiu Euler Hermes: Retail-ul, între perturbări digitale și consumatori volatili6 min

Reading Time: 4 minute

Euler Hermes, companie de asigurări de credite comerciale, recunoscută în doemeniul garanțiilor și al colectării de creanțe, prezintă un studiu cu privire la evoluția sectorului de retail, sector care are o valoare globală de 8.000 miliarde dolari și un risc mediu.

În pofida creșterii economice la nivel global, în 2019, experții Euler Hermes estimează o continuare a trendului ascendant al  vânzărilor la nivel mondial, datorită rezistenței consumului privat în majoritatea piețelor de top. În SUA se așteaptă o creștere a consumului privat în termeni de volum de la 2,6% până la + 2,7% în 2019, în Japonia (+ 0,4% și, respectiv, 0,9%) și consum privat stabil în China (creștere de 5%), precum și în zona euro (+ 1,3%), în ciuda unei scăderi în Italia (de la +1,5% până la +0,9%) și în Spania (+2,4% și respectiv 1,9%).

Astfel, veniturile totale din vânzări cu amănuntul se anticipează a continua creșterea în 2019. Companiile din Global Top 35, care concepe un top al finanțelor principalilor jucători din SUA, China, Japonia și Europa, vor înregistra o creștere cu 8% după două perioade consecutive la +9%. Totodată, rentabilitatea agregată, la nivelurile EBITDA și al veniturilor nete, ar înregistra o nouă creștere de două cifre (+ 12%), iar investițiile de capital ar crește  cu +7%.

Deși sunt anticipate aceste creșteri, 2020 prezintă perspective mai puțin favorabile, în special în SUA, această viziune mascând performanțele inegale ale companiilor din pricina concurenței intense, îndeosebi pe piețele occidentale mature. Cota de piață e-commerce în creștere (10% în SUA sau 525 miliarde dolari) este singurul factor cheie al transformării. Preferințele modificate ale consumatorilor și ale noilor intrați pe piață generează noi formate de magazine, propuneri variate de omni-channel, schimbări în mixul de prețuri și produs și apariția unor branduri mai mici de nișă.

Toți comercianții sunt nevoiți să se adapteze noului context, în special prin investiții în comerțul electronic și noile tehnologii, prin reducerea cheltuielilor de exploatare, prin economisirea costurilor în lanțul de aprovizionare și prin transformări ale procesului de testare: unele companii vând către terțe părți website-uri, unii comercianți cu amănuntul deschid magazinele urbane. Chiar și așa, nu toate companiile se pot adapta, sectorul de retail va continua să înregistreze închiderea de magazine și falimente în rândul IMM-urilor vechi, dar și în rândul companiilor mari. Anul trecut, sectorul de retail a înregistrat 51 de falimente majore în rândul companiilor cu o cifră de afaceri care depășea 50 milioane euro, inclusiv 24 de cazuri în Europa de Vest și 15 în SUA, în ciuda unei liste de 34 de cazuri în perioada 2015-2017. 

Sectorul retail în România

În ultimii ani, sectorul de retail local a cunoscut o creștere agresivă a consumului cu rate anuale, care au depășit de multe ori 10%. Astfel, comerțul cu amănuntul rămâne principala pârghie de creștere a Produsului Intern Brut și în 2019. În primul semestru, vânzările și consumul cu amănuntul au cunoscut o ușoară încetinire, dar par să-și fi reluat panta ascendentă, creșterile înregistrate fiind peste 8%, respectiv 7% în primele 7 luni ale anului și cu o intensitate mai ridicată în rândul bunurilor non-alimentare. Evoluțiile sunt confirmate implicit de insolvențele aflate pe un trend descendent la nivelul întregii economii (-29% în primele 7 luni din 2019).

Statistica optimistă se oprește, costul creșterilor de mai sus reflectându-se la nivelul majorării atât a deficitului comercial cât și a deficitului bugetar, în timp ce presiunea pe cursul valutar este însoțită de o inflație de aproximativ 4%, cu mult peste media europeană.

Din punc de vedere macronomic al schimbărilor, se observă un asincronism cu mișcările la nivelul statelor dezvoltate din Uniunea Europeană, unde dobânda la facilitatea de depozit a fost de curând redusă și mai mult în teritoriul negativ. La nivel sectorial, factorii care destabilizează nu par a fi aceeași. Chiar dacă e-commerce-ul continuă să crească anual, impactul în vânzările cu amănuntul încă este departe de cel din statele dezvoltate, unde o platformă online insuficient dezvoltată este tot mai des asociată cu scăderi semnificative la nivelul vânzărilor.

În pofida disponibilității informațiilor la nivel public al decalajelor menționate, consumul și vânzările cu amănuntul cresc susținut, ceea ce demonstrează influența scăzută a indicatorilor de sentiment la nivelul consumatorului local. Deși momentul în care va avea loc reglarea dezechilibrelor macroeconomice și a reașezării consumului pe baze sustenabile este incert, efectul va fi unul abrupt, influențat de întârzierea măsurilor de ajustare.            

 La ce ar trebui să fim atenți?

  • Penetrarea la nivel mondial a comerțului electronic și a comerțului mobil care atrag consumatorii departe de magazinele fizice;
  • Schimbarea preferințelor de cumpărături ale consumatorilor, creșterea durabilității, reciclarea sau proximitatea magazinelor;
  • Evoluția concept store-urilor și creșterea piețelor;
  • Creșterea investiției în seturile de date ale clienților, inteligența artificială (AI) și machine learning pentru a stimula experiența clienților și pentru a crește veniturile;
  • Agilitatea noilor intrați și presiunea din partea retailerilor online;
  • Conflictul în comerț, deoarece barierele și tarifele comerciale pot să perturbe lanțurile de aprovizionare, să crească costurile și marjele de presiune;
  • Insolvențele majore pe piețele mature din SUA și Europa.

Subsectoare

  • Bunuri de larg consum: Este sectorul cu cel mai mare număr de companii majore și reprezintă aproape două treimi din veniturile globale ale retailului, dar cu marje mai mici comparativ cu alți comercianți cu amănuntul. Jucătorii de top sunt din SUA și operatori unici, în timp ce retailerii europeni au o prezență internațională mai mare;
  • Bunuri de agrement: Este sectorul care a înregistrat cea mai mare creștere a veniturilor în ultimii cinci ani, cu o marjă peste medie în sectoarele comercianților cu amănuntul;
  • Îmbrăcăminte și accesorii: Sunt retailerii cu cea mai mare prezență internațională, dar cel mai adesea relativ mici în comparație cu alți comercianți.
  • Diversificat: Este sectorul cu cel mai mic număr de companii majore și marje reduse.

Puncte forte ale sectorului de retail

  • Așteptările pe termen mediu și lung în cererea de pe piețele emergente, creșterea clasei de mijloc;
  • Potențialul global al comerțului electronic, deoarece mai puțin de jumătate din populația globului  este conectată la internet;
  • Oportunități de creștere oferite de noile obiceiuri de consum;
  • Expertiza jucătorilor cu experiență  în privința lanțului de aprovizionare.

Punctele slabe ale sectorului de retail

  • Vulnerabilitatea încrederii consumatorilor și a vânzărilor către mediul geopolitic volatil și față de modificarea puterii de cumpărare;
  • Intensitatea concurenței de preț din cauza sensibilității consumatorilor față de  prețuri sau oferte promoționale;
  • Marjele reduce;
  • Costuri legate de revigorarea formatului învechit al magazinelor pentru a oferi o mai bună experiență a consumatorilor și servicii în magazine;
  • Investiții în inteligența artificială, realitatea augmentată (Augmented Reality) și alte noi tehnologii.

Principalii jucători ai sectorului de retail

Țara

Rol

Risc Sector

SUA

#1 producător

#1 investitor

C

Risc sensibil

China

#1 producător

#1 investitor

A

Risc scăzut

Japonia

#1 producător

#1 investitor

B

Risc mediu

Foto: © Peshkova | Dreamstime.com

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE