Interviuri Companii Management

Victor Căpitanu, One United Properties: Viziunea unui business durabil

27 iul. 2022 5 min

Victor Căpitanu, One United Properties: Viziunea unui business durabil

Reading Time: 5 minute

Când vezi lucrurile pe termen lung, privești dincolo de profitul imediat și te gândești și la valoarea pentru comunitate, la ceea ce lași în urma ta. Victor Căpitanu, cofondator și codirector executiv al One United Properties, spune că asta diferențiază fundamental compania de ceilalți jucători din piață.

Cu ce gânduri ați pornit businessul alături de Andrei Diaconescu și cum arată astăzi modelul de business One?

Noi doi ne știm din 1999 și începând cu anul 2000 am început să ­investim împreună. Suntem împreună în toate inves­tițiile, chiar și biroul îl avem îm­preu­nă, un birou pe care îl împărțim din 2005, de când am înființat prima firmă. Avem un parteneriat care s-a maturizat și funcționează foarte bine.

Am început Capital Partners în 2005, în anul următor am început să investim în dezvoltări imobiliare și după prăbușirea Lehman Brothers am creat One United Properties. În cursul acestor ani ne-am dat seama că trebuie să construim un business durabil, că nu e suficient să faci niște profit și să investești o sumă de bani, ci să lași și o moștenire în spatele tău.

Acest gen de gândire te obligă să iei decizii pe termen mai lung. Nu mă gândesc niciodată de pe o zi pe alta, ci unde ducem ­businessul peste 10 sau 20 de ani și ce lăsăm în urma noastră. Pe termen scurt s-ar putea să nu maximizezi profitul, dar o să reușești asta pe termen lung și, în plus, lași și o moștenire valoroasă în urma ta. Cu această gândire am construit One United Properties, practic de la zero, cu banii câștigați de la Capital Partners.

Ce vă diferențiază față de alte companii de profil?

Cel mai relevant element diferen­țiator este acela că noi am decis aproape de la început să ne organizăm profesionist și să ridicăm capital de la terți ca să facem o companie mai puternică, care în timp să reziste zeci de ani, poate mai mult. Este un gen de gândire care te diferențiază. O altă companie de profil, care doar ia un teren și construiește o clădire de birouri pe care o închiriază sau o vinde, nu creează valoare de equity în timp. Aici cred că este diferențiatorul cel mai mare.

Ca atare, noi din 2017 am început să ridicăm capital. Am făcut patru creșteri de capital până acum, a patra fiind prin listarea la Bursa de Valori București de anul trecut. A cincea creștere de capital o facem în această perioadă, începând de la sfârșitul lunii iunie: sunt 30 de zile în care acționarii existenți își exercită dreptul de preferință, iar ulterior o să facem un plasament privat, cu investitori instituționali de pe piața locală și internațională, pentru restul banilor.

Faptul că ne-am organizat așa creează o companie cu un bilanț mult mai puternic, cu o echipă mult mai puternică, organizată mult mai bine, cu procese mult mai clar definite, cu responsabilități mult mai clare și un control mult mai eficient al activității. Majoritatea companiilor de pe piață, din domeniul nostru, nu gândesc așa. Pur și simplu nu s-au organizat. Noi am mers pe modelul american: toate companiile din SUA s-au creat „pe spatele” unor antreprenori care au avut ideea potrivită la momentul potrivit și oportunitatea de creștere în față. Au pus bani, dacă au avut, au ridicat bani de la alți investitori din piață, ca să creeze practic „mamuții” de azi. Trebuie, însă, să ai puțină răbdare, căci rezultatele vin mai greu. Trebuie să înveți să împarți și cu ceilalți, să te gândești că faci bani pentru mai mulți oameni: ­pentru acționari, pentru ceilalți investitori pe proiecte. Dacă funcționează modelul, așa cum s-a întâmplat la noi, atunci e un sistem foarte puternic: toți din jurul ­nostru câștigă bani împreună cu noi.

Firma a creat valoare foarte mare pentru clienți, investitori, furnizori, pentru noi ca fondatori. Firma nu a creat valoare doar pentru mine, Victor, sau pentru Andrei (Diaconescu – n.r.), ci pentru un întreg ecosistem, care tot crește, zi de zi. Și în cele din urmă creează valoare foarte mare pentru țară, pentru România. Fiecare dezvoltare valoroasă nu crește doar valoarea proprietății sau a companiei care o dezvoltă. Crește întreaga zonă din jur, crește orașul: un oraș cu dezvoltări superbe, moderne, cu servicii, care aduc valoare pentru comunitate, integrate, așa cum am reușit prin proiectele One.

Care este potențialul de dezvoltare al Bucureștiului? Ce zone vi se par cele mai interesante pentru proiecte?

Aș putea spune că în jurul lacului ­Floreasca s-a creat cea mai dezirabilă zonă pentru apartamente în București. Sigur că sunt și alte zone interesante ­pentru dezvoltări. Cotroceni, de exemplu, care reprezintă totuși o zonă centrală, cu densitate mare și cerere dinspre clienți care nu au produse de calitate.

One Cotroceni Park
One Cotroceni Park

Ca atare, am realizat acolo o dezvoltare mixtă, cu produse de calitate, care reprezintă o propunere imbatabilă. One Cotroceni Park oferă 868 de apartamente, din care am vândut în primele trei trimestre 90% din apartamente, fiind practic cea mai mare dezvoltare a noastră de până acum. De asemenea, vom finaliza în acest an un proiect la Timpuri Noi, iar în centrul istoric al Capitalei am perfectat o achiziție.

De altfel, dacă am arunca o privire pe întreaga piață de apartamente, pe noi ne interesează prima jumătate, respectiv apartamente cuprinse în plaja de prețuri 80.000 – 150.000 de euro. În București, venitul mediu se afla acum pe la 1.000 de euro, lucru care s-a reflectat în succesul proiectului One Cotroceni Park: am vândut zilnic undeva între 5 și 10 apartamente.

În curând vom scoate la vânzare apartamente în proiectul One Lake­ District (pe malul lacului Plumbuita – n.r.), unde prețurile variază între 1.400 și 1.600 de euro/mp. Un ansamblu cu piscină, cu sală de fitness, restaurant, magazine și 500 de metri deschidere la lac.

Sunt investițiile imobiliare o soluție viabilă în actualele condiții inflaționiste?

Mie mi se pare că sunt singura soluție. Într-adevăr, crește dobânda la credit și este mai greu să iei un credit, dar pe de altă parte efectul deprecierii banului este mai mare decât efectul creșterii dobânzii. Dacă rămâi cu bani, oricum pierzi față de proprietăți.

Proprietățile au ținut mereu, în istorie, valoarea banilor. Dacă ții acum o sumă în cont, peste cinci ani nu o să mai poți cumpăra apartamentul dorit în acest moment. Protecție mai bună la inflație decât apartamentele eu nu cred că există. Dacă l-ai achiziționat și vrei să-l închiriezi: piața e mai bună, iei mai mulți bani; piața e mai slabă, iei mai puțin, dar ai un venit constant, iar la sfârșitul zilei îți păstrează și valoa­rea banilor.

Privind în urmă, în ultimii 30 de ani, cine a avut proprietăți a avut performanțe mai bune decât cine a ținut bani. Dacă te uiți de la un an la altul sau de la o lună la alta, nu îți dai ­seama. Trebuie să privești pe intervale mai ­lungi de timp să vezi dacă proprietățile îți protejează banii.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 365 (18 iulie – 15 septembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: