fbpx
Analize Companii Management

Viitorul joburilor în România4 min

16/06/2020 4 min read

Viitorul joburilor în România4 min

Reading Time: 4 minute

Aproape jumătate din cei care au lucrat de acasă (48%) spun că își doresc mult sau foarte mult să revină la locul de muncă și doar 18% spun că își doresc puțin sau foarte puțin să facă acest lucru, arată un studiu realizat, recent, de Ipsos, în parteriat cu platformele de recrutare BestJobs, eJobs, Hipo.ro și Undelucram.ro.

Cei care își doresc cel mai puțin să revină sunt tinerii între 25-45 de ani, cei cu studii superioare și angajații din București. Cu toate acestea, tot aproape jumătate (49%) dintre românii care au lucrat de acasă spun că se simt inconfortabil sau foarte inconfortabil cu reluarea lucrului de la locul de muncă.

Cele mai stabile domenii sunt IT/ telecom, HR, marketing, angajații din aceste domenii nu intenționează să își caute un nou loc de muncă în perioada următoare, în timp ce angajații din contabilitate-financiar, transporturi, turism, call centers caută activ noi joburi, chiar și în afara domeniului în care lucrează în prezent.

Cine sunt cei cei mai afectați?

Domenii precum IT/ telecom au fost afectate într-o mai mică măsură, în timp ce angajații din vânzări, producție/ logistică sau turism/ alimentație au avut de înfruntat provocări de tipul pierderii locului de muncă, șomajului tehnic sau reducerilor salariale.

Studiul arată că persoanele cel mai afectate de pierderea locului de muncă au între 45-54 ani, sunt din mediul rural și orașe medii sau au un nivel de educație mediu și submediu. În același timp, șomajul tehnic a fost o măsură ce a afectat mai degrabă persoanele de gen feminin, din orașe medii, cu educație medie.

Pentru 27% dintre respondenți nu s-a schimbat nimic la locul de muncă în ultimele luni, în timp ce, la polul opus, 19% și-au pierdut locul de muncă, 16% sunt în șomaj tehnic, iar 23% și-au văzut fie salariul sau beneficiile diminuate, fie norma de muncă redusă. Reducerile salariale au fost menționate într-o proporție mai mare de manageri, comparativ cu cei în funcții de execuție.

Emoțiile angajaților români

După starea de panică de la începutul pandemiei, emoțiile cel mai puternic resimțite sunt: îngrijorarea (46%, mai mult în rândul femeilor), optimismul (40%) și tensiunea (38%). Bărbații sunt mai rezistenți în fața acestui aflux emoțional, mai informați, mai pragmatici și mai pregătiți să privească optimist spre viitor. Femeile, pe de altă parte, sunt mai îngrijorate și mai reţinute în ce privește construirea unui plan de adaptare. Persoanele care activează în producție, deși mai îngrijorate, sunt mai pragmatice și optimiste. În același timp, cei care lucrează sau au lucrat în domeniul serviciilor sunt îngrijorați și tensionați, dar au și sentimentul că se află într-o poziție privilegiată comparativ cu angajații din alte domenii.

Indiferent de domeniul de activitate, cei cu o senioritate mai mare în muncă sunt mai pragmatici, mai privilegiați și mai încrezători cu privire la viitorul lor.

În ceea ce privește nivelul de senioritate și modul în care sunt resimțite diferitele stări emoționale, putem vedea că cei aflați la început de carieră au trăiri mixte, nu neapărat pozitive (plictiseală, singurătate, impulsivitate), în timp ce persoanele cu o experiență de peste 5 ani sau aflate la nivel managerial se declară cu precădere pragmatice, chiar privilegiate (în cazul ultimei categorii).

Bucureștiul înregistrează cel mai mare procent al celor care lucrează de acasă (65%) față de cei care au continuat să meargă la serviciu (22%). De asemenea, studiul a pus în evidență un clivaj major la nivelul întregii țări între cei care au lucrat de acasă (femeile, tinerii între 18-34 de ani, persoanele cu educație superioară) și cei care au continuat să meargă la serviciu, asigurând, practic, condițiile de bază pentru ceilalți de a putea să lucreze de acasă. Cei care au mers la serviciu au fost bărbații, angajații de peste 45 de ani, cei din mediul rural sau urbanul mic și mediu, precum și angajații cu educație primară și medie. Provocările lucrului de acasă au fost diferite în funcție de vârsta angajaților: dacă tinerii se plâng de lipsa unui program de masă și izolare socială, cei mai maturi au avut provocări pe măsură: învățarea unor deprinderi profesionale noi, gestionarea unei zile încărcate sau responsabilitățile familiale și parentale.

Studiul s-a desfăşurat între 11-17 mai 2020 în rândul a 4.221 de români prezenți pe platformele de recrutare BestJobs, eJobs, Hipo.ro și Undelucram.ro. Respondenții au fost invitați să participe la proiect de către fiecare platformă parteneră prin canalele proprii (newsletter, email, website). Vârsta participanților este între 18-55+ ani, cu o medie de vârstă de 39 de ani (mijlocul vârstei active de muncă). Participanții provin din toate mediile de rezidență, au diferite niveluri de pregătire educațională și se află la niveluri diferite în carieră.

Studiul a fost prezentat în premieră în cadrul webinarului ‘Viitorul pieței muncii în România’ în data de 10 iunie. Raportul de cercetare este disponibil la cerere și poate fi solicitat la adresa: office.ipsos[at]ipsos.com.

Foto: © Feng Yu | Dreamstime.com

One Comment
  1. […] Source: Viitorul joburilor în România – Revista Biz […]

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *