BizRemote by certSIGN Finanțe Interviuri

Vlad Popescu, Norofert Grup: Inovații românești pentru fermierii americani

18 ian. 2021 7 min

Vlad Popescu, Norofert Grup: Inovații românești pentru fermierii americani

Reading Time: 7 minute

A fost un an dificil, dar Norofert, companie locală care realizează produse inovatoare pentru agricultură, continuă investițiile și nu renunță la planurile de extindere în SUA. Obiectivul lui Vlad Popescu, CEO al Norofert Grup, este ca în următorii cinci ani jumătate din veniturile totale să provină de pe piețele externe.    

În agricultură, 2020 a adus o provocare dublă – pandemia și seceta, cum au fost afectate planurile Norofert?

Într-adevăr, 2020 a fost un an dificil pentru agricultura românească, plin de volatilități. Din fericire, impactul COVID-19 asupra Norofert pe piața locală a fost minim. Datorită modelului nostru de afaceri, de a produce inputuri cu mult înainte de începerea campaniilor agricole, nu am înregistrat întârzieri semnificative în activitatea noastră. De fapt, contextul pandemiei chiar ne-a impulsionat și am decis să facem încă un pas către digitalizare prin lansarea propriului nostru magazin online, unde fermierii pot achiziționa toate produsele Norofert fără a fi nevoiți să contacteze echipa de vânzări.

Cu toate acestea, pandemia a avut un impact redus asupra activității noastre de expansiune, deoarece ne-a întârziat ușor planurile de extindere în SUA. Dar, chiar și în aceste condiții, in iulie 2020, am reușit să înființăm o entitate juridică în statul Ohio, Norofert USA LLC, să obținem autorizare pentru distribuția și comercializarea primelor patru produse Norofert special dezvoltate pentru piața americană, precum și am înființat primele loturi demonstrative.

În ceea ce privește condițiile meteorologice, anul acesta ne-am confruntat cu una dintre cele mai grave secete din ultimii 25 de ani, care a afectat în principal regiunile de sud și sud-est ale României, unde unele zone au înregistrat daune de 80-90% la culturile de grâu și rapiță. Din fericire, situația noastră financiară nu a fost afectată semnificativ, deoarece în prezent livrăm produse unui portofoliu de clienți foarte larg și diversificat din punct de vedere geografic.

Per ansamblu, a fost un an dificil, în special al treilea trimestru, care este de obicei cea mai dificilă perioadă a anului pentru noi, ca și pentru orice afacere din agrobusiness de altfel, fiind o perioadă în care sezonul de recoltare pentru grâu și rapiță se suprapune cu sezonul de vânzări pentru campania de toamnă. Anul aceasta, pe lângă provocările obișnuite, am fost nevoiți să ne confruntăm și cu o pandemie globală. Cu toate acestea, am reușit să obținem un rezultat de care suntem mândri: 20,4 milioane de lei cifră de afaceri (+ 258% față de aceeași perioadă a anului 2019) și 5,26 milioane lei profit net (+290% comparativ cu primele 9 luni ale 2019).

„Din septembrie, am început și negocierea cu un număr de retaileri interesați de comercializarea produselor Norofert în SUA, atât online cât și în magazinele fizice” – Vlad Popescu, CEO Norofert Group

Este piața românească pregătită pentru produse dedicate agriculturii ecologice?

Vlad Popescu, CEO al Norofert Grup

România are un potential ridicat de utilizare a terenurilor pentru agricultura ecologică. Totuși, în 2018, România avea doar 2,4% pondere a terenurilor cultivate în regim ecologic din totalul terenurilor utilizate în agricultură – cea mai mică din UE. La polul opus se află Austria, cu 24,1% terenuri cultivate în mod ecologic, Estonia cu 20,6% și Suedia cu 20,3%.

Sectorul agricol local este încă foarte fragmentat, mulți fermieri nu folosesc deloc îngrășăminte sau le folosesc în mod greșit. Prin urmare, întreaga piață are încă nevoie de educație. Unul dintre rolurile noastre este de a informa fermierii locali despre oportunitățile pe care agricultura ecologică le oferă. Pentru fermieri, agricultura ecologică este mut mai profitabilă, deoarece produsele bio sunt vândute la un preț mai ridicat. O abordare modernă, ecologică și prietenoasă pentru sol poate permite României să-și crească producția în culturile cheie, precum și să mențină calitatea înaltă a solurilor din întreaga țară. Astfel, deși agricultura convențională generează o producție agricolă mai mare cu 10-15%, în cazul cultivării în sistem ecologic, această pierdere este compensată de un randament cu 40% mai mare obținut pe culturi.

Pe lângă credința noastră în agricultura organică, asistăm de asemenea la o schimbare generală către agricultura ecologică la nivel global și european. În mai anul acesta, Comisia Europeană a publicat Strategia „De la fermă la consumator” (From Farm to Fork), care presupune trecerea către un sistem alimentar mai sănătos și mai durabil. Printre alte obiective, strategia vizează reducerea folosirii pesticidelor cu 50% până în 2030, limitarea utilizării de nutrienți și creșterea ponderii suprafeței dedicate agriculturii ecologice la 25% din totalul terenurilor agricole din UE. Considerăm că această schimbare, impusă în toate țările UE, va avea un efect direct asupra creșterii suprafaței de terenuri cultivate în regim organic.

Ați anunțat investiții de 1,1 milioane euro pentru anul următor. Ce presupune această investiție și de unde vine finanțarea?

La sfârșitul lunii noiembrie, acționarii noștri au aprobat o majorare de capital, fondurile atrase fiind destinate alimentării unor investiții strategice ce ne vor ajuta să ne creștem capacitatea de producție și marjele operaționale. Capitalul va alimenta două investiții: instalarea unei linii de fabricație îngrășăminte de sol de mare capacitate si mărirea capacității și calității liniei de producție de pastile efervescente.
În ceea ce privește prima investiție, în prezent, avem un portofoliu limitat de îngrășăminte de sol, ce nu poate atinge potențialul maxim din cauza lipsei unei linii de producție de mare capacitate. Îngrășămintele de sol îndeplinesc un rol primordial, fiind baza oricărei culturi. Acestea se aplică la începutul fiecărui nou ciclu agricol pentru a asigura dezvoltarea normală și sănătoasă a plantelor. Cu o instalație de producție adecvată, vom avea oportunitatea de a ne extinde portofoliul de îngrășăminte de sol pentru a acoperi toată plaja de fertilizare macro și micro a culturilor cheie: grâu, floarea-soarelui, porumb și rapiță. În urma acestei investiții, Norofert va deveni cel mai mare producător de îngrășăminte de sol din România. Toate produsele concurente sunt importate și, având în vedere timpii de tranzit lungi, acest lucru are un impact negativ direct asupra disponibilității produselor și a nivelului acestora de vânzări. Având o linie proprie de producție a îngrășămintelor de sol în România, vom avea un avantaj competitiv unic față de toți ceilalți jucători prezenți în România.
Cât despre ce-a dea doua investiție, în mărirea capacității și calității liniei de producție pentru pastile efervescente, ne pregătim pentru o creștere a comenzilor pentru inovația noastră cheie. Ne așteptăm ca pastilele efervescente să fie produsul vedetă al portofoliului Norofert SUA, LLC și estimăm că aceastea vor reprezenta o parte semnificativă a vânzărilor pe piața SUA în 2021. Prin urmare, urmărim creșterea cât mai curând posibil a capacității și calității liniei de producție a tabletelor efervescente din Filipeștii de Pădure, unde vor fi produse în prima fază tabletele efervescente pentru piața din SUA. În a doua fază, o dată ce Norofert își va stabili o prezență solidă pe piața SUA, producția se va muta în statul Ohio.

Cum rămâne cu investițiile de peste Ocean? Ce așteptări aveți de la piața americană?

În Iulie 2020 am finalizat procesul de omologare a patru produse din portofoliul „Big Farms” destinat pieței din SUA. Această gamă de produse, localizată și adaptată specificului pedoclimatic al zonei de mijloc-est a Statelor Unite, se adresează culturilor de porumb, grâu, floarea soarelui și rapiță. În același timp, am început și colaborarea cu fermierii locali și am lansat procesul de înființare a loturilor demonstrative. Unul dintre aceste loturi a fost înființat într-una dintre cele mai bune ferme din Ohio, ferma McMahan Spafford din Rock Creek. Aceste loturi au o importanță deosebită deoarece joacă un rol crucial în demonstrarea eficacității și beneficiilor economice ale produselor noastre. Ca urmare a loturilor demonstrative pe care le-am creat împreună cu fermierii din statul Ohio, a apărut un interes tot mai mare pentru produsele noastre și în statele vecine. Prin urmare, încrederea noastră în planurile de expansiune pentru SUA continuă să crească.

De asemenea, am lansat și un site dedicat pieței din SUA, www.norofert.com, unde clienții și distribuitorii pot afla mai multe detalii despre gamele de produse pe care le comercializăm în SUA. Pe lângă gama „Big Farms”, avem planuri de a introduce pe piață și o gamă de produse „Ready Made” pentru consumatorii de retail, cele mai eficiente canale de vânzare fiind online și rețelele de retail. Din septembrie, am început și negocierea cu un număr de retaileri interesați de comercializarea produselor Norofert atât online cât și în magazinele fizice.

Procesul de stabilire a prezenței noastre pe piața americană este un proiect pe termen mediu și lung. Nu va exista nicio cifră de afaceri generată de entitatea Norofert USA, LLC anul acesta, deoarece suntem încă în faza de construire a prezenței și recunoașterii noastre acolo. Cu toate acestea, în următorii 5 ani țintim ca jumătate din veniturile noastre totale să provină de pe piețele externe – un obiectiv îndrăzneț, dar pe care îl considerăm realizabil.

Listarea Norofert (NRF) pe BVB

Cum a evoluat compania pe bursă? Cum vedeți evoluția bursei în următoarea perioadă?

Acțiunile Norofert au intrat la tranzacționare pe piața AeRO în data de 3 martie 2020 și de atunci, în ultimele nouă luni, acțiunile NRF s-au aflat în topul celor mai tranzacționate instrumente financiare pe piața AeRO. Suntem recunoscători să avem în prezent peste 1,300 de acționari. Evaluarea noastră a crescut semnificativ în această perioadă, plecând de la 20 milioane de lei în timpul plasamentului privat din iulie 2019 și ajungând la sfârșitul lunii noiembrie la aproape 100 de milioane de lei, reprezentând o creștere de 5 ori față de prețul la care investitorii au cumpărat acțiuni în timpul plasamentului privat.

Considerăm că această creștere a prețului a fost în primul rând determinată de îmbunătățirea continuă a rezultatelor noastre financiare, asociată cu extinderea progresivă pe piața SUA, precum și de politica noastră atractivă de dividende, care include păstrarea profitului pentru dezvoltare (respectiv fără distribuție efectivă a numerarului), dar recompensarea acționarilor noștri cu acțiuni gratuite ca urmare a procesului de capitalizare a profiturilor și a majorării capitalului nostru social.

În ceea ce privește evoluția viitoare, deși piețele de capital pot fi destul de imprevizibile, luând în considerare rezultatele financiare la nouă luni, care au arătat că ne-am atins deja obiectivele estimate de venituri și profit pentru 2020, ne așteptăm că vom continua să atragem noi investitori în Norofert, ce vor genera creșteri suplimentare. Totuși, evoluția noastră viitoare pe BVB va fi mai echilibrată decât ceea ce am văzut până acum în 2020 și nu ne așteptăm să ne creștem capitalizarea de piață în același ritm.

Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 349 (15 decembrie 2020– 20 ianuarie 2021). Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: