Cum folosim realitatea augmentată în business?

De la filtre amuzante pe snapchat la aplicații pe care marile companii le folosesc pentru a-și promova și vinde produsele nu e cale atât de lungă. Pregătiți-vă, pentru că realitatea de business va fi tot mai augmentată.

Suntem într-o eră a tehnologiilor care se apropie de ceea ce până nu demult părea SF. Doar că, după ce uimesc prin elementul de noutate, multe își găsesc cu greu aplicabilitate în viața de zi cu zi sau în business. Nu este cazul realității augmentate, care, deși inițial nu era înțeleasă la adevărata ei valoare, își creează acum multiple moduri de a fi pusă în practică în diverse arii de business, de la design interior la domeniul educațional sau industria cosme­ticelor. În primul rând, trebuie precizat de la bun început că realitatea augmentată nu este totuna cu realitatea virtuală. Realitatea augmentată înseamnă o îmbinare între lumea reală și cea digitală, în timp ce în cazul realității virtuale se creează un mediu digital complet nou. Potențialul ambelor tehnologii este în egală măsură mare. Potrivit unui studiu al Ericsson ConsumberLab, intitulat “Merged Reality”, atunci când realitatea fizică și cea virtuală vor începe să se întrepătrundă, viețile oamenilor, modul în care trăim, lucrăm și consumăm informații se vor schimba în mod fundamental. 7 din 10 utilizatori familiarizați cu conceptele de VR și AR consideră că realitatea virtuală (VR) și realitatea augmentată (AR) vor ajunge să fie utilizate în mod obișnuit în media, educație, turism, vânzări, la locul de muncă sau în interacțiuni sociale. Utilizatorii se așteaptă ca ecranele virtuale să înceapă să înlocuiască televizoarele și cinematografele în mai puțin de un an. Iar pentru ca VR și AR să se îmbine cu realitatea fizică și să devină la rândul lor realitate comună este nevoie de tehnologia 5G, care le oferă utilizatorilor mai multă mobilitate.

FRUMUSEȚEA AUGMENTATĂ

Cu fiecare nouă tehnologice care apare, se poate schimba un model de business, iar dintre inovațiile ultimilor ani realitatea augmentată este una dintre cele mai versatile, cu aplicabilitate pe zona de traininguri, retail, design interior, cosmetice. În industria de beauty, de pildă, în ultima perioadă s-au concretizat câteva proiecte extrem de elocvente în acest sens. Nume mari din industria cosmeticelor, printre care Benefit, L’Oréal sau Bobbi Brown, au descoperit deja avantajele utilizării acestei tehnologii și au semnat parteneriate cu dezvoltatori de aplicații AR, precum Perfect365, YouCam, ModiFace sau Meitu. Anul acesta, L’Oréal a semnat un parteneriat global cu Perfect Corp., unul dintre cei mai mari dezvoltatori de aplicații din sfera augmented reality (AR), printre care YouCam Perfect Selfie Camera, YouCam Fun și YouCam Nails. Prin acest parteneriat, gigantul mondial din industria cosmeticelor a anunțat că integrează toate colecțiile de make-up ale brandurilor L’Oréal din întreaga lume în YouCam Makeup. Practic, cei care descarcă aplicația pot testa gratuit toate colecțiile de make-up ale L’Oréal, pot afla informații despre produse și le pot chiar cumpăra fie prin intermediul aplicației, fie direct în magazin.

Tot anul acesta, în primăvară, producătorul de cosmetice Estèe Lauder a semnat cu Perfect Corp. un parteneriat pentru promovarea gamei de rujuri Pure Color Love în UK prin AR în spații de retail pentru a conecta mai bine experiența din magazin cu cea din online. Un alt brand de cosmetice care a intrat pe teritoriul AR este Benefit, printr-un parteneriat semnat cu dezvoltatorul de aplicații Meitu. Brandul a anunțat lansarea pentru piața din UK, pe platforma Meitu, a aplicației MakeupPlus, prima pe segmentul AR în domeniul produselor pentru sprâncene.

Și acesta este doar începutul unor colaborări în industria de beauty care vor lua din ce în ce mai multă amploare. Un studiu recent arată că impactul AR asupra vânzărilor de produse cosmetice este demn de luat în considerare. Din analiza comportamentelor de consum și cumpărare ale utilizatoarelor de aplicații precum YouCam Makeup, se pare că acestea sunt mai predispuse să cumpere produsele cosmetice decât cele care nu au folosit aplicația. Totodată, consumatoarele din Generația Z sunt de zece ori mai predispuse să cumpere cosmetice după ce le-au testat prin intermediul aplicației.

BUSINESSUL DESCOPERĂ AR

Am discutat despre impactul realității augmentate în business cu George Mîncilă, care în 2013 a implementat prima sa aplicație ce folosea realitatea augmentată pentru unul dintre marii producători auto și care în prezent conduce Craftars, o companie de tehnologie specializată în dezvoltarea de aplicații AR. Exemplele pe care ni le-a oferit sunt extrem de variate. Transpunerea realității augmentate în business poate însemna o aplicație care ajută agenții imobi­liari să vândă apartamente noi, goale, arătând sugestii de mobilare în timpul vizionării. Obiecte digitale (mobilă) pot fi plasate și aranjate în spațiul gol și vizionate cu ajutorul telefonului. Același lucru se poate face înainte de închirierea unui spațiu de birouri sau de cumpărarea mobilei pentru amenajarea unui spațiu. De asemenea, se poate viziona dispunerea standurilor, a rafturilor și plasărilor de produse în magazine, de orice mărime.

O altă utilitate poate fi aducerea la viață a unor reclame, prin intermediul unor vi­deo‑uri sau animații 3D. O astfel de platformă a creat George Mîncilă pentru o companie de media din Singapore, unele reclame din print fiind augmentate cu ajutorul unei aplicații. De alt­fel, specialistul este de părere că realitatea augmentată își va face loc în toate domeniile, însă unele utilități sunt mai clare decât altele. Una dintre cele mai evidente și folosite este plasarea obiectelor de mobilier în realitate. IKEA a testat tehnologia încă din 2013, când catalogul putea fi scanat pentru a vedea cum piesele de mobilier se integrează în spațiul ce urmează să fie amenajat, și a anunțat în iunie anul acesta că lucrează la o nouă versiune, îmbunătățită cu noile capabilități ofe­rite de Apple.

Realitatea augmentată poate fi de asemenea folosită în industrie, oferind instrucțiuni tehnicienilor ce manevrează sau repară anumite mecanisme, sau în depozite mari, pentru găsirea mai rapidă a anumitor produse.  O altă direcție interesantă, ce arată potențialul AR în educație, este Anatomy 4D, prin care se poate descoperi, într-un mod vizual interactiv și rea­list, anatomia corpului uman. Producătorul de ochelari RayBan oferă o aplicație prin care utilizatorii pot testa produsele de oriunde, doar cu ajutorul telefonului.

Domeniul care a popularizat cel mai mult realitatea augmentată este divertismentul, mai exact jocurile precum Pokemon GO și experiențele de tipul filtrelor/măștilor oferite în ultima perioadă de platformele de social media Facebook, Instagram, Snapchat. „Deși acestea nu sunt tocmai utilizări productive ale tehnologiei, ele țin utilizatorii lipiți de conturile de social media, dovedind atracția și interesul oamenilor față de acest nou tip de experiență”, punctează George Mîncilă.

Remarcabil din punctul să de vedere este și proiectul Disney de animare a personajelor din cărțile de colorat prin intermediul realității augmentate. Tot pentru copii, aplicațiile Color Alive și QuiverVision folo­sesc desenele pentru a recrea personajele 3D. Nu în ultimul rând, interesante sunt și platformele ce oferă posibilitatea folosirii unei aplicații pentru o experiență de realitate augmentată, dar cu beneficiul costului mai redus decât crearea unei aplicații individuale. Un exemplu de astfel de platformă este layar, folosită și ca mediu de prezentare pentru afișul animat cu AR al artistei Andra.

Specialiștii în domeniu sunt de părere că tehnologia își poate găsi aplicabilitate tot mai mare în domeniul construcțiilor (cine nu vrea să vadă cum va arăta concret proiectul de casă, la care au acces doar sub forma unui desen?), dar și în domeniul medical sau al training-urilor, precum și în turism (tururi de muzeu sau de clădiri). Utilizările sunt multiple și cu siguranță AR își va extinde din ce în ce mai mult aplicabilitatea, cu timpul.

CE ÎNSEAMNĂ ȘI CUM FUNCȚIONEAZĂ AR?

Realitatea augmentată înseamnă contopirea lumii reale cu lumea digitală. Pentru obținerea acestui efect este nevoie în primul rând de un device cu o cameră (telefon, tabletă sau laptop). O aplicație ce oferă o experiență de realitate augmentată folosește camera telefonului și, utilizând algoritmi avansați de analiză a imaginilor, detectează anumite elemente în imagini, în timp real. În funcție de ce anume detectează, aplicația poate oferi diferite experiențe, adăugând pe ecranul telefonului conținut digital (un video, o imagine, un obiect 3D) ce se mulează pe elementele detectate în realitate. Mișcând telefonul în diferite direcții, obiectul digital adăugat rămâne lipit de locul inițial, din realitate, oferind iluzia că face parte din aceasta.

CÂT COSTĂ O APLICAȚIE AR?

Costurile pentru dezvoltarea unei aplicații de mobil încep de la 10.000 de euro. Pot exista cazuri și mai ieftine, dar acest lucru înseamă renunțarea la anumite caracteristici. În general, costurile depind de mai mulți factori. Aplicația poate fi dezvoltată doar pentru Android, doar pentru iOS sau pentru amândouă. Poate exis­ta varianta doar pentru telefoane, pentru tablete sau ambele. Apoi depinde ce anume face aplicația și aici sunt extrem de multe variabile. În plus, se adaugă un cost generat de folosirea unor scenarii de realitate augmentată. Recunoașterea obiectelor din imagini este dificilă, tehnologia este cercetată continuu de câteva companii, la nivel global, și licențiată de acestea dezvoltatorilor din toată lumea. Astfel, pe lângă cunoștințele în domeniu, este nevoie și de o astfel de licență. În 2011, compania Metaio, cumpărată în 2015 de Apple, licenția folosirea tehnologiei cu 20.000 euro / aplicație. Costul a tot scăzut, în prezent existând variante între 1.000 și 5.000 euro de la companii precum Wikitude, Vuforia sau Kudan.

Tim Cook, CEO-ul Apple, declara într-un interviu anul acesta că este atât de entuziasmat de realitatea augmentată, încât îi vine să urle de bucurie. Așa că primul pas în a o transforma într-o experiență de amploare este să o implementeze în sistemul de operare, lucru ce se va și întâmpla din toamnă odată cu lansarea iOS 11.

GEORGE MÎNCILĂ, CRAFTARS

Realitatea augmentată există de ceva timp, însă noile tehnologii și implicarea giganților (Snapchat, Facebook, Nintendo) au contribuit la popularizarea acesteia. Costurile pentru implementarea unei aplicații cu AR sunt destul de mari, totuși în scădere față de anii trecuți, iar promovarea acestei tehnologii va accelera cererea, stimulând companiile să o implementeze. La începutul verii, Apple a anunțat introducerea capabilităților de AR direct în sistemul de operare iOS al telefoanelor și tabletelor începând cu iOS 11. Astfel, începând din această toamnă, accesul dezvoltatorilor la această tehnologie va fi mai ușor și mai ieftin. Acest lucru înseamnă că vom vedea mai multe aplicații ce folosesc AR, stimulând competitivitatea și creativitatea în domeniu. Utilizatorii se vor bucura de experiențe noi și interesante, iar noi, dezvoltatorii de aplicații, vom avea un public din ce în ce mai mare. Nu va dura mult timp până ce Google va integra capabilități similare în sistemul lor de operare, Android. Există deja ceva similar, însă doar pe dispozitive speciale, cu două camere.

Credit foto: © Aleksey Popov | Dreamstime