Legatura dintre coaching si networking

Oamenii ma intreaba uneori: “Paul, tu esti executive coach. De unde pana unde ai scris o carte despre networking?”. Pentru a raspunde la aceasta intrebare, trebuie sa ne gandim la legatura dintre coaching si networking.

Vorbesc in cartea mea, “A Networking Book”, despre multe lucruri, dar sa examinam acum in mod special acele capitole care ne pot ajuta sa facem legatura dintre cele doua activitati. Mai intai, sa ne gandim la definitia networkingului. In volum am recurs la o definitie simpla si usor de retinut: “Construirea eficienta a legaturilor”.

Aceasta presupune existenta unor contacte de business si personale si, de asemenea, presupune faptul ca esti eficient. Eficienta in networking inseamna cresterea numarului contactelor tale si sa dai si altora contactele pe care ti le-ai facut tu. Atunci cand instruiesc manageri sau antreprenori, acestia cauta schimbarea si dorinta de a-si perfectiona, de pilda, stilul de leadership. Deoarece interactionam toata ziua cu oameni, networkingul ne ajuta sa ne perfectionam abilitatile interpersonale, iar acest lucru poate fi exact ceea ce ne ajuta la slefuirea stilului de leadership.

Obisnuiesc sa spun oamenilor ca majoritatea clientilor mei nu au nevoie sa le explic eu ce inseamna inantele, legea sau social media, in schimb vor sa-i ajut sa devina comunicatori mai buni, sa lucreze mai bine in echipa, sa fie lideri mai buni. De asemenea, atrag atentia oamenilor ca, pe masura ce inaintezi in cariera, adesea ai probleme nu atat din cauza cunostintelor, cat din cauza atitudinii. Poate ai uitat sa fii prietenos cu clientii sau subordonatii; poate ai redus din timpul alocat comunicarii cu cei din jur; poate ca, odata ce ai ajuns sef, consideri ca nu trebuie sa mai faci acele lucruri care te-au ajutat sa obtii postul. In toate aceste cazuri, gresesti. Iata asadar cum “construirea eficienta a legaturilor” devine foarte relevanta pentru coaching.

In cartea mea exista mai multe pasaje unde se poate face legatura intre schimbarea pe care o cauti tunci cand recurgi la serviciile unui coach si beneficiile networkingului. In capitolul “Strategii de networking” tratez subiectul clarificarii telurilor de networking; cu alte cuvinte, pun intrebarea daca networkingul este pentru tine o actiune de moment sau o activitate pe termen lung.

Pentru a avea succes in networking iti trebuie un plan, trebuie sa-ti stabilesti clara. Mai multe planuri pe termen scurt alcatuiesc practic un plan pe termen lung. De aceea sugerez ca trebuie sa ai o viziune pe termen lung in materie de networking pentru a face mai eficiente planurile pe termen scurt. Nu e suficient sa actionezi pe moment, apoi sa intrerupi si sa mai reiei alta data, cand ai nevoie urgenta.

Networkingul nu este ceva ce poti incepe in primele trei saptamani din ianuarie si apoi sa-i pui punct – trebuie sa fie o actiune sustinuta, in timp, altfel reteaua ta incepe sa se subtieze si sa se destrame. Telul trebuie sa fie in permanenta cautarea unor noi si noi relatii. Acest lucru se aplica si coachingului, intrucat orice schimbare importanta are nevoie de timp si de un plan. In aceeasi sectiune a cartii subliniez importanta de a apela la ajutorul celorlalti.

Networkingul inseamna, in definitiv, sa rogi pe cineva sa te ajute cu un insight, un pic de ajutor, o sugestie, o relatie. Dar nu ai cum sa ajungi la acest rezultat daca nu intrebi! Nu te gandi cum arati sau ca te umilesti daca soliciti, sa zicem, numarul de telefon al unei persoane care te intereseaza. Cine te priveste cu dispret pentru ca ai cerut ajutorul cuiva nu merita sa fie in reteaua ta de cunostinte. Faci networking pentru ca in acest fel iti cladesti relatii si vei identifica acele persoane care te pot ajuta pe loc, maine, peste o luna, un an sau pur si simplu intr-o buna zi. Poate ca nu te gandesti la acest lucru cand stabilesti un contact nou, dar ulterior e posibil sa-ti dai seama ca persoana aceea te poate ajuta in mult mai multe feluri decat ai fi putut crede pe moment. Ramai cu mintea deschisa atunci cand faci networking si fii constient ca, desi nu vei obtine absolut de fiecare data ceea ce cauti, vei deveni un catalizator al retelei tale. Cu timpul, contactele din reteaua ta, fie ele mai vechi sau mai noi, vor incepe sa se gandeasca la tine ca la acela care, cand vine vorba de networking, ofera fara sa ceara nimic la schimb. Astfel vei deveni cel la care oamenii apeleaza in caz de nevoie. Iar acest lucru iti confera putere.

In capitolul “Trecem la actiune” din cartea mea subliniez importanta de a-ti mai suna clientii si contactele din trecut, dar si din prezent. Contactele si clientii pecare deja ii ai in reteaua ta sunt aur curat, mai ales stiind din marketing ca e mai ieftin, dar si mai profitabil sa pastrezi un client existent decat sa gasesti unul nou.

Alcatuieste o lista a contactelor si clientilor celor mai recenti, pune mana pe telefon (nu pe e-mail) si pune la punct intalniri la o cafea, poate chiar un pranz. Iar la acel pranz cu atmosfera lejera intreaba persoana ce parere mai are despre serviciul sau produsul tau, daca merge treaba si cum merge. Asigura-l ca esti dispus oricand sa-l sprijini cu acest lucru. Pranzul nu trebuie sa fie ceva sofisticat; contactul uman conteaza, asadar ai grija sa fie o atmosfera relaxata. Niciodata nu solicita afaceri sau referinte noi atunci cand te intalnesti cu cineva in acest fel. Ideea este sa fii sigur ca oamenii aceia stiu ca pentru tine ei sunt in “top of mind”, cum se spune in marketing. Este intotdeauna in favoarea ta sa-ti suni clientii si contactele, fie ei trecuti sau actuali.

Am fost coach-ul a 18 antreprenori care aveau legatura cu cel mai mare motor de cautare online. Unii dintre ei au fost socati dupa ce i-am indemnat sa-si sune contactele si clientii, trecuti sau actuali, si sa le ceara referinte. Mi-au spus: “Incredibil, clientul mi-a spus ca vrea sa ma recomande unui alt client. E ca o vraja!”. Nu e o vraja, i-am spus, pur si simplu au fost multumiti de munca ta si te-au recomandat cu placere si altora. Este uimitor ce se poate intampla atunci cand te porti frumos cu oamenii si ai curajul sa ceri!

Oamenii vor sa aiba legaturi si sa lucreze cu lideri. Acestia insa trebuie sa fie lideri autentici. Marshall Goldsmith, unul dintre cei mai mari zece ganditori in materie de business, ne invata: “Leadershipul este un proces, nu o stare. Liderii nu ajung niciodata la destinatie; ei sunt intotdeauna pe drumul care ii duce acolo”. Daca tu crezi despre tine ca esti un lider, e posibil sa nu fii. Iar daca mai ai si nevoie sa le spui oamenilor ca esti lider, atunci chiar nu esti. Liderii stiu ca tot ceea ce vrem sa facem sau sa fie facut pe lumea asta se face cu si prin oameni. Daca intelegi acest principiu si esti de acord cu el, deja aplici cu succes unul dintre cele mai importante principii ale networkingului: nu putem face si nu putem sti noi totul. De ce sa nu descoperim, prin intermediul networ kingului, pe cineva care stie? Daca vrei sa-ti perfectionezi abilitatile de leadership, networkingul este una dintre acestea, si inca una dintre cele mai importante.

Volumul “A Networking Book” este disponibil pe Amazon, Kindle, iBooks, Barnes & Noble Nook si in curand la librariile Carturesti. Daca faci networking cu mine si doresti sa cumperi cartea, ti-o pot trimite direct prin TNT Express, partenerul meu pentru curierat. Scrie-mi la paul@paul-renaud.com ca sa-ti primesti exemplarul!