Moga feat. Business

Cu peste 500 de piese create din 2003 încoace și prezențe constante pe radio, TV și în clasamentele muzicale ori la la decernările anuale ale premiilor, DeMoga Music este un business solid pe care Marius Moga l-a construit cu o perseverență și viziune rar întâlnite în industria muzicală autohtonă.

Marius Moga / foto: Vali Mirea

Nu se regăsește în toate etichetele care i-au fost atribuite și nici nu se consideră vreun geniu, crede că în proporție de 90% a contat munca, foarte multă muncă, și deviza că, dacă vrei să ajungi repede undeva, te duci singur, dacă vrei să ajungi departe, te duci în echipă. Marius Moga a ales a doua variantă, pentru că și-a dorit mai degrabă departe, decât repede. Și cu siguranță l-a mai ajutat ceva – baza solidă din familie, educația. Când a avut succes pe radio cu primul hit, și-a sunat tatăl să se laude, iar reacția acestuia a fost: „Eh, în șase luni trece, dacă o ții așa zece ani poți să îi zici carieră”. Și o tot ține. Bineînțeles că, la vremea aceea, reacția tatălui l-a enervat, dar acum, la 35 de ani, zâmbește și se bucură că nu i-a spus „Bravo, ești tare”, căci ar fi riscat să se îmbete cu apă rece, să creadă că nu mai e nevoie să compună nimic și că poate trăi 30 de ani dintr-o singură piesă.

OMUL DE BUSINESS

Când i-am spus că vorbește mai mult ca un antreprenor decât ca un artist, nu m-a contrazis și nici nu a părut surprins, din contră, a subliniat: „Sunt un compozitor de succes și un antreprenor de succes, după 14 ani în care am crescut o companie în care strategia de la bun început nu a fost să fac profit imediat, scopul meu a fost mereu mult mai presus de atât, să cresc povești de succes și mi-a prins bine”.

Parcursul antreprenorial a început în 2003, când a creat stu­diourile DeMoga Music. Avea atunci 20 și un pic de ani și cunoscuse deja succesul, prin muzica produsă și compusă de el, care se auzea pe toate posturile de radio, te­leviziunile muzicale, în toate cluburile și intra în toate clasamentele muzicale. Inițial, a pornit din Alba Iulia, unde avea un studio acasă, compunea și producea piese pentru artiști locali. La vârsta de 18 ani, un album produs de el pentru Akcent câștiga Discul de Platină. Așa a luat hotărârea să se mute în București, ca să-și dezvolte și mai mult cariera. A venit cu „un ghiozdan plin de vise” și acum se mândrește că a reușit să le îndeplinească, rând pe rând. Unul dintre ele a fost să dezvolte în jurul său o echipă de „hitmakers”. În prezent, DeMoga înseamnă peste 30 de autori care produc și compun muzică în șase studiouri profesioniste, devenind cea mai mare companie de publishing muzical din România. Autorii DeMoga Music au produs, compus și lansat, până în prezent, peste 500 de piese, multe dintre ele ocupând primele locuri în topurile din România și din Europa. Printre artiștii care au lansat piese produse și compuse de DeMoga se numără: Andra, Delia, Morandi, What’s Up, Ștefan Bănică Jr., Andreea Bănică, Shift, Amna, Ruby, Alina Eremia, Nicoleta Nucă, Robert Toma, Ciprenko, Guess Who, Grasu XXL, trupa Simplu, Anda Adam, Pacha Man, Andreea Bălan, Adda, Liviu Teodorescu, Vizi, Kio, Cabron, Lariss, Pepe, Akcent, Corina, Alex Velea, Smiley, Lora, Hi-Q, Blondy, Cream, Paula Seling, trupa TNT, trupa Zero și lista continuă.

Compania este împărțită în două departamente mari, DeMoga Music Publishing și DeMoga Music Studios. În cele șase studiouri se creează muzica, iar departamentul de publishing se ocupă de „pitch-uirea” pieselor, de reprezentarea autorilor și de sin­cronizări. De 14 ani, DeMoga Music se poziționează puternic pe zona de publishing, respectiv de firmă care îți administrează drepturile, te învață ce e mai bine pentru tine ca autor și te protejează. În plus, până la momentul acesta, peste 90 la sută dintre artiștii din România au lansat piese produse și compuse în studiourile

DeMoga Music, iar realizarea este cu atât mai mare cu cât mulți dintre ei au debutat cu piese create de echipa DeMoga, care i-au consacrat și i-au poziționat în lista artiștilor de succes.

În ceea ce privește predilecția pentru un gen muzical sau altul, fondatorul DeMoga punctează de la bun început că el și echipa lui sunt orientați către aproape toate genurile muzicale, de la pop, dance, EDM, până la hip-hop, rap, chiar și muzică rock. Fiecare dintre producătorii și compozitorii DeMoga are o identitate muzicală proprie. De exemplu, Adrian Klein este un producător foarte bun pe genul pop și un autor talentat și foarte muncitor. Ciprenko produce beat-uri în zona pop-dance, a produs piese în limba română care au stat luni de zile în topuri. Alex Parker este în zona de tropical, dance, EDM, cu sound de muzică de festivaluri internaționale. Ro­bert Toma a compus multe hituri și este unul dintre talentele descoperite în prima tabără de muzică organizată de DeMoga. Mădălin Roșioru a produs multe hituri plasate pe locul 1 și, începând cu anul 2015, a început să meargă în Anglia, Suedia, State, în sesiuni cu autori internaționali. Loredana Căvășdan este un compozitor și un artist plin de viață și de inspirație, creează cu multă pasiune, iar portofoliul ei vorbește de la sine. Florian Rus și Andi Grasu sunt romanticii incurabili ai DeMoga, care fac poveștile de dragoste să sune bine pe orice stil muzical. Aceștia sunt doar câțiva dintre autorii de la DeMoga. „Ei sunt doar câteva exemple, suntem mulți oameni talentați în echipă, sunt mândru de toți, ne completăm și acoperim împreună cam toate ariile de genuri și cerințe ale pieței”, explică Moga.

Toți producătorii seniori din echipă au experiență și în zona de advertising și film. Ei au creat muzică pentru spoturi ale unor branduri mari din România, printre care Ford, Romtelecom, Phillips, Vodafone, eMag, Joe, Pepsi, Carrefour, Ursus Cooler, Raiffei­sen, Penny Market, ZuZu, precum și piese pe coloana sonoră a câtorva filme: „Domino”, regizat de Tony Scott, „7 Seconds”, regizat de Simon Fellows, „Loverboy”, „Un film Simplu” și serialele „Daria, iubirea mea”, „Cu un pas înainte”, „Om sărac, om bogat” și „Shoot Me!” – regizat de Anthony Hickox. În echipă, există și autori care au intrat și pe segmentul de muzică de jocuri.

Cum și-a ales autorii? În 14 ani, a făcut un singur casting. „Sunt oameni care ne vizitează, vor să fie în echipă sau primim demo-uri. Le ascultăm pe toate, le răspundem tuturor și unde vedem sclipirea, îi invităm la studio.” Sunt autori pe care i-a chemat el să vină la studio, pentru că i-a descoperit online, a ascultat ce fac și a simțit potențialul. „Oamenii care vor să devină autori de succes trebuie să aibă voință, creații bune, trebuie să fie muncitori. Asta e baza”, crede Moga.

DE LA ALBA IULIA ȘI BUCUREȘTI LA LOS ANGELES

Marius Mog / Foto: Vali Mirea

A deschis o filială a DeMoga Music la Los Angeles, ca o concretizare a călătoriilor sale în Statele Unite, unde a plecat singur, cu scopul de a cunoaște oamenii de acolo și de a lucra cu ei. Așa a ajuns să colaboreze cu trupa Maroon 5, pentru care a compus piesa „The Man Who Never Lied”, împreună cu Adam Levine și Brian West, care s-a transformat într-o nominalizare la premiile Grammy, la categoria Best Pop Vocal Album. La începutul acestui an, trupa Train din Statele Unite a lansat piesa „The News”, compusă de Marius Moga, împreună cu fratele său, Iulian, Pat Monahan, Jake Sinclair și August Rigo. A colaborat cu Jermaine Paul, câștigătorul Vocii Americii, Lumidee, Hillary Duff, Infernal, RBD și lista continuă. Sunt proiecte pornite în State care s-au lansat și, după câțiva ani de zile de mers în sesiuni, se culeg roade și de acolo.

TRAVEL FOR MUSIC

Proiectul a pornit de la ideea că, dacă ești foarte talentat, ai idei foarte bune, dar stai doar la tine în dormitor, s-ar putea să nu reușești niciodată. De când avea 18 ani și-a dorit să compună și pentru artiști străini, așa că, atunci când a început să călătorească, și-a dorit ca autorii din echipa sa să aibă ocazia să scrie cu autori străini. Le facilitează întâlniri, sesiuni, le organizează programul, cu cine lucrează, în ce studiouri etc. Din 2015, autorii de la DeMoga Music călătoresc în America, Anglia, Suedia, Olanda, unde au avut sesiuni în studiouri cu producători și compozitori și colaborările continuă și în alte state din Europa, plus Asia. „Fiecare compozitor sau producător are în piesele lui o identitate a locului din care provine. Se nasc adevărate opere de artă atunci când se îmbină culturile și lucrezi cu oameni din toate colțurile lumii și mă bucur să văd că încet-încet echipa noastră va avea din ce în ce mai multe credite internaționale”, explică Moga, care, de asemenea, crede că acum România este pregătită să dea niște autori internaționali.

TABERE DE MUZICĂ

În 2013 a lansat Tabăra de Muzică, unde a adunat pentru prima dată toată industria muzicală din România într-un singur loc, de la compozitori, producători și artiști, până la label-uri și oameni de radio. DeMoga a fost primul publisher din România care a venit cu ideea de tabără de muzică, în care să lucreze mai mulți oameni la o piesă și să iasă un produs aproape final în câteva zile. Pe parcurs, au mai apărut și alte inițiative similare. Prin prisma faptului că s-a comunicat mult despre taberele muzicale, echipa DeMoga a primit foarte multe mesaje de la copii și adolescenți până în 18 ani care își doreau să facă din pasiunea lor o carieră, indiferent că era vorba de muzică, actorie sau alte laturi ale creației. Așa a ajuns să fie dezvoltată tabăra de creație DeMoga Music Junior Camp, dedicată exclusiv copiilor și adolescenților care vor să facă muzică, dar și celor pasionați de dans, actorie, fotografie, video și magie. Cea de-a treia ediție are loc la Cheia, între 16 și 22 iulie. Următorul pas la capitolul acesta este o tabără internațională în România, care va avea loc la sfârșitul anului sau în primăvară și unde vor veni nu unul, doi, ci mai mulți compozitori și producători de afară, oameni care contează, foarte activi în industria din țara lor.

EXTINDERE LA NIVEL NAȚIONAL

Întrebat de planuri, intră imediat în pielea strategului de business. În următorul an, compania se va dezvolta mai mult pe la­teral, primul pas fiind extinderea studiourilor DeMoga Music la nivel național, mai exact vor deschide studiouri similare celor din București în principalele orașe din țară, începând cu Alba Iulia, iar apoi în Cluj, Timișoara, Iași și Galați.

Primul pas este Alba Iulia, cumva ca o datorie morală față de orașul său natal. „Știu cât de greu mi-a fost când a fost nevoie să vin la București, ca să mă bage cineva în seamă. Dacă e ceva ce pot da înapoi ca autor român, este să mă duc către orașele în care putem și în care există oameni pasionați, care vor să intre în industrie. Vrem să vedem ce talente există, să îi susținem, iar ei să nu mai simtă că doar în capitală poți să-ți faci o carieră din muzică”, explică Moga filosofia de extindere. Același hub creativ din București va fi scalat la nivel național și astfel va ajuta la creșterea industriei, împreună cu branduri locale. „Autorii locali trebuie să își crească veniturile din drepturile de autor, așa le va crește nivelul de încredere. În fond, nu contează de unde ești, ci unde vrei să ajungi.” Echipa din Alba este deja conturată. Urmează Cluj-Napoca, Timișoara și Iași – orașe pline de compozitori, producători și viitori artiști, iar extinderea la Galați este justificată de existența foarte multor artiști în special pe partea de rap și hip-hop.

CARIERA ÎN TELEVIZIUNE

Timp de șase sezoane, Marius Moga a fost unul dintre cei patru antrenori din cadrul emisiunii Vocea României, iar din 2016 este antrenor și în show-ul Vocea României Junior, primul sezon fiind câștigat de Maia Mălăncuș, concurentă în echipa sa, în vârstă de 9 ani, care a impresionat o țară întreagă cu vocea și carisma ei și care după emisiune a venit în studiourile lui Marius Moga și, în curând, lansează primul single, sub umbrela unui nou label dedicat copiilor.

CREATORUL DE HITURI

A descoperit pianul la 6 ani, iar la 12 ani își dădea seama că este făcut pentru muzică, a înregistrat primul album instrumental și a început să compună piese pentru artiștii locali. La 16 ani, compozițiile sale urcau pe primele locuri în topurile radiourilor locale: 11 artiști pentru care el devenise producător aveau concerte prin toată țara și erau pe primele locuri din topuri. Și toate astea se întâmplau din sufrageria părinților săi. Primul mare succes a fost piesa „Ți-am promis”, compusă pentru trupa Akcent, care la foarte scurt timp de la lansare a ajuns pe primele locuri în topuri, răsunând pe toate radiourile și în toate cluburile din țară. La 18 ani, devenea cel mai tânăr compozitor/producător având în portofoliu un Disc de Platină pentru cel mai bine vândut album dance, Akcent, album care a lansat single-uri care și acum fac înconjurul Europei, printre care și piesa „Ți-am promis”.

Am avut 90% workaholism, așa că eu caut genul ăsta de oameni, care înțeleg că dacă vrei să ajungi repede undeva, mai bine te duci singur. Dacă vrei să ajungi departe, te duci în echipă. – Marius Moga

A adunat până acum zeci de trofee muzicale, printre care 12 Discuri de Aur și Platină, mai multe premii MTV pentru „Cel mai bun video”, „Cel mai bun producător”, „Cel mai bun album”, „Cel mai bun cântec românesc” câștigat de trupa Morandi, premiu acordat în cadrul MTV Europe Music Awards la Li­verpool. Hitul „Angels”, cântat de Morandi, a câștigat trofeul pentru International Hit of the Year la Eska Music Awards în 2009. Are trofee câștigate și nominalizări la toate evenimentele de decernare a premiilor muzicale din România, dar și de afară: MTV Music Awards, Media Music Awards, Radio România, Radar de Media, Zu Music Awards, Romanian Music Awards, MTV Europe Music Awards, Eska Music Awards și premiile Grammy, unde a fost nominalizat în 2013.

Marius Moga a lansat și repoziționat nume care astăzi reprezintă artiști de succes. A colaborat cu cei mai mulți artiști români de top din muzica românească, devenind cel mai prolific compozitor de la noi din țară, cu un portofoliu impresionant de piese lansate și premii câștigate. Pe lângă talentul de a compune și produce muzică, atunci când este în studio cu un artist, creează un întreg concept, de la sound-ul piesei, text, mesaj până la identitatea vizuală.

Pe plan internațional, a produs și a remixat pentru Maroon 5, Lumidee, Hillary Duff, Infernal, RBD și alții. A compus piese pentru artiști din Grecia, Bulgaria și Rusia. Pentru Maroon 5 a compus „The Man Who Never Lied”, împreună cu Brian West și Adam Levine, într-una dintre călătoriile sale în SUA, devenind astfel primul român care compunea pentru o trupă faimoasă din afară. Colaborarea i-a adus o nominalizare la premiile Grammy în 2013, la categoria Best Pop Vocal Album, piesa regăsindu-se pe albumul Maroon 5 „Overexposed”. Piesa a avut, de asemenea, o recenzie favorabilă în Billboard Magazine.

Omul Moga – interviu

De la Vinil la YouTube