Antreprenori

Namzya: Cum să îți faci un renume cu nume

31 mart. 2023 6 min

Namzya: Cum să îți faci un renume cu nume

Reading Time: 6 minute

După ce au dat numele celor mai noi modele lansate de Lamborghini pe piață, coupe-ul Invencible și Revuelto, Marcela Sărmășan și Andra Guțui, fondatoarele agenției de naming Namzya, plănuiesc să ia cu asalt și zona de lux, un segment interesant unde ideile de naming originale sunt apreciate și le este permis să dea frâu liber creativității.

Acum patru ani, Marcela Sărmășan și Andra Guțui au participat la Salonul Auto de la Geneva, unde și-au propus să viziteze toate standurile producătorilor de mașini prezenți la celebrul eveniment. Ajunse în dreptul standului Lamborghini, entuziasmate, cele două tinere și-au dorit să intre, să vadă mașinile de aproape, însă li s-a cerut invitația. Nu aveau o invitație și nu erau cliente VIP ale brandului italian, așa că au rămas la marginea standului, în dreptul gardului care îl împrejmuia și, preț de câteva minute bune, au privit fascinate mașinile expuse. Atunci s-a trezit dorința celor două antreprenoare de a lucra cu brandul Lamborghini și și-au propus ca următoarea mașină „botezată” de Namzya, compania de naming pe care au fondat-o în anul 2017, să fie un Lamborghini. Au muncit enorm, iar doi ani mai târziu, visul lor a devenit realitate: au început colaborarea cu compania italiană. La începutul acestui an, Lamborghini a lansat modelul Invencible, un nume dat de fondatoarele Namzya.

„Lamborghini Invencible este o mașină unicat, care marchează finalul erei motoarelor cu combustie internă, iar numele este inspirat din limba spaniolă, are pronunție spaniolă și vorbește despre putere, furie, viteză și o personalitate de nezdruncinat. Adevăratul spirit al brandului Lamborghini, într-o mașină, într-un nume”, spune pentru Biz Marcela Sărmășan, Naming Specialist și co-fondatoare Namzya.

Lamborghini Invencible 1

Coupe-ul Invencible se caracterizează prin contrastul subtil dintre nuanța dominantă de roșu și elementele cu aspect de carbon, îmbunătățit de „fulgi” roșii. Caroseria Rosso Efesto este completată de praguri și tocuri de uși din carbon, cu carene din fibră de carbon pentru a ventila ansamblul fânei. Pe ușile clasice în foarfecă, există două hexagoane tricolore proeminente: un omagiu adus drapelului italian, care este repetat pe căptușelile ușilor și pe volan. Interiorul, în aceeași culoare cu caroseria, contrastează cu pielea Rosso Alala și Nero Cosmus Alcantara, accentuate de broderia personalizată în Rosso Alala și Nero Ade. Tabloul de bord prezintă un logo Lamborghini în Rosso Efesto: aceeași culoare folosită pentru padelele de schimbare a vitezelor de pe volan.

Experiență în domeniul auto

Înainte să lucreze cu Lamborghini, cele două antreprenoare au colaborat cu producătorul Indian, Tata Motors, proiect început la finele anului 2018, când Namzya a fost aleasă agenția care să denumească una dintre mașinile ce aveau să fie lansate la Salonul Auto de la Geneva în martie 2019. Fondatoarele agenției de naming își amintesc și acum cum redactau contracte și trimiteau documente în India, chiar în ziua de Crăciun, pentru a începe colaborarea. Pe atunci, Namzya a avut două luni să ajungă la numele Altroz, care provine de la „albastros”, o pasăre ce zboară pe distanțe lungi cu efort minim, la fel cum mașina produsă de Tata Motors parcurge distanțe mari cu un consum minim. Numele dat de fondatoarele Namzya a fost inspirat de această data de lumea păsărilor, deoarece compania indiană are o arhitectură de naming bazată pe nume de păsări ca de exemplu Harrier – o specie de șoim.

În această perioadă agenția fondată de Marcela și Andra lucrează cu Nissan la un proiect foarte complex de denumire a unor noi modele de mașini. Este un proiect de anvergură foarte mare, colaborarea cu producătorul de mașini fiind una de lungă durată.

Mai mult, antreprenoarele mai au în derulare două proiecte extrem de interesante cu The Glenlivet, un brand de whiskey single malt de mare prestigiu pe piața globală, care face parte din portofoliul Pernod Ricard. Unul dintre acestea implică denumirea unei colecții spectaculoase, unice, a unor sticle de whisky destinate colecționarilor și pasionaților.

Puterea numelui

Cum încă de la început au fost interesate de industria auto și au lucrat mult pentru companii din domeniu, pe agenda celor două antreprenoare este consolidarea poziției ca agenție de naming a industriei automotive, dar și extinderea spre segmente noi.

„Ne-am propus să ne orientăm, tot mai mult către proiecte din spectrul «luxury goods». Este o zonă foarte interesantă, unde ne este permis să dăm frâu liber creativității și unde sunt apreciate extrem de mult ideile de naming originale, speciale și un pic «riscante». Suntem o agenție care lucrează pentru foarte multe corporații, avem deja în portofoliu peste 50 de companii mari cu care am lucrat până acum. Ne dorim, bineînțeles, să continuăm în această direcție atât cu clienți noi, cât și să lucrăm cu clienții curenți noi proiecte de naming”, spune Andra Guțui, Naming Specialist și confondatoare Namzya.

Dacă la prima vedere pare ceva ușor și un domeniu în care succesul vine rapid, nu este deloc așa, să conduci o agenție de naming este o misiune plină de provocări. Una dintre aceste dificultăți de care s-au lovit antreprenoarele a fost scepticismul cu care priveau mediul de afaceri acest domeniu de activitate, denumirea unui brand sau a unui produs intra cumva sub sfera DIY. Abia după primele eșecuri la înregistrarea de marcă a acelui nume sau după un și mai mare eșec, cel al conotațiilor lingvistice în alte limbi din alte țări, antreprenorii realizează că nu este chiar atât de simplu cum pare. Înainte de Namzya, cel puțin în România, nu mai exista o agenție specializată exclusiv pe naming, iar la nivel European erau doar câteva. Acest aspect aduce alte provocări pentru că cele două antreprenoare au fost nevoite să demonstreze pe piața internațională și locală valoarea unui astfel de serviciu.

lamborghini
Revuelto este prima mașină din portofoliul Lamborghini care are un V12 hybrid HPEV. Este modelul care va înlocui fostul Aventador și cea mai importantă mașină din gama Lamborghini pentru următoarea decadă. La fel ca Invencible, numele „Revuelto” a plecat tot din România.

Pe cât de simplu pare rezultatul final, un „banal” nume, pe atât de greu se ajunge la el, pentru că un nume de brand bun trebuie să îndeplinească o serie de criterii. În primul rând, acesta trebuie să comunice caracteristica majoră a personalității brandului și, mai ales care sunt valorile centrale ale brandului. Mai mult, acesta nu trebuie să aibă conotații negative în alte limbi, în special în cele vorbite în țările în care va fi prezent brandul și mai ales nu trebuie să fie greu de pronunțat sau de ținut minte.

„Procesul nostru de naming pornește de la brieful în care se stabilesc toate criteriile pe care numele trebuie să le bifeze, continuă cu dezvoltarea numelor conform briefului și se finalizează cu numele câștigător ales de client. Suntem implicate începând cu etapa de briefing și în unele cazuri, chiar și în decizia finală, când unii clienți ne cer părerea de specialiști cu privire la cea mai bună opțiune de nume”, spune Marcela Sărmășan.

Antreprenoarele au optat încă de la început pentru această ultra-specializare în zona de naming, și au decis să parieze exclusiv pe această nișă. Deși primeau foarte des propuneri pentru contracte din zona de branding, advertising sau marketing, domenii în care au activiat cele două înainte să pornească pe drumul antreprenoriatului, au refuzat aceste oportunități, promovând Namzya ca agenție specializată exclusiv pe naming.

Înainte de Namzya, cele două tinere au mai cochetat cu antreprenoriatul. Marcela conducea propria agenție de publicitate, în timp ce Andra avea o firmă de web development. Ideea de a pune pe picioare o agenție de naming le-a venit celor două în anul 2017, în timpul unui proiect la care lucrau împreună, prin care un client din UK dorea ca în procesul de rebranding să schimbe și numele companiei.

„În timp ce lucram la acel proiect, activitatea de a găsi sau crea nume care să corespundă cerințelor clientului ne-a plăcut extrem de tare și atunci ne-am gândit pentru prima dată cum ar fi să înființăm o agenție care să fie specializată doar în crearea de nume de branduri. De la idee până la apariția Namzya au trecut 6 luni, timp în care am făcut multă muncă de documentare. Ne-am informat să vedem dacă mai există astfel de agenții în lume, știind deja că în România nu erau, pentru că nu auzisem de așa ceva până în acel moment. Am aflat că existau, dar numărul lor era foarte mic. Câteva agenții în Europa și câteva agenții în SUA. Atunci am simțit că e o piață neexploatată în care ne putem face loc la nivel internațional. Timp de șase luni ne-am documentat, ne-am creat propriul proces de naming, am pus la cale un plan de câștigare al clienților, ne-am ales numele, Namzya, și am pornit la drum”, povestește Andra Guțui.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 371 (16 martie – 16 aprilie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: