O noua dimensiune a istoriei

La inceputul lunii martie, militantii gruparii Stat Islamic anuntau demolarea sitului arheologic al orasului antic Nimrud (in nordul Irakului). In aprilie au fost postate pe internet si imagini cu aceste ispravi: jihadistii au folosit explozibil si buldozere pentru a preface in moloz si nisip ramasite ale fostei capitale a Asiriei, oras fondat in secolul XIII i.Hr. Cu aceeasi furie demolatoare socasera lumea intreaga atunci cand s-au filmat in muzeul din Mosul, al doilea mare oras din Irak, cum sfaramau cu barosul diverse exponate antice, asta dupa ce incendiasera carti si manuscrise din biblioteca. Mii de ani de istorie au disparut in cateva minute, patrimoniul cultural al umanitatii fiind afectat in mod iremediabil.

In conditiile in care nicio forta militara nu se arata deocamdata capabila sa infranga aceasta armata islamista, este lesne de imaginat ce se va intampla in eventuale alte teritorii ocupate, urmatoarea tinta declarata fiind… Ninive, o alta perla a antichitatii mesopotamiene. Ca sa nu mai vorbim de catastrofa umanitara, si aceea filmata cu acribia unor regizori participanti la festivaluri inter­nationale. In cazul unei noi catastrofe, cel putin in cazul cetatii Ninive exista posibilitatea de a explora intregul sit arheologic asa cum arata in zilele noastre. Asta gratie initiativei unui irakian, Ben Kacyra, care a fondat o organizatie, CyArk, ce si-a propus sa salveze de la distrugere, fie de mana omului, fie de calamitati naturale, patrimoniul cultural al umanitatii. Face asta prin intermediul tehnologiei de ultima ora: scanare cu laser si recompunere computerizata a obiectivelor prin asezarea fotografiilor digitale peste scheletul 3D. Pentru a scana imprejurimile, CyArk foloseste un laser portabil, extrem de performant, bazat pe tehnologia LIDAR (Light Detection and Ranging). Scaneaza cu mare precizie o zona, ca un radar, dar nu foloseste unde radio, ci laser. “Avem un laser foarte puternic care trimite un fascicul de lumina pulsatorie de 50.000 de ori pe secunda”, explica Ben Kacyra, citat de CNN. “Ceea ce inseamna ca se colecteaza 50.000 puncte din tot ce e in fata, asa cum pulseaza sus si in jos si intr-un mod circular, generand geometria a tot ceea ce este in spatiul din jurul sau.” Cu alte cuvinte, “am dat lumii un scanner cu laser 3D, care a revolutionat modul in care este capturata realitatea”. Practic, in cazul nefericit al unei distrugeri de sit sau monument, informatiile stocate de CyArk ar permite o reconstituire detaliata.

Prin intermediul organizatiei sale, Kacyra si-a propus sa scaneze si sa recompuna in virtual 500 de obiective culturale, incluse in patrimoniul UNESCO. Pana in prezent, pe site-ul cyark.org pot fi explorate in cele mai mici detalii (inclusiv sub forma de schite tridimensionale) situri precum Ninive (Irak), Teba (Egipt), Petra (Iordania), Chichen Itza (civilizatia Maya), Pompei, Rapa Nui (Insula Pastelui) etc. “Urmaresc zilnic stiri din Irak si Siria. Ma bucur ca am inceput acest proiect si ca am dezvoltat uneltele care sa ne permita sa mergem pe teren, sa fim proactivi si sa adunam informatii inainte de evenimente nefericite.”

Rome Reborn

Un alt proiect celebru de reconstituire 3D este Rome Reborn, initiat de Virginia University, dar cu numeroase colaborari internationale, de la institutii prestigioase sau companii, inclusiv Google. Modelul 3D al Romei antice include in prezent peste 7.000 de cladiri care, potrivit arheologilor, ar fi existat in anul 320, o vreme in care capitala imperiului ajunsese la un milion de locuitori. “Proiectul acesta este o continuare a cinci secole de munca de cercetare realizata de arhitecti, artisti si savanti, inca din perioada Renasterii, care au incercat sa restaureze ruinele orasului antic prin cuvinte, harti sau imagini. Parteneriatul cu Google Earth este inca un pas facut pentru realizarea unei masini virtuale a timpului pe care copiii si nepotii nostri o vor putea folosi pentru a studia istoria Romei antice”, declara la inaugurare Bernard Frischer, director al organizatiei Rome Reborn Project. Printre cladirile si monumentele care pot fi urmarite 3D se afla Colosseumul, Arcul lui Constantin, Basilica lui Maxentiu si Constantin, Circus Maximus, Forul lui Iulius Cezar, Arcul lui Titus si multe altele.

 

Tomis reconstruit

Nu doar la nivel international se pastreaza sau recreeaza situri istorice. Vechiul Tomis poate fi “vizitat” 3D gratie unui proiect dezvoltat de studentii de la Universitatea Ovidius din Constanta. Proiectul TOMIS reconstituie o realitate ipotetica din perioada romana a cetatii Tomis – Constanta –, intre anii 46 e.n. si 610 e.n., pornind de la renumitul Edificiu Roman cu Mozaic, in baza informatiilor si cunostintelor de istorie si arheologie, geologie, biologie, detinute la nivel local de partenerii proiectului. Odata finalizat, Tomisul tridimensional a putut fi initial explorat in cadrul Muzeului de Istorie Nationala si Arheologie din Constanta. De asemenea, pe YouTube poate fi gasit un material video cu aceasta realizare 3D, cu titlul “TOMIS Virtual Reconstruction”. Alte productii independente cu acelasi subiect sunt “Ancient Tomis Thermae – 3D Reconstruction” si “Reconstructie 3D – Portul Antic Tomis”.

Proiectul Europeana-3D Icons, patronat de Comisia Europeana, este considerat cel mai important la nivel continental in ceea ce priveste digitalizarea si scanarea 3D a patrimoniului cultural si istoric. Sunt implicate 16 institutii partenere, competente in domeniul arhivarii digitale a patrimoniului arheologic si architectural, fiind vizate sute de obiective. Astfel, acestea vor face parte din arhiva digitala Europeana (europeana.eu), care poate fi vizualizata de oricine, din fata unui computer sau gadget conectat la Internet.

Romania este reprezentata de catre Muzeul National de Istorie, iar participarea consta in realizarea modelelor tridimensionale ale bratarilor dacice de la Sarmisegetusa, ale Ganditorului de la Hamangia si perechii sale, Femeie sezand, ale sitului arheologic Sarmizegetusa Regia, alaturi de alte obiecte gasite in zona, statui antice descoperite in cetatile grecesti si romane de pe actualul teritoriu al Romaniei (Ulpia Traiana Sarmizegetusa, Callatis, Sucidava, Drobeta, Tomis), de vase din perioada neolitica (ceramica de Cucuteni). De asemenea, a fost inclusa si scanarea Catedralei Romano-Catolice “Sfantul Mihail” din Alba Iulia (inclusiv interioarele). Specialistii implicati in proiect realizeaza imaginile 3D prin metoda fotogrammetriei, iar perioada de derulare a proiectului este 2012-2015.

rushmore-2

Fotogrammetria digitala este stiinta utilizarii computerelor pentru obtinerea dimensiunilor obiectelor fotografiate. Implica, de obicei, analiza uneia sau mai multor fotografii/fotograme sau imagini video existente cu softuri speciale pentru a determina relatii spatiale. Fotogrammetria digitala la mica distanta isi gaseste aplicabilitate in numeroase domenii – medicina, arheologie si conservarea patrimoniului istoric si cultural datorita unor avantaje: metoda de masurare este fara contact direct cu obiectul studiat, rezultatele sunt precise si fiabile, culegerea datelor se face intr-un timp scurt si implica costuri reduse, imaginile sunt preluate si memorate, putand fi consultate si remasurate oricand in viitor. Aceasta tehnica a devenit o alternativa eficienta la clasicele masuratori topografice ale fatadelor cladirilor, dar realizarea unei aplicatii respecta etapele oricarui proiect specific domeniului masuratorilor terestre. Aplicatiile practice detaliate in continuare implica fotogrammetria terestra la mica distanta, ce se bazeaza pe fotografii preluate cu ajutorul unei camere digitale, realizate manual de catre operator sau avand camera digitala montata pe un trepied. Aceste fotografii sunt utilizate apoi pentru crearea modelelor 3D ale obiectivelor, dupa cum precizeaza dr. ing. Clara-Beatrice Vilceanu.