Semnătura succesului

După ce a intrat în cursa pentru obținerea unui contract de 25 de milioane de euro cu NATO, certSIGN a depus de curând o ofertă pentru un contract pe zece ani pentru cărțile de identitate din Belgia, în valoare de peste 40 de milioane de euro. Adrian Floarea, CEO-ul certSIGN, spune că aceștia sunt doar primii  pași în extinderea  pe plan internațional a companiei pe care o conduce.

Care este relația românilor și a companiilor din România cu certifica­tul digital și cu semnăturile  electronice?

Deși legea semnăturii electronice a apărut încă din anul 2001, lucrurile nu s-au schimbat spectaculos în tot acest timp în privința utilizării semnăturii electronice. Companiile erau obișnuite să lucreze cu documente pe hârtie, să semneze pe hârtie, iar migrarea către digital nu a fost o prioritate. Lucrurile s-au schimbat însă în momentul în care anumite entități guvernamentale au început să solicite utilizarea instrumentelor elec­tronice. Acela a fost momentul când piața semnăturii electronice a cunoscut o creștere semnificativă și, mai important, momentul când companiile au început să vadă avantajele migrării către digital. Astăzi cred că avem undeva în jur de 250.000 – 300.000 de utilizatori de certificate digitale calificate și, implicit, de entități, persoane fizice sau juridice, care folo­sesc semnătura electronică.

Care sunt planurile de viitor pe care le aveți și care este viziunea certSIGN?

Suntem prezenți pe zece piețe străine și ne-am făcut deja un nume la nivel european, prin proiectele pe care le-am implementat până în prezent. Suntem, de ex­emplu, cei care facem permisele de conducere în Cipru, car­durile pentru tahograful digital din mai multe state europene, furnizăm soluții pentru Nor­vegia și Danemarca. Strategia noastră este, în primul rând să devenim un nume cunoscut atât la nivel european, cât și pe plan mondial în domeniul securității informaționale. De aceea ne-am propus ca în următorii doi-trei ani să avem cel puțin un contract de referință la nivel internațional și să ne deschidem o reprezentanță într-una dintre țările din vestul Europei, care să ne ajute în acest demers. Am început deja pregătirile în zona aceasta. Foarte puțină lume știe de exemplu că suntem una din cele cinci com­panii care în momentul de față se bat pe un contract de aproximativ 25 de milioane de euro la NATO, pentru realizarea unei infrastructuri PKI. Totodată, chiar zilele trecute am depus o ofertă pentru un contract pe zece ani pentru emiterea de certificate digitale calificate pentru ID card-ul belgian. Este un contract deosebit de complex, a cărui valoare este de aproximativ 40 de milioane de euro.

Care este secretul din spatele inovațiilor companiei?

Secretul constă mai mult în pasiune și în șansă. Eu sunt personal în grupul UTI din 2002, șansa mea din acel moment a fost că am venit oarecum întâmplător într-un colectiv de șapte oameni foarte pasionați de domeniul securității cibernetice. Întâlnirea șansei cu pasiunea a făcut ca ulterior să apară această companie. Nouă chiar ne place ceea ce facem. Din punctul meu de vedere, dacă nu îți place ceea ce faci, nu ai nicio șansă să inovezi.

Ce importanță are echipa și ce strategie are compania în termeni de motivare, atragere și retenție a talentelor?

Echipa este cea mai importantă, în special în domeni­ile acestea extrem de nișate. Fără a folosi cuvinte mari, pot spune că încercăm să fim ca o familie, cu bune și cu rele. Noi, echipa managerială, încurajăm foarte mult relația deschisă, încercăm să încurajăm oamenii tineri să vină la noi, să cunoască lucruri noi, să meargă la conferințe, să își asume provocări.

Pentru mine contează mai mult să am alături oameni dornici să se implice, iar noi, managementul, ne alocăm timp să îi ascultăm, să le oferim proiecte care să le va­lorifice potențialul, le recunoaștem meritele și încercăm să le fim mentori mai degrabă decât șefi. Investim timp și resurse în creșterea oamenilor valoroși și drept dovadă avem colegi care s-au alăturat certSIGN chiar de la început, cărora li se adaugă în fiecare an colegi noi, atrași de domeniul nișat în care activăm. Cred că această rată ridicată de retenție se datorează orientării noastre și către oameni, nu doar către rezultate.