Afaceri cu gust romanesc

Adrian Cherciu a reusit, la 32 de ani, sa aduca bucataria romaneasca in casele din Marea Britanie cu ajutorul unui magazin online.

Dupa ce ambasada SUA i-a respins de trei ori acordarea vizei pentru o bursa de studii, Adrian Cherciu nu a abandonat ideea emigrarii. “Mi-am zis ca oricum trebuie sa plec. Am luat aceasta decizie pe fondul unui cumul de factori. Au contat contextul social, dezamagirea vizavi de intarzierea schimbarilor la zece ani de la Revolutie, dorinta de mai bine”, spune el. Tanarul, pe atunci in varsta de doar 20 de ani, a renuntat la Facultatea de Jurnalism si a luat drumul Londrei, pentru a se dedica unei alte pasiuni, IT-ul.

Cherciu a lucrat in domeniul IT pentru mai multe companii din Londra, iar pe parcursul sederii in capitala britanica a observat ca exista o lipsa de informare in randul minoritatii de romani. Astfel a pus bazele site-ului cu rol informativ romanionline.co.uk. Intre timp, platforma lui Cherciu a ajuns la 16.000 de membri inregistrati. Acestia si-au exprimat tot mai des pe site dorinta de a avea acces la produsele cu specific romanesc, in lipsa unor magazine traditionale romanesti in orasele mici din Marea Britanie.

Astfel, tanarului i-a venit ideea de a lansa o companie care sa comercializeze online produse alimentare importate din Romania. “Am denumit compania Albinuta, pentru ca am vrut un nume usor de retinut, care sa inspire incredere si faptul ca lucram in interesul clientului”, explica antreprenorul. Albinuta.co.uk, lansata la inceputul anului 2010, a fost bine primita de clienti, cu toate ca in primele luni de functionare proprietarii magazinelor traditionale romanesti au perceput-o ca pe o posibila amenintare.

Compania lui Cherciu s-a impus repede pe piata, astfel ca produse precum pufuletii, mezelurile, semintele si vinurile romanesti au ajuns sa fie o prezenta frecventa pe mesele romanilor din Marea Britanie. “Avem unele produse exclusive pentru romanii din Anglia, cum ar fi o tochitura facuta  in Romania dupa reteta noastra. Mai avem jumari in untura, drob de miel. Ne adaptam cererii clientilor”, spune Adrian Cherciu.

Albinuta a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 200.000 de lire sterline, la mai putin de doi ani de la infiintare. Practic, a reusit dublarea veniturilor in cel de-al doilea an de functionare. Tanarul antreprenor spera ca anul acesta veniturile sa creasca, pe fondul diversificarii gamei de produse alimentare. Desi initial a mizat doar pe interesul romanilor pentru produsele traditionale, Cherciu a inceput sa comercializeze produse din Polonia, Ungaria si Slovenia, iar in curand va introduce pe piata o gama de produse din Macedonia.

Totusi, imigrantii romani si cei balcanici reprezinta un segment mic din piata Marii  Britanii. Cherciu nu intentioneaza sa se limiteze la un grup de ordinal sutelor de mii, ci vrea sa-i cucereasca si pe britanici cu produsele sale. “In general, consumatorul britanic este deschis sa incerce totul in materie de bucatarie internationala”, adauga el. Cum cifra de afaceri nu ii permite investitii majore in campanii de marketing, Adrian Cherciu a gasit o alta cale de a-si promova produsele: festivalurile dedicate mancarurilor internationale, unde se va axa pe promovarea branzeturilor si a mezelurilor.

In viitorul apropiat, Cherciu ia in calcul si o colaborare cu supermarketurile din Marea Britanie. “Nu stiu de ce producatorii din Romania nu incearca sa penetreze aceasta piata. In supermarketurile din Londra vezi vinuri din toate tarile, mai putin din Romania”, spune el. Fie ca va incepe o colaborare cu lanturile de magazine din Anglia sau nu, Cherciu nu anticipeaza o explozie a veniturilor, ci mai degraba o crestere organica, insa acest aspect nu pare sa il deranjeze absolut deloc. Dimpotriva, este tipul de business pe care il visa atunci cand a decis sa se afirme dincolo de granite.

Citeste si:

Pregatiri pentru un asalt transatlantic

Cum se traduce cultura in profit

Analiza finala… de business

Proiecte de design la scara mondiala

Gene romanesti in Marea Britanie

Cafenea la rang de arta

Manager in jurul lumii