Antreprenori Analize Companii CSR

Alege să faci bine

14 dec. 2018 8 min

Alege să faci bine

Reading Time: 8 minute

Anul trecut, 636 de oameni s-au așezat pe acest scaun pentru MagicHome și, cu ajutorul lor, părinții copiilor bolnavi de cancer au acum 10 refugii. Asociația MagiCAMP continuă inițiativa și caută acum 636 de oameni de afaceri, manageri și antreprenori, câte unul pentru fiecare om care a stat pe scaun, care să doneze cei 20% din impozitul pe profit / venit pentru întreținerea refugiilor. Dacă 636 de oameni au putut să dea din buzunarul lor, de ce nu s-ar mobiliza și oamenii de afaceri? Cu atât mai mult cu cât este vorba despre o facilitate fiscală în urma căreia contribuția lor nu înseamnă o cheltuială suplimentară pentru companii.

Biz Banner 2 1000px 01

Donează 20% din impozitul pe profit / venit pentru întreținerea rețelei MagicHOME. Nu rata oportunitatea acestei facilități fiscale care nu înseamnă nicio cheltuială în plus pentru compania ta.

Pe 26 noiembrie s-a împlinit un an de când se încheia cea mai mare campanie de fundraising din România, campania MagicHOME, pentru construirea unei case în care să locuiască părinții copiilor diagnosticați cu afecțiuni oncologice. Campania a durat 23 de zile și nopți, timp în care 636 de oameni s-au așezat, pe rând, pe un scaun de spital, amplasat în galeria Galateca, până când s-au adunat 100.000 de SMS-uri. Au stat pe scaun oameni foarte tineri, dar și Mihail Șora, care împlinise 101 ani. Au stat preoți ortodocși, catolici, au fost adventiști sau musulmani. Femei și bărbați, intelectuali și oameni simpli, vedete și persoane necunoscute, lideri de opinie, șefi de companie și angajații lor. Actori, scriitori, ingineri, muzicieni, vânzători, IT-iști. Părinți care și-au pierdut copiii. Copii care și-au pierdut părinții. Medici și pacienți. Printre persoanele cunoscute: Andreea Esca, Cabral, Smiley, Adi Despot, Andra și Măruță, Antonia, Horațiu Mălaele, Marius Manole, Oana Pellea, Cristi Chivu, Pavel Bartoș, Inna și mulți alții.

De la debutul campaniei și din alte sponsorizări s-au strâns peste un milion de euro, ceea ce a permis nu numai investiții mai mari în Magic­HOME Fundeni – vor fi construite inclusiv un depozit și o cameră de consiliere pentru terapie cu părinții și copiii care vor trece pe acolo – dar a permis și deschiderea altor 10 Ma­gicHOME-uri în București, Iași, Cluj, Timișoara, Craiova, Târgu-Mureș, Viena și, în curând, Chișinău.

Amenajarea MagicHOME Fundeni costă în jur de 480.000 de euro și lucrările sunt acum în plină desfășurare. Luni întregi munca a constat în documentația necesară primirii autorizației de construcție. MagicHOME Fundeni a primit autorizația după aproape nouă luni de la începerea acestui demers, astfel încât renovarea a început în septembrie. S-a decopertat și amenajat terasa, s-a adăugat un lift, pentru că unii dintre beneficiari sunt în fotoliu rulant, s-a anvelopat clădirea, s-au făcut recompartimentări. Încă se lucrează la foc continuu și, dacă vremea ajută, cea mai mare parte a lucrărilor ar putea fi finalizată până la finalul anu­lui, iar casa va fi dată în folosință în prima parte a anului viitor și va putea adăposti 25 de persoane zilnic.

REALITATEA… DURĂ

În fiecare an, spun statisticile, 1.000 de părinți din România află că copilul lor este bolnav de cancer. Mulți dintre ei vin din provincie și nu au unde să locuiască pe durata perioadei de tratament al copilului. Stau zi și noapte pe holurile spitalelor sau înoptează în gări sau mașini, la rude sau prin camere de hotel, dacă își permit. MagicHOME – Refugiul Părinților este gândit ca un loc unde părinții pot să-și încarce ba­teriile, pot să vină să gătească și să se odihnească, pot discuta cu un terapeut sau face schimb de experiențe cu cei aflați în situații similare astfel încât să se poată întoarce mai puternici la căpătâiul copilului lor.

Vlad Voiculescu

Recurența donațiilor este im­portantă pe un interval cât mai îndelungat, deoarece este nevoie de bani pentru cheltuielile curente de întreținere a celor 10 refugii ale părinților. Toate aceste apartamente au nevoie să fie administrate, întreținute, mobilate. Banii se duc pe chirie, acolo unde apartamentele nu au fost puse la dispoziție gratuit, întreținere, perso­nal care administrează aceste spații, terapeuți, dar și pe cheltuieli cu transportul părinților la spital, mâncare și alte costuri pe care aceștia le au. 

“Într-un proiect social măsurăm succesul în oameni cărora ai reușit să le fii alături. Pe o perioadă mai scurtă sau mai lungă, câtă vreme știi că, în poate cea mai grea perioadă a vieții lor, le-ai fost sprijin, atunci se cheamă că ai avut succes. În cazul campaniei Pentru MagicHOME, una dintre cele mai mari satisfacții a fost nu numai strângerea fondurilor, ci și susținerea uriașă de care am avut parte. Pentru MagicHOME a fost campania care ne-a unit, indiferent de statut social, venituri, profesie, vârstă sau religie.” – Vlad Voiculescu

EȘTI MANAGER SAU ANTREPRENOR. CUM POȚI AJUTA?

Spre deosebire de anul trecut, când se adresa în special persoanelor fizice, campania de anul acesta, dezvoltată împreună cu împreună cu agențiile Jazz Communication și Rogalski Damaschin, se adresează antrepre­norilor, companiilor, oamenilor de afaceri care, fără să scoată vreun leu din buzunar, pot contribui la cauza

Ma­gicHOME. Astfel, dacă ai propria afacere, poți direcționa bani, fără costuri, spre proiec­tul MagicHOME al Asociației MagiCAMP și așa ajuți familiile copiilor cu afecțiuni oncologice să treacă puțin mai ușor prin această traumă. Dacă ești angajat al unei companii, vorbește despre facilitățile fiscale exis­tente cu șeful tău sau cu departamentul financiar pentru că, din păcate, multe dintre companii nu știu că au la îndemână acest instrument. Despre ce este vorba?

Până pe 31 decembrie, compa­niile cu cifră de afaceri de peste 1 milion de euro își pot direcționa 20% din impozitul pe profit / venit (în limita a 0,5% din cifra de afaceri) către o cauză socială, printr-un simplu contract de sponsorizare. În caz contrar, banii se duc în bugetul de stat. De asemenea, microîntreprinderile pot direcționa 20% din impo­zitul pe venit exclusiv către ONG-uri care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat, cum este, de pildă, cazul Asociației MagiCAMP. Direcționarea acestor fonduri se poate face trimestrial, în baza unui contract de sponsorizare.

În plus, oricine poate deveni fundraiser: îți poți dona ziua de naștere, poți alerga la un eveniment sportiv în scopuri caritabile, poti să-ți convingi prietenii să completeze anual formularul de 2%. Dacă ești cât de cât îndemânatic, în perioa­da sărbătorilor oamenii de la

MagiCAMP te așteaptă să faceți împreună felicitări sau decorațiuni care pot fi vândute în diverse târguri, poți adopta un colet MagicBOX a cărui valoare este de aproximativ 250 de lei sau poți tri­mite cuvântul MAGIC la 8844 pentru 2 euro lunar sau la 8864 pentru 4 euro lunar.

DETALIILE FISCALE

Angela Rosca
Angela Roșca, Managing Partner, Taxhouse

Sponsorizările reprezintă o formă de implicare directă pentru companiile care vor să aleagă destinația unei părți din impozitul plătit statului pentru susținerea unor cauze în care cred. Concret, firmele plătitoare de impozit pe profit pot alege cui să redistribuie o parte din impozitul pe profit /venit datorat statului, prin plata unor sponsorizări către asociații și fundații, sumele respective bene­ficiind de o reducere de impozit în limita valorii minime dintre 20% din impozitul datorat și 0,5% din cifra de afaceri. Altfel spus, prin mecanismul fiscal actual, societățile nu cheltuie efectiv aceste sume din bugetele lor, ci au opțiunea de a redistribui suma minimă dintre cele două limite menționate către cauze pe care le susțin, prin intermediul sponsorizărilor, plătind către bugetul de stat doar diferența de impozit.  Începând cu 1 aprilie 2018, și microîntreprinderile (societățile cu cifra de afaceri sub 1 milion de euro) pot alege destinația a 20% din impozitul pe venit datorat, orientându-se către cauze pe care le susțin prin intermediul sponsorizărilor. În situația lor specifică, opțiunea e însă ceva mai restrictivă, putând fi deduse din impozitul pe venit doar sumele aferente sponsorizărilor acordate entităților nonprofit și unităților de cult, care sunt furnizori acreditați de servicii sociale, cu cel puțin un serviciu social licențiat.

În cazul în care sponsorizările acordate într-o anumită perioadă fiscală depășesc limita legală, există posibilitatea deducerii sumelor rămase din impozitul pe profit/venit în următorii 7 ani consecutivi. Așadar, chiar dacă inițial spon­sorizarea ar putea reprezenta un cost suplimentar pentru firmă, sumele vor genera o scădere viitoare a impozitului datorat.

CINCI ANI DE PUTERE  MAGICĂ

În 5 ani de funcționare, MagiCAMP s-a transformat enorm. De la o tabară de două săptămâni s-a ajuns acum la un complex de servicii menite să le fie alături copiilor și familiilor în poate cea mai dură perioadă a vieții lor.

Melania Medeleanu

“Statul nu numai că nu ne ajută, dar pare că face tot ce-i stă în putere să împiedice ONG-urile să-și ducă misiunea la capăt. Prin legea ONG‑urilor, prin Codul fiscal, organizațiile neguvernamentale sunt obligate să petreacă enorm de mult timp cu raportări, birocrație care nu folosește nimănui. Am fi încântați dacă autoritățile statului vor folosi măcar aceste raportări pentru a veni în sprijinul familiilor – căci dacă n-au știut până acum care e situația, vor afla din datele noastre. Simt însă nevoia să menționez, punctual, că sunt instituții ale statului în care oameni care au înțeles misiunea noastră ne ajută să ducem lucrurile mai departe și ne ghidează prin hățișul birocratic, uneori rugându-ne să nu cumva să menționăm numele lor pe undeva.”  – Melania Medeleanu. 

Magic home machetaMagiCAMP a pornit ca o tabără pentru copii cu afecțiuni oncologice în care ne-am propus ca, măcar pentru o săptămână, să-i facem să uite de ace, citostatice, branulă, suferință, spital. Din 2014 și până astăzi peste 500 de copii au trecut prin taberele noastre. Pe parcurs însă am făcut cunoștință cu nevoile uriașe ale acestor copii și ale familiilor lor, care inevitabil sunt afectate pe perioada tratamentului – nu doar emoțional, ci și financiar. Așa s-au născut și alte proiecte ale asociației, menite să le fie alături acestor oameni. Prin taberele MagiCAMP și prin proiectul Magic­TICKET (o vacanță gratuită pentru toți membri familiei – cuvântul “vacanță” aproape că dispare din vocabularul familiei când apare acest diagnostic) ne propunem să aducem în viețile lor un strop de bine, câteva clipe în care să fie pur și simplu împreună. 

Prin MagicBOX, un colet care pleacă lunar spre mai bine de 150 de familii din toată țara, le ușurăm puțin povara – adesea în acest colet pleacă hrană sănătoasă pe care nu și-o permit altfel. Coletul mai conține detergent, haine, rechizite și alte lucruri de care familiile au nevoie.

MagicHOME s-a născut atunci când am constatat care sunt, în spitale, condițiile în care “locuiesc” părinții, alături de de copiii lor. Dorm pe un scaun și tot acolo mănâncă. Ies pe holuri atunci când simt nevoia să plângă sau apelează la părinții din localitate ca să spele hainele purtate zile sau săptămâni în șir. MagicHOME le oferă gratuit un “acasă” temporar în care se pot odihni, pot găti pentru copiii lor, pot spăla haine și, în discuțiile cu alți părinți care trec prin aceeași experiență sau cu terapeuții noștri, își iau forța și energia să meargă mai departe și să se întoarcă odihniți și puternici la spital, acolo unde copiii lor au atâta nevoie de ei.

Recent am lansat și Centrul de Consiliere și Suport – terapeuții noștri merg în spitale și le oferă sprijin părinților și copiilor de pe secție. MagiCHAT și MagicHELP sunt alte două proiecte despre care o să povestim curând.  

Vrei să te alături campaniei MagicHOME?  

Descarcă de aici contractul de sponsorizare, completează-l cu datele firmei și suma de sponsorizare. Trimite-l în format Word la adresa de email: contabilitate[at]magicamp.ro. Mai multe detalii despre cum te poți implica, pe site-ul campaniei

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: