Interviuri

Retailer, cumpar solutii IT

09/02/2011 7 min read

author:

Retailer, cumpar solutii IT

Reading Time: 7 minute

<p> <strong>Solutiile si echipamentele IT pentru retaileri reprezinta una dintre nisele inovatoare ce au cunoscut un boom in anii trecuti, dar in prezent este afectata de scadere. Exista insa o companie care a reusit chiar sa creasca in aceasta perioada.</strong></p> <p> Detalii despre strategia castigatoare a acesteia, dar si despre cel mai recent eveniment “RBC Customer Day”, ne ofera Andrei Bojita, General Manager al companiei Romanian Business Consult (RBC).<br /> <br /> <strong> Cum ati caracteriza piata de solutii IT pentru retail in anul 2010?</strong><br /> In aceasta zona a economiei am remarcat reorientarea obiectivelor jucatorilor din retail de la cantitate la calitate si inovatie, lucru imbucurator in conditiile actuale, cand presiunea asupra costurilor si preturilor este una foarte mare. Ceea ce a adus bun criza este faptul ca majoritatea jucatorilor din retail sunt mai atenti acum la cei care le trec pragul si mult mai interesat i decat in anii trecuti in a face tot posibilul pentru a atrage vizitatori (si posibili clienti) in magazine. Poate ca nu se “vede” foarte clar din perspectiva unui cumparator unde este IT si unde nu, dar solutiile de IT nu se rezuma doar la ceea ce vedem la casa de marcat, atunci cand platim.</p> <p>  </p> <p> Ele sunt peste tot, de la raft si pana la iesirea din magazin, de la cele simple si vizibile, cum sunt sistemele de marcat de tip POS (Point of Sale) sau etichetele electronice, pana la cele mai complexe, cum sunt sistemele de cash management integrate in solutii complete, solutiile de in-store marketing sau de customer loyalty si promotii. Solutiile IT se schimba odata cu piata tinta, dar mai ales odata cu evolutia nivelului de cu noas tere al cumparatorului. Acum conteaza mult mai mult eficienta unei solutii decat faptul ca “trebuie” sa o ai, este momentul trecerii de la “must have” la “need to have”.<br /> <br /> <strong>Cu cat a crescut cererea de echipamente din partea clientilor de retail in ultimii ani?</strong><br /> In mod normal, piata de retail urmeaza trendul general de scadere pe fondul crizei economice, iar daca vorbim de echipamentele standard, cresterea este una negativa. RBC a reusit totusi sa pastreze trendul ascendent atat prin diversificarea portofoliului de produse si servicii, cat si printr-o strategie adaptata situatiei actuale. Am reusit sa ne mobilizam si sa ne crestem chiar cota de piata, in contextul in care investitiile majore au fost derulate in mod aproape exclusiv in ultimii doi ani de catre retelele internationale din retail prezente si la noi. Trecand peste perioada 2006-2008, care a insemnat un boom in toata economia romaneasca, odata cu 2009 am avut de-a face cu o scadere destul de accentuata in prima parte a anului a cererii si practic a investitiilor, cauzata in principal de instabilitatea si inconsistent a politica si economica din Romania. Din a doua parte a lui 2009 au fost reluate sau continuate investitiile aflate on hold pana  atunci si am putut recupera o parte din scaderea anterioara. 2009 a fost de altfel si anul in care portofoliul nostru a cunoscut o crestere importanta si mentionam doar doua dintre numele noilor nostri parteneri: Motorola (scannere, terminale mobile si solutii wireless) si VIF – Franta (solutii software dedicate pentru industria alimentara). In 2010, situatia pare sa se imbunatateasca, dupa cum arata cifrele realizate la noua luni, dar acest lucru se datoreaza in principal adaptarii investitorilor la  mediul politico-economic. Practic, se revine destul de rapid la strategia de dezvoltare de dinainte de criza, ponderata insa cu noii indicatori de crestere economica.<br /> <br /> <strong> Ati organizat recent un eveniment unic pe piata romaneasca de profil, “RBC Customer Day”, unde ati prezentat solutii si echipamente noi pentru retaileri. In ce masura credeti ca va exista cerere pentru ele?</strong><br /> Solutiile prezentate sunt aplicabile si livrabile imediat, functionand deja in Europa de Vest. Nu numai ca avem capabilitatea de a oferi si implementa cele mai noi si performante solutii, ci anticipam tendintele pietei si nevoile clientilor. Credem ca toate companiile au nevoie de eficienta sporita, de fluxuri rapide. Am venit in intampinarea nevoilor clientilor si partenerilor, le-am prezentat noutati absolute nu numai pentru Romania, ci si pentru piata est-europeana. Cu alte cuvinte,am initiat conversatia, urmand sa avem discutii si sa analizam impreuna cu clientii oportunitatea aplicarii. RBC este un partener activ, un  consultant in materie de solutii IT integrate, prin urmare rolul nostru este de a le arata clientilor care este pasul urmator, ce se poate face si cum se poate schimba in bine situatia actuala. Vom continua seria de evenimente “RBC Customer Day”, in cadrul carora prezentam in premiera solutii dedicate retailului si industriei alimentare, o alta zona unde RBC este lider, fiind principalul furnizor de solutii de trasabilitate si productie.<br /> <br /> <strong> Printre echipamentele prezentate s-a numarat si solutia de Self Check-out. In ce consta aceasta solutie si care sunt benefiicile pe care le aduce unui retailer?</strong><br /> Solutia ofera clientului posibilitatea de a-si scana singur produsele cumparate si de a efectua singur plata – numerar sau prin card bancar. Sistemul include, in varianta completa, un computer cu ecran tactil, un scanner de coduri de bare, un sistem de plata prin card, unul de colectare si procesare numerar si imprimante de bonuri fiscale si alte tipuri de bonuri. Avem de-a face cu un transfer de operatiuni, si  implicit de incredere, de la operatorii din magazine catre clienti. Sistemul este folosit cu succes in multe magazine din occident. Beneficiile pentru retailer ale acestei solutii sunt scaderea timpului de asteptare la casa si reducerea costurilor.<br /> <br /> <strong> Alta solutie interesanta a fost Reverse Vending Machine. In ce consta aceasta solutie?</strong><br /> Este mai degraba un concept, echipamentul in sine este doar o mica parte a sistemului. Introducerea unui sistem de colectare si reciclare a PET-urilor este o initiativa luata de RBC impreuna cu mai multi parteneri. PET-urile din mase plastice, omniprezente in magazine, sunt extrem de daunatoare si au efecte devastatoare asupra mediului. Obiectivul este reducerea impactului negativ, cu un efort minim din partea consumatorilor. Echipamentul RVM recunoste si colecteaza ambalajele returnate, eliberand un bon valoric egal in suma cu valoarea platita pentru ambalajele respective. Bonul poate fi folosit pentru a plati cumparaturile in magazinele partenere. De<br /> la producator pana la consumator, toti sunt parte din sistem si beneficiaza de el. Acest sistem poate fi varianta castigatoare, care sa completeze celelalte eforturi de a respecta mediul inconjurator, precum si colectarea selectiva. Initiativa are nevoie, desigur, de suportul si implicarea autoritatilor, care ar usura semnificativ procesul de implementare.<br /> <br /> <strong> Cum ati caracteriza comportamentul retailerilor romani privind dotarea cu echipamente si solutii IT?</strong><br /> Piata este in curs de maturizare in ceea ce priveste abordarea fata de IT – reprezentantii companiilor au inteles ca solutiile IT contribuie semnificativ la cresterea afacerilor. Multe companii au continuat investitiile in IT, unele chiar le-au crescut. Atitudinea aceasta are ca sursa constientizarea faptului ca solutiile IT au beneficii evidente. Companiile trebuie sa se adapteze rapid la schimbarile din piata, inclusiv la cele legislative. Recenta schimbare de cotei TVA este un bun exemplu. Tranzitia nu s-ar fi putut finaliza atat de rapid daca nu ar fi existat sistemele informatice care sa o sustina. Absenta intarzierilor majore do ve deste un nivel foarte bun si eficient de utilizare a solutiilor IT in retail. Nefiind o piata matura, este loc de dezvoltare si schimbare, inclusiv la nivel de legislatie. Cu siguranta, daca aceasta ar tine pasul cu piata, toti ar avea de castigat: cum pa ra torii – o experienta mai buna, retailerii – o activitate mai profitabila. Jurnalul fiscal electronic, subiect care inca se afla in dezbateri legislative, este doar un exemplu de schimbare ce ar putea duce la o economie pentru retaileri prin eliminarea consumului de hartie si s-ar incadra in tendinta europeana.<br /> <br /> <strong>Care a fost cifra de afaceri in 2009?</strong><br /> Primul an de criza, 2009, a insemnat pentru noi o mare provocare. Pe fondul scaderilor sau chiar disparitiilor investitiilor am reusit sa realizam o cifra de afaceri de 12,9 milioane euro. Cifra este mai mare cu 4% decat in anul precedent si acest lucru fara a lua in calcul deprecierea masiva a cursului de schimb.<br /> <br /> <strong> Cum a fost anul 2010 pentru RBC pana acum?</strong><br /> Suntem multumiti de rezultatele din 2010. Am reusit sa ne pastram cifra de afaceri si chiar sa inregistram o crestere de cateva procente, pastrand acelasi nivel al resurselor. De asemenea, am lucrat la consolidarea pozitiei de consultant si furnizor de solutii IT integrate, investind in pregatirea profesionala a echipei.<br /> <br /> <strong> Ce previzionati ca cifra de afaceri pentru 2010?</strong><br /> Planul nostru, si in acest moment ne incadram in bugetarile ini tiale, prevede atingerea a 14 milioane euro, practic fiind vorba de o crestere minima de 8% fata de anul 2009.<br /> <br /> <strong> Care sunt planurile companiei pentru anul viitor?</strong><br /> Tintim o cifra de afaceri cu cel putin 5% mai mare si cresterea profitabilitatii, care sa ne permita sa fiantam, din resurse proprii, noi proiecte cheie, cum ar fi un nou ansamblu de birouri pentru echipa<br /> RBC. Pentru a atinge aceste obiective, vom continua sa eficientizam procesele si operatiunile – avem unul dintre cele mai performante sisteme IT de management si suntem certificati din punct de vedere al calitatii pentru mai multe standarde.</p> <p> Alte planuri includ extinderea bazei de parteneri, a portofoliului de  solutii, finalizarea proiectelor initiate in 2010, toate avand scopul de a ne consolida pozitia de cel mai important furnizor de solutii IT pentru retail si industria de procesare a carnii. Ne asteptam ca piata sa se dezvolte, cererea de solutii IT sa creasca – cantitativ si valoric. In multe zone din Romania retailul modern nu este inca prezent, asa – dar exista spatiu pentru crestere. Anticipam o manifestare mult mai vizibila a tendintei de trecere la solutii moderne precum Self Check-out si c ash management. Vor prima beneficiile pe termen scurt aduse de solutiile IT, iar retailerii se vor concentra pe modalitati de eficientizare si  automatizare a vanzarilor, pentru a-si mari numarul de cumparatori</p> <p> <br /> <strong>INOVATIE IN IT SPECIALIZAT </strong><br /> La evenimentul “RBC Customer Day”, desfasurat la Hotelul Crowne Plaza din Bucuresti, au avut loc demonstratii live ale solutiilor prezentate in premiera in Romania si pe piata est-europeana:<br /> Noile sisteme Wincor Nixdorf de tip POS Sisteme de scanare si incasare automata “Self Check out“ si Sisteme de Cash Management pentru gestionarea banilor la magazine – solutii prezentate de Lothar Wolf, Business Unit Manager, Wincor Nixdorf Solutii de colectare si reciclare PET-uri – solutie prezentata de Reiner Seitz, Development Manager, Wincor Nixdorf Sisteme electronice de etichetare la raft Kiosk-uri pentru diverse aplicatii Sisteme de emitere carduri de loialitate Noile sisteme de cantarire si etichetare  automata – solutii prezentare de Tudor Andronic, Business Development Manager, Bizerba Personal  Shopping Assistant – solutie prezentata de Nadim Ghafoor, Product Manager, Motorola Solutii de  securitate la POS – solutie prezentata de Svitlana Tanasiychuk, Account Manager, Quadrox<br /> <br /> <br />  </p>

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole pe aceeași temă