Antreprenori CSR

Brandurile tinere mizează pe sustenabilitate

5 apr. 2022 5 min

Brandurile tinere mizează pe sustenabilitate

Reading Time: 5 minute

Dacă de multe ori ne îndreptăm atenția către companiile internaționale pentru soluții inovatoare și sustenabile, există și branduri autohtone care mizează pe sustenabilitate și calitate. Cum reușesc acestea să respecte mediul și să se impună pe piață? 

Este aproape imposibil să fii 100% sustenabil, dar fiecare brand își alege aspectele importante pe care le respectă și care îl ghidează. Iar asta poate atrage clienții care caută companii și produse cu ADN sustenabil.

Conform unui studiu publicat la începutul acestui an, șase din zece români ar renunța la a cumpăra produse și servicii de la companii care nu demonstrează responsabilitate față de mediul înconjurător și societate. În același timp, prețurile mai mari pentru produsele durabile pot face ca distanța între intenție și acțiune să crească. 

Anca Doicaru, Creative Director și cofondatoarea Ankho, crede că momentan piața locală este destul de puțin pregătită pentru a ține pasul cu transformările de la nivel mondial, însă consumatorii români sunt tot mai educați, informați și atenți la alegerile lor. Și fondatorii Atelier Kairos consideră că românii sunt tot mai atenți și receptivi la ceea ce cumpără și pun preț mai mare pe calitatea produselor. 

Părerea este împărtășită și de Claudia Tecuceanu, fondatoarea Maestoso, care crede că, deși nișat, există un public educat care înțelege valoarea principiilor slow-fashion. „În momentul în care ești deschis către consumator, acesta înțelege întregul mecanism de realizare al produselor, proveniență și manieră sustenabilă prin care acestea sunt manufacturate, iar prețul final trece în plan secund.”  

Ankho: Slow fashion și inovație

Ankho este primul brand românesc de luxury ­athleisure care combină mate­riale sustenabile cu tehnologii de ultimă generație, pentru a crea echipamente sportive performante și confortabile. Ankho a fost creat de Anca Doicaru, din pasiune pentru yoga, un stil de viață echilibrat și fashion.

Încă de la început, Ankho a luat în considerare ce elemente pot fi implementate, pentru a constitui baza pe care se va dezvolta brandul. Mergând pe conceptul de „slow fashion”, ­Ankho alege să producă mai puțin, punând accent pe calitate. Compania ține un stoc redus și optează pentru materiale performante produse în mod sustenabil, cu un consum redus de resurse. Totodată, se folosesc materiale regenerate sau reciclate: în prima colecție se regăsește Econyl®, o țesătură tehnică obținută din fibră de nylon regenerat din plase de pescuit din mări și oceane, covoare, carpete sau alte deșeuri de nylon.

Furnizorii sunt certificați din punct de vedere al performanței, eticii și al sustenabilității. Totodată, producția este realizată într-un mod etic, iar produsele vin direct din fabrică în pungi biodegradabile și sunt livrate către clienți în plicuri antibacteriene, rezistente la apă, produse din resturi de piatră de calcar și rășină reciclată.

Maestoso: Accesorii pentru viitor

Maestoso, un brand românesc de accesorii creat de Claudia Tecuceanu, încearcă în permanență să implementeze proceduri pentru a reduce din impactul pe care industria o are asupra mediului. Piesele Maestoso sunt realizate din linii simple geometrice, atemporale, care îmbină pielea naturală premium și accesoriile emblematice, cu o confecționare realizată de artizani tăbăcari italieni.

Brandul alege cu atenție parteneri dedicați și experimentați, care împărtășesc aceleași valori. Colecția de eșarfe este realizată din mătase naturală organică, obținută fără utilizarea unor substanțe chimice, în Como, Italia, și sunt certificate GOTS. 

Pentru producția de încălțăminte premium din piele naturală colaborează cu afacerea de familie Le Marche, iar recent a lansat o colecție de bijuterii din argint reciclat, partenerul care se ocupă de manufacturarea acestora fiind membru al Responsible Jewelry Council și certificat SMETA.

Din dorința de a promova și mai mult sustenabilitatea în modă, Maestoso a lansat colecția manifest Eco-Vegan, care conține o serie limitată de genți din piele de cactus. Acesta este un material organic inovator care are la bază frunzele de cactus Nopal, din regiunea Zacatecas din Mexic. Cactusul crește natural, fără utilizarea de erbicide sau pesticide într-un sistem de agricultură organică, unde nu sunt necesare sisteme de irigare, cactușii putând crește cu apa de ploaie și mineralele pământului. Pielea de cactus a fost aprobată și premiată de PETA și are o certificare V-Label.

În încercarea de a reduce consumul de plastic, ambalajele produselor sunt complet reciclabile, iar pentru a micșora cantitatea de resturi din producție, Maestoso a introdus noi categorii de produse de dimensiuni reduse, pentru a reutiliza secțiuni de piele.  

Atelier Kairos: Covoare cu impact pozitiv

Atelier Kairos este primul brand românesc care combină designul contemporan creat în România cu meșteșugul tradițional tibetan pentru crearea de covoare țesute manual în tehnica „hand-knotted”. În spatele brandului stau arhitectul Sorin Urziceanu și inginerul software Horia Berca.

Pentru Atelier Kairos, elemente cheie ce țin de sustenabilitatea brandului se referă la impactul asupra mediului, comunitatea de artizani, calitatea covorului și comportamentul de consum al clientului.

Realizarea covoarelor se desfășoară în Nepal și este făcută manual, după o tradiție veche, iar pentru fiecare covor sunt implicați 30-40 de meșteri și artizani, pentru aproximativ 14 săptămâni. 

Materialele folosite sunt exclusiv naturale și provin din surse controlabile: lâna tibetană de la oi crescute în podișul Tibet, recunoscută pentru proprietățile sale, pentru rezistența la murdărie și durabilitate, dar și mătasea pură chinezească sau cânepa sălbatică nepaleză. 

Cantitatea de material și de vopsea necesară fabricării este determinată cu ajutorul unui software, care ajută la minimizarea pierderilor. 

Țeserea se execută complet manual, iar spălarea se face cu apă colectată din surse naturale, care este filtrată și apoi reutilizată în gospodăriile din proximitate. Resturile de material sunt refolosite și valorificate în comunitate.

Un obiectiv important al Atelier Kairos este de a avea un impact pozitiv asupra oamenilor și planetei prin practici etice, sustenabile și responsabile, lucru reflectat prin parteneriatul cu Label Step, organizația mondială care se asigură că artizanii din industria covoarelor beneficiază de condiții de muncă etice. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 361 (18 martie – 18 aprilie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: