Cel mai inovator festival din lume

Este locul unde s-au lansat Twitter si Foursquare si care aduna in fiecare inceput de primavara cele mai “hot” startup-uri din zona de online. La SXSW se creioneaza viitorul digital al planetei.

de Claudia Chirilescu, Director General, Spoon Media

Peter Thiel, cofondator al PayPal, spune ca “bunele practici” de astazi trag companiile mai degraba pe linie moarta si ca cele mai bune cai de urmat sunt cele nebatute. Am inceput cu acest citat fiindca rezuma poate cel mai bine filosofia festivalului de inovatie care este SXSW.

SXSW, mai exact South by South West, este cel mai important eveniment pe zona interactiva la nivel mondial. Pentru o saptamana, orasul Austin din Texas devine epicentrul discutiilor despre viitor in zona digitala si de tehnologie. Nu intamplator SXSW se desfasoara in Austin, acest oras cochet gazduieste multe companii din zona de tehnologie si este unul dintre cele mai vibrante orase americane, cu o medie de varsta in jur de 30 de ani, ajutat evident de calitatea centrelor universitare din Austin, dar si de puterea economica a Texasului.

Pentru cei care nu au auzit de SXSW, pot spune doar ca aici s-a lansat in 2007 Twitter, in anul urmator Foursquare, iar anul acesta aplicatia Meerkat pentru real time streaming a fost adoptata de platforme media precum Mashable, care si-au creat canal dedicat pentru transmisie de la SXSW. Aici vin reprezentanti ai tuturor companiilor care vor sa gaseasca raspunsuri, inspiratie sau finantare in zona digitala. Cuvantul de ordine este tehnologia, ce este nou, cine va fi urmatorul Uber sau cine va obtine urmatoarea runda de finantare care sa-l propage in prima linie de influenceri. Personal, imi doream sa ajung aici de trei ani, dar luna martie era intotdeauna extrem de aglomerata si parea nepotrivit sa ma rup de toate proiectele si sa zbor jumatate de glob. Dar acum, ajunsa inapoi in Bucuresti si impartasind cu voi impresiile mele, nu pot decat sa spun ca abia astept editia din 2016.

SXSW a fost initiat ca festival de muzica, caruia i s-au adaugat ulterior componentele de film si interactive. Totalizeaza peste 1.000 de conferinte, prezentari, paneluri si workshop-uri pe zona interactiva. In acelasi interval orar au loc intre 60 si 100 de evenimente simultan. Selectarea atenta a acestora este un efort care merita facut daca vrei sa ajungi la cele mai interesante topicuri de discutie pe interesele tale.

SXSW-2015Subiectele abordate cu precadere anul acesta la SXSW au fost big data, user experience, user interface, startup-uri, wearable, internet of things, privacy, sanatate, retail, beacon. Scuzati engleza, dar aceste concepte sunt mult mai bine sustinute in aceasta limba.

Poate va intrebati de ce m-am dus la SXSW. Consider ca traversam o perioada in care avem nevoie de raspunsuri, iar pentru mine SXSW a fost ca un ghidaj care ma va ajuta sa iau deciziile corecte de business cel putin pentru perioada urmatoare.

Sa va spun cu ce insight-uri am revenit la Spoon: big data este mai degraba “predictable data”, adica ce putem sti despre consumator ca sa ne ajute sa intuim urmatoarea lui actiune. Analiza predictiva a datelor va fi extrem de importanta in decizii de marketing si de comunicare. In marketingul viitorului nu se mai vorbeste nici de demografice, nici de personas, nici de segmentari, intrucat comunicarea trebuie sa fie contextuala, iar experienta trebuie sa fie personala.

Abordarea “consumer-centric” nu este noua, s-a tot vorbit despre asta, insa s-au facut putine in aceasta directie. Pentru ca un brand sa fie consumer-centric trebuie sa se intrebe “ce” face un consumator, “de ce” face ceea ce face intr-un anumit moment, sa tina cont de review-uri, sa faca analiza predictiva de date privind comportamentul lui de achizitie, sa vorbeasca cu el si sa ceara feedback, sa aiba o abordare personala. Asta nu inseamna ca trebuie sa fie invaziv, ci sa asigure o experienta lipsita de frictiuni.

Toata lumea la SXSW vorbeste despre lipsa frictiunilor ca model de gandire cand planifici un startup. Se discuta mult despre “disruptive”, care presupune intotdeauna analiza unui flux decizional pe o nevoie a unui consumator si gandirea unui proces care sa elimine frictiunile pe care le are in prezent acel proces. Practic, se creeaza “oceane albastre” prin simpla redefinire a experientei pe care consumatorul o are cu categoria respectiva de produse sau servicii. Sesiunile de discutii la care au participat fondurile de investitii au accentuat faptul ca acestea erau interesate sa investeasca in modele de business verticale, adica in cele care ofera intregul lant trofic, de la produs la distributie si experienta cu utilizatorul.

In zona de wearables, toate instrumentele care se incadreaza in aceasta categorie, cum sunt bratarile inteligente de fitness sau ceasurile inteligente, trebuie sa-si clarifice aspecte ce tin de utilizarea datelor pe care le colecteaza. Consumatorii vor mai degraba ca datele colectate sa nu ajunga la advertiser, fiind interesati de respectarea unui nivel ridicat de intimitate si confidentialitate. Un alt aspect care diferentiaza intre ele aceste dispozitive este felul in care colecteaza datele, ce fel de date, ce senzori inglobeaza si cum pot fi utilizate aceste informatii in folosul utilizatorului sau al medicinei.

Peste 100 de discutii au fost dedicate confidentialitatii (privacy), iar industria de comunicare ar trebui sa se pregateasca serios pentru o perioada in care consumatorii vor privi cu suspiciune companiile care abuzeaza de cookie-uri si date despre ei.

Pentru comunitatea de marketing si comunicare ramane relevanta in ma­sura in care un utilizator ar recomanda produsul tau altcuiva (MPS). S-a discutat mult despre continut contextual in functie de zonele de contact dintre brand si consumator. Astfel, punctul de contact online dintre brand si consumator trebuie sa vorbeasca despre nevoile si asteptarile specifice fiecaruia. Poarta de interactiune determina modalitatea in care brandul abordeaza consumatorul, iar experienta trebuie sa fie diferita in functie de nevoia reflectata de calea de acces: pe mobile trebuie sa fie relevanta din punctul de vedere al localizarii, sa tina cont de marimea ecranului, de nevoia de a avea acces rapid la informatia cautata, adica de interesul de moment al utilizatorului si de capabilitatile senzorilor.

Aproape toti speakerii au declarat ca aplicatiile sunt moarte, cu exceptia celor care aduc un beneficiu real consumatorului, spre exemplu Uber. In zona de experienta de utilizare si interfete, discutiile au fost centrate pe simplitate, intuitie, lipsa frictiunilor, design care tine cont de distanta dintre ochi si ecran, de imprecizia cu care utilizatorii dau click pe touchscreen etc.

Un mare avantaj de a fi prezent la SXSW este ca interactionezi extrem de usor cu participantii si chiar cu speakerii. Eu am profitat din plin de asta: am stat de vorba cu oameni veniti din toata lumea si am impartasit experiente de lucru cu fiecare dintre ei.

Zona de retail a fost foarte bine reprezentata atat la nivel de expertiza a speakerilor, numar de conferinte pe acest subiect, cat si ca numar de participanti interesati. Conferintele si panelurile au discutat transant despre viitorul spatiilor de retail fizice si cum pot fi ele translatate in mod relevant si profitabil in zona digitala.

Nu exista o solutie care sa se potriveasca tuturor, retailul fizic cu siguranta nu va disparea, este mai degraba vorba de a crea experiente in digital care sa reflecte fidel imaginea si strategia brandului overall. Cu siguranta conceptul de “click and collect” va fi o solutie pentru o parte dintre retailerii mass market. Costurile de transport uriase practicate de actualii jucatori internationali ii deranjau pe toti speakerii care reprezentau businessuri din zona digitala (e-commerce sau market place).

Mi-as dori ca aceste ganduri sa inspire o participare mai consistenta a romanilor la SXSW, pentru ca impreuna sa acceleram ritmul de implementare a conceptelor “fierbinti” la nivel mondial. Iar daca tot nu v-am convins, poate faptul ca in Austin va puteti delecta cu unele dintre cele mai bune taco-uri din America poate fi un argument in plus.

 

Layout 1Claudia Chirilescu, Director General, Spoon Media

Absolventa a Universitatii de Medicina si Farmacie Carol Davila din Bucuresti, a decis inca din studentie sa-si incerce norocul in publicitate. Dupa cativa ani petrecuti in diferite agentii, in 2003 a infiintat propria agentie de media, Spoon, iar din 2002, impreuna cu Mihai Gurei, detine showroomul Intro, gasind astfel formula profesionala perfecta intre comunicare si design, care-i hraneste atat abilitatile, cat si pasiunea.