Creștere peste așteptări a pieței de media în a doua jumătate a anului

Piața de media din România a crescut cu 10% în 2016 comparativ cu 2015, până la valoarea de 366 milioane de euro, potrivit datelor actualizate ale raportului Media Fact Book, realizat de agenția Initiative. Această evoluție depășește estimările raportului lansat în luna mai, care indicau un avans de 6% anul acesta, similar cu cel din 2015.

Creșterea a fost determinată în special de investițiie în publicitatea TV.

alexandra-olteanu-managing-director-initiative_1

Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative

”Aceste rezultate pozitive vor fi susținute și anul viitor, când estimăm că piața va crește cu 6%, până la valoarea de 389 milioane de euro”, afirmă Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.

Investițiile în publicitatea TV vor totaliza anul acesta 240 milioane de euro, în urma unei creșteri de peste 10% față de 2015.

Online-ul s-a majorat cu 12%, până la valoarea totală de 64 milioane de euro, iar radioul este așteptat să ajungă la 20 de milioane de euro, valoare cu 5% mai mare decât cea din 2015.

Piaţa de OOH se menţine la valoarea de 28 de milioane de euro, în timp ce presa tipărită înregistrează o scădere de 10%, până la 14 milioane de euro, cu tot mai mulţi publisheri închizând ediţiile din print ale publicaţiilor.

Estimări pentru 2017

Initiative estimează că cea mai mare creştere va fi înregistrată în online (+14%, până la 74 milioane de euro). Investițiile în TV vor crește cu 5%, până la 252 milioane de euro, iar radioul, cu 7%, până la aproximativ 22 milioane de euro. Spre deosebire de anii precedenți, și piaţa de OOH va cunoaște în 2017 o creştere, de 4%, ajungând la 29 milioane de euro, în timp ce presa tipărită va continua să scadă cu 10%, până la 13 milioane de euro. 

La nivel global, potrivit analizei Inflation Report lansate în luna noiembrie de MAGNA, companie din grupul IPG MediaBrands din care face parte și Initiative, se estimează o inflaţie de cost TV semnificativă pentru televiziunea liniară (+6,4%), tendință ce se va reflecta și la nivel regional, în Europa (+6%) şi în Europa Centrală și de Sud-Est (+9%). În piețele mature, această inflație TV este determinată de scăderea audiențelor și a rating-urilor, fragmentarea obiceiurilor de consum și emergența platformelor de digital și OTT. Totodată, online-ul rămâne canalul cu cea mai mare creştere în piaţa de media (+12.5% în 2017), deşi va înregistra un ritm mai scăzut în următorii ani. Astfel, dacă în 2016, digitalul a atras 36% din bugetele de publicitate la nivel mondial, apropiindu-se de cota de 37% a TV-ului, în 2017 acesta este estimat să depășească TV-ul și să devină principalul canal de advertising.

Media Fact Book este singurul raport de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative, începând din 1997.

Foto: © Andres Rodriguez | Dreamstime.com