Companii MarComm Marketing Stiri

Cumpărături online de peste 4,3 miliarde de euro în 2019

6 feb. 2020 5 min

Cumpărături online de peste 4,3 miliarde de euro în 2019

Reading Time: 5 minute

Până la finele anului 2019, sectorul de e-commerce a depășit valoarea de 4,3 miliarde euro, cu aproximativ 22% mai mult decât în 2018, când valoarea comerțului online a fost estimată la aproape 3,6 miliarde euro, potrivit celui mai recent raport GPeC E-Commerce România, bazat pe estimările ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online).

Cele peste 4,3 miliarde euro însumează toate tranzacțiile generate din România către comercianții autohtoni, cât și către magazinele online din afara granițelor, reprezentând strict segmentul e-tail, adică produse fizice palpabile care au fost achiziționate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanțele, rezervări hoteliere, bilete la evenimente sau plata facturilor de utilități.

Ritmul de creștere 2019 versus 2018 a fost mai redus decât cel din 2018 versus 2017, când rata de creștere anuală a fost de aproximativ 30%.

“Dacă facem o medie, înseamnă că românii au cheltuit pentru cumpărături online aprox. 12 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut, în creștere de la 9,86 milioane euro – media zilnică înregistrată în 2018. Însă, potrivit Eurostat, doar 23% din populația României a făcut cumpărături online în 2019, ceea ce ne situează pe penultimul loc din Uniunea Europeană, devansând doar Bulgaria cu 22% – fapt care ne arată că e-commerce-ul românesc mai are mult loc de creștere”, a declarat Andrei Radu, CEO & Founder, GPeC.

Este pentru prima dată când, la nivel local, a fost depășit pragul de 4 miliarde euro, existând posibilitatea ca în 2020 vânzările online să treacă de 5 miliarde euro, este de părere Florinel Chiș, Director Executiv, ARMO.

Valoarea coșului mediu, creștere semnificativă în 2019

Potrivit statisticilor 2Performant, în 2019 românii au cheltuit în medie 273 lei (fără TVA) pentru cumpărăturile făcute de pe Desktop, comparativ cu 204 lei (fără TVA) în 2018. Aceeași situație este regăsită și în cazul cumpărăturilor făcute de pe Mobil – de la 170 lei (fără TVA) în 2018, la 208 lei (fără TVA) în 2019.

Cheltuielile pe categorii de produse

Categoria Electro – IT&C a înregistrat cea mai mare creștere a coșului mediu, de la 738,27 lei în 2018 la 875 lei în 2019.

Printre categoriile care au înregistrat creșteri ale coșului mediude menționat sunt Fashion – de la 175,34 lei în 2018 la 185,58 lei în 2019; Articole pentru copii – de la 242,12 lei în 2018 la 256,28 lei în 2019; Pet Shop – de la 165,10 lei în 2018 la 186,91 lei în 2019 și Cărți, Muzică și Film – de la 104,09 lei în 2018 la 118,58 lei în 2019.

Aproape trei sferturi din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile

71,9% din traficul magazinelor online din rețeaua 2Performant a fost generat de telefoanele mobile, în timp ce 29,1% de Desktop, procentul crescând de la 65,9% în 2018, la 71,9% anul trecut. În cazul marilor magazine online consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile ajunge și chiar depășește uneori pragul de 80%.

Cumpărăturile online se fac majoritar de pe telefonul mobil

Numărul cumpărăturilor online de pe telefonul mobil a depășit Desktopul pentru prima dată anul trecut, 54,8% au fost achiziții de pe telefonul mobil, respectiv 45,2% cumpărături de pe Desktop. În 2019, tot mai mulți români preferă să cumpere online de pe telefon în detrimentul Desktop-ului

2018 a fost primul an în care numărul cumpărăturilor online făcute de pe telefonul mobil a depășit Desktop-ul astfel: 54,8% au fost achiziții de pe telefonul mobil, respectiv 45,2% cumpărături de pe Desktop, , respectiv: 63,6% cumpără de pe telefon comparativ cu 36,4% care preferă Desktop-ul.

De asemenea mobilul este pe primul loc și din punct de vedere al valorii totale a vânzărilor online, 57,1% comparativ cu 42,9% Desktop.

Ce articole se cumpără de pe telefonul mobil?

77% dintre tranzacțiile magazinelor care comercializează articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil și doar 23% de pe Desktop. De asemenea, produsele cosmetice sunt achiziționate în proporție de 71% de pe telefon, precum și produsele din categoria Fashion – 72% Mobil versus 28% Desktop.

Chiar și produsele destinate publicului adult sunt cumpărate mai de pe telefonul mobil (66%) în detrimentul Desktop-ului (33%), precum și produsele din categoria Pet Shop, unde 58% dintre tranzacții se fac de pe smartphone.

În plus, procentul cumpărăturilor online făcute de pe mobil din cadrul categoriei Auto & Moto a crescut de la 51% în 2018 la 56% în 2019.

În cazul categoriilor Electro -IT&C și Home & Garden, ponderea tranzacțiilor mobile vs. Desktop este echilibrată, 48% Mobile vs. 52% Desktop, respectiv 49% Mobile vs. 51% Desktop

Când cumpără online cel mai mult românii?

Atât traficul, cât și numărul de tranzacții efectuate de pe telefonul mobil sunt mai ridicate seara, în cursul zilei (cu preponderență în intervalul orar 10:00 – 15:00), românii preferând Desktop-ul pentru a face cumpărături online.

Jumătate dintre cazuri iau decizia de cumpărare în prima oră de când a ajuns în magazinul online iar acest procent este în creștere de la un an la altul: 42,6% în 2017 și 45,2% în 2018. 

Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, 87% din cumpărătorii online compară prețurile pe 5 website-uri diferite înainte de a cumpăra.

 Mai bine de jumătate dintre utilizatorii de internet au cumpărat online cel puțin lunar

La nivel național, doar 23% din populația României a făcut cumpărături online în 2019, potrivit studiului GPeC și iSense Solutions cu reprezentativitate la nivel urban și exclusiv în rândul utilizatorilor de internet. 56% din utilizatorii de internet au cumpărat online cel puțin lunar, în creștere de la 53% în 2018.

Cumpărătorii online vizitează, în medie, 9 magazine pe an, cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică, o dată pe săptămână iar în ultimii 3 ani datele au rămas neschimbate.

Prețul, livrarea rapidă și notorietatea magazinului online, principalii factori în luarea deciziei de cumpărare

Cumpărătorii aleg să cumpere de la magazinele online cu notorietate pe piață, care au prețuri cât mai mici și livrare cât mai rapidă, aceștia fiind principalii factori în luarea deciziei de cumpărare. În schimb, în 2019 s-au evidențiat alți doi factori: recomandările prietenilor (Word Of Mouth) și ușurința procesului de cumpărare (User Experience).

Peste 20.000 de comercianți online în România

La sfârșitul lunii decembrie 2019, în platforma eMAG Marketplace erau înregistrați 20.119 comercianți online activi, în creștere de la 14.749 în decembrie 2018, potrivit datelor furnizate de eMAG pentru GPeC.

Ce au cumpărat românii de pe eMAG Marketplace în 2019

Conform informațiilor furnizate de oficialii eMAG Marketplace, cele mai importante categorii de produse din punct de vedere al numărului de tranzacții generate pe parcursul anului 2019 au fost: Electrocasnice; Tablete, Telefoane și Accesorii; Home & Deco; Bricolaj (Do It Yourself); Auto; Articole pentru copii / Pet Shop / Articole pentru curățenie; Electronice; PC, Periferice & Software; Jucării și Îngrijire personală & Cosmetice (Beauty).

Top 10 categorii din punct de vedere al valorii comenzilor generate pe eMAG Marketplace

Electrocasnice; Home & Deco; Bricolaj (Do It Yourself); Tablete, Telefoane și Accesorii; Auto; PC, Periferice & Software; Electronice; Articole pentru copii / Pet Shop / Articole pentru curățenie; Jucării și Sport & Activități în aer liber

80% plată ramburs, metoda preferată de plată a românilor în comerțul online

Potrivit procesatorului de plăți PayU, aprox. 20% din comenzile online sunt plătite online prin card, restul de 80% fiind achitate cash la livrarea produselor.

Conform cifrelor furnizate de PayU din punct de vedere al plăților online prin card pentru cumpărăturile online, valoarea medie a tranzacției a scăzut cu 9% comparativ cu 2018, fiind de 39 euro.

Potrivit PayU, topul categoriilor pentru care românii au făcut plăți online prin card în 2019 (atât e-tail, cât și servicii) a fost: IT&C ; Travel; Plăți de facturi la utilități; Fashion; Home & Deco și Asigurări.

Cum influențează Black Friday căutările pe categorii?

Potrivit Upswing Visibility Report , volumul de căutări pe categorii de produse crește odată cu campania de Black Friday susținută de magazinele online în luna noiembrie a fiecărui an. Astfel, creșterile volumului de căutări în luna noiembrie pe diferite verticale, comparativ cu media volumului de căutări pe fiecare lună din an sunt următoarele: IT&C – creștere cu 33%; Home & Deco – creștere cu 24%, identic cu categoria Electronice; Articole pentru copii – creștere cu 22%; Fashion – creștere cu 17%; Sport & Activități în aer liber – creștere cu 8% și Cosmetice / Beauty – creștere cu 6%.

Conform ARMO, în campania de Black Friday din noiembrie 2019, românii au făcut cumpărături online în valoare de 253 milioane euro.

Foto: © Thodonal | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: