Interviuri

Iutta: Inovație și tradiție pentru moda viitorului

20 nov. 2023 4 min

Iutta: Inovație și tradiție pentru moda viitorului

Reading Time: 4 minute

Unul dintre cele mai cunoscute branduri românești de accesorii inspirate din folclorul local a luat recent o decizie inovatoare. Am discutat cu Nicoleta Chirica, designer & fondatoarea Iutta, despre direcțiile strategice pe care le adoptă un brand pentru a se alinia la cerințele crescânde ale consumatorilor pentru moda sustenabilă, dar și despre modul în care Iutta rămâne contemporan păstrând totodată tradițiile autohtone.

Cum se adaptează un brand local la o cerere tot mai mare a consumatorilor pentru fashion sustenabil? Ce măsuri ați luat? 

Povestea noastră a început cu o viziune simplă: să creăm accesorii de înaltă calitate, cu o poveste și un sens. Pielea naturală pe care am ales să o folosim încă de la începuturi poate fi considerată o alegere durabilă, prin rezistența în timp a materialului. Suntem atenți la fiecare detaliu – de la proveniența și modul de prelucrare a pielii, până la modul în care sunt gestionate resturile, care sunt mereu reciclate.

Colaborăm cu furnizori atent selecționați, de obicei afaceri de familie, pentru a ne asigura că fiecare pas al producției este în concordanță cu valorile noastre. Ne străduim să educăm comunitatea noastră, conștienți că acest proces necesită timp. Controlăm îndeaproape fiecare etapă a producției, avem propriul atelier și artizani talentați, iar fiecare articol este realizat manual integral. Asta ne ajută să eficientizăm procesele logistice, ținând stocurile la un nivel optim.

Clienții înțeleg eforturile noastre, știind că a crea produse autentice și de calitate necesită timp și pasiune. Astfel, așteptarea de trei-patru săptămâni devine o investiție într-un produs cu adevărat special. Pe parcurs, ne-am dorit să introducem materiale complet sustenabile, precum Piñatex®, însă procesul acesta a fost unul de durată.

A fost nevoie să îl testăm mai bine de un an pentru a fi siguri de durabilitatea acestui material vegan, care se comportă total diferit, inclusiv în procesul de producție. Putem spune că a meritat efortul. Pe lângă noua colecție capsulă, o parte dintre piesele din arhivă sunt deja disponibile în această variantă.

Ce v-a inspirat lansați o colecție cu materialul creat din frunze de ananas? Și cum se integrează în strategia companiei? 

Schimbarea către Piñatex® a fost inspirată de dorința noastră de a oferi alternative sustenabile și inovatoare. Acest material vegan este creat din fibrele frunzelor de ananas, un produs secundar al recoltei de ananas deja existente, evitându-se astfel necesitatea de a utiliza teren suplimentar, apă sau pesticide. Procesul de fabricare a Piñatex® este un exemplu recunoscut al economiei circulare, întrucât transformă deșeurile agricole într-un material durabil, de calitate, cu grijă față de mediu și om.

Ne bucurăm că branduri mari precum Hugo Boss, Zara, Nike, H&M sau Paul Smith au ales să introducă produse din ananas și suntem mândri să fim parte din această mișcare verde. Colaborarea cu Piñatex® deschide noi orizonturi în direcția sustenabilității și ne oferă oportunitatea de a educa și împărtăși aceste valori cu publicul nostru. Noua colecție capsulă se încadrează perfect în strategia noastră de a dezvolta produse sustenabile, lucru pe care l-am avut mereu în vedere.

Cum vede Iutta menținerea meseriilor artizanale și cum reușiți să integrați aceste meserii autentice în producția sustenabilă? 

Pentru noi, meșteșugurile tradiționale sunt mai mult decât o amintire, sunt o parte vie a procesului de creație. Avem o echipă de artizani cu o experiență vastă, care pun suflet în fiecare detaliu. Lucrările manuale și broderiile fine sunt factorul distinctiv, fiecare produs având propria poveste și autenticitate.

Suntem mândri să susținem meșteșugarii locali, unii dintre ei fiind cu noi încă de la începuturi. Am integrat meșteșugul din start pentru a susține producția locală, acesta fiind un element esențial al procesului nostru creativ. Astfel, reușim să păstrăm tradiția și să contribuim la menținerea acestor meserii în viață.

Cum vă asigurați că materialele folosite respectă standardele de sustenabilitate și responsabilitate socială? 

Piñatex® este deja recunoscut internațional ca lider în sustenabilitate, procesele și producția lor respectând toate standardele în domeniu. Sunt certificați GOTS prin modul în care folosesc pigmenții de colorare, respectă standardele AFIRM de nontoxicitate, precum și regulile REACH despre mediu și sănătatea omului. Colaborarea noastră cu Piñatex® se bazează pe o relație pe termen lung și suntem bucuroși să fim printre primii care aduc acest material inovator în România.

Prin alegerea Piñatex®, sprijinim nu doar inovația, ci și comunitățile locale și mediul înconjurător. Pielea din ananas oferă fermierilor din Filipine posibilitatea de a obține un venit suplimentar, prin sortarea și vânzarea frunzelor potrivite pentru producția fibrelor, care altfel ar fi fost arse sau lăsate să se descompună. Totul în jurul nostru se bazează pe transparență. Ne asigurăm că fiecare furnizor împărtășește aceleași valori de sustenabilitate și responsabilitate socială, astfel încât să putem livra produse de cea mai înaltă calitate, având în același timp un impact pozitiv asupra mediului și comunităților implicate în procesul de producție.

Cum vedeți evoluția modei sustenabile în industria de fashion și care sunt perspectivele Iutta în acest context? 

Evoluția modei sustenabile este cu siguranță în direcția corectă. Observăm o schimbare semnificativă și în România și suntem bucuroși să facem parte din această mișcare. Iutta este un brand slow-fashion cu o abordare concentrată pe dezvoltarea unor colecții atemporale, care au rămas relevante chiar și după 10 ani. Astfel, produsele devin investiții durabile pentru clienții noștri. Avem proiecte noi în curs de dezvoltare, precum platforma pentru artizani și designeri români, creatori care ne inspiră și pe care ne dorim să îi susținem.

De asemenea, secțiunea Heritage va cuprinde o arhivă de piese vechi, ii și obiecte de suflet colecționate de-a lungul timpului, pe care le-am ales și păstrat cu mult drag. Vrem să continuăm să educăm publicul și să împărtășim importanța sustenabilității în industria modei. Suntem hotărâți să fim un model de business responsabil și să arătăm că moda nu trebuie să vină în detrimentul planetei.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 378 (6 noiembrie – 6 decembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: