OPEN FOR BUSINESS BizRemote by certSIGN Lifestyle

Lanțul de cafenele Meron s-a extins după starea de urgență, dar businessul va fi greu de susținut în sezonul rece

16 oct. 2020 3 min

Lanțul de cafenele Meron s-a extins după starea de urgență, dar businessul va fi greu de susținut în sezonul rece

Reading Time: 3 minute

Antreprenorul Bogdan Ciocian, fondator și CEO al Meron, și-a continuat planurile de extindere a rețelei de cafenele la nivel național, în ciuda restricțiilor impuse în urma pandemiei de COVID-19, dar ritmul expansiunii a fost încetinit sau chiar stopat în anumite orașe.

După încetarea stării de urgență ne-am extins cu încă patru locații, două în Cluj-Napoca, una în Târgu Mureș și una în Brașov. Am făcut o investiție majoră și în prăjitorie, am trecut de la un prăjitor de 5 kg la unul 25 kg pentru a putea acoperi cât mai bine partea de comenzi de cafea proaspăt prăjită, atât pentru rețeaua proprie cât și pentru HoReCa„, spune Bogdan Ciocian pentru Biz.

Impactul pandemiei asupra businessului

Astfel, Meron a ajuns la 17 locații în România: 10 coffee shop-uri în Cluj-Napoca și 7 în alte orașe din țară – Brașov, București, Satu-Mare, Zalău, Oradea, Târgu-Mureș. În funcție de deciziile consiliilor locale din orașele în care brandul este prezent, coffe shop-urile oscilează între capacitatea de servire între regim to-go, cât și la capacitate între 30% – 100%.

Meron Cismigiu cafenea
Meron Cișmigiu

Potrivit antreprenorului, locațiile care dispun de terasă au reușit să țină businessul la nivelul de 60% comparativ cu anul trecut, dar la cafenelele fără terasă cifrele sunt mult mai mici.

„Limitarea numărului de consumatori ne îngreunează cu atât mai mult cu cât se termină toamna, iar un regim de 30% sau to-go nu poate susține businessul într-un sezon rece. Dacă situația continuă, va trebui să luăm o decizie rapidă în acest sens – care dintre colegi rămân, care dintre colegi merg în șomaj tehnic. În plus, va trebui să ne adaptăm un pic fluxul de lucru”, arată Bogdan Ciocian.

Bugetele din această perioadă au mers mult către păstrarea colegilor, canale alternative de vânzare a cafelei, partea de prăjitorie, shop online și promovare, precum și deschiderea de noi locații. Dincolo de eforturile de ordin financiar, Meron a actualizat mult procedurile, a comunicat mai aproape de consumator și de managerii de locații care se ocupă de colegi, ca să se asigure că toți țin cont de recomandările autorităților, sunt sănătoși și că se respectă standardele pentru produsul și serviciile librate.

„Prin reducerea capacității de servire de către situația medicală și autorități, ne-au fost reduse veniturile proporțional. Pandemia ne-a stagnat extinderea în anumite orașe, atât la nivel național cât și internațional. Pe de altă parte, dacă e să privim lucrurile dintr-o perspectivă macro, costurile de achiziție și mai ales costurile logistice pentru importul de cafea verde au crescut, criza afectând tot ecosistemul de specialty coffee. În continuare am pus accent pe pregătirea colegilor noștri, pe prevenție, pe dezvoltarea canalelor alternative de vânzare și pe adaptarea procedurilor și a deciziilor într-un timp extrem de scurt”, spune antreprenorul.

Soluții pentru HoReCa

În ceea ce privește reacția guvernului, Bogdan Ciocian spune că se aștepta la o mai mare rapiditate în acordarea de granturi și subvenții, dar și la controale echitabile din partea autorităților: „Aveam controale de mai multe ori în aceeași zi care verificau aceleași lucruri – lucruri pe care noi le făceam corect”.

Antreprenorul consideră că, pentru a face față, toată industria de HoReCa ar trebui să beneficieze de scutire de taxe, iar o finanțare în acest sens ar prelungi rezistența restaurantelor și cafenelelor pe piață.

„Cred că salvarea acestei industrii vine din aceste granturi pe care UE le pregătește pentru noi. Problema noastră ca țară sau mecanism în România este birocrația și lipsa comunicării dinspre autorități către mediul de afaceri”, mai spune fondatorul Meron Coffee.

Acesta mai spune că este greu să faci business în domeniu atâta vreme cât nu există predictibilitate, dar companiile se pot adapta pe cât posibil, printr-un echilibru între „must have” și „nice to have”. Fie că asta înseamnă să-și dezvolte partea de livrări, să-și restrângă meniul sau să-l dezvolte în funcție de sezon și materia primă de care dispun și să-și păstreze oamenii buni aproape.

„Suntem într-un business cu oameni dincolo de a vinde un produs, iar asta face diferența”, conchide Bogdan Ciocian, fondator și CEO al Caffe Meron.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: