Companii

Pașii e-retailului către sustenabilitate

25 iul. 2022 4 min

Pașii e-retailului către sustenabilitate

Reading Time: 4 minute

Subiecte precum sustenabilitatea, reziliența și criteriile ESG (de mediu, social și guvernanță) apar tot mai des în discuțiile pe care le au companiile din retail. Pe piața din România a apărut un nou retailer, care vine cu misiunea de a transforma în bine viețile oamenilor și propune soluții pentru combaterea risipei alimentare, refolosirea ambalajelor și reducerea amprentei de CO2.

Noul supermarket online sezamo pune accent pe sustenabilitate, acesta fiind unul dintre cei patru piloni pe care își bazează întregul proces operațional. Ceilalți trei piloni țin de un sortiment larg de produse, servicii inovatoare și prețuri competitive. 

În primă fază, oferta supermarketului online include peste 8.000 de produse internaționale și de la producători și artizani locali, care sunt livrate clienților în două-trei ore de la plasarea comenzii sau în intervalul preferat de către aceștia. 

Având în vedere grija față de mediul înconjurător, sezamo a lansat operațiunile în România susținut de o flotă de mașini electrice, iar ca noutate pe piața din România a serviciilor de e-groceries, livrarea comenzilor se face în pungi reutilizabile

Din Europa Centrală și de Vest în România 

sezamo face parte din grupul european Rohlik, unul dintre cele mai importante companii de e-grocery din Europa. Deja activ în Cehia (Rohlik.cz), Ungaria (Kifli.hu), Austria (Gurkerl.at) și Germania (Knuspr.de), Rohlik se lansează în România, Italia și Spania în 2022, sub brandul sezamo pentru toate cele trei ţări.

Înainte de a deveni un grup, Rohlik a fost visul unui singur om, Tomáš Cupr, care a avut un obiectiv clar: să facă viața oamenilor mai ușoară. A investit foarte mult în această idee și a găsit susținere și în investitori, astfel că în 2014 a lansat supermarketul online Rohlik în Republica Cehă. 

„Ce stă la baza ideii Rohlik? E simplu: Customer Obsession. Nu e o promisiune sau o strategie de marketing, este conceptul care stă la baza acestui business. Publicul a simțit orientarea către client, faptul că lucrăm zi de zi pentru a le face viața mai ușoară, motiv pentru care ne-am extins operațiunile în Ungaria în 2019, în Austria în 2020 și în Germania în 2021. Grupul, prin toate brandurile sale, reușește să livreze sute de mii de produse în fiecare zi clienților europeni, ajutându-i să trăiască vieți mai sănătoase și mai fericite. Cererea pe noile piețe a întărit convingerea că este un moment oportun pentru intrarea pe piețele din România, Italia și Spania, iar numele a fost ales în consecință.”

Michael Kaiser, Chief Commercial Officer la sezamo
Michael Kaiser
Michael Kaiser, Chief Commercial Officer, sezamo

Alegerea denumirii brandului sezamo are la bază denumirea unui ingredient popular, susanul, și este în strânsă legătură cu faptul că cele trei țări sunt latine, iar pronunția este asemănătoare: „susan” în română, „sesamo” în italiană „şi „sésamo” în spaniolă. 

„În plus, acest ingredient este legat de expresia magică «Sesam, deschide-te!» din povestea «Ali Baba și cei patruzeci de hoți» și de faptul că fructul plantei de susan se usucă și se deschide atunci când este copt, dezvăluind semințele din interior, precum o comoară prețioasă. Astfel, am creat o legătură între consumatori și brand, prin sentimentul de familiaritate adus de numele adaptat pieței locale.”

Michael Kaiser 

Sustenabilitatea, un pilon important

Sustenabilitatea face parte din ­ADN-ul Rohlik și, implicit, al sezamo, iar în implementare, aceasta înseamnă o flotă de mașini 100% electrice, stație de încărcare electrică proprie, pungi reutilizabile în care se livrează comenzile, reciclarea pungilor de hârtie, atunci când e cazul, și programul Save the Food, cu ajutorul căruia clienții pot achiziționa alimente pe cale de expirare la un preț redus. 

Compania își dorește să inspire clienții să contribuie activ și chiar să implementeze și ei decizii sustenabile în alegerile de zi cu zi. 

De asemenea, fiind un supermarket online, sezamo se bucură să îi poată ajuta pe consumatori cu mai puține drumuri cu mașina.

Conform datelor companiei, consumatorii pot economisi, statistic, între cinci și șapte drumuri la cumpărături, având în același loc atât produsele de tip supermarket, cât și fructele și legumele de la piață, produsele de la măcelărie și pe cele de brutărie, livrate direct la ușă. Astfel, se reduce semnificativ amprenta asupra mediului. 

sezamo masini elecrtice 1
Tomáš Chadzivasilis, CEO, sezamo România

Rolul retailului în combaterea risipei alimentare

Obiectivul ONU de Dezvoltare Durabilă 12.3 urmărește să reducă la jumătate risipa de alimente la nivelul retailului și al consumatorilor și să reducă pierderile de alimente de-a lungul lanțurilor de aprovizionare. 

Conform datelor Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO) și Programului Naţiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), aproximativ o treime dintre alimentele produse în lume pentru consumul uman sunt pierdute, iar risipa alimentară generează aproximativ 8% – 10% din emisiile globale de gaze cu efect de seră.

Astfel, dacă risipa alimentară ar fi o țară, ar fi a treia țară generatoare de emisii, după China și Statele Unite. 

Piața de retail joacă un rol important și poate ajuta la ameliorarea acestei probleme.

„O parte semnificativă a businessului nostru o reprezintă alimentele, iar ca retaileri de produse ­alimentare suntem în centrul lanțului de aprovizionare, astfel că avem o mare responsabilitate, și anume puterea de a influența deciziile de reducere a deșeurilor alimentare. Retailerii alimentari au capacitatea de a schimba percepția consumatorilor prin practicile pe care le adoptă, astfel că minimizarea risipei de hrană ar trebui să fie cât mai sus pe lista de obiective. Risipa alimentară este o provocare globală și este de datoria fiecăruia să fie cât mai prietenos cu mediul, iar pentru companii, eli­minarea risipei de hrană trebuie să fie o necesitate, nu doar o componentă a modelului de business.”

Michael Kaiser, Chief Commercial Officer la sezamo

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 365 (18 iulie – 15 septembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: