Marketing Opinii

Play-Doh. Curaj, sansa si viteza de reactie

6 ian. 2016 3 min

Play-Doh. Curaj, sansa si viteza de reactie

Reading Time: 3 minute

Oana Sav-1De cate ori merg ca turist in Turcia si admir eficienta cu care se  livreaza aici majoritatea serviciilor,  imi vine in minte zicala “a a face bani din piatra seaca”.

de Oana Sav

O veritabila si asemanatoare lectie de marketing este cea  a americanilor care fac bani din … plastilina.  Datorita baiatelului meu de trei ani care se joaca entuziasmat cu plastilina Play-Doh, am descoperit o fascinanta  poveste despre  antreprenoriat, marketing si inovatie. Si o  reteta de marketing bazata pe curaj, sansa, initiativa si mai ales, viteza de reactie. Care este originea acestei afaceri  globale  care avea in 2014 vanzari de peste 4 miliarde si un profit operational de 635 mii de dolari? Si care este resortul  care i-a sustinut cresterea? Teama? Disperare? Curaj? Indrazneala?

Povestea a inceput  de la o afacere cu  sapun in anii ’20, denumita Kutol. Constrans sa preia fraiele companiei aflate in pragul falimentului la doar 21 de ani, Cleo Mc Vicker a vazut oportunitatea intr-o alta categorie. La vremea respectiva, produsele  de  curatat tapetul aveau o mare cautare pentru ca majoritatea gospodariilor din America se incalzeau cu  sobe  pe carbuni. Proaspatul CEO a lansat produsul pe piata si a obtinut un volum de 15 000 de precomenzi inainte ca acesta sa existe de fapt. O miscare mai mult decat indrazneata, la care s-a adaugat si promisiunea de a plati 5000$ fiecarui client caruia nu i-ar fi ajuns comanda la timp. O promisiune care depasea cu mult posibilitatile reale ale companiei in acel moment.

Fratele acestuia, Noah, a salvat compania de la un potential scandal si de la ruina, descoperind la timp o formula  viabila pentru a onora aceasta promisiune de marketing.  Produsul  a fost un success imediat, compania a fost salvata si s-a bucurat de rezultate bune pana cand s-a trecut la incalzirea cu gaz. Odata cu aceasta schimbare a disparut si nevoia pentru acest produs iar Kutol s-a vazut din nou  la ananghie.

Cleo Mc Vicker, cel care salvase compania prima data intr-o conjunctura in care s-au combinat teama, disperarea si indrazneala, murise intr-un accident aviatic in 1949  iar nepotul acestuia, Joe, a preluat  afacerea. Cum i-a suras  sansa pentru a doua oara? In preajma Craciunului, cautand o activitate educativa, dar si amuzanta pentru elevii sai, cumnata lui Joe, Kay Zufall, care era invatatoare,  a descoperit ca produsul de curatat al celor de la Kutol putea fi un material de modelaj maleabil, foarte apreciat de copii. Joe a vazut imediat oportunitatea si l-a transformat intr-un produs pe care l-a denumit “Rainbow Modeling Compound.” Aceeasi invatatoare,  Kay, l-a convins sa renunte la acest nume plicticos, generic si greu de memorat si i-a sugerat varianta “Play- Doh”, devenind astfel “copywriter-ul” genial care a intreprins, fara sa stie, un necesar demers de “naming” si  care a asigurat lansarea de succes a unui produs care urma sa aiba o fulminanta ascensiune internationala.

De-a lungul timpului, compania s-a mai confruntat cu situatii de criza sau situatii limita din care a reusit nu numai sa iasa cu basma curata, ci si sa-si sporeasca notorietatea. O astfel de situatie a avut loc in 2014, in urma reclamatiilor legate de forma  jucariilor din seria „Play-Doh Cake Mountain”, urmate de un scandal in social media. Compania s-a oferit sa le inlocuiasca, reactia sa rapida calmand repede comentariile negative si contribuind la sporirea notorietatii sale. 

La fel ca si alte firme cu produse destinate copiilor, in luna aprilie a acestui an, compania a anuntat si lansarea unui film impreuna cu 20 Century Fox, adaugand un o noua componenta retetelor sale de succes.  Produsele Play-Doh au intrat si pe piata din  Romania si sper sa aiba  concurenta serioasa de la jucatorul local Noriel, a carei echipa, inteligent condusa de Cristian Constantinescu stie sa faca marketing cu valoare adaugata. Speram ca Plastilino, replica lor autohtona sa-i faca praf pe cei de la Play-Doh.  Cel putin pe plan local.

 

Oana Sav este consultant la More Marketing Solutions, coordonator la Institutul de Marketing, reprezentand in Romania Oxford College of Marketing si Chartered Institute of Marketing si fondator al portalului  Marketing Focus.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: