Analize Companii

Sanatatea se face bine

21 apr. 2015 9 min

Sanatatea se face bine

Reading Time: 9 minute

Principalii furnizori de servicii medicale private au anuntat pentru acest an investitii ce se apropie de 20 de milioane de euro. Motivul? Desi a atins 800 de milioane de euro, piata de medicina privata este in crestere accentuata.

Daca nu cu mult timp in urma romanii treceau pragul unei clinici medicale private doar pentru o banala raceala sau rosu in gat si nici nu se gandeau la interventii complicate, astazi unul din cinci romani prefera sa utilizeze mai degraba serviciile medicale private. O vizita intr-un astfel de centru privat seamana tot mai mult cu imaginile cunoscute din seriale ca “Dr. House” sau “Anatomia lui Grey” decat cu spitalul clasic romanesc de la stat. Cele mai moderne centre de radioscopie sau de chirurgie le intalnim in sistemul privat, care nu se mai teme de cazuri complexe si abordeaza cu curaj tot mai multe situatii medicale complicate.

Cresterea complexitatii interventiilor si a numarului de specializari pe care le pun la dispozitie furnizorii privati, prin investitii, coroborate cu un sistem public de sanatate defectuos au facilitat dezvoltarea exponentiala a medicinii private. Ca sa va faceti o idee despre cresterea spectaculoasa, doar pentru acest an primii doi jucatori din medicina privata, MedLife si reteaua de sanatate Regina Maria, au in total un buget destinat investitiilor de peste 15 milioane de euro.

Un alt factor important in aceasta crestere este ca romanii sunt tot mai atenti la propria sanatate. O arata un studiu realizat de firma de cercetare GfK Romania: daca in 2013 procentul celor care au vizitat cel putin o data in ultimul an un medic era de 67%, un an mai tarziu acesta a urcat la 76%. O tendinta de schimbare a comportamentului in ceea ce priveste grija fata de sanatate este intarita si de diminuarea semnificativa a numarului de persoane care nu merg in general la medic. Daca in anul 2011 proportia acestora era de 35%, anul trecut procentul a scazut la 9%.

Acelasi studiu arata ca cel mai important factor in alegerea furnizorului ramane, in continuare, calitatea actului medical, cu o pondere de 58% la nivelul intregii populatii si de 68% in randul celor care utilizeaza servicii medicale private. Un alt factor important de influenta este decontarea serviciilor de CNAS. De altfel, 58% din populatia urbana este de acord ca fondurile de sanatate de la stat sa fie directionate si catre spitale private. Dupa cum am amintit deja, 21% din populatie ar utiliza mai degraba serviciile medicale private, in crestere cu 5 puncte procentuale fata de anul 2011.

Tendinta se traduce pentru jucatorii din sectorul privat de sanatate in cifre de business, atat ca pacienti platitori pentru un serviciu, cat si ca numar de abonamente. Astfel, numarul de abonamente medicale la furnizorii privati a crescut in ultimii ani si astazi depaseste 600.000. Valoarea pietei serviciilor medicale private a trecut de 800 de milioane de euro si are o rata de crestere anuala de 9-10%, reprezentand o felie tot mare mare din totalul de 8,3 miliarde de euro al pietei serviciilor de sanatate (stat si privat).

In ultimii 16 ani piata serviciilor medicale private a trecut printr-o dezvoltare spectaculoasa, iar de trei ani pare sa fi trecut in etapa de maturizare, insa are inca un potential de crestere enorm, in special in zonele de nisa ale medicinei. Romania este a doua piata ca marime din regiune, dupa Polonia, si are toate sansele sa inregistreze cea mai puternica ascensiune, ceea ce o face atractiva pentru orice investitor. “Este cu siguranta vremea sa vedem noi investitii, in facilitati care vor fi lansate anii urmatori, cu speranta ca de data aceasta cresterea de capacitate va fi mai putin radicala decat in runda precedenta”, spune pentru Biz Sergiu Negut, Associate Partner la Intermedicas, companie care ofera servicii de second opinion. Negut a fost si director general adjunct la reteaua de sanatate Regina Maria.

Iar investitiile curg, un exemplu recent fiind Gral Medical, care a deschis doua clinici de mari dimensiuni in Bucuresti si in Ploiesti, in urma unei investitii de aproape 1,5 milioane de euro. Investitia recenta face parte dintr-un buget de investitii multianual in valoare de 5,5 milioane de euro.

In urmatoarea perioada, compania planuieste sa inaugureze alte doua centre medicale in orase cu o populatie de peste 300.000 de locuitori dar nu exclude nici patrunderea in orase mai mici. Daca anul trecut Gral Medical a implementat un sistem modern de telemedicina si a pus bazele unui serviciu de second opinion cu peste 30 de medici din tara, pentru urmatoarea perioada furnizorul de servicii medicale urmareste finalizarea extinderii capacitatii spitalului OncoFort prin dublarea numarului de paturi, dupa o investitie in echipamente si aparatura medicala ce va depasi 3 milioane de euro. Robert Chitan, director de promovare si dezvoltare la Gral Medical, a spus pentru Biz ca, daca pana acum piata serviciilor medicale evolua pozitiv indiferent de factorii economici, incepand cu 2015 aceasta devine mai putin predictibila in ceea ce proveste proiectiile financiare.

“Multe proiecte nu au ajuns la rentabilitatea preconizata si atarna destul de greu. Cu siguranta vor exista concepte medicale care vor putea construi arhitectura unui sistem medical privat modern, iar pacientul va avea un rol important”, spune Chitan. Planurile de investitii ale marilor jucatori din sistemul medical privat din Romania in 2015 totalizeaza potrivit estimarilor Biz aproape 20 de milioane de euro.

Investitii pe val

MedLife are pentru acest an un buget de investitii de peste 10 milioane de euro si nu exclude achizitia unor jucatori mari din piata.

Cine a discutat cel putin o data cu Mihai Marcu stie ca acesta este pasionat de ambarcatiuni. Dar anul acesta, presedintele Consiliului de Administratie al MedLife va avea de dat pieptul cu altfel de valuri. Numai in luna aprilie pe agenda lui Marcu se afla lansarea unui centru de cardiologie si radiologie interventionala si a unui centru de neurochirurgie. Alaturi de DentaLife, prima clinica stomatologica a furnizorului de servicii medicale private, care a fost inaugurata la jumatatea lunii, toate acestea sunt noi linii de business pentru MedLife.

Urmeaza, tot in aprilie, deschiderea unui spital multidisciplinar in Titan si o noua hiperclinica in zona de sud a Capitalei. “Asa ca am «distractii» multe zilele astea”, spune zambind Mihai Marcu. Si se pare ca “distractiile” continua tot restul anului. Motivul? Bugetul alocat de MedLife investitiilor din 2015 se ridica la 10 milioane de euro. In cea de-a doua jumatate a anului, MedLife are alte doua proiecte de amploare, de aceasta data derulate la nivel regional, care vizeaza extinderea hiperclinicii din Timisoara si inaugurarea unei noi clinici de mari dimensiuni in Cluj. “Cred foarte tare ca, in urmatorii ani, Romania, daca reuseste sa se mentina stabila politic si daca reuseste aceasta relaxare fiscala, poate deveni un motor al zonei. Romania are o sansa mare sa creasca cu 3-4% pe an in urmatorii 7-8 ani, ceea ce in Europa este absolut o raritate. Si se simte in economie in acest moment. Cred ca este momentul sa se investeasca acum”, spune presedintele CA al MedLife.

Cresterea este cartea pe care pariaza si Mihai Marcu. Dupa ce anul trecut compania si-a extins prezenta in Iasi, Constanta, Galati, Targu-Mures si Covasna, la inceputul acestui an MedLife a aruncat ancora si in Craiova, Slatina si Ramnicu Valcea, prin achizitia pachetului majoritar de actiuni al grupului de firme Centrul Medical Sama si Ultratest.

“In continuare suntem interesati de aceste lucruri. Suntem in discutii cu 3-4 operatori regionali mari, dar ceea ce este important este ca MedLife nu exclude achizitii foarte mari. MedLife este deschis la discutii sa cumpere orice operator din Romania incepand de la locul doi. Fiind locul unu, este normal sa ne uitam la toata lumea”, spune Mihai Marcu pentru Biz. MedLife a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 80 de milioane de euro, reusind performanta sa creasca in conditiile in care romanii au fost tot mai atenti cu cheltuielile pentru sanatate, iar fondurile alocate de CNAS s-au diminuat.

Mihai MarcuPulsul extinderii

Strategia de dezvoltare pentru acest an a companiei Regina Maria are la baza o crestere organica, concentrata pe proiecte de tip greenfield.

Pentru Reteaua de sanatate Regina Maria, unul dintre segmentele de business cu cea mai buna evolutie de-a lungul anului trecut a fost reprezentat de abonamentele corporate. Compania a incheiat anul 2014 cu un numar de peste 275.000 de abonamente, in crestere fata de anul 2013. “Cred ca odata cu maturizarea acestei piete vom vedea si o crestere a adresabilitatii abonamentelor platite de angajator”, spune pentru Biz Fady Chreih, director general la Reteaua de sanatate Regina Maria. “Pana acum acestea au fost apanajul multinationalelor, al companiilor mari care ofereau o alternativa accesibila a asigurarilor de sanatate. De acum vorbim despre o adresabilitate la scara larga a abonamentelor corporate, pe masura ce gandim solutii tot mai accesibile pentru micii intreprinzatori de exemplu, pentru companiile care se incadreaza in segmentul IMM-urilor”, adauga Fady Chreih.

Daca 50% din businessul Regina Maria este generat de abonamente, cealalta jumatate a fost reprezentata de serviciile cu plata, linie de business care a inregistrat o crestere a numarului total de pacienti, atingand pragul de 1,2 milioane la finele anului trecut. Anul trecut, valoarea totala a investitiilor derulate de Reteaua de sanatate Regina Maria s-a ridicat la 4 milioane de euro, iar pentru anul in curs compania condusa de Fady Chreih aloca 5 milioane de euro, bani ce vor fi directionati in extinderea grupului la nivel national in cele mai importante orase, dar si in consolidarea pozitiei clinicilor si spitalelor pe care le detine in prezent.

Strategia din acest an vizeaza extinderea in orase in care Reteaua de sanatate Regina Maria nu este prezenta. Un astfel de exemplu este Iasi, unde compania va deschide la jumatatea anului un centru cu servicii integrate (policlinica, laborator, imagistica), dupa o investitie ce se va ridica la 1,4 milioane de euro. Pe langa aceasta, furnizorul de servicii medicale private vizeaza si alte deschideri in orasele mari, care pot sustine investitii de 800.000 – 1.000.000 de euro in zona medicala. “Evolutia sistemului medical privat este marcata in principal de factorii macroeconomici – conditiile fiscale, evolutia PIB-ului si instabilitatea legislativa”, spune directorul general al Retelei de sanatate Regina Maria. Acesta adauga ca instabilitatea legislativa reflectata si asupra industriei private de sanatate a reprezentat principalul obstacol in dezvoltarea acestui segment in piata.

“Insa cumva ne-am obisnuit cu lipsa de predictibilitate legislativa din Romania, vorbim de o realitate economica in care traim si in care trebuie sa gasim alternative. Ce am facut noi a fost sa fim extrem de focusati pe zonele de crestere organica, pe urmarirea calitatii serviciilor, astfel incat sa depindem cat mai putin de factori extreni”, adauga Fady Chreih. 

Fady Chreih 

In carti pentru achizitii

Medicover va deschide cate trei noi clinici pe an in urmatoarea perioada, iar acum este in discutii pentru achizitia unor companii din mai multe segmente de business.

Cel mai mare furnizor de servicii medicale private din Europa Centrala si de Est urmareste in acest an o crestere organica, dar nu exclude nici o serie de achizitii.

“Am evaluat mai multe oportunitati de achizitie in ultima perioada, cu mare atentie, si ne uitam in continuare sa vedem pretul, performanta si bineinteles modul in care ele pot fi integrate in cultura Medicover”, spune pentru Biz dr. Bogdan Pana, general manager servicii medicale la Medicover.“Bineinteles ca intotdeauna exista si alternativa dezvoltarii organice proprii si nu excludem nici pe una, nici pe alta. Am putea spune ca suntem un jucator care este interesat de aceste lucruri. Vizam mai multe companii si din mai multe segmente de business si suntem sa zic asa la masa negocierilor”, completeaza Pana.

Cresterea organica despre care vorbeste managerul Medicover vizeaza extinderea portofoliului de clinici cu trei astfel de noi unitati pe an, in urmatorii ani. Concret, in acest an, compania detinuta de actionarii suedezi Jonas si Robert af Jochnick planuieste, pe langa extinderea clinicilor deja existente, lansarea unor noi facilitati in Ploiesti, Brasov si Timisoara. Aceasta din urma isi va deschide portile in curand, dupa o investitie de 600.000 de euro. Pe termen mai lung, Medicover urmareste dezvoltarea capacitatii serviciilor medicale prin adaugarea unor linii noi de servicii si explorarea liniilor de business, care exista la nivel de grup, in Polonia de exemplu, unde este un hub foarte puternic Medicover. Aceste noi linii de business vizeaza zona de fertilizare in vitro, cea de pharma si alte nise medicale foarte bine definite, precum cardiologia interventionala sau ortopedia pentru sportivii de performanta.

La inceputul acestui an, Medicover a inaugurat un centru integrat de endocrinologie tiroidiana, care ofera servicii integrate pentru diagnosticul, tratamentul si interventia chirurgicala ale tiroidei. Medicover este prezenta pe piata locala de 20 de ani, unde detine 16 unitati si un spital generalist care beneficiaza de toate specializarile, pe care il va extinde tot in cursul acestui an. La jumatatea anului trecut compania a inaugurat o noua locatie in zona de nord a Capitalei, dupa o investitie de 300.000 de euro.

Bogdan Pana

Radiografia unei expansiuni

Spitalul Monza are pentru acest an un buget de 1,5 milioane de euro, cu care compania italiana urmareste achizitia unor noi echipamente, dar si deschiderea unor noi sectii.

 Complexitatea serviciilor medicale oferite de medicina privata creste de la an la an, iar pacientii acceseaza servicii din ce in ce mai scumpe, precum interventii chirurgicale complexe, care daca in urma cu sase ani nici nu se ridica problema sa fie realizate de furnizorii privati, astazi sunt deja un lucru obisnuit. Aceasta crestere a complexitatii actului medical a fost impulsionata si de investitiile continue in achizitia de echipamente si in medici specialisti.

“Este un focus recent in medicina privata, sa fie acoperite cat mai multe specialitati integrate si sa se prezinte alternative la anumite servicii medicale, care erau oferite inainte numai de institutiile medicale publice”, spune pentru Biz Luca Militello, director general al Spitalului Monza. Acesta subliniaza ca pacientii cauta servicii de calitate in special in sectorul medical privat, care ofera o plaja larga de servicii medicale, dar nu acopera in intregime nevoile acestora. “De aceea, dezvoltarea pietei serviciilor medicale private trebuie sa se concentreze pe acoperirea unui numar cat mai mare de specialitati, care implica investitii in echipamente medicale, cooperare interdisciplinara si un efort constant de a aduce inapoi acasa, in Romania, doctorii specializati din centrele europene de prestigiu”, adauga Luca Militello.

La inceputul acestui an Spitalul Monza a anuntat lansarea centrului Cardiostructural Clinic, dedicat tratarii cardiopatiilor congenitale si a bolilor cardiovasculare complexe prin interventii minim invazive, fara deschiderea toracelui si oprirea inimii. Aici se vor realiza doar interventii pe calea vaselor de sange, care imbina procedurile interventionale si chirurgicale minim invazive. Daca anul trecut Spitalul Monza a investit 2 milioane de euro in aparatura medicala pentru deschiderea unor departamente noi, precum neurochirurgie, ORL si chirurgie plastica, estetica si microchirurgie reconstructiva, pentru 2015 Policlinico di Monza, compania italiana din spatele Spitalului Monza, are un buget de investitii de 1,5 milioane de euro. Acesta va fi directionat spre achizitia de noi echipamente si in deschiderea unor noi sectii: una de urologie si una de chirurgie toracica.

Luca_Militello 

Foto: Dreamstime

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: