Finanțe

Mastercard mizează pe simplificare, siguranță și sustenabilitate în strategia digitală a companiei

18 nov. 2021 7 min

Mastercard mizează pe simplificare, siguranță și sustenabilitate în strategia digitală a companiei

Reading Time: 7 minute

Digitalizarea este un subiect de impor­tanță strategică pentru Mastercard, inițiativele companiei fiind structurate pe patru dimensiuni: societate și ce­tățeni, economie digitală și mediu antreprenorial, integrarea tehnologiei digitale, e-guvernare și infrastructură. Adăugăm proiectele de educație finan­ciară, pe cele de incluziune și de sustenabilitate pe termen lung în plan social și avem, astfel, un tablou complet al activităților complexe și responsabile în care se implică Mastercard, în România și în lume, deopotrivă, spune Cosmin Vladimirescu, Country Manager la Mastercard România și Croația

Primul an de pandemie s-a încheiat cu o creștere substanțială a plăților online, realizate printr-o multitudine de instrumente, iar trendul de adopție a soluțiilor de plată smart s-a menținut și în 2021. Cum a evoluat piața din România din acest punct de vedere?

Contextul pandemic a încurajat oamenii să încerce noi opțiuni de plată pentru a obține ceea ce doresc, atunci când doresc. Datele Mastercard arată că adoptarea noilor metode de plată este în creștere, iar apetitul consumatorilor pentru tehnologiile digitale noi, rapide și flexibile continuă să crească. Potrivit studiului Mastercard New Payments Index, desfășurat în 18 piețe din întreaga lume, în primăvara acestui an, aproape două treimi dintre respondenți (63%) spun că au încercat o nouă metodă de plată pe care nu ar fi încercat-o în circumstanțe normale, iar 93% dintre aceștia vor lua în considerare utilizarea cel puțin a unei metode de plată emergente, cum ar fi criptomonede, biometrie, contactless sau cod QR, în anul următor.

Odată cu acest interes și cu cererea din partea consumatorilor, ne așteptăm ca piața să le ofere acestora din ce în ce mai multe instrumente și modalități de a face cumpărături și plăți. La nivel local, în 2020, Mastercard și-a menținut poziția de lider de piață, păstrându-și și avantajul pe segmentele cardurilor de credit, prepaid și ­premium.

Anul trecut, pe fondul restric­țiilor și al măsurilor impuse de autorități, ponderea plăților online din totalul plăților cu cardul Mastercard și Maestro s-a dublat în România, iar trendul de creștere în raport cu perioada de dina­intea pandemiei se păs­­trează, tot mai mulți consumatori descoperind avantajele plăților electro­nice. Au crescut în popularitate plățile contactless și soluțiile tip digital wallet, favorizate de inițiative precum majorarea limitei pentru plățile contactless fără PIN, până la valoarea de sub 200 lei per tranzacție, lansarea plății con­tactless pentru achitarea biletelor de călătorie în mijloacele de transport în comun sau introducerea serviciilor Apple Pay și Google Pay.

Care este principala carac­teristică a pieței locale din punctul de vedere al comportamentului consumatorilor vizavi de utilizarea cardului pentru plățile ­online?

România continuă să fie în topul țărilor cu cea mai mare creștere a vânzărilor din comerțul electronic, prognozată la 23% în 2021, față de 12% media europeană, cu o cifră de afaceri estimată în jurul valorii de 7 miliarde euro. Aceste date, oferite de Ecommerce Europe, sunt favorizate de utilizarea cardului pentru plățile online.

Un studiu Mastercard referitor la percepția și utilizarea consumatorilor a funcțiilor biometrice pentru serviciile bancare mobile și online, desfășurat pe plan local în martie 2021, a arătat faptul că 9 din 10 consumatori au încredere în plata online cu cardul, iar biometria este lider detașat în topul preferințelor consumatorilor privind metodele de autentificare a tranzacțiilor. Datele ne-au arătat și că, pentru 56% dintre respondenți, cardul este instrumentul de plată preferat pentru cumpărăturile online.

Experiența de cumpărare joacă un rol esențial, consumatorii așteptându-se la procese simple și rapide. Exemple în acest sens sunt posibilitatea de a salva datele cardului în aplicațiile sau pe platformele comercianților, în deplină siguranță, pentru plăți ulterioare, în special dacă acestea sunt recurente, și posibilitatea de a primi instant banii înapoi pentru comenzile returnate prin soluții ca Moneysend, tehonologia dezvoltată de Mastercard pentru transfer rapid între cardurile de credit sau debit Mastercard/Maestro.

Potrivit studiului Mastercard din primăvara acestui an, aproape jumătate dintre românii care utilizează cardul pentru plățile online preferă să se autorizeze biometric. Este acesta un semn al maturității pieței sau doar un răspuns la „presiunile” pandemiei?

În mod clar pandemia a accelarat ritmul de adopție a utilizării cardurilor, dar acest trend exista deja, rata de utilizare crescând constant în ultimii ani pe fondul eforturilor și inițiativelor noastre, ale emitenților, ale instituțiilor statului și ale comercianților, privind informarea și educarea asupra beneficiilor plăților cu cardul.

Biometria este, din toate punctele de vedere, modalitatea optimă de autorizare a plăților. Aceasta folosește caracteristicile utilizatorului, asigură prezența personală și participarea activă pentru aprobarea unei tranzacții, fiind extrem de sigură și, totodată, facilă, toți cei care dețin un smartphone utilizând-o deja pentru deschiderea telefonului, prin scanarea amprentei sau recunoaștere facială.

Potrivit aceluiași studiu, pentru mai mult de jumătate dintre românii clienți ai magazinelor online, respectiv 56%, cardul este intrumentul preferat de plată. De ce credeți că s-a ajuns la acest procent?

Trăim într-o eră a digitalizării, iar volumul plăților online crește de la un an la altul. De la Generația Z, eminamente digitală, la seniorii care acum primesc pensia pe card, toate categoriile de vârstă sunt expuse adopției digitale, bineînțeles, în măsuri diferite. Totodată, atât consumatorii, cât și comercianții au înțeles și experimentat, prin utilizare, faptul că plata cu cardul este cea mai sigură și rapidă metodă.

Avem în vedere totodată și segmentul de curierat, unde investim în dezvoltarea rețelei de accceptare, pentru o experiență cât mai simplificată și rapidă atât pentru consumatori, cât și pentru curieri și co­mercianți.

Mastercard a lansat o apli­cație menită să facă mai confortabilă ex­pe­riența de plată pentru consumatori, prin compania Ethoca, oferind acestora detalii în plus privind tranzacțiile. Cum au primit comercianții invitația Mastercard de a încărca, la rândul lor, aplicația cu noi date despre magazinele lor?

Soluția furnizată de Ethoca, companie deținu­tă de Mastercard, a fost lansată la începutul aces­­tui an și oferă deta­lii suplimentare despre tran­zacții, precum numele co­­merciantului, logo-ul aces­tuia și locul în care a avut loc achiziția. Ne-am propus, astfel, să ajutăm consumatorii să identifice cu ușurință tran­zacțiile din istoricul lor de plată, sprijinind, în același timp, emitenții să reducă numărul de sesizări nejustificate cu privire la tranzacții apa­rent neautorizate, precum și comercianții să creas­că gradul de vizibilitate al brandurilor lor. Comercianții trebuie doar să completeze formularul de pe site-ul logo.ethoca.com și să își încarce ­logo-ul pentru a fi afișat pe canalele digitale ale băncii.

Subiectul incluziunii financiare este unul delicat și complex în același timp. Procesele de digitalizare ale unor segmente economice și sociale erau însă în dezvoltare înainte de anul 2020. Care sunt proiectele de referință realizate de Mastercard în România în ultimii trei ani?

Digitalizarea este un su­biect de importanță stra­tegică pentru Mastercard, inițiativele noastre fiind struc­turate pe patru di­men­­siuni: societate și cetă­­țeni, economie digitală și mediu ­antreprenori­al, integrarea tehnologiei di­gi­ta­le, e-guvernare și infra­structură.

Suntem mândri să fim parteneri în inițiative care au adus Bucureștiul mai aproape de standardul euro­­­pean smart city, ca lan­sarea aplicației mobile BPay, dezvoltată alături de UniCredit, care a digitalizat plata călătoriilor cu transportul public de suprafață din București, apoi colaborarea cu STB pentru introducerea plății cu cardul direct în autobuz, lansarea și extinderea plății contactless în toate stațiile de metrou din București, alături de BCR și Metrorex, precum și introducerea plății cu cardul în trenurile CFR de pe ruta Gara de Nord – Aeroportul Internațional Henri Coandă.

Promovarea și accesibilizarea plăților digitale în sectorul comerțului tradițional local a fost, până nu de mult, un white space unde am dorit, de asemenea, să aducem o schimbare. Astfel, în iunie 2019, Mastercard a lansat plata cu cardul în piața Cibin, din Sibiu, în colaborare cu Asociația Administratorilor de Piețe din România și Patria Bank, beneficiind de susținerea Primăriei Sibiu, proiectul fiind ulterior extins în piețe din Iași, Galați și București.

Educația financiară rămâne un aspect sensibil al societății românești. Care este implicarea Mastercard în această zonă în România și ce programe derulați?

Încă din 2015, susținem Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE), organizația care a introdus opționalul de Educație financiară în școli și care, în scurt timp, va deveni materie obligatorie. Avem astfel ocazia să contribuim, în mod concret, la continuitatea proiectului și la perfecționarea și îmbunătățirea procesului de educație financiară din România. Totodată, ne punem la dispoziție know-how-ul și încurajăm inovația în educație, prin acordarea unor premii elevilor care obțin performanțe în asimilarea acestor cunoștințe.

Mediul de afaceri local are nevoie de soluții de plată adap­tate, în special la nivel de companii mici și mijlocii și startup-uri. Cum ați adaptat soluțiile Mastercard la aceste nevoi specifice?

Mastercard a fost dintotdeauna aproape de sectorul întreprinderilor mici și mijlocii, dezvoltând, de-a lungul timpului, soluții și servicii menite să sprijine digitalizarea și extinderea micilor afaceri. Nevoile acestora s-au diversificat odată cu declanșarea pandemiei care a afectat cu precădere acest sector, obligând antreprenorii să-și regândească operațiunile sau chiar modelul de business, în noul context.

În luna martie a acestui an, am lansat Pachetul pentru Digitalizarea Afacerii Tale, ce reunește o suită de soluții pentru accelerarea transformării digitale a activității antreprenorilor și IMM-urilor. Alături de parteneri care se adresează segmentului IMM, am construit soluții personalizate, care vin la pachet cu discounturi de preț atunci când sunt achiziționate cu un card Mastercard Business. Pachetul a debutat cu o serie de oferte relevante, create împreună cu parteneri precum certSign, SanoPass și StartGDPR și a fost extins, în luna octombrie, cu ofertele unor noi parteneri: avocatnet.ro, agenția de relații publice GOLIN, Casa TIFF, Romexpo, Edenred și Up România. Nu în ultimul rând, pachetul include asigurarea gratuită pentru cumpărături online oferită de Mastercard, pentru tranzacțiile efectuate cu un card Mastercard Business eligibil.

De asemenea, în luna iulie, am lansat alături de CEC Bank, pachetul Start-Up LOCALNICII, dedicat antreprenorilor care și-au deschis afacerea în ultimul an, cărora le oferă multiple avantaje, de la zero costuri în primul an la serviciul de acceptare a plăților cu cardul SmartPhone POS la o serie de beneficii asigurate de Mastercard, precum acces la Pachetul pentru Digitalizarea Afacerii Tale, asigurare gratuită pentru cumpărături online și ­acces la Programul Premium & Business/mymastercard.ro.

Proiectele de social good și sustenabilitatea fac parte din cultura orga­ni­zațională a Mastercard. Care sunt criteriile după care sunt selectate programele sociale la nivel global?

Trăim într-o lume inter­co­nectată, iar același principiu îl aplicăm și în cadrul Mastercard, combinând an­gajamentul nostru pen­tru o dezvoltare sustenabilă cu atuurile noastre de business – inovație, incluziune și încredere. Inițiativele noastre globale vizează me­diul, egalitatea de gen și incluziunea financiară. În acest sens, la nivel glo­bal, Mastercard și-a luat angajamentul de a atinge zero net emisii de carbon până în 2050 și de a aduce în economia digitală un miliard de oameni până în anul 2025. De asemenea, în ianuarie 2020 am lansat Priceless Planet Coalition, un demers prin care ne propunem plantarea a 100 milioane de copaci pe parcursul a cinci ani, ca răspuns la schimbările climatice. Iar în aprilie anul acesta, am lansat, în parteneriat cu Doconomy, Mastercard Car­bon Calcu­lator, un instrument destinat băncilor, ce le permite clienților acestora să își monitorizeze emi­siile de carbon generate de achizițiile lor pe diferite categorii de cheltuieli.

Proiectul fundației Dăru­iește Viața, prin care se construiește primul spital pentru copiii bolnavi de cancer, a angrenat forțe importante din întreaga societate ci­vi­lă din România. Care sunt planurile în ceea ce privește acest proiect și în ce alte cauze se va implica ­Mastercard în România?

În 2019, Mastercard a devenit partenerul pe termen lung, pentru inovație, al Asociației Dăruiește Viață, în cadrul inițiativei #NoiFacemUnSpital. Anul acesta, am facilitat colaborarea cu o echipă internațională de experți din cadrul ­celui mai prestigios institut american pentru siguranța pacienților, care a oferit sesiuni de training pentru echipe de medici din dife­rite spitale din România, fiind primul pas pentru îmbunătățirea calității serviciilor medicale ­lo­­ca­le. Pentru că Mastercard a fost dintotdeauna un faci­li­tator al experiențelor de neprețuit, vom continua să conectăm oamenii cu oportunități care pot contribui la un viitor mai bun, prin intermediul parteneriatelor, produselor sau al serviciilor companiei. 

Trăim într-o eră a digitalizării, iar volumul plăților online crește de la un an la altul. De la Generația Z, eminamente digitală,  la seniorii care acum primesc pensia pe card, toate categoriile de vârstă sunt expuse adopției digitale, bineînțeles, în măsuri diferite, concluzionează Cosmin Vladimirescu, Country Manager la Mastercard România și Croația. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: