Interviuri Via Transilvanica

Tradiție salvată în cahle turnate, pictate, finisate și glazurate manual

7 dec. 2022 5 min

Tradiție salvată în cahle turnate, pictate, finisate și glazurate manual

Reading Time: 5 minute

De Sărbători, Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank aduc în fața publicului un altfel de Colind, unul creat din pasiunea, dorințele de mai bine și urările venite de la antreprenorii de pe Via Transilvanica. Este primul an în care oamenii pasionați care au reușit să dezvolte propriile afaceri, să aducă împrejurul lor comunitățile locale și să inspire, se regăsesc uniți de cărarea în care cred, de drumul care poate readuce vitalitate locurilor unice pe care le străbate.

Dacă Crăciunul este despre împlinirea dorințelor și urări de ani tot mai buni „Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica”  tocmai despre asta vorbește! Raiffeisen Bank și Cronicari Digitali adună într-o serie editorială specială, în Biz,  fiecare poveste de antreprenoriat care vorbește despre sperantă și determinare pe Via.  Până aproape de Ajun, trecem prin toate ținuturile unite de cărare, în căutarea unor povești antreprenoriale de succes care să-i inspire și pe alții.

În Terra Saxonum ne oprim la Teracota Mediaș, locul unde, din 1906, fiecare cahlă este turnată, finisată, glazurată și pictată manual. Tradiția a fost salvată printr-o preluare inspirată făcută de o familie de sași în urmă cu șase ani. Radu George, Manager produs SN DECO GROUP, care încorporează Teracota Mediaş, spune cum un vis antreprenorial încălzește nu doar casele din România.

Cum ați defini, pe scurt, afacerea?

Afacerea presupune producerea de piese din teracotă presată și pictată manual.

De la ce vis a pornit această afacere?

Ne-am dorit promovarea acestui meșteșug în România și în străinătate.

Modele Teracota Medias
Prin tradiția breslelor de meșteșugari, la fabrica de Teracotă Mediaș s-a transmis generații la rând procedeul tehnologic de producere manuală a cahlelor de teracotă ceea ce dă posibilitatea manufacturării oricărui model, reproducerii de modele de patrimoniu și asigură o structură omogenă și compactă a masei din teracotă.

Ce a fost cel mai greu în primele luni de existență?

Fabrica a fost construită în anul 1906, iar de atunci și până în prezent ea produce teracotă presată și pictată manual.

Cea mai grea perioadă a fost acum șase ani, când grupul de firme SN DECO a preluat această fabrică și a reluat producția.

O alta perioadă foarte grea a fost în momentul în care s-a scumpit energia, respectiv gazele naturale, deoarece arderea pieselor se realizează în cuptoare care folosesc gazul metan.

Ce produse oferiți și cum pot ajunge consumatorii la ele?

Societatea produce piese din teracotă pentru construcția sobelor mari și sobe din teracotă premontate (sobe mici gata construite) care se livrează acasă la client. La o simplă căutare online după Teracota Mediaș suntem ușor de găsit.

Ce au atât de special sobele pe care le creați?

Suntem singura fabrică din țară care produce piese din teracotă după un procedeu special, iar pictarea sobelor se face manual. Asta înseamnă că fiecare sobă e unică și poate fi privită ca o operă de artă, nu doar un articol util pentru încălzirea unui spațiu.

Mai mult de atât, dacă un client nu reușește să își aleagă un model din arhiva noastră de 300 de propuneri, el poate să deseneze pe o foaie de hârtie modelul pe care îl dorește, apoi  facem matrița, producem piesele și putem livra produsul finit împreună cu matrițele. Asta înseamnă că acel client are o sobă unicat creată de către el.

Care sunt principalele provocări întâlnite până acum?

Migratia fortei de muncă este cea mai mare problemă cu care noi ne confruntăm în prezent.

Cum ajută drumul care unește, Via Transilvanica, dezvoltarea afacerii? Ce speranțe aveți de la aportul adus de Via?

Suntem în permanență deschiși vizitelor. Practic, oricine vine la noi poate vizita fabrica și poate lua parte la procesul de producție. Mulți se îndrăgostesc de ceea ce văd și experimentează și ajung apoi să-și dorească o sobă care să-i încălzească și care să le aducă o atmosferă mai călduroasă acasă, din toate punctele de vedere.

Călătorii care traversează Via Transilvanica sunt oricând bineveniți la noi.

Care a fost cea mai importantă realizare din 2022?

Cea mai importantă realizare din acest an este că am reușit să trecem peste perioada scumpirii gazelor. Deși sună ciudat, primele două luni din 2022 ne-au adus costuri cât totalul anului 2021.

Ce v-ați dori să vi se întâmple în afacere, anul viitor?

Ne dorim să extindem afacerea și să promovăm acest meșteșug frumos.

Dacă ați putea să o luați de la 0 cu această afacere, ce v-ar plăcea să știți și să faceți diferit în primele luni de activitate?

Nu cred că am schimba nimic! Toate greșelile făcute ne-au învățat mai multe despre acest meșteșug.

Care sunt lecțiile de business învățate până acum și pe care le-ați transmite și altor antreprenori de pe Via Transilvanica?

Dacă faci ceva cu pasiune și pui suflet, o să reușești!

Ce alte mici afaceri de pe Via Transilvanica mai cunoașteți și le recomandați?

În localitatea noastră avem o societate mică care recuperează sticle și le transformă în adevărate obiecte de artă. O altă fabrică produce un joc de rummy unic în țară. Pentru cei care vin pe Via Transilvanica, aceste afaceri le ies în cale și merită descoperite pe îndelete alături de celelalte inițiative antreprenoriale care au un impact direct în comunitate.

Antreprenorii de pe Via Transilvanica. Un altfel de colind

Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica este proiectul Cronicari Digitali dedicat poveștilor antreprenorilor de pe Via Transilvanica, drumul alături de care Raiffeisen Bank România este încă de la faza de idee, și pe care, acum oamenii simt că își pot pune mai bine, în practică, propriile aspirații. 

Până la Crăciun, în Biz, veți putea citi poveștile din toate ținuturile: Terra Dacica, Terra Romana, Terra Banatica, Terra Siculorum, Terra Saxonum și Bucovina.

FOTO PRINCIPALĂ: Cătălin Asanache

FOTO GALERIE: SN DECO

De Sărbători, Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank aduc în fața publicului un altfel de Colind, unul creat din pasiunea, dorințele de mai bine și urările venite de la antreprenorii de pe Via Transilvanica. Este primul an în care oamenii pasionați care au reușit să dezvolte propriile afaceri, să aducă împrejurul lor comunitățile locale și să inspire, se regăsesc uniți de cărarea în care cred, de drumul care poate readuce vitalitate locurilor unice pe care le străbate.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: