Un lider autentic: Andrei Ursulescu
Reading Time: 4 minuteAndrei Ursulescu poate fi privit ca un model autentic de leadership, cu o formare academică continuă, dar și multă experiență practică. A ales să se implice în businessul de familie în loc să-şi construiască o carieră de bancher în Elveţia, iar acest pas a transformat Scandia într-un grup puternic, cu șapte fabrici și peste 2.000 de angajați în țară și în străinătate. CEO-ul Scandia Group face acum un nou pas ambițios, în calitate de Fondator & Managing Partner Trinity Investments Management.
Cum priviți România azi, la aproape 15 ani de când ați preluat conducerea Scandia? Vi se pare un loc mai bun sau mai provocator pentru business?
Cu siguranță România a devenit un loc mai bun, mai sigur și mai confortabil de trăit. Este important să ne uităm unde suntem astăzi dar și să nu uităm perioada anilor de comunism și post revoluție cu peisaje gri, cu greve, mineriade, disponibilizări și cu mult tumult social. Pe partea de business am văzut o constantă îmbunătățire și sofisticare – antreprenoriat în creștere, companii românești construite pe principii solide de funcționare, bine gestionate, care din punct de vedere managerial și sistemic se pot așeza pe aceeași treaptă cu orice companii similare din vestul Europei. În viitor, în România este nevoie de continuitate instituțională, de aliniere la principiile sociale și economice generatoare de progres, este nevoie de maturitate și calm, de dorința de a munci și de a face bine.
Cum s-au schimbat provocările manageriale în acești ani și care credeți că sunt cele mai importante lecții de business trăite în acest timp?
În industria alimentară, în FMCG, nu ai când să te plictisești. În fiecare zi apare ceva nou, un produs, un ambalaj, un gust, o rețetă, trenduri pe care trebuie să le urmărești și să înțelegi dacă și când vor fi adaptate cerințelor consumatorului local. Cred că o lecție perpetuă este aceea a proactivității – când anticipăm ce urmează și a adaptabilității – când ne ajustăm foarte repede la noi contexte. Probabil că cea mai mare provocare la nivel macro este faptul că, în ciuda evoluției pozitive pentru indicatorii macroeconomici, numărul de tineri absolvenți de liceu și ulterior studii superioare a fost în continuă scădere în ultimii 20 de ani și corelat cu fenomenul de migrație în special către vest al forței de muncă calificate ridică probleme serioase în identificarea de talente și continuitate în business.
Ați declarat într-un interviu că educaţia e ceva fără de care nu poţi să reuşeşti. Cum credeți că v-a modelat concret educația și ce credeți că ar trebui să învețe azi cei care se pregătesc să dezvolte un business?
Educația a fost diferențiatorul care mi-a adus cele mai multe reușite profesionale dar și personale. Multe din scenariile și ideile mele de business au fost rezultatul unor concepte teoretice studiate și apoi aplicate în practică. Cred în educația continuă, așa că după Facultatea de Economie la Universitatea de stat din Lugano, un master în management la European School of Economics, programul de dezvoltare în leadership la Harvard Business School precum şi al programelor de M&A şi strategie de business de la Cambridge Judge Business School, London Business School şi IMD, în prezent am început un doctorat în economie, în cadrul Academiei Române, pe tema „Modele sustenabile de dezvoltare ale economiei naționale”. În ceea ce privește ce ar trebui să învețe tinerii de azi pentru piața muncii, AI-ul va modela toate aspectele vieții, de la cele mai banale electrocasnice la cele mai complicate device-uri. Cred că aprofundarea modului în care funcționează AI-ul, limbajelele de programare dar și ce ține de creșterea nivelului de “cultură a tehnologiei” vor fi cheie în decadele care urmează. De asemenea, cred cu tărie în puterea exprimării clare și concise și aceasta de preferință în cât mai multe limbi străine.
Ce stil de management folosiți și care considerați că sunt principalele sale avantaje?
Am un stil de management pe care l-aș caracteriza în primul rând ca fiind autentic – care reflectă exact cine sunt atât în viața profesională cât și în cea personală. Îmi place claritatea, care ajută să facem lucrurile mai relaxat, cu o doză de flexibilitate adaptată pieței și categoriilor în care activăm . Apelez la autoritate doar când este strict necesar.
Ce apreciați cel mai mult la echipele cu care lucrați?
Îmi este ușor să lucrez cu oameni conciși, sinceri, care trec direct în miezul problemei fără cuvinte multe și inutile. Apreciez întotdeauna profesioniștii desăvârșiți, care știu ce au de făcut și care au soluții ingenioase la probleme complexe. Un set de valori similare este esențial pentru o colaborare pe termen lung, alături de înțelegerea profundă a responsabilității cu care vin anumite posturi.
Cum priviți raportarea la modele? Aveți unele modele profesionale?
Un model de la distanță a fost guvernatorul Mugur Isărescu – un exemplu de profesionalism și de comunicare publică impecabile, ne-a condus prin multe momente dificile.
Pentru cei care vă privesc ca un model, ce ați dori să preia din stilul dvs. de management?
Disciplina și obiceiurile sănătoase.
Cum vă deconectați de la afaceri?
Citesc, alerg.
Cum căutați să echilibrați viața personală cu cea profesională?
După ora 18 pun stop activităților profesionale și îmi petrec timpul cu soția și cu fetele mele.
Care sunt principalele valori pe care vă bazați deciziile majore?
Curaj, pasiune, rigoare
Ce credeți că lipsește azi României și ar putea fi completat prin implicarea oamenilor de business?
Mai mult activism autentic. Oamenii de business, de exemplu, ar putea să ajute mai mult – nu dând lecții, ci să împărtășească din experiența lor și să prezinte inițiativele mai colaborativ și mai lipsit de emoții – trebuie făcut pasul din simplu spectator care își dă cu părerea spre suport real.
Care considerați că a fost cea mai dificilă decizie pe care a trebuit să o luați?
Nu am luat o decizie dificilă sau una extraordinară pe parcurs ci o serie de decizii, și deciziile bune au fost mai numeroase decât cele neinspirate, altfel nu am fi fost aici.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 391 (15 martie – 15 aprilie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz