Interviuri

Vocea consumatorilor, barometru pentru dezvoltarea alternativelor la fumat

22 nov. 2022 4 min

Vocea consumatorilor, barometru pentru dezvoltarea alternativelor la fumat

Reading Time: 4 minute

Mai mult de jumătate dintre participanții la un studiu realizat de IRES la comanda BAT spun că au renunțat complet la fumat după ce au trecut la un produs care încălzește tutunul. Am aflat mai multe detalii de la Ileana Dumitru, director juridic și relații publice al ariei Europa Centrală și de Sud, BAT.

BAT a realizat alături de IRES, anul aceasta, a treia ediție a studiului privind percepția consumatorilor români de glo**. De ce a fost realizat acest studiu și de ce este relevant?

În 2020, BAT și-a asumat angajamentul global de a construi un viitor mai bun (A Better Tomorrow™), ceea ce înseamnă în primul rând reducerea impactului afacerii asupra sănătății. Investim circa 350 milioane de lire în cercetarea și dezvoltarea noilor categorii de produse cu risc redus*, iar rezultatele studiilor efectuate au generat dovezi care susțin că, spre deosebire de continuarea fumatului, glo, produsul BAT care încălzește tutunul, este un produs cu risc redus*.

Aș menționa de exemplu rezultatele celui mai îndelungat studiu clinic, de un an de zile, efectuat asupra glo, care arată că fumătorii care au trecut exclusiv la utilizarea acestui produs au obținut îmbunătățiri semnificative și susținute în cazul mai multor indicatori de potențial de risc corelați cu bolile asociate fumatului, comparativ cu cei care au continuat să fumeze. Pe lângă aceste studii științifice, considerăm că în dezvoltarea unor strategii de reducere a riscurilor asociate fumatului este esențial să luăm în considerare și percepțiile consumatorilor.

Prin urmare, în 2019, la un an după lansarea glo în România, am decis să colaborăm cu IRES, unul dintre cele mai reputate institute de cercetare din România, pentru a afla direct de la românii adulți care folo­sesc produse care încălzesc tutunul de mai mult de 6 luni dacă percep vreo diferență față de fumat. Anul acesta am ajuns deja la cea de-a treia ediție a acestui studiu***, iar rezultatele sunt revelatoare: consumatorii adulți de glo implicați în studiu au indicat ­be­neficii sociale după trecerea la produsul BAT care încălzește tutunul:

  • 96% dintre respondenți au perceput mai puțin miros pe haine și pe mâini;
  • 97% au indicat un impact negativ ­redus asupra aerului din interior;
  • 89% au indicat un gust mai puțin neplăcut rămas în gură, față de fumat;
  • 95% au indicat mai puțină respirație urât mirositoare după trecerea la glo, comparativ cu fumatul.

Care sunt principalele concluzii ale studiului?

Consumatorii români percep o serie de beneficii atunci când fac trecerea de la fumat la alternative cu risc redus* precum glo, produsul BAT care încălzește tutunul. Pe lângă beneficiile sociale menționate mai sus, consumatorii români de glo implicați în studiu au indicat și îmbunătățiri ale condiției fizice de când folosesc glo comparativ cu fumatul:

  • 60% dintre ei spun că tușesc mai puțin comparativ cu fumatul;
  • 55% spun că utilizarea glo are un impact mai puțin negativ asupra condiției lor fizice față de fumat;
  • 72% spun că dinții le sunt mai puțin afectați față de atunci când fumau.

În plus, mai mult de jumătate (53%) dintre respondenți spun că au renunțat complet la fumat după ce au trecut la un produs care încălzește tutunul.

De asemenea, studiul IRES scoate în evidență și preferința consumatorilor adulți pentru produse satisfăcătoare cu risc redus*. Peste 70% dintre consumatorii care au renunțat complet la fumat după ce au trecut la produsul de încălzire a tutunului declară că au făcut acest lucru datorită potențialului de risc redus, în timp ce 65% dintre utilizatori consideră aceste produse satisfăcătoare.

Ce înseamnă toate aceste rezultate pentru consumatorii români?

Vocea consumatorilor este unul dintre cele mai relevante barometre în determinarea celor mai eficiente strategii pe termen lung de reducere a efec­telor nocive ale fumatului. Fiecare consumator care renunță la fumat și trece la produsele cu risc redus* este un pas înainte în călătoria noastră către un viitor mai bun. Rezultatele studiului realizat împreună cu IRES se adaugă volumului din ce în ce mai crescut de dovezi științifice care susțin glo ca o alternativă mai puțin riscantă* pentru fumătorii adulți care nu ar renunța la fumat. Toate acestea sunt instrumente relevante pentru o mai bună informare a consumatorilor și autorităților de reglementare cu privire la potențialul produselor care încălzesc tutunul în strategiile de reducere a efectelor nocive ale fumatului.

Se discută atât pe plan internațional cât și, din ce în ce mai mult, pe plan local despre Tobacco Harm Reduction – reducerea efectelor asociate fumatului. Ce înseamnă mai exact aceasta?

Reducerea efectelor asociate fumatului este o strategie de sănătate publică care recunoaște riscurile asociate consumului de țigări prin ardere și urmărește să minimizeze impactul fumatului asupra sănătății, încurajând acei fumători adulți care altfel ar continua să fumeze să treacă complet la produse alternative cu risc redus*, fundamentate științific. Pentru ca reducerea efectelor nocive ale fumatului să aibă succes, fumătorii adulți care altfel ar continua să fumeze trebuie să aibă acces la produse care oferă o alternativă satisfăcătoare și cu risc redus* la fumat.

Ce sunt mai exact produsele cu risc redus?

Este larg acceptat faptul că substanțele nocive eliberate prin arderea tutunului sunt cele care provoacă majoritatea afecțiunilor asociate fumatului. Pe de altă parte, este recunoscut că nicotina, deși creează dependență, nu este cauza principală a riscurilor pentru sănătate****.

Din acest motiv, produsele alternative cu nicotină au potențialul de a juca un rol important în strategiile de reducere a efectelor nocive ale fumatului, oferind alternative fumătorilor care doresc să continue să consume nicotină și care altfel nu ar renunța la fumat. Așadar aceste produse care nu implică arderea tutunului sunt considerate a fi produse cu risc redus* și putem menționa în această categorie produse pe bază de vapori, produse care încălzesc tutunul sau produse moderne cu nicotină pentru uz oral.

La nivel global, BAT și-a asumat construirea unui viitor mai bun (A Better Tomorrow™). Care sunt progresele înregistrate în acest an de companie, pe această direcție?

Obiectivul BAT este ca 50 de milioane de consumatori să aleagă produsele sale care nu ard până în 2030 și de a genera venituri de 5 miliarde de lire sterline din noile categorii până în 2025. Compania face pași importanți pentru a se transforma într-o afacere cu multiple categorii de bunuri de larg consum, centrată pe așteptările consumatorilor.

În prima jumătate a anului 2022, un numă de 20,4 mili­oane de consumatori au ales produsele care nu ard tutunul din portofoliul BAT, o creștere de 2,1 milioane față de anul precedent. Este un pas major în sprijinirea strategiilor de reducere a efectelor fumatului, o tranziție către alternative cu risc redus* pentru mili­oane de oameni din întreaga lume. În România, glo, produsul nostru care încălzește tutunul, are o rapidă rată de creștere pe piață, cu aproximativ 300.000 de dispozitive glo fiind deja utilizate de fumători adulți.  

* Bazat pe dovezile existente și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de risc și provoacă dependență.
** glo este un produs cu risc redus* destinat consumatorilor adulți de produse din tutun sau nicotină.
*** Studiu de percepție realizat în perioada 14 aprilie – 12 mai 2022 de IRES la comanda BAT.
**** UK National Health Service, 2019, https://www.nhs.uk/live-well/quit-smoking/using-e-cigarettes-to-stop-smoking/

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 368 (17 noiembrie – 18 decembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: