Zbor 2.0 deasupra digitalului

<p> <strong>A pariat pe online intr-o perioada cand strategia de marketing se definea preponderant in offline. A mizat pe inovatie si a ajuns sus mai repede decat altii. Recunoasterea a primit-o pe deplin anul trecut atat prin premii, cat si prin rezultatele de business. iLeo vrea sa ramana si in 2012 un loc al inovatiei si, dupa cum o demonstreaza si pictorialul din numarul acesta, un exemplu pentru cei care vor sa iasa din conventional. </strong></p> <p>  </p> <p> Noiembrie 2006. Lua nastere iLeo. In 2007, agentia castiga Campania Anului la Internetics cu Ziua Barbatului. In acelasi an, mai facuse alte cinci campanii. Noiembrie 2011. Istoria se repeta, insa cu mai multe premii, de sase ori mai multe campanii si o cifra de afaceri in jurul valorii de 1,4 milioane de euro.</p> <p>  </p> <p> Cu un total de 7 trofee, castigate in principal pentru Campania “Redescopera Romania”, initiate de Petrom si sustinuta de Dacia, Romtelecom, BCR, Paralela 45 si Muzeul Taranului Roman, iLeo a devenit Agentia Anului la Internetics, obtinand recunoasteri la categorii care includ: “Cel mai bun site”, “Cea mai buna aplicatie mobila” sau “Cea mai buna campanie de social media”. De altfel, “Redescopera Romania” a fost declarata campania online cu cea mai buna strategie din Europa. Campania a obtinut premiul pentru strategia anului la Digital Communication Awards, la Berlin, impunandu-se in fata campaniilor initiate de branduri ca Ritter Sport sau Carl Zeiss.</p> <p>  </p> <p> Pe tot parcursul anului 2011, iLeo a dezvoltat aproximativ 30 de campanii, mai mult de doua pe luna, dintre care cinci au fost foarte vizibile si au presupus un efort substantial. “Redescopera Romania” a insemnat un effort continuu pe 10 luni si a creat o referinta in abordarea zonei sociale in online-ul romanesc, “Ziua Barbatului” a insemnat o integrare pe zona sociala, mobil si de loc de consum al produsului, “Hunger Management” a fost o campanie care a strans mai multi utilizatori in afara perioadei de campanie decat in campanile datorita propunerii foarte relevante catre femei, iar “Always” a redefinit felul in care un brand a ales sa-si educe publicul.</p> <p>  </p> <p> 2011 a fost un an bun, dar si cu unele rezultatele mai putin dorite. Pe de o parte, iLeo a realizat o campanie foarte importanta (“Redescopera Romania”) si a ajuns agentia anului, dar a si pierdut pitch-ul anului (Romtelecom) si un client foarte important, Tnuva, dupa ce compania si-a anuntat la finele anului trecut retragerea oficiala din Romania. Practic, tragand linie, la final de an nu s-a simtit o crestere a bugetelor in comunicarea online. “Cheltuielile cu digitalul in 2011 au crescut fata de 2010, dar au crescut in zone in care nu putem sa le estimam: Google, Facebook, KOL (Key Opinion Leader)”, spune Mugur Patrascu, Managing Partner la iLeo. Prin urmare, cifrele estimate sunt comparabile cu cele din 2010.</p> <p>  </p> <p> Nu acelasi lucru se poate spune despre evolutia pietei si stabilirea de noi contacte. In aceasta zona lucrurile au fost foarte  dinamice, insa totodata foarte incerte. “Este foarte mult heirup, lipsa de planificare si asteptarile sunt oarecum gresite, exista o incertitudine din ce in ce mai mare de bonitate financiara a clientilor, pitch-urile sunt organizate amatoriceste, in continuare online-ul este perdant in cazul unor ajustari bugetare. In continuare online-ul trebuie sa livreze minuni”, descrie Managing Partner-ul de la iLeo situatia cu care se confrunta cei care indraznesc sa ofere servicii de comunicare digitala la ora actuala in Romania.</p> <p>  </p> <p> Paradoxal, cei de la iLeo spun ca, in ciuda dificultatilor inerente oricarui inceput, la lansare, cu cinci ani in urma, le era mai usor decat acum. In 2006 – 2007 era o perioada de crestere economica si relaxare in bugetele de comunicare. Mai greu este astazi, cand lucrurile nu mai sunt asa roze, cand exista clienti care pleaca din Romania, altii care taie bugetele de comunicare, cand a crescut concurenta din toate partile de la furnizorii de spatii, mai ales pe zona sociala, pana la furnizorii de creatie sau dezvoltare. Prin urmare, lupta nu este nici pe departe castigata, in  peisajul digital crescand foarte mult competitia, pe o diminuare a bugetelor in general. Pariul se pune acum pe mentinerea ritmului pentru urmatorii ani.</p>