Gabriela Lungu, GCMO, Notino: ne dorim cât mai mulți cumpărători inteligenți

Grupul internațional Notino, din care, în România, face parte retailerul online Aoro, are o nouă persoană responsabilă conducerea activităților de marketing și comunicare. Despre procesul de relansare anunțat azi, la finalul căruia Aoro va deveni Notino, dar și provocările noului job, am discutat, în exclusivitate, cu Gabriela Lungu,  Global Chief Marketing Officer al grupului Notino.

Care sunt pașii relansării și când va fi finalizat acest proces în România? Dar la nivelul tuturor țărilor în care este prezent grupul?

Relansarea atât în România, cât și la nivel global, are în vedere foarte multe aspecte ale business-ului nostru, și își va face simțite efectele pozitive în mai toate elementele, de la brand la site-ul propriu-zis, de la comunicare la beneficiile pentru cumpărători. În Romania ne dorim să finalizăm acest proces anul acesta, în funcție de cât de rapid se vor familiariza cumpărătorii cu Notino. Pe plan global, procesul va fi finalizat anul următor.

Care este profilul clienților Notino? Ce segmente noi de consumatori vizați să atrageți?

Cumpărătorii Notino sunt oameni inteligenți, abili și cu stil. Oameni care au respect pentru ei înșiși și se îngrijesc cu produse bune, dar își respectă și banii, și nu dau pe niciun produs mai mult decât face. Oameni cărora le place tehnologia și înțeleg avantajele comerțului online. Tot pe ei dorim să-i atragem și de-aici înainte, dar în număr tot mai mare; vrem ca tot mai mulți cumpărători inteligenți să audă de noi, să ne încerce și să le câștigăm loialitatea. Peste 65% din cumpărătorii noștri sunt femei, iar ce este interesant e că și bărbații care cumpără pe site, o fac în general pentru a lua ceva tot pentru femeile din viață lor. 

Care este specificul pieței românești pe segmentul retailului online al produselor de frumusețe? Prin ce diferă comportamentul  de consum și cumpărare în România față de Cehia, de pildă?

Ca româncă, asta a fost una dintre primele curiozități ale mele în noul rol. Am aflat însă că românii nu sunt atât de diferiți – avem în general un comportament european. Sunt totuși câteva diferențe – o apetență mai mare pentru mobile decât alte țări din Europa Centrală și de Est (comparabilă cu Marea Britanie sau SUA), o preferință pentru produse profesionale de îngrijire a părului, pentru parfumuri de nișă sau așteptări mai crescute în zonă de customer support. 

Care este în prezent cea mai bine vândută categorie de produse pe aoro.ro?

Nu este atât de simplu de răspuns. Sunt multe criterii după care poți declara o categorie drept „cea mai vândută”, dar pot să va spun că cea mai mare creștere pe aoro.ro o are în prezent segmentul de cosmetice; iar asta este ceva specific României. Peste tot în lume creștem mai mult în segmentul parfumurilor de lux. 

Cu o valoare a cumpărăturilor online estimată la aproximativ 1,8 miliarde de euro în România în 2016, care este potențialul de creștere pentru segmentul produselor de frumusețe?

Foarte mare. Noi am avut o cifră de afaceri de peste 18 milioane euro în 2016 și vizăm o creștere de două cifre și în acest an. Cumpărătorii moderni din România (mai ales generațiile Y și Z, dar și alte segmente de vârstă, în funcție de mentalitate și de deschiderea la tehnologie) sunt din ce în ce mai confortabili cu comerțul online; ei merg în magazinele tradiționale, fizice, doar pentru a testa produsele de beauty, dar achiziția propriu zisă (mai ales pentru produse mai scumpe sau cumpărături importante, nu de impuls) este făcută apoi de pe magazine online de încredere, cum este aoro.ro

Ce te-a determinat să accepți această nouă poziție? Cum și în ce context a început colaborarea cu Notino?

Notino a fost o combinație irezistibilă pentru mine: o companie de succes, în creștere, dar care are încă multe de făcut la capitolul brand și comunicare, deci îmi lasă spațiu larg de acțiune, o firmă cu activitate în 16 țări, pentru care pot să îmi folosesc experiența internațională, dar care are sediul central în țara în care trăiesc acum alături de familia mea, o organizație mare, cu resurse generoase, dar care este condusă foarte agil și antreprenorial, exact cum îmi place mie. Mi s-a părut un job potrivit, iar întâlnirea cu Michal Zámec, șeful meu și fondatorul Notino, un om plin de pasiune pentru acest domeniu, a întărit acest lucru. 

Ce prespupune, concret, jobul tău? Care sunt principalele tale responsabilități? Te vei ocupa de relansarea brandului în toate țările în care compania este prezentă?

Ca Global CMO sunt responsabilă de activitățile de marketing și comunicare ale firmei în toate cele 16 piețe în care activăm, precum și pentru lansarea în noi piețe. Rolul meu este de avea viziunea strategică pentru brandul Notino, de a injecta o doză sănătoasă de inovație în întreaga companie, de a susține vânzările și dezvoltarea firmei, precum și de a construi brand equity. Fac parte din boardul companiei și raportez direct la CEO. Conduc o echipă globală de 60 de specialiști din Cehia și coordonez totdată cu ajutorul directorilor de marketing locali echipele de marketing din cele mai mari piețe în care activăm. Sunt implicată în tot procesul de rebranding global, dar în România implicarea este mai mare. Și mai personală. 

Vii cu un background de mai mulți ani în agenții, acum te aflii prima dată de partea cealaltă, în postura de client. Ce reprezintă acest lucru?

Oportunitatea de a construi un brand global care să inspire, nu doar să ajute, un disruptive brand cu care să democratizăm și să demistificam industria frumuseții făcând-o mult mai accesibilă cumpărătorilor smart

Prilejul de a fi un client luminat și curajos, așa cum mi-a plăcut mie să am întotdeauna. 

Șansa de a vedea lucrurile din interior, nu doar din exterior. 

Posibilitatea de a-mi folosi întreg bagajul de cunoștințe și experiențe (de la creative leadership la business management, de la brand building la PR, de la advertising la social media), precum și de a învață lucruri noi (vorbesc de zonă de performance marketing, de exemplu, pe care am explorat-o doar tangențial în trecut). 

 

Gabriela Lungu are 20 de ani de experiență în industria de marketing și comunicare. A condus cu succes în România două firme de comunicare: Ogilvy Public Relations între 2002 și 2006, și THE PRACTICE (astăzi MSLGROUP The Practice), firma pe care de altfel a și fondat-o în 2006 și care a fost achiziționată de Publicis Groupe în 2013, când agenția era cotată ca una dintre cele mai creative firme de PR din lume. În ultimii 4 ani, Lungu a trăit în Londra, Marea Britanie, unde a lucrat pentru unele dintre cele mai apreciate firme de comunicare din lume: Weber Shandwick (unde a fost Consumer Marketing Practice Leader pentru EMEA, și apoi Chief Creative Officer pentru UK și EMEA) și TBWA\London (unde a fost Creative Partner pentru Airbnb).