Viitorul educatiei Corporatiste

<p> <strong>Companiile care au reintrat pe traseul cresterii economice au marit bugetul alocat training-ului angajatilor, dar au crescut si asteptarile de la furnizorii de programe de dezvoltare  profesionala</strong><br /> <br /> Daca inainte de recesiunea mondiala, cand conducerea companiilor achizitiona pachete de cursuri pentru dezvoltarea profesionala a angajatilor de cele mai multe ori fara sa mai urmareasca si roadele investitiei, acum tot acestea schimba regulile jocului si forteaza firmele de training sa modifice designul programelor. Cum ultimul an a stat, pentru mediul de afaceri, sub zodia schimbarii, furnizorii de training au speculat momentul si s-au adaptat rapid noilor nevoi ale companiilor: cresterea eficacitatii individuale, descoperirea si dezvoltarea abilitatilor de leadership ale salariatilor, dar, mai ales, asistenta firmelor in implementarea cunostintelor dobandite de cursanti in sala de clasa.</p> <p> <br /> <br /> “Aceasta toamna ne arata cateva schimbari majore care se vor produce in felul in care clientii isi vor selecta furnizorii in viitor”, spune Viorel Panaite, Managing Partner la firma de training si consultanta in resurse umane Human Invest. “Se vor detasa furnizorii care vor avea capacitatea sa-si asiste clientii, dupa finalizarea cursurilor, la punerea in practica a cunostintelor si abilitatilor<br /> desprinse in sala”, adauga Panaite.</p> <p>  </p> <p> Compania condusa de acesta a incheiat trimestrul al treilea cu o cifra de afaceri de 620.000 de euro si o rata de profit de 12%, iar estimarile pentru cifra de afaceri a companiei pe intreg anul nu sunt tocmai pesimiste: aproximativ 800.000 de euro. Cel mai mare aport la cifra de afaceri a furnizorului l-au avut programe de time management, leadership si cursurile de comunicare si influentare manageriala, la care au apelat cu precadere companii care activeaza in domenii precum IT, retail, farmaceutic si bancar, cele mai multe solutii fiind adresate managementului, potrivit unui comunicat de presa emis recent de Human Invest.</p> <p>  </p> <p> In astfel de perioade dificile din punct de vedere economic, companiile se lupta pentru optimizarea proceselor interne. Acesta este si motivul pentru care, printre cele mai solicitate programe din portofoliul firmei de training si consultanta in resurse umane Ascendis s-au numarat cele destinate managementului proceselor, al  performantei si suita de programe Customer Centric Organisation, care au ajutat furnizorul sa atinga, in prima jumatate a anului, o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro. “Ne asteptam ca in 2010 sa inchidem anul cu o crestere de 10% fata de 2009, adica peste 3 milioane de euro”, spune pentru revista Biz Andrei Gosu, partener si director general al Ascendis. In plus, acesta intrevede si un an 2011 cu cresteri.</p> <p>  </p> <p> Motivul? Companiile deja au demarat procedurile de accesare a banilor europeni cu scopul dezvoltarii angajatilor, ceea ce inseamna un motor de crestere a cererii de training din urmatorul an. “Mare parte din programele pentru care se organizeaza licitatii in acesta toamna se vor implementa anul viitor si pe parcursul anului 2012”, completeaza Gosu. Tot potrivit partenerului Ascendis, exista semnale clare ca si sectorul public, cel mai mare angajator din Romania, se va alatura tendintelor din mediul privat de afaceri si va face investitii in training. “Ar fi o greseala de neiertat ca cele 4,2 miliarde de euro alocate Romaniei prin POS DRU (Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane) sa nu fie cheltuite in totalitate.”</p> <p>  </p> <p> <strong>INVESTITII IN ANTRENAMENT</strong><br /> Perfectionarea si dezvoltarea profesionala a angajatilor au ramas principala preocupare a companiilor din tara, care, in ciuda dificultatilor economice, au alocat proceselor de invatare si bugete de peste 1.000 de euro de angajat.</p> <p>  </p> <p> Studiul “Bilantul pietei de resurse umane” pentru prima jumatate a anului 2010, realizat de asociatia profesionistilor de resurse umane din tara, HR-Club, in colaborare cu firma de cercetare DaedalusMillwardBrown, arata ca in al doilea trimestru al anului 2,5% dintre companiile participante au alocat un buget mai mare de 1.000 de euro proceselor de invatare, comparativ cu 10,7% in primul trimestru. In schimb, numarul organizatiilor care au alocat in aceeasi perioada pana in 1.000 de euro a crescut la 19,1%, de la 8%, cat insuma in T1. Studiul mai arata ca cele mai multe organizatii (peste 39%) au alocat un buget sub 200 de euro pentru fiecare angajat in prima jumatate a anului. Totusi, s-a inregistrat o crestere cu un punct procentual de la un trimestru la altul, pana la 9%, in randul companiilor care nu au investit deloc in programe de dezvoltare profesionala pentru angajati.</p> <p>  </p> <p> Companiile care au optat pentru dezvoltarea angajatilor au cautat imbunatatirea comunicarii, a lucrului in echipa, a abilitatilor de leadership si a celor tehnice. Astfel, potrivit studiului realizat de HR-Club, 72,1% dintre companiile care au investit in training in cel de-al doilea trimestru al anului au asteptat ca angajatii sa deprinda abilitati de tip soft-skills, fata de 70,6% care aveau aceleasi asteptari in primul trimestru. Internalizarea proceselor de training a fost de la inceputul crizei economice o practica des intalnita in mediul de  afaceri, dar din acest punct de vedere al doilea trimestru al anului vine cu schimbari.</p> <p>  </p> <p> Numarul organizatiilor care au pregatit angajatii cu ajutorul trainerilor interni a scazut, de la 86,2% in  primele trei luni la 84,7% in cel de-al doilea trimestru. In paralel, a crescut cererea pentru  programe de training furnizate de firme specializate – de la 66,6% la 70,9%. Cum a rafinat criza economica criteriile alegerii unui  furnizor de training extern? Ei bine, daca la inceputul anului un procent de 55,6% considera relevant pretul programului, in cel de-al doilea trimestru procentul companiilor care au ales acest criteriu a scazut la 52,3%. La polul opus, au crescut importanta acordata relatiei pe termen lung cu furnizorul de training si reputatia acestuia, cu aproximativ 15% si respectiv cu 8,3% </p>