Interviuri Finanțe

Banking personalizat

1 apr. 2019 5 min

Banking personalizat

Reading Time: 5 minute

Corina Stoica OTP Bank Romania 1 1 e1554107828787Clienții de private banking au devenit mai sofisticați, înclinați să-și asume un risc mai mare în decizia investițională și mai deschiși spre zona de diversificare. Zona de private banking are perspective de creștere în următorii ani, spune Corina Stoica, Director Direcţia Private Banking şi Consultanţă Financiară OTP Bank România.

Cum caracterizați piața de private banking din România și ce potențial are acest segment al industriei bancare?

Piața de private banking din România este una foarte tânără, dacă ne comparăm cu piețele europene mature, unele din ele cu tradiție de sute de ani în administrarea averilor. În România, conceptul de private banking are un istoric relativ recent, băncile au început să ofere aceste servicii în urmă cu aproximativ 15 ani, odată cu dezvoltarea în ansamblu a sistemului bancar și cu apariția primelor generații de antreprenori. Cu toate acestea, piața locală a înregistrat o dezvoltare continuă, din perspectiva numărului de clienți private banking gestionați, a averii acestora și, nu în ultimul rând, a produselor oferite acestui tip de clientelă. Vedem evoluții pozitive și în ceea ce privește apetitul investițional, clienții fiind mai deschiși către ideea de diversificare financiară și optimizare a randamentelor investițiilor. Văd perspective bune de creștere ale acestui segment în următorii ani, atât în ceea ce privește numărul de clienți, cât și activele în administrare. Apar noi generații de antreprenori în piață, iar cei vechi se retrag și vor dori cu siguranță să-și conserve averea. Numărul de specialiști în diverse domenii este și el în creștere, ceea ce se traduce în venituri peste medie și disponibilitate de a-și crește capitalul și de a beneficia de servicii personalizate.

Cum arată profilul clientului de private banking din România și cum a evoluat el în timp?

Clientul de private banking are, în mod evident, un nivel de educație financiară mai ridicat comparativ cu clientul tipic de mass-retail. Acesta este mult mai preocupat de bunăstarea sa și conectat la lumea financiară globală. Înțelege instrumentele financiare mai bine și este dornic să se folosească de ele pentru a-și mări veniturile și îmbunătăți constant stilul de viață. În scurta noastră istorie a banking-ului personalizat pentru clientul cu resurse financiare importante, vedem un real progres în profilul clientului de private banking. Acest lucru s-a produs pe măsură ce piața financiar-bancară locală s-a dezvoltat și a devenit interconectată cu cea globală, gama de alternative investiționale s-a diversificat, iar calitatea serviciului oferit clienților din acest segment s-a îmbunătățit. Contextul financiar-economic din ultimii ani, caracterizat prin libera circulație a banilor și a indivizilor, prin niveluri scăzute ale dobânzilor bancare, uneori cu dobânzi în teritoriu ne­gativ, a avut o contribuție pozitivă în această evoluție.

“Apar noi generații de antreprenori în piață, iar cei vechi se retrag și vor dori cu siguranță să-și conserve averea”, spune Corina Stoica, Director Direcția Private Banking și Consultanță Financiară OTP Bank România

A evoluat apetitul la risc al clienților?

Clienții au devenit mai sofisticați, înclinați să-și asume un risc mai mare în decizia investițională și mai deschiși spre zona de diversificare. Au trecut treptat de la produse simple, pe termen scurt și cu un grad de risc scăzut (precum depozitele bancare, fondurile de investiții din categoria monetare sau de obligațiuni) la produse mai complexe, pe termen lung, cu grade de risc mai ridicat (depozite structurate, fonduri de investiții cu componentă de acțiuni sau cu strategii de absolute-return, ETFs, investiții directe pe piața de capital). Diversificarea s-a produs și raportat la moneda în care clienții economisesc. Aceasta a deschis apetitul spre instrumente investiționale în alte valute (euro, dolari, lire sterline), cu expunere pe diferite țări, regiuni sau internațional. Practic, putem spune că mediul economic, extrem de volatil și dinamic, a ajutat furnizorii de servicii financiare să deschidă noi orizonturi investiționale pentru acest segment de clientelă.

Cum a evoluat private banking-ul anul trecut și ce estimări aveți pentru 2019?

Din perspectiva OTP Bank România, elementele determinante ale anului financiar anterior au fost volatilitatea, inflația ridicată, creșterea nivelului ratelor de dobânzi și un interes ridicat al clienților către piața de real-estate. De asemenea, contextul geopolitic internațional a contribuit la menținerea unui mediu economic incert. Iar toate acestea și-au pus amprenta asupra sectorului de private banking. 2018 a fost primul an din ultimii zece când piața fondurilor mutuale din România a înregistrat o scădere a stocului de active în administrare. Aceasta s-a produs atât pe fondul creșterii ratelor de dobânzi, care au afectat negativ fondurile de obligațiuni și instrumentele cu venit fix, cât și pe cel al creșterii generalizate a consumului și a pieței de real-estate. Consider că anul 2019 se va încadra în același registru dominat de volatilitate. Pe de altă parte, acest context poate oferi oportunități de obținere a unor randamente interesante pentru clienții care vor dori să iasă din “zona de confort” a veniturilor relativ sigure, însă posibil real negative, oferite de depozitele bancare sau de ti­tlurile de stat emise de Ministerul de Finanțe.

A afectat Ordonanța 114 apetitul clienților pentru servicii de private banking?

Nu aș putea spune că OUG 114 a afectat apetitul clienților pentru servicii de private banking, mai degrabă ordonanța a generat o stare de incertitudine și a dus la creșterea gradului de neîncredere în întreaga piață financiară locală: sectorul bancar, fondurile de pensii, fondurile mutuale, piața de capital. Finalul anului trecut a fost marcat de scăderi puternice ale prețurilor acțiunilor companiilor afectate de OUG 114 și listate la BVB. Drept urmare, când am tras linie am avut un an 2018 cu randamente negative generalizate atât în piața de capital autohtonă, cât și în zona fondurilor de investiții. Cu si­guranță, efectele acestei ordo­nanțe se vor vedea și pe parcursul acestui an și ar putea afecta comportamentul furnizorilor de servicii financiare, în general. Este posibil ca unele bănci să-și reducă investițiile sau să-și minimizeze prezența la nivel local. Totodată, este posibil să vedem dobânzi mai mici la depozite, inflație crescută și o depreciere a leului, care, evident, vor contribui la menținerea stării de incertitudine în domeniul financiar și în 2019.

Cum a evoluat segmentul de private banking al OTP în ultimii ani și ce planuri aveți pentru următoarea perioadă?

Segmentul de private banking al OTP Bank România a înregistrat o creștere constantă în ultimii ani, atât din punct de vedere al numărului de clienți gestionați, cât și din punct de vedere al activelor în administrare, avansând, în medie, cu circa 30% anual, în ultimii 3 ani. Portofoliul de produse investiționale s-a îmbogățit treptat. În prezent, oferim clienților noștri de private banking o gamă variată de fonduri de investiții, prin parteneriatele încheiate cu societăți de administrare a investițiilor din România, OTP Asset Management SAI, dar și cu administratori de prestigiu internațional, cu sediul în Luxemburg: NN Investment Partners, Franklin Templeton Investments și Eurobank Fund Management Company. Pentru a crește calitatea serviciilor financiare pe care le oferim clienților noștri și pentru a le pune la dispoziție servicii personalizate în funcție de situația lor specifică, anul trecut am finalizat implementarea unui sistem automatizat de profilare a clienților, în acord cu noua legislație MiFID II, care guvernează piețele de ins­trumente financiare. De asemenea, am crescut aria de acoperire prin consultanți în principalele orașe din țară, astfel încât să fim acolo unde se află și clienții noștri.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: