Interviuri

Biz Italia: Relansarea unui parteneriat strategic

25 feb. 2022 4 min

Biz Italia: Relansarea unui parteneriat strategic

Reading Time: 4 minute

Legăturile dintre România și Italia au pornit din istorie și cultură, dar s-au adâncit în ultimele decenii printr-o intensă cooperare economică.

Excelența Sa, domnul Alfredo Durante Mangoni, ambasadorul Italiei în România, spune că este momentul ca cele două țări să ducă relațiile bilaterale la un nivel superior.

Cum arată astăzi relațiile dintre România și Italia?

România și Italia au relații puternice adânc înrădăcinate, istorice și ­culturale, venind de mult din trecut, dar sunt menținute de schimburile permanente între oameni și comunități. Mulți români trăiesc și muncesc în Italia, formând o comunitate bine integrată, care aduce o contribuție importantă la creșterea economiei italiene. În același timp, după căderea regimului comunist mulți italieni s-au mutat în România, mai ales antreprenori care și-au deschis afaceri aici.

Avem perspective bune pentru relațiile bilaterale și lucrăm acum la nivel guvernamental pentru a relansa parteneriatul nostru strategic printr-o declarație comună care va fi semnată în următoarele luni de către miniștrii de externe ai celor două țări. Este un pas important, fiindcă vom deschide cooperarea bilaterală pentru a aborda provocările comune legate de agenda globală multilaterală. Un exemplu ar fi tranziția dublă – digitală și ecologică. Italia are un fel de privilegiu informal în relația cu România, singura țară din Europa de Est cu care putem avea un parteneriat atât de ­puternic.

Care este stadiul cooperării economice?

Avem o cooperare economică foarte puternică. Cele două țări au ­modele economice bine integrate. Sunt materii prime exportate în România, unde sunt transformate, capătă valoare economică și sunt exportate către alte piețe sau înapoi în Italia.

Schimburile comerciale bilaterale nu sunt chiar atât de mari, valoarea lor a atins 12 miliarde de euro în 2020, dar acest lucru se întâmplă ca urmare a faptului că cele două economii sunt foarte strâns integrate la nivel de producție.

Suntem al patrulea investitor străin în România după valoare, dar suntem pe primul loc după numărul investițiilor realizate aici. Companiile italiene sunt răspândite pe tot teritoriul României și acoperă aproape toate sectoarele economice. De exemplu, industria auto din Italia, deși nu e prezentă prin producție directă de automobile, are producție de componente în România.

Companiile italiene au prezență puternică în manufactura avansată, tehnologie, energie (mai ales în zona ener­giei regenerabile), industria apărării, tehnologie aerospațială, bunuri de larg consum, ­textile, agrifood. Companiile italiene au creat locuri de muncă pentru aproape 170.000 de români. Italia și România cresc împreună, sunt extrem de bine integrate din punct de ­vedere economic.

De ce credeți că există această integrare?

Latinitatea este unul dintre principalele ­motive pentru acest lucru, dar nu singurul. Românii sunt foarte pricepuți în anumite sectoare, de exemplu în construcții. Mulți români au devenit antreprenori în Italia în acest domeniu. În România, companiile italiene au găsit un mediu favorabil, oameni cu abilitățile și capacitatea necesară pentru eficiență sporită. De aceea am ajuns să avem 23.000 de societăți italiene înregistrate în România.

Un alt punct forte este reprezentat de competențele digitale. Românii sunt foarte pricepuți în mediul digital.

Există, însă, și zone vulnerabile. Infrastructura ar fi una dintre ele, sunt de asemenea importante respectarea statului de drept și prevenirea corupției, care este o provocare pentru toate țările, nu doar pentru România.

Prezența economică italiană în România a evoluat mult din anii ’90. La început, au venit IMM-uri italiene, mai ales în zona de nord-vest, în Banat. Atunci, se făcea producție cu valoare adăugată scăzută. În ultimii ani, au investit în România mari ­grupuri economice italiene, cum ar fi Enel, unicredit, Pirelli și și Fincantieri. Grupuri economice mari vin aici cu tehnologii de ultimă oră și producție cu valoare adăugată.

Care sunt prioritățile mandatului dumnea­voastră în România?

Mandatul meu are mai multe puncte principale. În primul rând, relansarea dialogului politic la nivel înalt. Vom realiza asta prin vizite politice de ambele părți.

În al doilea rând, trebuie să profităm de oportunitățile celor două Planuri Naționale de Reziliență și Relansare (PNRR). Lucrăm la un eveniment public în cadrul căruia să prezentăm oportunitățile PNRR companiilor italiene și sper să îl organizăm foarte curând. ­Companiile italiene sunt prezente de multă vreme în România, cunosc țara, știu că este nevoie de moder­nizarea și reformarea economiei și pot contribui din plin la obiectivele PNRR ale României.

Un alt obiectiv pentru mandatul meu este în zona culturală. Cred că există niște stereotipuri în această zonă de ambele părți și vreau să le contracarez. Vreau să aduc în România evenimente culturale mai contemporane, mai moderne, în linie cu actua­lele exprimări ale artei, muzicii, literaturii și designului din Italia. Vreau să arăt capacitatea noastră de inovare.

Italia are multe de oferit și prezentăm aceste lucruri printr-o campanie de bran­ding național, Be IT. Vrem să prezentăm o manifestare clară a puterii „soft” a Italiei. România este una ­dintre țările direct vizate de această campanie de comunicare. Vrem să explicăm opiniei publice românești, tinerilor, antreprenorilor, cercurilor culturale că Italia are ceva de oferit dincolo de clasici precum Dante Alighieri, care rămâne fundamental, dar nu suntem doar atât. Vrem să aducem imaginea Italiei din secolul XXI.

Vom avea evenimente în zona cinematografiei, cu un festival de profil, vrem să organizăm ziua designului italian, plus evenimente importante muzicale și din zona performing arts, precum și expoziții de artă contemporană.

Ce mesaj aveți pentru români?

Italia și italienii sunt buni prieteni, frați chiar, ai României și pot fi parteneri de încredere în multe domenii, pot ajuta România să depășească provocările acestei peri­oade pline de incertitudini. Vrem să arătăm opiniei publice că suntem membri privilegiați ai acestei „comunități a destinului” în cadrul Uniunii Europene și în NATO. Vrem să colaborăm cu prietenii noștri români în toate aceste domenii.

Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 360 (21 februarie – 14 martie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Biz Italia este un proiect #UniCreditExperience. Partenerii Biz Italia sunt UniCredit Bank, Nespresso, SivieroMaria, Enel, Peroni Nastro Azzurro, Natuzzi, IsopanEstRomania

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: