BizRemote by certSIGN Interviuri

Competențe și soluții de business transformation pentru antreprenorii din HoReCa

7 aug. 2020 7 min

Competențe și soluții de business transformation pentru antreprenorii din HoReCa

Reading Time: 7 minute

Industria HoReCa a fost grav afectată de criza provocată de pandemia COVID-19, iar antreprenorii și managerii sunt în fața unor provocări fără precedent. Dar pentru o adaptare rapidă la noua realitate și pentru relansarea business-urilor, antreprenorii locali au nevoie de resurse și de instrumente – aceasta este ideea de la care a pornit programul „HoReCa Împreună”, inițiativa lansată de Mastercard și Qriser, alături de Edenred, Sodexo și Up România. Un program educațional complex despre care ne-au oferit mai multe informații Laura Ștefan, Director Business Development Mastercard România și Maria Predoiu, CEO & Co-founder Qriser.

Cum ați pornit inițiativa „HoReCa Împreună” și ce presupune mai exact?

Maria: Programul „HoReCa Împreună” a pornit de la dorința partenerilor de a susține cu soluții concrete acest sector atât de greu încercat. În vremuri dominate de schimbări profunde, de incertitudine, când modelele de business consacrate nu mai funcționează, atât afacerile, cât și oamenii trebuie să se adapteze la noua realitate cu deschidere și curaj. Prin „HoReCa Împreună” dorim să oferim antreprenorilor și managerilor din HoReCa inspirație și soluții concrete pentru a se adapta cu bine la noua realitate. 

Concret, „HoReCa Împreună” este un program de know-how aplicat și adaptat HoReCa, ce se concentrează pe competențe și soluții de business transformation în HoReCa. Astfel, prin participarea la acest program, antreprenorii sau managerii HoReCa vor înțelege cum trebuie să gândească transformarea afacerii lor, cum ar putea să reinventeze experiența oferită, cum să atragă noi clienți, cum să își eficientizeze afacerea din punct de vedere financiar sau ce tipuri de soluții de digitalizare ar putea să adopte pentru creșterea vânzărilor. Soluțiile sunt propuse de profesioniști cu multă experiență în inovație și transformare împreună cu profesioniști din HoReCa ce au pus în practică astfel de soluții.

Programul este alcătuit din 5 module de learning live, on-line, de câte 2 ore fiecare, ce vor avea loc săptămânal începând cu 18 august. Fiecare modul se va repeta de câte 3 ori (marți, miercuri, joi, de la 10:00 la 12:00), pentru ca fiecare antreprenor sau manager interesat să poată participa cu ușurință. Între aceste module, vor avea loc întâlniri de networking on-line, în care antreprenorii vor învăța unii de la alții despre soluțiile încercate chiar de participanți.

Înscrierea în program este gratuită și se poate face aici: https://horeca-impreuna.ro/inscrie-te/.

Programul „HoReCa Împreună” este oferit de Mastercard și Qriser, în parteneriat cu Edenred, Sodexo și Up România.

Laura: HoReCa reprezintă un partener principal pentru Mastercard, iar de-a lungul timpului am dezvoltat numeroase programe și beneficii pentru consumatorii români, alături de business-uri din domeniu. Un astfel de program, poate și cel mai longeviv, este Premium&Business, dezvoltat pentru a le oferi consumatorilor noștri experiențe și posibilități în acord cu nevoile și dorințele lor, totodată venind cu beneficii și pentru partenerii programului. În prezent, industria HoReCa este una dintre cele mai puternic afectate de pandemie, antreprenorii și managerii aflându-se în fața unor greutăți fără precedent, atât din punct de vedere financiar, cât și operațional, pentru că funcționează cu posibilități limitate de desfășurare a activității. Mai mult, unele business-uri continuă să fie închise pe fondul măsurilor existente. Prin urmare, antreprenorii au nevoie de sprijin consistent și resurse care să facă posibilă redefinirea și redresarea afacerilor în noua realitate. Așa că nu am stat deloc pe gânduri când echipa Qriser ne-a povestit despre cum au gândit programul „HoReCa Împreună” și ne-au invitat să fim partenerii acestei inițiative care oferă instrumente pentru inovare și know-how valoros pentru specialiștii din industrie. Ne-am implicat total în conturarea programului și ne bucurăm că, o astfel de cauză comună, în care miza este un viitor mai bun pentru industria HoReCa, i-a adus împreună pe principalii emitenți de tichete și carduri de masă de pe piață, Edenred, Sodexo și Up România, un domeniu de activitate important pentru HoReCa și cu posibilități ce pot fi transformate în beneficii reale pentru business-urile din industrie. Alături de aceștia, suntem încrezători în program și în oportunitățile create de acesta.

Pe ce teme vor fi cele cinci module live, ce vor învăța profesioniștii din HoReCa care vor participa?

Laura: Cele cinci module vor fi susținute de profesioniști din HoReCa, dar și din domenii conexe, specialiști cu experiență, care vor împărtăși cu participanții la cursuri din cunoștințele și experiența proprie, iar împreună vor încerca să găsească soluții la problemele impuse de contextul actual. Modulele sunt structurate pe teme, fiecare sesiune dezvoltând subiecte de la cum vor putea antreprenorii să găsească oportunitățile de transformare și digitalizare a business-ului, la digitalizarea în managementul financiar – în cadrul acestui modul mă voi întâlni și eu, direct, cu participanții, și vom discuta despre beneficiile plăților digitale și despre cum să depășească barierele din zona aceasta – până la brand experience, creșterea comunității de clienți și un workshop dedicat design thinking. Toate acestea urmăresc ca, la final, participanții să aibă un bagaj consistent de informații pe care îl vor putea aplica în realitate, în cadrul business-ului deținut.

Maria: Toate cele cinci teme au la bază nevoia de adaptare la o nouă realitate și nevoia de transformare a modelului de business HoReCa:

Modulul 1: Oportunități de transformare și digitalizare a business-ului. 18, 19 și 20 august, de la 10:00 – 12:00. Facilitatori: Maria Cenușă – Innovation & Change ICG Integrated Consulting Group, Victor Răcariu – General Manager CEE Glovo, Răzvan Crișan – Co-fondator Kane Group

Modulul 2: Digitalizare în managementul financiar al HoReCa și noi oportunități de business. 25, 26 și 27 august, de la 10:00 – 12:00. Facilitatori: Laura Ștefan, Director Business Development Mastercard și Marius Mocian, Co-fondator Eatble

Modulul 3: Brand și Brand Experience în HoReCa. 1, 2 și 3 septembrie, de la 10:00 – 12:00. Facilitatori: Mihaela Mureșan, Marketing Strategist & Brand Architect Brand Essence și Adrian Bortaș, Project Manager Avanpost Radio Guerilla

Modulul 4: Atragerea și creșterea comunității de clienți în HoReCa. 8, 9 și 10 septembrie, de la 10:00 – 12:00. Facilitatori: Cristian China-Birta, CEO Kooperativa 2.0 și Oana Irina Coantă, Chef & Propietar Bistro de l’Arte

Modulul 5: Workshop: Design Thinking aplicat în HoReCa. 15, 16 și 17 septembrie, de la 10:00 – 12:00. Facilitator: Lăcrămioara Loghin, Cofondator Design Thinkers Academy

Înscrierea în program este gratuită: https://horeca-impreuna.ro/inscrie-te/.

Care ar fi competențele necesare unui profesionist din HoReCa pentru a face față provocărilor acestei perioade?

Laura: Noua realitate înseamnă multe interdicții, provocări și premise care nu au mai existat anterior și este din ce în ce mai clar că ceea ce a funționat până acum nu va mai funcționa pe mai departe. Comportamentul consumatorilor s-a schimbat foarte mult, modul în care interacționează cu celelalte persoane și cu brandurile este diferit, iar așteptările lor în materie de experiențe sunt altele. În acest context, este foarte important ca profesioniștii HoReCa să fie open minded la tot ce înseamnă posibilități de ajustare și oportunități de transformare a modelului de business. Cred ca trebuie să fie deschiși la întelegerea unor instrumente și procese care pot asigura restartarea afacerii și flexibili pe parcursul următoarei perioade, când va conta foarte mult.

Maria: Vremurile actuale sunt cea mai clară exemplificare a ceea ce înseamna VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), iar antreprenorii și managerii din HoReCa au nevoie să-și însușească principalele competențe ale unui leader și business manager în lumea VUCA. În cadrul programului, am pus accent pe competențele ce țin de adaptarea modelului de business la noua realitate de tip low touch economy. Așadar, antreprenorii și managerii au ocazia să-și dezvolte competențele ce țin de strategii de inovație și transformare a afacerii (trecând prin modele precum LEAN sau Design Thinking adaptate pentru HoReCa), management financiar, branding (definirea brand-ului și a experienței oferite clienților HoReCa), digitalizare în toate aspectele business-ului HoReCa (de la atragere de clienți prin digital marketing, la tipuri de plăți sau livrare). La finalul programului, participanții vor avea nu doar deschiderea că trebuie să transforme afacerea, dar și soluții concrete, aplicabile direct business-ului lor, pentru a traversa cu bine aceste vremuri. 

Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări din domeniu, cum va arăta această industrie post pandemie?

Laura: Un trend care se întrezărea încă înainte de pandemie este digitalizarea, care anul acesta a cunoscut un ritm de accelerare mult mai mare decât era preconizat, reprezentând o necesitate pentru a asigura continuitatea operațiunilor. De asemenea, mulți operatori și-au dezvoltat divizii proprii de livrare a mâncării la domiciliu sau au început parteneriate cu firme de food delivery.  Sunt de părere că acest trend se va consolida pe viitor și tot mai multe business-uri din industrie își vor extinde capacitatea de a asigura clienților produse și servicii pe cale digitală și cu mobilitate.  

Maria: În perioada pandemiei, așteptările clienților HoReCa vor fi legate de respectarea măsurilor de siguranță, de creativitatea experiențelor (cu cât experiențele sunt mai inedite și mai bine prezentate, cu atât potențialul de a atrage clienți va fi mai mare), de înlocuirea soluțiilor de “office catering” cu “home catering” (corelat cu fenomenul work-from-home) și toate acestea vor fi susținute de o digitalizare intensă a experienței HoReCa.

Post pandemie (adică peste 2-3 ani), se vor păstra cu siguranță instrumentele digitale ca parte integrată a experienței. Dacă acum încă sunt multe voci care “apără” meniul de carton, peste 2-3 ani, meniul digital va fi mai mult decât firesc și acesta va integra noi experiențe, cum ar fi meniul video, sau video-open kitchen, etc. Plata cu telefonul sau cu cardul va fi la ordinea zilei, chiar dacă acum încă mai apare intrebarea: “Cash sau card?”. Servicii de tip food-subscription vor face parte din realitatea zilnică a oamenilor prea ocupați cu work from home concomitent cu home-schooling sau home-after-schooling. Digital check-in/ check-out sau digital concierge vor fi absolut firești în tot mai multe hoteluri peste 2-3 ani. Iar prezența umană în serviciile HoReCa va avea o valoare nouă, axată pe creativitate și pe adevărata ospitalitate.

Cum vedeți evoluția mediului de business local în următoarea perioadă?

Laura: Activitatea din mediul de business este direct influențată de evoluția epidemiologică și de măsurile existente pentru limitarea răspândirii virusului. Ne aflăm într-o perioadă de incertitudine și, deși se vehiculează mai multe scenarii, este greu de anticipat cu exactitate care vor fi efectele. Știm că traversăm o criză sanitară, știm că urmează scăderi la nivelul economiei. Mediul privat este, însă, din ce în ce mai conectat la posibilitățile de ajustare a modelului de business și de o integrare digitală optimă, inclusiv la nivelul plăților și al automatizării operațiunilor. Cred că perioada aceasta ne-a învățat mai mult oricând despre solidaritate, cooperare și adaptare și, de aceea, cred că parteneriatul și deschiderea spre a învăța sunt principii de bază pentru un business de succes pe termen mediu și scurt, în orice domeniu, dar cu precădere în HoReCa.     

Maria: Următorul an este pentru majoritatea afacerilor, indiferent de domeniu sau de mărime, o etapa de reset. Reset pe model de business, pe structura organizației, pe procesele externe și interne. Multe business-uri se vor închide în timp ce alte business-uri noi vor apărea în prim plan. Dacă e să privim în ansamblu, vor supraviețui și se vor dezvolta acele business-uri al căror leadership este deschis, agil, perseverent. Nu vor supraviețui afacerile conduse de oameni inflexibili. Per total, vom vedea o digitalizare accelerată în toate sectoarele, dar și o fluidizare puternică a forței de muncă.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: