Marketing

Creativitatea este o decizie11 min

04/02/2014 7 min read

author:

Creativitatea este o decizie11 min

Reading Time: 7 minute

<p> <strong>Antreprenoriat si creativitate – acestia sunt pilonii pe care Felix Tataru si-a construit businessul in ultimii 15 ani. A creat o structura de entitati independente cu o mare capacitate de mobilizare, ce se alimenteaza din energia si pasiunea partenerilor pe care si i-a ales.</strong></p> <p>  </p> <p> <strong>Dupa numarul de premii pe care le-ati castigat anul trecut, 2013 pare sa fi fost unul dintre cei mai buni ani pentru GMP. Asa a fost?</strong></p> <p> 2013 a fost un an bun. Tot timpul este loc de mai bine. Aceasta este cheia evolutiei – sa vedem ce am fi putut face mai bine. Si cum niciodata nu pot spune “Am facut totul”, ne uitam in urma cu bucuria unor reusite si cu intelepciunea unor invataminte. Premiile sunt binevenite ca o consecinta a ce facem. Daca vin, sa ne bucure, cu moderatie. Daca nu vin, sa ne gandim la ce puteam face mai bine. In definitiv, premiile sunt doar o recunoastere externa a unei relatii destul de intime intre client si agentie. Doar acestia stiu adevaratele provocari si travaliul pentru un rezultat la care am tras impreuna. Si doar in unele cazuri ce se vede din exteriorul relatiei este aplaudat. Intr-adevar, pentru grup a fost o sincronizare. Pana acum, in fiecare an cel putin una dintre firmele grupului era recunoscuta public pentru diferite ispravi cu titlul “Agentia Anului”. 2013 a facut ca cele mai importante companii ale grupului, ca vechime, marime si cifra de afaceri, respectiv, GMP Advertising, Webstyler si GMP PR, sa fie pe locul 1 pe diferite podiumuri. Pe langa multe proiecte comune facute in grup, cel mai important lucru in 2013 a fost ca impreuna am reusit sa facem “Cea mai importanta campanie de promovare a Romaniei”, conform evaluarii Mediafax Group – Why Don’t you Come Over – impreuna cu ziarul Gandul.</p> <p>  </p> <p> <strong>Dincolo de premii, cum a fost 2013 strict din perspectiva businessului?</strong></p> <p> La nivelul grupului am inregistrat o scadere a cifrei de afaceri cu aproximativ 9% si, in consecinta, si a profitului. Dar nu rezultatele financiare ne motiveaza cel mai mult, cu atat mai putin nu ne demotiveaza. Sigur, ne ambitioneaza sa fim mai buni. Firmele grupului sunt in stadii diferite de dezvoltare, activeaza in piete cu dinamici diferite, astfel incat ele sunt evaluate individual.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cat “valoreaza” premiile in business?</strong></p> <p> Un premiu te califica pe o lista de pitch. Mai departe, depinde de fiecare dintre noi ce facem in competitie, dar si de “potrivirea” cu clientul. Asta la nivel extern. La nivel intern, colegii sunt motivati sa indrazneasca sa fie si mai creativi, sa provoace statu-quo-ul. Or acest lucru este greu de estimat. Din pacate, intr-o cultura in care validarea externa este lege, cateodata premiile internationale ajung sa aiba o pondere mult prea mare si sa ni se para ca influenteaza realitatea obiectiva. Cu sau fara premii ar trebui sa fim aceiasi… daca stim cine suntem.</p> <p>  </p> <p> <strong>Privind in urma, cat de greu a fost drumul de la firma de apartament la grupul de acum?</strong></p> <p> Atunci cand iubesti ceva poti muta muntii din loc fara sa simti durere. Si da, iubesc comunicarea! Sigur ca au fost multe momente grele in viata de antreprenor. Dar orice antreprenor este insufletit de ce face, de viziunea si motivatia pentru care se da jos din pat in fiecare dimineata. Iar motivatia cea mai puternica vine din puterea pe care comunicarea ne-a aratat ca o are, din responsabilitatea de a face ceva bun si folositor pentru cei din jur. Si, slava Domnului, am avut multe momente in care am vazut cata putere si influenta putem avea in jurul nostru, in campaniile sociale, electorale sau de brand. Sincer, nu mi-am imaginat ca vom reusi prin campania “Why Don’t You Come Over?” sa facem guvernul Marii Britanii sa renunte la Campania pe care o aveau planificata la inceputul anului trecut: “You Will Not Like It Here”. Cand ai astfel de rezultate, uiti de oboseala, de necazuri si tristetile care sunt inerente in viata de zi cu zi. Ce e cel mai frumos e ca, de la un moment dat, din fericire destul de devreme, am realizat puterea parteneriatului si increderii in oameni care sunt animati de aceeasi viziune. Primul a fost Bogdan Nitu, in 2000, a urmat Ioana Manoiu si Ana Maria Diceanu in 2007, apoi Laura Florea si Ileana Neamtu in 2008, Bogdan Stanciu si Andreea Nemens in 2009, Raluca Ene in 2012 si Mihai Gongu in 2013. Ei sunt supereroii mei. Si greutatile dispar. Singurul greu pe care il vad acum este ca am lipsit de acasa cand copiii mei erau mici si, impreuna cu Nadia, ar fi avut mai multa nevoie de mine. Sentimentul ratarii unui moment important din viata este cel mai dureros.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care au fost momentele marcante si schimbarile majore in managementul grupului?</strong></p> <p> La nivelul grupului dinamica a fost variata. De la cresteri spectaculoase de echipa (ma refer pe rand la aproape toate firmele) cu mutari de sedii si alte schimbari inevitabile, la gestionarea unor situatii total noi care apar in viata unor antreprenori. Si asta ne tine in priza. O decizie importanta a fost implicarea lui Robert Weisz, profesor de-al meu si al Ioanei Manoiu de la Berlin School of Creative Leadership, in viata grupului prin evaluarea situatiei si consilierea strategica ulterioara. O consecinta a acestui lucru a fost mutarea impreuna a GMP Advertising cu Webstyler intr-un sediu nou pentru ambele firme. La nivelul GMP Advertising, unde inca sunt general manager, cea mai importanta miscare a fost delegarea din atributiile mele catre Andreea Nemens, care a devenit director executiv in urma cu un an. In GMP PR, o schimbare notabila este obtinerea titlului de partener de catre Ana Maria Diceanu.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care sunt rezultatele transferului de responsabilitati catre Andreea Nemens?</strong></p> <p> Si eu, si colegii mei trebuie sa evoluam Grupul are mare nevoie de leadership si coordonare, pe de o parte, iar GMP Advertising trebuie sa atinga nivelul urmator, pe care il traduc prin independent a de lider. Andreea lucreaza in GMP Advertising de 5 ani, ocupand pozitiile de account director, client service director si apoi a devenit fireasca trecerea la director executiv. Rezultatele sunt vizibile atat in ceea ce priveste organizarea, Andreea fiind mult mai disciplinata decat mine, cat si in campaniile de succes din acest an, dar si multe alte lucruri care se vor vedea pe parcurs.</p> <p>  </p> <p> <strong>Lider sau manager? De ce are nevoie mai mult o companie de advertising?</strong></p> <p> Un lider, daca nu e si manager, risca sa o ia atat de tare inainte incat, cand se uita inapoi, sa-si dea seama ca  singur. Un manager, daca nu e si lider, e posibil sa faca lucrurile ca la carte, iar caruta sa stea pe loc. Nu vad cum se poate sa ai succes intr-o organizatie antreprenoriala fara amandoua. Companii multinationale de publicitate conduse eminamente de manageri si sa aiba succes am vazut. Multe sunt asa. Cele antreprenoriale nu pot functiona altcumva decat prin echilibrul dintre lider si manager.</p> <p>  </p> <p> <strong>“Creativitatea este o decizie.” Ce inseamna mai exact aceasta afirmatie si cum se aplica industriei de advertising?</strong></p> <p> Este o afirmatie puternica pe care am aflat-o anul trecut la Cannes. Orice companie, client, agentie sau media poate decide oricand sa fie creativa. Asa cum orice om cred ca are acest har. Numai ca nu reusim cu totii sa il potentam. Cand conduci o companie de comunicare, toate deciziile sunt influentate de dezideratul creativitatii. Sa nu uitam, prin impactul sau, creativitatea face ca bugetele sa fie mai intelept investite si deci mai eficiente. Si nu ma refer doar la comunicare. Epoca digitala ne aduce posibilitati infinite de creativitate. Doar sa ne propunem asta. Pentru ca in continuarea citatului “Creativitatea este o decizie” se spunea: “Fiecare client are creativitatea pe care o merita”. Cred ca businessurile din Romania merita mult mai multa creativitate.</p> <p>  </p> <p> <strong>Unde va aflati acum si care este locul pe care-l vizati pe viitor?</strong></p> <p> Grupul GMP este un grup independent, antreprenorial, care are in AND creativitatea si spiritul proactiv in toate formele de comunicare. Astfel cred ca reinventam conceptul de grup in Romania. Suntem David din povestea cu Goliat. Nu ne da nimeni business pe ochi frumosi, asa cum se intampla la multe dintre companiile multinationale de publicitate. Trebuie sa luptam pentru fiecare cont, in pitch-uri. Asta ne tine in forma, ne motiveaza si ne ajuta sa fim buni parteneri pentru clientii nostri.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care este urmatorul pas in dezvoltarea grupului GMP?</strong></p> <p> Cateodata le mai spun colegilor ca noi suntem ca o fructiera cu felurite fructe. Suntem in familia fructelor, adica a comunicarii. Fructe diferite fiind, avem multe in comun, dar si multe particularitati. Pentru fructele noastre avem clienti comuni, care vor salate de fructe, dar si clienti care vor doar un singur tip de fruct. In functie si de ce vrea clientul, dar ce vrea si fructul. Cert este ca vrem ca fiecare fruct sa fie cel mai bun de pe taraba lui. Pasii urmatori tin de o cat mai buna integrare a grupului. Respectiv, sa avem cele mai bune salate de fructe. AD-IN-ONE, mutarea impreuna sunt cativa dintre pasii importanti pe care i-am facut pentru a avea o salata cat mai apetisanta.</p> <p>  </p> <p> <strong>2014 este un an electoral. Ce impact considerati ca va avea acest fapt asupra industriei locale de  advertising si, in particular, asupra GMP?</strong></p> <p> La nivelul pietei, cred ca guvernul va scoate pe piata licitatii diverse astfel incat sa ajunga bani in media, deci piata va creste usor. Cat despre noi, nu stiu. Lucrurile sunt inca tulburi. Ne-am facut doua planuri de business: cu sau fara client electoral.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care este directia spre care se indreapta industria globala de advertising? Tine si Romania pasul in aceeasi directie?</strong></p> <p> Directia principala tine de mutarea bugetelor in digital. Da, se observa asta si la noi. Mai timid, dar se vede. Noi, in general, suntem cu cativa ani in urma tendintelor generale. Asa ca mai sunt ani buni pana cand bugetele de digital vor trece pe primul loc in Romania.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce v-a determinat sa implementati solutia AD-IN-ONE?</strong></p> <p> Cautam de ceva vreme o solutie care sa ne ajute sa fim mai eficienti si sa ne raportam cu totii la aceleasi standarde. In urma unui sondaj international am gasit cel mai potrivit acest sistem desenat special pentru grupuri de comunicare. In 2013 am inceput sa il implementam si deja ii vedem roadele. Este un instrument extraordinar care leaga timpul de bani. Astfel, stim in fiecare moment atat gradul de incarcare si disponibilitatea fiecarei agentii, cat si relatia dintre acest timp si cat de eficient il planificam. Or eficienta se vede in bani si in cat de competitivi suntem in fata clientilor. Nu stiu sa mai fi implementat vreun alt grup din Romania solutia AD-IN-ONE, dar nu e timpul pierdut. Recomandam! </p> <p>  </p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE