Management

De ce esueaza o companie?

12/06/2014 5 min read

De ce esueaza o companie?

Reading Time: 5 minute

Zi de zi suntem inundati cu informatii despre cum putem sa ne imbogatim peste noapte sau retete ale succesului in viata profesionala ori personala. Sansele ca atunci cand pasim intr-o librarie sa nu ne sara in ochi o carte despre reteta succesului unei companii sau victoriile rasunatoare ale unui manager intr-o economie, care este total diferita de realitatile locale, sunt practic infime. Sigur, puterea exemplului functioneaza. Dar, atunci cand ne risipim toate resursele analizand factorii care duc la succesul unei persoane sau al unei corporatii, riscam sa scapam din vedere un aspect extrem de important: esecul. Nu degeaba spunea Winston Churchill ca succesul inseamna sa mergi din esec in esec fara sa iti pierzi entuziasmul. Insa esecul unei companii nu inseamna neaparat falimentul acesteia, ci poate fi vorba si despre o criza pentru acea corporatie, interna sau externa. In combinatie cu efectele recesiunii, care inca se mai resimt, deznodamantul nu poate fi decat unul nefericit. Cu toate acestea, nu de putine ori, existenta unei astfel de crize este recunoscuta de conducerea companiei abia dupa ce efectele ei se fac resimtite in rezultate, fie ca inseamna neatingerea tintelor trimestriale, fie o scadere a vanzarilor.

 dreamstime_m_34219414

 

Proverbul „din greseli se invata” are sigur un dram de adevar, dar cum in mediul de business o simpla greseala poate sa se traduca prin pierderi financiare uriase, atunci cea mai buna modalitate este sa invatam din greselile altora, nu? Un astfel de ajutor vine din partea asociatiei Turnaround Management Society, care a realizat un studiu ce dezvaluie factorii asociati esecului corporate. Studiul arata ca cele mai multe crize au la origine greseli ale top managementului. Astfel, cele mai „eficiente” metode de a da nastere unei crize in compania pe care o conduceti este sa continuati cu aceeasi strategie, desi nu mai functioneaza pentru organizatie (55,6% dintre respondenti) sau sa evitati sa va adaptati noilor realitati din piata (51,5%). O alta cauza extrem de intalnita atunci cand se ia in calcul esecul unei corporatii, indiferent de dimensiunile acesteia, este lipsa de viziune a managementului (51,4%) si o comunicare interna precara (33,3%).

 

O criza ce macina o companie, poate sa aiba la radacini si un cumul de factori. „Discutand cu diverse persoane din managementul unor companii care fie s-au inchis, fie au vandut sau au restructurat business-ul, am desprins cu usurinta cateva laitmotive. Multi considera ca anumite afaceri au esuat din cauza unui management defectuos”, spune pentru Biz Corina Diaconu, Managing Director la firma de executive search ABC Human Capital. „Altii apreciaza ca firma nu s-a adaptat politicilor comerciale din piata. Altii pun esecul pe seama unei proaste organizari: fie ca discutam despre dezorganizare sau despre incapacitatea de a delega sarcini, aici confruntandu-ne si cu prezenta in pozitii cheie a unor oameni nepotriviti”, continua Corina Diaconu. Atunci cand managementul se incapataneaza sa pastreze aceeasi idee pentru o perioada prea lunga de timp si nu da dovada de prea multa flexibilitate si nu se adapteaza cu rapiditate schimbarilor, competitorii ar putea sa „atace” nemilos. Alte amenintari pentru o companie constau in patrunderea pe piata a unor jucatori noi, cu produse mai ieftine, care au fost subestimati o buna perioada de timp.

 

Lipsa unei comunicari interne eficiente nu inregistreaza aceleasi scoruri mari, dar aceasta nu inseamna ca ea poate fi omisa. Motivul? In special in situatii de criza, lipsa de informatii in randul angajatilor poate duce cu usurinta la raspandirea unor zvonuri in companie, care adesea nu sunt adevarate sau prezinta scenarii de cosmar, mai grave decat realitatea in sine. In astfel de situatii, oamenii care au investit timp si pricepere ori chiar au petrecut ore suplimentare la birou se simt abandonati de conducere intr-o perioada dificila. De aici si pana la pierderea unor angajati talentati nu poate fi decat un singur pas. „Managerul unei companii trebuie sa fie conectat in permanenta la «viata» companiei, in orice moment al evolutiei acesteia”, spune Managing Directorul ABC Human Capital. Daca managerul reactioneaza doar cand constata ca are o problema, este posibil sa fie prea tarziu. „Evaluarea oamenilor este un task care nu trebuie sa lipseasca din nicio companie. Astfel, odata ce am identificat problema, putem aplica masurile de rigoare. Acestea pot consta intr-o schimbare de strategie, in promovari intere, in redistribuire de sarcini si, la nevoie, in reorganizare si restructurare”, mentioneaza Corina Diaconu.

 

Too big to fail?

 

Atunci cand vine vorba despre asocierea termenului „esec” mediului de afaceri, nu putine vor fi vocile care vor sustine ca doar „pestii mici” se pot prinde in plasele intinse de recesiune ori de volatilitatea economiei, in timp ce „rechinii” mai puternici si cu mai multe resurse le vor evita cu usurinta. Realitatea este insa cu totul diferita. Nu doar companiile de tip start-up ori antreprenorii mai putin experimentati pot trage obloanele, ci chiar si giganti ai economiei mondiale. Daca luam in calcul indicele initial Standard & Poor’s 500, care include cele mai puternice companii listate la Bursa, creat in anul 1957, si il vom compara cu lista actuala, vom observa ca doar 74 de organizatii si-au pastrat pozitia. Mai mult, dintre acestea, numai 12% au reusit sa depaseasca media. Cifrele vorbesc de la sine, nu?

 

Cum istoria se repeta, o alta lectie mult mai recenta a fost predata de criza economica globala si marilor companii. „Criza economica ne-a pus pe toti in situatia de a ne confrunta cu lucruri cu totul noi”, spune Corina Diaconu. In cadrul acestui context, s-au cernut companiile competitive, insa la fel de adevarat este ca, in tot acest cadru, s-au pierdut si companii care puteau creste in continuare, dar care nu au stiut cum sa isi dozeze resursele si cum sa-si puna la punct o strategie clara”, adauga Managing Directorul ABC Human Capital.

 

Nu de putine ori, atunci cand o organizatie gusta din succes de prea multe ori uita sa joace pe cartea prudentei si a riscurilor calculate si crede cu tarie ca tot ce a dat roade ieri va functiona cu aceeasi precizie si maine. Dar omit ca fiecare zi presupune mici ajustari ale strategiei si o continua estimare a nevoilor clientilor si a schimbarilor din piata. O arata si rezultatele studiului realizat de asociatia Turnaround Management Society. Astfel, 30,31% considera responsabila cu esecul unei corporatii subestimarea schimbarilor din piata, iar 30,15% afirma ca insuficienta cunostintelor economice ale managementului poate conduce la un declin abrupt. Sigur, pregatirea unui top manager este importanta, insa nu esentiala, in cazul in care acesta da dovada de deschidere si apeleaza la serviciile unor companii specializate, in caz contrar aceasta are sanse sa devina o adevarata problema pentru organizatie.

 

De asemenea, printre alte semne care arata ca o organizatie se poate clatina puternic in urmatoarea perioada se numara si un nivel de birocratie prea mare (27,27% dintre participantii la sondaj), lipsa ori nivelul scazut al investitiilor (18,19%), lipsa lichiditatilor (18,18%), lipsa sau tinte neadecvate pentru angajati (15,1%). Chiar daca in cele mai multe cazuri esecul unei companii este in stransa legatura cu deciziile top managementului, si la nivel de angajati pot lua nastere crize interne pentru o organizatie. Lipsa unui target pentru salariati este la fel de ineficienta precum impunerea unei plaje prea largi de sarcini, moment in care calitatea muncii va avea de suferit. „Calitatea angajatilor, nivelul de educatie al acestora – in special, valorile impartasite si competentele dezvoltate – este, alaturi de echipa manageriala, una dintre principalele resurse de creare de plusvaloare afacerii, de crestere a performantelor si a competitivitatii pe piata”, spune Dorin Bodea, General Manager la firma de training si consultanta in management Result Development. Stimularea si valorificarea initiativelor si a imaginatiei angajatilor face diferenta, in tot mai multe modele de afaceri, dintre o companie de succes si una in declin. „Sigur, ca si aici rolul conducerii este unul crucial, dar si angajatii au o parte din responsabilitate”, continua Dorin Bodea, autorul lucrarii „Manager, Lider sau Antreprenor”. Dintr-un studiu derulat de compania Result Development pe 27 de companii reiese ca o superioritate a competentelor conducerii la nivelul unei companii de aproximativ trei – patru puncte procentuale poate face diferenta intre succes si esec.

Foto: Dreamstime

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole pe aceeași temă