Business Tech

Elena Gheorghe, PayU România: Piața de e-commerce a crescut cu 36%

25/02/2021 5 min read

Elena Gheorghe, PayU România: Piața de e-commerce a crescut cu 36%

Reading Time: 5 minute

Comerțul electronic este unul dintre sectoarele cu cea mai rapidă creștere în România, înregistrându-se o puternică evoluție, pe fondul pandemiei, care în mod normal s-ar fi înregistrat în ani de zile, spun companiile din domeniu. O radiografie a pieței de e-commerce din România, cu Elena Gheorghe, Country Manager PayU România, dar și cu estimările legate de 2021, pentru comercianți și consumatori online.

Care este radiografia pieței de e-commerce în 2020, din România?

Din datele procesate de PayU estimăm că în 2020 piața locală de e-commerce (achiziții de la comercianții romani), retail și servicii, s-a ridicat la aproximativ 7 miliarde de euro, în creștere cu 36% față de anul precedent.

Avem și industrii care au crescut în mod special în această perioadă și pentru care dezvoltăm produse de plată online personalizate: serviciile medicale și cele educaționale. Targetul acestor industrii este unul preponderent tânăr, cu o mare aplecare către zona de comerț electronic.

Daca ne uităm la e-commerce-ul  transfrontalier  vedem și aici o creștere, cu jucători locali de top care vând în afara țării. Creșterea în această zonă nu este o surpriză având în vedere că e-commerce-ul transfrontalier s-a dezvoltat destul de mult și este estimat la 143 miliarde de euro doar în Europa, conform Ecommerce News Europe.

Cum a influențat pandemia comportamentul consumatorilor  online?

Comerțul electronic este unul dintre sectoarele cu cea mai rapidă creștere, iar România nu face excepție, înregistrând o evoluție, pe fondul pandemiei de COVID 19, care în mod normal s-ar fi înregistrat în ani de zile. Această evoluție a avut un impact direct în creșterea e-commerce-ului și în accelerarea adopției plății online cu cardul. Principalii actori care au susținut această creștere rapidă au fost comercianții și cumpărătorii.

În acest sens, comercianții, care până anul trecut, aveau numai planuri de dezvoltare pentru online sau pentru care acest domeniu era doar aspirațional, au realizat în timpul pandemiei că pentru a-și putea presta activitatea în continuare au nevoie de un proces care să se preteze unei experiențe full online. De asemenea, comercianții care lucrau deja la niște proiecte de online s-au regăsit în postura de a le accelera pentru a putea susține volumul din online și oportunitățile de business.

Consumatorii, pe de altă parte,  au  descoperit, de asemenea, că pot achiziționa și plăti online și că procesul este unul facil, rapid și sigur. Dacă ne uităm la alte motive pentru care consumatorii aleg să plătească online putem observa că și livrarea în apropierea sau direct la cumpărător și extinderea varietății de produse disponibile au avut un impact pentru alegerea acestui mod de plată.

Cum a fost sezonul cumpărăturilor online de după Black Friday? (luna decembrie)

Cifrele comunicate în ultimele luni cu privire la creșterea utilizării plății online cu cardul, în cazul comenzilor online,  s-au menținut și după cel mai important eveniment de shopping al anului – Black Friday, înregistrând în decembrie creșteri anuale de 86% a tranzacțiilor și 113% pentru volumele procesate. Valoarea medie a unei tranzacții a crescut și ea cu 15%, ajungând la 230 de lei

Usurința, comoditatea și siguranța cu care se poate finaliza o tranzacție cu plata online este confirmată și de creșterea cu 117% a tranzacțiilor plătite cu un singur click la luna decembrie 2020, fața de decembrie 2019. Tranzacțiile cu un singur click au atins pragul de 38% din totalul tranzacțiilor realizate în luna decembrie 2020.

Cum arată capitolul fraude pentru e-commerce?

La nivelul Europei rata medie de fraudă pentru plățile on-line este de aproximativ 0,2% conform statisticilor schemelor de card.  România este una dintre țările care are o rata de fraudă mult mai mică, de aproximativ 0,09%

Tranzacțiile unde se înregistrează o rată de fraudă mai crescută sunt cele cross-border în cadrul Europei (~ 40%) și din afara Europei (~ 18%). Astfel, începând cu 1 ianuarie 2021 a intrat in vigoare Directiva Europeană de Plăți 2 (PSD2), care vine cu noi cerințe și din perspectiva procesului de anti-fraudă, 3DS (3DS 2.0),  cerințe care au trebuit  să fie implementate și aplicate de bănci, procesatorii de plata si comerciantii din e-commerce. Ca urmare a acestor noi cerințe băncile pun la dispoziția clientului posibilitatea de alege între două metode de autentificare pentru confirmarea plății online și anume: autentificare biometrica sau sms/token din aplicația mobilă a băncii sau autentificare prin intermediul sms-ului și a unei parole statice. De asemenea, pe baza datelor pe care băncile emitente le primesc prin intermediul acestui nou protocol de comunicare 3DS 2.0, pot decide dacă riscul de fraudă este scăzut și să nu mai ceară această autentificare 3DS 2.0.

Odată cu implementarea 3DS 2.0 vom avea plăți online mai sigure și, cel mai important, o rată de aprobare mai mare a tranzacțiilor, mai ales daca autentificarea se face din aplicația băncii cu biometrie sau parola/token.

Această nouă metodă de autentificare are o rată de aprobare de peste 90%, atingând chiar și 95% si este extrem de simplă și foarte sigură.

Ce previziuni se pot face acum pentru 2021?

Pentru anul 2021 prognozăm o creștere de minim 15% a pieței locale  de e-commerce (achiziții de la comercianții români), e-tail și servicii, în linie cu creșterea estimată la nivel global – 14.3%.

Preconizăm o creștere de 25% pentru acest an in ceea ce privește numărul  tranzacțiile platite online și ne așteptăm ca rata de penetrare a plății online cu cardul să crească la 39%, de la 36%, cât a fost în 2020.

2021 este un an al oportunităților, dacă le vom trata cu responsabilitate, pentru că premisele există:

  • creșterea clienților ce cumpără și plătesc online
  • faptul că atât autoritățile locale, cât și cele europene au anunțat că vor investi în procesele de digitalizare iar asta va contribui la dezvoltarea accelerată a pieței.

Ce sfaturi aveti pentru comercianții online, dupa cele petrecute în 2020?

Creșterea clienților care vin în mediul online va continua să provoace jucătorii din industria de E-commerce să găsească modalități prin care să-i păstreze în mediul on-line și să le satisfacă nevoile și așteptările.

Ca industrie trebuie să ne axăm pe oferirea unei experiențe pozitive cumpărătorilor, cu un proces de achiziție online cât mai facil și bine optimizat.

Standardele comercianților internaționali sunt ridicate și numărul românilor care cumpără transfrontalier este în creștere. De aceea, există și o presiune asupra comercianților locali atunci când vorbim despre utilizarea tehnologiilor pentru automatizarea procesului de cumpărături online. De la inteligență artificială, la soluții de publicitate cross-channel, toate acestea se întâmplă chiar acum pe alte piețe și trebuie, de asemenea, să fie implementate corespunzător la nivel local.

Cum arată cifrele de afaceri ale PayU la finalul lui 2020, ce estimări aveti pentru 2021?

Volumul total procesat de PayU aproape s-a dublat, iar numărul tranzacțiilor procesate a crescut cu 61%, ajungând la 72 de tranzacții pe minut. Valoarea medie a unei tranzacții a crescut cu 22%, la 46 de euro anul trecut. Categoriile de produse unde am înregistrat evoluții semnificative sunt: IT&C (~120%), fashion, (~60%), asigurări (~50%), home&deco (~150%), food (~200%), utilități (~50%).

Aceste cifre reprezintă și rezultatul unor factori precum:

  • Realizarea de către mulți cumpărători a unei plăți online pentru prima dată în online;  chiar una dintre băncile locale de top anunța că în primele luni, in perioada pandemiei, peste 300.000 de români au plătit pentru prima dată online.
  • Opțiunea de plată printr-un singur click care face ca experiența pentru client să fie una extrem de simplă și rapidă. Astfel încât de la începutul anului și până în luna septembrie a anului precedent înregistram în sistemul PayU peste 1 milion de carduri salvate pentru a putea plăti cu un singur click.
  • Opțiunea de Instant Money Back – prin intermediul căreia  clientul primește banii în maxim 30 de minute de la momentul confirmării returului,un beneficiu unic în Europa oferit de PayU Romania împreună cu partenerii săi.

[foto: Vali Mirea]

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole pe aceeași temă