iPlan: rezultate si planuri de viitor

<p> La aproape doi ani si jumatate de la lansarea proiectului, Cristina Gheorghe si Eusediu Margasoiu au anuntat rezultatele programului de training iPlan.</p> <p>  </p> <p> iPlan este un program de training bazat pe cele mai bune instrumente de planificare strategica din lume: Strategic Driver ?i Markstrat, derulat si implementat de The Network, cu finantare  prin fonduri UE.</p> <p>  </p> <p> Echipa de The Network este condusa de Cristina Gheorghe si Eusediu Margasoiu, consultanti cu peste 15 ani de experienta in  management, marketing si strategie.  </p> <p>  </p> <p> In program s-au inscris 9400 de manageri care au fost testati in prima etapa, de prescreening, cu Strategic Driver. “In medie, acestia au obtinut putin peste 50 puncte din 100, ceea ce arata ca, in esenta, competenta de planificare strategica nu este una care sa fie exersata si dezvoltata prea mult in peisajul economic romanesc”, dupa cum declara Cristina Gheorghe, Manager al programului iPlan.</p> <p>  </p> <p> Dintre cei 9400  de manageri inscrisi initial in program, majoritatea provine din sectorul serviciilor financiare (27%), FMCG si alte industrii (27%). 12% dintre cei inscrisi provin din comert, 12% din IT si comunicatii si 9% din aria consultantei.</p> <p>  </p> <p> Procente mult mai mici s-au inregistrat pentru industria prelucratoare (3%), constructii, transport si utilitati (3%). Sectoare precum educatia si industria hoteliera au fost reprezentate de doar 2% dintre inscrisi, iar sectorul agriculturii si cel al administratiei de doar 2%. Cele mai slab reprezentate sectoare au fost, insa, cultura, sectorul imobiliar si industria extractiva.</p> <p>  </p> <p> Din punctul de vedere al genului, s-a observat ca 43% dintre managerii inscrisi in program  sunt femei. Aici este interesant faptul ca, raportat la o incidenta mai mica a prezentei managerilor femei in management (34% in Romania in anul 2012 – conform companiei Mercer), procentajul inscrierilor pentru managerii de sex feminin este foarte mare.</p> <p>  </p> <p> In ceea ce priveste repartitia pe regiuni a celor inscrisi, zona capitalei se evidentiaza prin cele 53 de procente, fiind urmata de Moldova, cu 12 procente. Managerii transilvaneni insumeaza 10% dintre cei inscrisi, iar cei proveniti din zona Crisana si Maramures 9%. Regiunile mai slab reprezentate sunt Muntenia, Banatul (7%), Dobrogea (5%) si Oltenia (4%). Situarea Moldovei imediat in urma Bucurestiului in termenii numarului de manageri inscrisi este o surpriza placuta si denota nevoia de gestionare eficienta nascuta intr-o zona in care resursele sunt reduse. </p> <p>  </p> <p> Structurarea in functie de cifra de afaceri a companiilor din care provin cei inscrisi evidentiaza un clasament pe al carui loc intai se afla companiile cu o cifra de afaceri de peste zece milioane de euro – 49%. 18% dintre cei inscrisi provin din companii cu o cifra de afaceri intre doua si zece milioane de euro, iar 12% reprezinta companii cu o cifra de afaceri intre cinci sute de mii si doua milioane de euro. 23% dintre inscrisi provin din firme cu o cifra de afaceri de mai putin de cinci sute de mii de euro.</p> <p>  </p> <p> Structurarea in functie de numarul de angajati denota interesul managerilor din companii cu peste 250 de angajati pentru planificarea strategica – acestia au reprezentat aproape jumatate din numarul inscrisilor. 20% dintre managerii intrati in program provin din companii cu un numar intre cincizeci si doua sute cincizeci de angajati, iar 14% din companii cu un numar intre zece si cincizeci de angajati. O alta surpriza placuta sunt cele 16% reprezentate de manageri inscrisi provenind din firme cu mai putin de zece angajati. Procentele apropiate de 50% ale celor inscrisi care provin din companii cu peste 250 de angajati si cu o cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro sunt o statistica incurajatoare.</p> <p>  </p> <p> In ceea ce priveste rezultatele medii obtinute de cei 9400 de manageri inscrisi (pe o scara de la 1 la 100), obtinute in urma parcurgerii etapei de prescreening cu Strategic Driver, acestea se prezinta astfel:</p> <p>  </p> <p> Calitativ, pe o scara de la 1 la 100, managerii inregistrati sunt evaluati in ceea ce priveste comportamentul de  planificare strategica la media de 52,2. Practic, comportamentul de a avea viziune pe termen lung nu este specific culturii manageriale romanesti.</p> <p>  </p> <p> Evaluand notele in functie de  cele 5 criterii care compun aceasta medie, observam ca se inregistreaza cea mai mica nota la angajamentul si capacitatea oamenilor – 48,8, deloc surprinzator, in timp ce oarecum mai bine se situeaza stabilirea si clarificarea obiectivelor – 57,2.</p> <p>  </p> <p> In etapa a proiectului, ce a constat intr-o serie de 40 seminarii gratuite, desfasurate in intervalul octombrie 2011 – aprilie 2013, au fost imbunatatite competentele de planificare strategica pentru 1000 de manageri romani.</p> <p>  </p> <p> “Sectoarele care ar avea mare nevoie de instruire in planificare strategica si care beneficiaza si de bugete pe care le-ar putea utiliza in acest sens – de exemplu administratia publica – au un numar foarte mic de manageri inscrisi, in timp ce industriile care au in ADN-ul lor procese de planificare strategica (in general companiile multinationale) genereaza cele mai multe dintre inscrierile in iPlan”, este concluzia trasa de Eusediu Margasoiu, manager al programului.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p>  </p> <p>  </p> <p>  </p>