BizRemote by certSIGN Interviuri

Mirela Nemțanu, Hospice Casa Speranței: Apel pentru viața bolnavilor de cancer

25 mart. 2020 6 min

Mirela Nemțanu, Hospice Casa Speranței: Apel pentru viața bolnavilor de cancer

Reading Time: 6 minute

Pentru că spitalele sunt în criză acum, mulți pacienți cronici au fost trimiși acasă. În același timp, alte servicii medicale private, care depind sponsorizări și donații, sunt în pericol, pentru că economia este grav afectată de pandemie, dar și pentru că toate donațiile merg către cei care lupta cu COVID-19. 

Mirela Nemțanu, director executiv al Hospice Casa Speranței, face un apel către cei care pot ajuta, pentru ca bolnavii de cancer să poată fi ajutați, chiar și în aceste momente extrem de dificile pentru toată lumea. 

 

Mirela, ai făcut un apel către public legat de pacienții cronici, care nu sunt bolnavi de COVID-19. Despre ce este vorba?

Este vorba, într-adevăr, de un apel la solidaritate și implicare, un strigăt de ajutor în numele bolnavilor de cancer. Pacienții oncologici sunt vulnerabili și se află printre cei mai expuși la o eventuală infectare cu COVID-19. Suntem empatici si susținem toate eforturile autorităților, ne aflăm în plină criză și e important să punem cu toții umărul la treabă, să limităm atât cât putem efectele acestei epidemii care ne afectează pe toți.

Dar totodată nu trebuie să uităm de bolnavii de cancer. Pentru ei, nu există „mai târziu”, ei au nevoie de sprijin și îngrijire acum, urgent, și rămân fără alternative. Cancerul nu ține cont de context și pentru bolnavii oncologici, sprijinul dat pentru susținerea tratamentului sau înlăturarea durerii nu pot fi amânate. Apelul era îndreptat către toți cei care pot susține eforturile HOSPICE Casa Speranței de a rămâne alături de pacienții cu boli incurabile și de le oferi, la fel ca până acum, îngrijire paliativă gratuită, pentru o viață trăită cu decență pana la finalul ei.

Din informațiile voastre, ce se întâmplă acum cu acești bolnavi cronici în spitalele de stat?

Traversăm o criză majoră și sistemul de sănătate publică este nevoit să se pregătească pentru a face față acestui virus. În acest moment, bolnavii de cancer și cei cronici sunt externați și trimiși acasă din două motive, pentru a nu fi expuși infectării cu coronavirus și pentru că spitalele de stat trebuie să poată primi pacienții cu coronavirus, pentru că numărul acestora va crește în perioada următoare, conform tuturor previziunilor.

În aceste condiții, bolnavii oncologici ajung acasă, sunt pacienți cărora deja li s-a spus că nu mai este nimic de făcut și pentru care în momentul de față nu există soluții. Unii dintre ei au traume sau dureri îngrozitoare și este inuman atât pentru pacient, cât și pentru familie, care nu știe cum să ajute.

Practic, ei nu au nicio șansă – sunt trimiși acasă fără niciun fel de ajutor, fără niciun fel de suport, tratament. Ca sa salvam anumite vieți (ce se vor lupta cu această epidemie), practic se sacrifică alte vieți.

Cum îi puteți ajuta voi? Cum este activitatea voastră în această perioadă?

Susținem eforturile publice pentru ca spitalele să fie degrevate de pacienții oncologici și încercăm să ajutăm, atât cât ne permit resursele, pentru că absolut toate serviciile pe care le oferim sunt gratuite pentru pacienți. Cele două spitale ale noastre, din București și Brașov, sunt deschise și funcționează ca până acum, 24/24, iar medicii, asistentele, terapeuții și personalul clinic de la HOSPICE rămân, ca și până acum, alături de copiii și adulții care au nevoie urgentă de paliație.

Dar mi-aș dori ca lumea să înțeleagă că ne confruntăm cu trei probleme majore:

  • Numărul solicitărilor a crescut foarte mult. Așa cum spuneam mai sus, datorită externărilor făcute din spitalele publice, tot mai mulți se îndreaptă către noi, pentru că nu au alternativă. Eu, una, am avut în ultimele zile solicitări absolut disperate – de la oameni pentru copii lor, oameni tineri sau bătrâni; să îi primim și pe holuri, că vin ei cu patul de acasă, că vin cu orice de acasă, numai să îi primim (ca să nu mai zic de toate apelurile care vin direct la recepție sau către colegii mei din clinic).
  • Numărul sponsorizărilor pe care le primim a scăzut alarmant. Alarmant! Toate serviciile noastre sunt gratuite pentru pacienți și familiile lor (și vorbim de servicii scumpe, medicale) și se bazează pe donațiile primite de la sponsorii noștri. Iar sponsorii noștri, mediul de business din România trece prin momente grele…și asta se resimte într-o scădere alarmantă a donațiilor îndreptate către noi.
  • Sponsorizările existente în acest moment se îndreaptă aproape exclusiv către dotarea cu echipamente și materiale de protecție contra COVID-19, lucru care este absolut de înțeles și pe care îl susținem.

Dar facem apel către cei care colectează aceste fonduri să înțeleagă că și noi suntem prestatori de servicii medicale (avem chiar două spitale), mai mult – suntem cei care lucrăm direct cu cei mai predispuși bolnavi la îmbolnăvirea cu COVID-19 și propagarea virusului. Și oamenii noștri au nevoie de materiale de protecție, dar pare că toată lumea se concentrează doar pe spitalele publice, fără să vadă faptul că și noi suntem prestatori de servicii medicale (și gratuite!).

Ce plan de acțiune ați luat?

Planul nostru de acțiune merge pe două direcții – în primul rând asigurarea siguranței și protecției pacienților și angajaților noștri; iar în al doilea rând găsirea fondurilor necesare pentru asigurarea salariilor pentru oamenii noștri care muncesc în continuare, nu abandonează.

De aceea, la nivelul ambelor noastre spitale, s-au implementat protocoale noi, proceduri și fluxuri de triaj, izolare, protecție – în conformitate cu indicațiile DSP și specificul activității noastre. Dar aici, din păcate, ne confruntăm cu nevoia oferirii materialelor de protecție, a dezinfectanților, a materialelor de igienă.

În plus, anumite servicii a trebuit, din păcate, să le suspendăm (tot pentru protejarea pacienților și a angajaților), în special serviciile care țineau de îngrijirea holistică – cum ar fi suportul psiho-emoțional, centrele de zi, serviciile de limfedem. Deși par a nu fi servicii de nevoie urgență, acestea totuși au o importanță foarte mare în tratamentul bolnavilor incurabili. Dar a trebuit să ne concentrăm eforturile acum spre asigurarea funcționării 24/24 a secțiilor de adulți și copii pe care le avem.

O altă măsură este aceea că a trebuit să limităm accesul familiilor, a aparținătorilor – a celor care nu își mai pot vizita acum persoană dragă, în, poate, cele mai dificile momente ale lor….și poate în ultimele momente… Asta este o măsură necesară, impusă legal, dar din punct de vedere uman…credeți-mă că ni se rupe sufletul. Colegii mei de pe secții încearcă să compenseze lipsa asta pe cât posibil – prin asigurarea conversațiilor telefonice cu familia, pe WhatsApp, cum se poate. Unii aparținători înțeleg, alții nu…..am avut și reacții de tristețe profundă, am avut și reacții de agresivitate extremă și reacții violente, jigniri la adresa personalului nostru… Nu judecăm pe nimeni, știm că trec prin momente grele și că suferă, dar va asigur că și pentru colegii mei este foarte greu să fie jigniți și neînțeleși.

 În paralel, echipa de strângere de fonduri și comunicare face eforturi deosebite în această perioadă. În contextul actual, au fost anulate toate evenimentele care ne generau strângeri de sponsorizări, și toate campaniile ne sunt sub semnul întrebării – acțiuni care generau fonduri și ne permiteau să ajungem la aproximativ 4.000 de pacienți în fiecare an.

De aceea, așa cum spuneam, fac un apel către toți care pot contribui să ne sprijine, să ne ajute acum! Astfel încât să putem rămâne în continuare alături de pacienții incurabili și de familiile lor pentru că, pentru mulți dintre ei, paliația este singură mână care li se mai întinde.

mirela nemțanu
Mirela Nemțanu, director executiv al Hospice Casa Speranței

Cum vedeți voi perioada asta și din punct de vedere economic?

Nu am o previziune pozitivă, este evident. Prin specificul sponsorilor noștri – care sunt, practic, din toate domeniile de activitate – cumva putem să avem o vedere de ansamblu asupra economiei în ansamblu. Nu am să intru în amănunt, pentru că previziunile sunt prezentate de mulți specialiști și arată toate aceeași direcție de regres în perioada următoare.

Pentru noi ca fundație – care ne bazăm pe sponsorizările venite în cea mai mare parte din direcția mediului de business din România – asta se traduce într-o scădere, cum spuneam, alarmantă a finanțărilor.

De aceea, HOSPICE Casă Speranței se află acum într-o situație grea din punct de vedere financiar și nu vom reuși, fără sprijin, să rămânem alături de pacienții cărora deja li s-a spus că „nu se mai poate face nimic”.

Vom putea să oferim îngrijire paliativă gratuită pentru cât mai mulți pacienți și, totodată, să sprijinim eforturile depuse de autorități și să contribuim la degrevarea spitalelor de pacienții incurabili, doar cu sprijinul comunității, al companiilor și al celor care cred în cauza îngrijirii paliative.

Cum pot ajuta oamenii?

Cei care pot contribui o pot face fie pe www.hospice.ro/doneaza sau au la dispoziție următoarele conturi în care pot face donații:

RAIFFEISEN BANK (SWIFT: RZBRROBU)
RO30 RZBR 0000 0600 1220 1968 (RON)

UNICREDIT TIRIAC BANK (SWIFT: BACXROBU)
RO59 BACX 0000 0002 7165 6000 (RON)

CUI: 4921504 – Fundaţia HOSPICE Casa Speranţei

De asemenea, pot trimite un SMS la numărul 8844 cu textul TIMP (cost 2 euro pe lună).

Și fac apel la oricine ne poate ajuta să facă măcar acest gest simplu al trimiterii unui sms. Pentru ca în momentul de față, pot să vă zic cu siguranță un singur lucru: CANCERUL NU STĂ LA DISTANȚĂ. Nu ține cont de COVID-19 și de nimic. Iar pacienții oncologici au nevoie de ajutor acum.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: