Studiu NielsenIQ: Când prețurile cresc, românii se adaptează
Reading Time: 3 minuteInflația generală a fost de aproape 10% în august și septembrie, dar prețul mediu plătit pentru bunurile de larg consum a crescut cu doar 3.5% în trimestrul 3, deoarece cumpărăm mai mult din magazinele cu prețuri mici, alegem mai multe produse ieftine sau la promoție, și renunțăm la unele din produsele de răsfăț
Deși conform INS puterea de cumpărare în România a fost în scădere în trimestrul 3 odată cu creșterea inflației și încetinirea creșterilor salariale, consumul total în industria bunurilor de larg consum încă se situează cu +1.1% în volum și cu +4,5% în valoare peste cel de anul trecut, susținut și de efortul marilor retaileri de a compensa creșterea de TVA în prima luna de la aplicare. De la începutul anului și până în septembrie (YTD), valoarea totală a FMCG a crescut cu +6.5%.
Conform NIQ Consumer Outlook mid-2025, consumatorii au devenit imuni la volatilitatea permanentă din ultimii ani, și aplică în mod constant diferitele strategii preferate de economisire: alegerea unui brand sau magazin mai ieftin, vânătoarea de promoții sau orientarea spre ambalaje mai mici ori mai mari, în funcție de disponibilul din portofel.

Este interesant că la nivel declarativ, consumatorul “mediu” global folosește în mod echilibrat mai multe strategii de economisire, pe când românii par să acorde prețului o atenție preponderență și să folosească încă ceva mai rar sau în mai mică măsură strategiile ce presupun efort de planificare.
Totuși, aplicarea acestor strategii este vizibilă în vânzările raportate de NIQ în România: canalul de Supermakets & Discounters a înregistrat în primele 9 luni ale lui 2025 o creștere peste media națională (+10.3% valoric), în timp ce Comerțul Tradițional a crescut cu 4.1% iar Hipermarkets au avansat cu doar 1.9%.
Vânzările de FMCG prin Ecommerce au crescut și ele peste medie, cu +9.4% în primele 9 luni, impulsionate în special de produsele alimentare (+18.8%), care câștigă pondere în online. Acest avans se datorează atât dezvoltării comerțului online / omni și adaptării românilor la acest mod de a face cumpărături, dar și unei accelerări înregistrate în trimestrul 3 după creșterea inflației, deoarece online-ul face mai ușoară identificarea celor mai bune oferte și promoții de preț.

În trimestrul 3 al acestui an, promoțiile câștigă teren și în off-line, ajungând la o pondere de 25.3% din totalul vânzărilor de FMCG din comerțul modern, în creștere cu 1.3% față de aceeași perioada din 2024. Industria băuturilor alcoolice este cea care se bazează cel mai mult pe promoții, care au o pondere de 41.2%, urmată de produsele non-alimentare cu 28.1%, în timp ce produsele alimentare depind cel mai puțîn de nivelul promo, care stagnează la 22.2% în T3.
Odată în plus, provocările mediului economic își pun amprenta pe evoluția consumului, dar per total industria de FMCG continuă să fie la fel de reziliența că și cumpărătorul român, care devine din ce în ce mai chibzuit în cheltuieli. Fiecare cumpărătura trebuie câștigată de către retaileri și producători, succesul lor depinde doar de modul în care își gestionează sortimentatia, inovațiile și ofertele, deoarece consumatorii nu mai pot acceptă creșteri de prețuri și răsplătesc acele branduri care le asigura beneficii tangibile, aliniate la nevoile lor.
Despre NielsenIQ
NielsenIQ (NIQ) este un lider mondial în cercetarea de piață, care livrează cea mai completă imagine a comportamentului de consum și dezvăluie noi cai de creștere pentru comercianți și producători. Operăm global în peste 90 de țări ce acoperă aproximativ 85% din populația lumii și un consum de peste 7200 de miliarde USD. Cu cele mai complete și clare informații despre vânzările din retail și despre comportamentul consumatorilor, livrate prin analize avansate pe platforme de ultima generație, NIQ oferă “The Full View™”.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz


