Interviuri Antreprenori

Roxana Popescu, KeysFin: Antreprenorii au rezistat în 2020 prin încăpățânare și reinventare

11 feb. 2021 6 min

Roxana Popescu, KeysFin: Antreprenorii au rezistat în 2020 prin încăpățânare și reinventare

Reading Time: 6 minute

Anul 2020 a adus o scădere de circa 5% a economiei românești, dar aceasta nu s-a tradus în mai multe insolvențe. Numărul acestora chiar a scăzut. Am discutat cu Roxana Popescu, Managing Director KeysFin, despre cum a fost afectat mediul antreprenorial din România de pandemie, cum își pot reveni antreprenorii în 2021 și ce instrumente analitice îi pot ajuta.

Cum a evoluat economia României în 2020?

Întreaga economie a României se resimte în urma pandemiei, însă, cu toate acestea, dă dovadă de reziliență. Estimările făcute de noi în martie anul trecut, respectiv scădere anuală cuprinsă între 5 și 7%, s-au dovedit a fi corecte, în ciuda incertitudinilor existente pe piață pe parcursul anului. Potrivit unui raport publicat de Banca Mondiala în prima săptămână a anului curent, economia țării noastre s-a contractat în 2020 cu 5%.

De ce spun însă de dovada de încăpățânarea de a rezista în situații critice? Fiindcă, deși 2020 se anunța un an fatidic pentru antreprenori, paradoxal, numărul de insolvențe, suspendări, dizolvări sau radieri de companii a fost cu mult sub cel din 2019.

Numărul companiilor care au intrat în insolvență a scăzut și el cu 12,7% în 2020 față de anul anterior, la un nou minim istoric de 5.694 companii, numărul companiilor suspendate a scăzut în anul pandemiei cu 22% față de 2019, la 10.913 companii. Ceea ce înseamnă că antreprenorii români s-au înarmat cu răbdare, au perseverat și majoritatea au trecut peste acest an. Nu putem spune însă că au trecut cu bine, fiindcă este clar că veniturile au fost mai mici pentru majoritatea, iar numărul angajaților din mediul privat a scăzut.

Ce sectoare au avut de câștigat și care au fost domeniile cel mai serios afectate de pandemie?

Așa cum spuneam, întreaga economie a României se resimte, însă, conform analizelor noastre interne, printre industriile care au avut cel mai puțin de suferit din cauza pandemiei se număra industria farma, retailul alimentar, sănătatea și asistența socială, IT&C-ul, distribuitorii de energie și gaze și cei de apă și salubritate.

Spre exemplu, industria farma din România a crescut constant în ultimii 10 ani și în 2020 a atins probabil un maxim istoric. La fel, pandemia de coronavirus a dus la o nevoie imediată și stringentă de digitalizare a multor domenii cheie din România, astfel că firmele de IT au avut oportunitatea să dezvolte și să livreze rapid soluții de software relevante. De la dezvoltarea site-urilor de e-commerce, procentul cumpărăturilor online crescând cu cel puțin 8% în acest an, și până la digitalizarea unor servicii cheie, precum cele ale industriei bancare, dezvoltatorii de software locali au răspuns cu succes cerințelor pieței.

Pe de altă parte, avântul antreprenorial pe care l-am văzut cu toții în ultimii ani a avut de suferit, astfel că, pe fondul incertitudinilor generate de pandemia de coronavirus, înmatriculările de companii au scăzut, numărul acestora reducându-se la aproape 110.000 de companii nou-înființate în 2020, în comparație cu 134.000 companii înființate în 2019.

Cât despre domeniile afectate, cele mai mari pierderi le-au suferit, așa cum era de așteptat, industria HoReCa, industria divertismentului, dar și turismul.

Care a fost impactul pandemiei asupra mediului antreprenorial românesc?

Chiar dacă efectele seismului cauzat de pandemia de coronavirus încă se simt, cele mai recente date arată că economia începe să își revină, iar antreprenorii și investitorii sunt mereu atenți la ceea ce funcționează și generează venituri și profit, dovadă fiind orientarea rapidă a acestora spre sectorul energiei, pe fondul liberalizării recente a pieței gazelor, precum și spre transport și depozitare, în contextul creșterii comenzilor online.

Ceea ce am mai observat, din interacțiunile cu clienții noștri, este că businessurile locale au început să fie din ce în ce mai prevăzătoare atunci când iau decizii de business și că investesc mult mai calculat.

Pentru noi, 2020 a fost un an plin, în care am livrat cu 30% mai multe rapoarte de credit și cu 15% mai multe analize de piață decât în anul precedent, iar asta fiindcă afacerile locale se bazează mai mult ca oricând pe cunoașterea temeinică a pieței și a partenerilor de business.

Ce soluții au găsit antreprenorii români la noile condiții?

O mare parte din antreprenorii români au căutat noi moduri de a se reinventa și au gândit strategii creative, instrumente și oportunități prin intermediul cărora să poată continua să-și servească clienții și chiar să-și întărească poziția în piață.

Fiecare din noi a simțit asta atât în interacțiunile directe, cât și urmărind parcursul anumitor businessuri, iar exemplele sunt nenumărate: de la comenzi online pentru restaurante, la evenimente și spectacole online, la saloane de înfrumusețare care „vând” clienților kit-uri de îngrijire acasă sau pur și simplu își închiriază clienților diferite aparaturi, și până la producători de haine care își concentrează acum energiile și forța de muncă pe producția de echipamente de protecție (măști, combinezoane etc.) sau producătorii de produse cosmetice care și-au modificat liniile de producție astfel încât să poată produce dezinfectanți.

Bineînțeles, vorbim în primul rând despre un trend la nivel global, fiindcă aceste schimbări s-au întâmplat în aproape toate țările civilizate din lume, iar mediul de business internațional se va adapta în continuare, până când situația își va reveni complet la normal.

Ce estimări aveți pentru evoluția mediului de business din România în 2021?

Pentru 2021 ne așteptăm la o revenire a economiei între 2,5 și 3,5%, vizibilă mai ales din trimestrul al doilea pe fondul efectului de bază, însă estimările noastre se bazează pe o evoluție favorabilă a situației interne, scăderea numărului de cazuri și o rată bună de vaccinare după finalizarea campaniei.

Cum pot ajuta un antreprenor sau un manager serviciile pe care le oferă KeysFin?

În această perioadă, mai mult ca oricând, toate companiile ar trebui să acorde o mai mare atenție comportamentului financiar al clienților și furnizorilor, fie că apelează la serviciile noastre sau aleg alte metode de informare.

Situația financiară și juridică a partenerilor de afaceri este în continuă schimbare, așa că este important ca antreprenorii și chiar angajați cheie din companii să fie în permanență informați și să ia decizii asumate. Ce înseamnă să fii informat? Să afli la timp dacă există clienți care se află în incapacitatea de a te plăti sau furnizori în imposibilitatea de a livra bunuri sau servicii critice pentru activitatea companiei. E nevoie de monitorizare, de verificarea periodică a partenerilor de afaceri, astfel încât să existe o vedere de ansamblu, actualizată permanent.

Cu toate acestea, o monitorizare clară și corectă implică verificarea multor surse oficiale de informații precum Portalul Instanțelor de Judecată, Registrul Comerțului, Buletinul Public de Insolvențe, ANAF sau Centrala Incidentelor de Plată, iar o verificare manuală ar lua timp prețios și, în cele din urmă, ar presupune costuri mult mai mari decât o soluție digitalizată, așa cum sunt soluțiile oferite de KeysFin.

Mai concret, noi oferim soluții de business information care fac accesibile, prin rapoarte în real time sau analize complexe livrate în interval scurte de timp, volume imense de informații. Rolul nostru este atât de a informa cât și de a oferi consultanță profesionistă, fiindcă nu doar extragem datele din datele autorităților, ci și le prelucrăm, atât cu ajutorul unor algoritmi de AI, cât și prin intervenția specialiștilor noștri, în cazul rapoartelor complexe, pentru ca afacerile locale să fie păzite de plăți întârziate, imposibilitate de plată sau întârzieri în livrare.

La KeysFin suntem mereu de partea clienților, încercăm să facem soluțiile de business information cât mai accesibile, atât din punct de vedere al costurilor, cât și al rezumării și prezentării acestora.

Cum s-a adaptat KeysFin la noile condiții de business?

Întreaga echipa KeysFin s-a organizat pentru a lucra eficient la distanță. Suntem o companie complet digitalizată: colegii noștri au acces la soluțiile necesare derulării activității uzuale, oriunde s-ar afla, în mod securizat. Totodată, soluțiile noastre sunt în mare parte automatizate și sunt disponibile online.

După cum spuneam, contextul de business a făcut necesară atenția sporită la verificarea situației financiare și juridice a partenerilor de afaceri pentru a reduce și evita riscurile de imposibilitate de plată sau restanțe pe perioade mari. O parte din clienții noștri au ales să facă un pas nou în digitalizare, integrând serviciile de informații de afaceri KeysFin în fluxul propriu și ne așteptăm ca acest trend să continue și în 2021.

Si pentru că este fără îndoială o perioadă în care nevoia de a lucra de acasă a crescut pentru toate companiile, la KeysFin am făcut un pas mai departe și am transformat Work from home în Work from Phone.

Noi am ales să sprijinim mediul de afaceri din România punând la dispoziție gratuit majoritatea funcționalităților noii noastre aplicații de mobil, KeysFinder. Susținem astfel siguranța în afaceri și informarea corectă a companiilor locale.

KeysFinder oferă utilizatorilor un sumar de informații necesare pentru a înțelege nivelul de risc comercial asociat unei companii dar și libertatea de a munci de oriunde s-ar afla.

Pe lângă date generale despre companii, utilizatorii vor regăsi o serie de informații cheie: indicatori de solvabilitate, lichiditate și eficiență, profitabilitate și productivitate, proceduri de insolvență și dosare în justiție, date financiare, datorii la bugetul de stat, poziționare în sector, precum și un sumar macroeconomic.

În continuare, vom adăuga noi funcționalități aplicației și vom lansa noi servicii relevante pentru nevoile clienților noștri, care să eficientizeze etapa de informare și luare a deciziilor și să le aducă acestora siguranța că merg pe drumul cel bun.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: