Sper sa vad ca agentiile de PR au scapat de ciocane

Hortensia Nastase, Managing Partner, GolinHarris Bucuresti, isi doreste ca succesul unei idei sa nu mai fie masurat dupa dimensiunea sau numarul articolelor, ci mai degraba dupa ambitie, provocare si impact asupra perceptiilor.

Cat de importanta este creativitatea intr-o campanie de PR?
Exista pareri divergente despre creativitate in PR. Unii spun ca, de exemplu intr-un festival, “creative ideas” si “product ideas” nu ar trebui sa stea in aceeasi categorie. Altii sunt de parere ca, in viata reala, consumatorii nu fac distinctie intre o campanie creativa si o alta ne-creativa, dar care trateaza eficient o problema reala. Pana la urma, brandurile se bat pentru acelasi lucru: timpul, creierul si inima consumatorilor. Ori creativitatea si inovatia tocmai asta fac: ofera solutii neasteptate la probleme evidente. Deci un mare DA pentru creativitate. Insa: daca merg incaltata cu preafrumosii mei pantofi Armadillo by Alexander McQueen din piele de piton la targul de alimente bio de la Agricultura s-ar putea sa fiu considerata creativa + mai mult decat atat… Creativitatea nu inseamna celebrul “disruption” cu orice pret. Creativitatea trebuie folosita cu grija, ancorata puternic in teritoriul de brand si in scopul clar de a sustine obiective de business.

Ce sperati sa vedeti in competitie anul acesta? Dar peste 5 ani?
Sper sa vad ca agentiile de PR au scapat de ciocane. Sa explic: astazi este mai actuala decat oricand faimoasa vorba a lui Abraham Maslow: daca la indemana ai doar un ciocan, totul in jurul tau incepe sa semene cu un cui. Daca esti om de publicitate, ciocanul tau este spotul TV. Daca esti in PR, ciocanul tau este – alegeti: conferinta de presa, comunicatul, caravana cu celebritati. Daca esti in Public Affairs, ciocanul tau e lobby-ul. Daca esti in digital, e “sa-facem-un-site-mai-tare”. Ceea ce imi doresc, nu doar in competitie, ci in industrie in general, este ca scapam de ciocane. Imi doresc sa vad ca ne concentram pe managementul perceptiilor. Caci in PR, perceptia este adevarata realitate. Imi doresc sa vad ca succesul unei idei nu mai este masurat dupa dimensiunea sau numarul articolelor, ci mai degraba dupa ambitie, provocare si impact asupra perceptiilor.

Ce urmeaza? Suntem deja intr-o lume in care comunicarea reala se face in 140 de caractere si mai putin, internetul a inlocuit cititul, sms-urile au inlocuit convorbirile telefonice, abrvrle au inlocuit abslt ttl, iar 30 de secunde sunt considerate o vesnicie. Urmeaza o epoca in care niciun brand nu isi mai permite sa ii spuna consumatorului ce sa faca si ce sa nu faca. Cel mult ii poate spune cum sa faca si doar daca vrea. In curand, cuvantul digital va fi la fel de desuet cum este astazi masina de scris. Urmeaza o lume in care daca toate lucrurile par sa fie sub control, inseamna ca nu te misti suficient de repede. Iar cele 10 porunci ale PR-ului se vor rezuma la 3: Conversatie, Engagement si Onestitate.

Ce resurse ati recomanda oricarei persoane interesate de industria de comunicare?
Resurse? Sigur ca, in afara de Sfantul Google, exista numeroase site-uri de unde-ti poti lua inspiratia zilnica – trendhunter.com, boredpanda.com, mymodernmet.com, ca sa nu mai vorbim despre Facebook. Insa, si am mai spus acest lucru recent – eu nu recomand o lista de site-uri, ci o atitudine generala buretoasa si flamanda. Daca viata noastra este o masa de biliard, iar bilele sunt informatiile, cunostintele noastre despre lume, cu cat avem mai multe bile pe masa, cu atat mai multe resurse pentru combinatii reusite. Abilitatea noastra de a genera solutii creative este rezultanta tuturor bilelor pe care le-am acumulat de-a lungul timpului pe masa de biliard. Resursele sunt peste tot, iar recomandarea mea pentru cei dornici sa intre in aceasta industrie este sa caute mereu noi intalniri, pentru ca din fiecare in parte sigur au ceva de invatat: o carte despre viata lui Hitler, evolutia palariilor, un film despre Cleopatra, muzica de orice fel, nunta Biancai Dragusanu, muzeul tehnicii, o oprire in Titu, distrugerea Romanovilor, discutia cu un taran de la care cumperi slana – garantez ca fiecare intalnire din viata este o noua bila pe masa de biliard. 

Hortensia Nastase jurizeaza in categoria PR din cadrul ADC*RO Awards 2013.

Gala de premiere are loc  pe 2 decembrie, la ArCuB.