Opinii

Succes prin vizualizare8 min

22/07/2019 5 min read

author:

Succes prin vizualizare8 min

Reading Time: 5 minute

Ce bine ar fi dacă am deține puterile vrăjitorilor medievali și am face că lucrurile să se întâmple doar cu ajutorul unei poțiuni magice sau al unei incantații! Serios vorbind însă, nu ar fi grozav să te gândești la un lucru care dorești să se întâmple (de pildă să avan­sezi la job, să-ți găsești un partener de viață nou, să câștigi un client important sau să rezolvi un conflict pe care îl aveai cu o persoană la care ții) și asta să fie suficient ca el chiar să se întâmple?

Înțelepții și filosofii din trecut au vorbit nu o dată despre puterea gândului, de la Thales, care a spus că “nimic nu este mai activ decât gândul, deoarece acesta zboară prin tot universul”, la Earl Nightingale, care scria: “Dacă mintea poate concepe și crede ceva, îl poate și împlini”. Am studiat, pe tema asta, scrierile multor gânditori, cum ar fi cartea “Gândește și vei fi bogat” a lui Napoleon Hill, și, deși abordările și formulările sunt diferite, mesajul este același. Dacă e adevărat că ne folosim creierul în proporție extrem de mică față de potențialul său, undeva la 5-8% conform cercetătorilor, atunci poate că toată acea capacitate neutilizată poate fi accesată și folosită astfel încât să îndeplinim tot ce ne propunem.

Robert Kiyosaki a scris o lucrare intitulată “Schimbă-ți viața înainte de micul dejun” în care se referă la vizualizare: conform lui, vizualizarea în avans a unei acțiuni ulterioare îți pregătește mintea să facă pașii care te duc către atingerea scopului dorit. Numai că simplă vizualizare a scopului nu te va ajuta să-l a­tingi. Nu o să ajungi să cumperi compania în care lucrezi sau să câștigi la maraton doar pentru că ți-ai imaginat cum ar fi. Trebuie să-ți condiționezi mintea să facă pașii necesari, iar vizualizarea e o metodă de a-ți antrena creierul în acest sens.

Vizualizarea și imagistica sunt două dintre subiectele mele de discuție preferate. Să începem prin a defini imagistica în sensul pe care îl folosesc eu: crearea unei imagini în minte. Iată un exemplu: Chris era un băiețel foarte slăbuț când, la 8 ani, a fost împins în piscină de fratele său Dan. Aproape s-a înecat, iar salvamarul care l-a scos pe Chris din apă i-a spus că trebuie neapărat să învețe să înoate, ceea ce băiatul a și făcut. A fost atât de încântat de lecțiile de înot, încât a ajuns să concureze la stilul spate la nivel local și regional. La 12 ani, a primit o șansă neașteptată: unul dintre înotătorii principali nu s-a mai putut prezenta, fiind bolnav, iar Chris a fost invitat să-l înlocuiască. În acest fel, băiatul a participat la prima sa întrecere la nivel de provincie.

Doi ani mai târziu, Chris a do­borât recordul național la 100 de metri spate pentru grupa lui de vârstă. După încă doi ani, câștiga un campionat național și ocupa și locul 25 în lume. A ajuns să reprezinte Canada la Jocurile Olim­pice din Atlanta, din 1996, și din Sydney, din anul 2000. Au existat mulți factori care au făcut ca băiețelul din Calgary să ajungă să participe la olimpiade, inclusiv munca grea, antrenamentele extrem de dure, antrenorii excelenți, regimul alimentar, nutriția și somnul. Discutând cu el, l-am întrebat dacă a utilizat vreo formă de reprezentare care să-i asigure succesul. Mi-a răspuns că întotdeauna derula înainte cursele în minte prin vizualizare și că stabilea ce putea controla și ce nu, lăsând deoparte ceea ce nu putea controla. Avea o rutină înainte, dar și după fiecare cursă, de la care nu se abătea niciodată. “Asta funcționează la mine și asta face bine corpul meu”, mi-a explicat Chris.

Mi-a mai spus că descoperise, la 13 ani, o casetă audio de relaxare, de unde învățase următorul proces: găsea un loc liniștit, se întindea pe jos și își încorda mușchii timp de 5 secunde, repetând acest lucru de 5 ori. În cursul acestei tehnici de relaxare, se gândea la cursa care urma și se “conecta” la ea, încercând să o anticipeze cu ajutorul mușchilor. Își imagina toată cursa și cum își va simți corpul în fiecare etapă a acesteia, vizualiza senzația apei pe fața sa, cum își va simți trupul după pri­mii 25 de metri dintr-o cursă de 100, oboseala și cum s-o depășească. Înainte de o probă, concurenții sunt poftiți într-o cameră comună de așteptare, ceea ce îi poate inti­mida și deranja. Pentru a nu se lăsa distras, Chris își punea un prosop pe cap, cu scopul de a se concentra și a se ima­gina în bazin, a vizualiza fiecare mișcare și întoar­cere și momentul în care încheie cursa. Metoda sa de reprezentare a funcționat și datorită ei Chris a ajuns să reprezinte Canada la două Olimpiade.

Desigur, nu avem toți perfor­manțele unui atlet, dar putem aplica această metodă în afaceri? Un reputat expert în neuroștiințe, dr. Srini Pillay, afirma că în cre­ier există zone care sunt excitate atunci când o persoană execută tehnica de imagistică. Aceasta funcționează ca un precursor al acțiunii și încălzește partea din creier responsabilă de acțiune. “Imaginându-ți ce vrei să faci, îți stimulezi centrul acțiunii din cre­ier. De asemenea, poți observa cum fac alții acest lucru și te va ajuta să simți că e real. Este important, dacă vrei să reușești, să simți că e real; când îți imaginezi lucrul res­pectiv, încearcă să te imaginezi pe tine făcându-l, astfel încât să apari în imaginea ta mentală.”

O modalitate eficientă de ima­gistică este să te concentrezi pentru a te vedea făcând ceva. De exemplu, dacă te așteaptă o alergare, te poți imagina fugind, îți poți imagina cum simți pământul sub picioare și cum sprintezi către linia de finiș. Dar poți și să-ți imaginezi aceeași cursă la per­soana a treia, să te vezi din exte­rior, ca și cum te-ai filma de undeva de sus, și să te ajungi singur din urmă ca până la urmă să câștigi cursa. Așa îți creezi o ima­gine mintală a ta însuți, ceea ce îți conferă un avantaj psihologic.

Acum, aplică acest procedeu la serviciu sau pentru îndeplinirea unei sarcini: să închei un contract important, să susții o prezentare reușită, să câștigi o negociere, să obții o finanțare crucială. Nu trebuie să fie ceva foarte complicat. Gândește-te, concentrează-te și imaginează-te cum îți în­deplinești obiectivul. Acest procedeu nu este științific, însă, din experiența mea, există două lucruri fundamentale: în primul rând, trebuie să crezi că imagistica funcționează; în al doilea rând, nu te întreba de ce funcționează. Ea funcționează și gata. Mulți au pierdut timp prețios încercând să-și dea seama care este meca­nismul din spatele acestei tehnici. Dar dacă vrei să beneficiezi de ea, nu te mai chinui cu întrebări, ci pur și simplu aplic-o. Nu uita că ea a funcționat pentru Chris. De unde știu asta? Chris Renaud este nepotul meu și i-am urmărit cariera sportivă încă de când avea 13 ani.

Chris lucrează acum pentru compania multinațională 3M ca business development manager și, bineînțeles, aplică imagistica în afaceri. Aceasta Îl ajută să planifice și să pregătească discuția cu clienții; să rămână calm în cazul unor potențiale conflicte cu distribuitorii, să pregătească, să zicem, cinci subiecte de discuție pentru o întâlnire, cu scopul de a câștiga timp și a avea rezultatele scontate.

Sugestia mea este să încerci această tehnică, pentru că e posibil să fii uimit de rezultate. Nu e nimic rău în a face o încercare. Ima­gistica nu trebuie legată neapărat de spiritualitate și sigur nu de supranatural, ci mai curând de abilitatea noastră de a beneficia de potențialul încă neatins al creierului, ceea ce ne poate oferi control mai mare asupra acțiunilor noastre și, în final, succesul.

Paul Renaud este Certified Executive Coach (ICF), specialist în networking și speaker la TEDx. El se concentrează pe consilierea managerilor în orice etapă a carierei pentru optimizarea oportunităților de succes. Pentru mai multe detalii, vizitați www.paul-renaud.com

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 334 (iulie 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE