MarComm Analize Publicitate

Toamna 2023 în publicitatea locală

3 nov. 2023 18 min

Toamna 2023 în publicitatea locală

Reading Time: 18 minute

Nu aduce anul ce aduce ceasul, se spune. Și așa pare să fie și pentru industria de marcomm locală, atât de încercată de pandemie și acum mult anunțatele modificări fiscale ce ar putea impacta serios atât antreprenorii, cât și multinaționalele. Cu toate acestea spiritul de luptă, creativitatea și flexibilitatea locală par să fi avut efect și în 2023, multe agenții bucurându-se de succes și proiecte cu care se pot mândri.

Este însă toamna la fel de efervescentă, așa cum ne obișnuise sau nu mai vorbim de sezonalitate? Și oare cum se va termina acest an? Potrivit Adinei Stănescu, Creative Director la V8, la fel ca vremea de afară. Schimbătoare. Azi îți testezi răbdarea, mâine te lovește extazul, mai stai un pic și simți frustrare pentru ca mai apoi să intri în faza de revelație. Și când crezi că totul e perfect, vine anxietatea că dacă perfectul tău nu e la fel ca al altora? Dar dacă ai răbdare și de data asta, intri din nou în faza de extaz, când vezi că lucrurile chiar se așează.

Adina Stănescu, Creative Director V8 despre toamna în publicitate

„Cu siguranță, toată lumea muncește mult toamna și cu avânt, iar asta se vede din campaniile pe care toate brandurile le lansează. E clar că nu sunt făcute de azi pe mâine, sunt campanii la care s-a muncit mult și pentru care oamenii au trecut prin toate stările de mai sus. Toamna e un bun moment de a lansa campanii și asta o știm cu toții. Iar dacă nu sunt campanii mari în agenție, cu siguranță sunt contexte bune de proactive. Deci ai, n-ai brief-ul, toamna se arată prin multă muncă în bula de MarCom,” consideră Adina Stănescu.

Iar pentru agenția pe care o reprezintă a fost chiar excelent. Au început să lucreze cu doi clienți noi, cărora nu crede că are voie să le spun numele, din gaming și pharma. Cu alte cuvinte, toamna asta culeg roadele unor pitch-uri la care s-a muncit mult și transformă ppt-uri și word-uri în realitate.

„Bineînțeles că facem și campanii, și platforme de comunicare, și o mulțime de alte lucruri pentru toți clienții noștri. De exemplu, 1 septembrie ne-a prins cu o campanie mai altfel, pe care am făcut-o pentru Kaufland sub numele de Kaufland Dance Talk.  Aceasta a fost prima campanie care a ascuns un anunț de recrutare pentru persoanele surde într-un challenge de dans pe TikTok, transformând sute de TikTokeri în mesageri ai incluziunii sociale. Printr-o coregrafie originală creată de un coregraf și un interpret în limbajul semnelor, challenge-ul a fost un hit!,” a explicat Adina Stănescu.

În comparație cu toamnele lui 2022 sau 2021, Creative directorul V8 se bucură să zică că nu-și mai aduce aminte aproape nimic din toamna lui 2021. Simte că la ritmul de lucru de la v8 e ca și cum încearcă să-și amintească ce i-a adus Moș Crăciun când eram copil. „Cu siguranță am muncit la fel de mult și am pus la fel de multă pasiune în tot ceea ce am făcut. Deci, aș caracteriza-o la fel de intensă. Ba, acum că tot caut în tolba lui Moș Crăciun, îmi amintesc că  anul trecut pe vremea asta lucram la grilă de show-uri de entertainment pentru Kaufland și cam pe acum coceam în cuptor proiectul “Puși pe Combinații”. Bun proiect. Recomand un search,” a conchis Stănescu.

Tot asocieri cu vremea face și Șerban Alexandrescu, Creative Director & Managing Partner la Headvertising, care este de părere că nu s-a întâmplat nimic deosebit în ultima vreme, în afară de faptul că au fost 34 grade în a doua jumătate a lunii octombrie, ceea ce este pe cât de plăcut, pe atât de îngrozitor, de fapt.

„În advertising acum pare business as usual, doar că un pic mai scump, ca media. Iar oamenii probabil că au și mai puțini bani în buzunare – având în vedere că au început să se vadă iar pe televizor reclame la credite IFN. După elanul „aniversar” de la începutul toamnei (adică expoziția „Ce-a fost în capul nostru? – 25 ani de reclame făcute de Headvertising”, urmată de evenimentul „cu toți clienții pe care i-am avut vreodată” de la Apollo 111) au pus prosecco-ul deoparte, aspirina în pahar, și deja sunt într-un pitch „financiar”.

Serban

„Iar pe mâna asta am senzația că va urma un an foarte activ în categorie. După care e foarte probabil că vom începe munca pe o pereche de conturi noi: „Mâncare & Băutură”. Adică „timeless stuff”, „nedemodabile” și – sper eu – fără pic de „purpose marketing” în ele. Cred că vom mai fi activi decât de obicei, pentru că suntem cam „stătuți”. De la începutul pandemiei și până acum nu prea ne-am aruncat aiurea, n-am ieșit la vânătoare, preferând calmul relativ și stabilitatea conturilor pe care le aveam deja, din cauza „work from home”-ului. Respectiv, abia în martie 2023 s-au întors la birou, în regim hibrid. Iar după 4 ani simt că e cazul să „mai învârtim un pic în oală, să nu se prindă de fund mâncarea. Abia acum ne simțim încrezători în capacitatea noastră de a jongla cu și mai multe bile”,” a spus Șerban Alexandrescu.

mccann biz5539

„Aș zice ca e toamna turbo. La noi e mereu un mix dintre local, regional și global din prisma conturilor pe care lucrăm, împreună fac o combinație destul de diversă de oportunități și challenge-uri. Însă specific pe local, remarcăm aglomerația sezonieră pe care o aduc ocazii ca Black Friday sau Christmas, lansări high level de produse noi, și surprize în forma unor bugete neconsumate sau unor mize neștiute până acum nici de clienții noștri. Pe scurt, deloc amorțită această toamnă. Și vremea ajută,” consideră Ioana Zamfir, Executive Creative Director la MRM România.

Au avut mult business care s-a activat și brusc și puternic. Câteva pitchuri deja câștigate unde intră în febra implementării, alte streamuri și bucăți de business care au crescut ca florile primăvara (deși culmea, vorbim de alt sezon) prin încrederea clienților. Multă muncă și pe contul vechi și extrem de iubit KFC, unde au lansat un format de entertainment cu “Schimb de bucătari” și o activare digital & outdoor care își face de cap în metrou și în telefoanele oamenilor- “Magistrala Poftei”. Și un nou produs-cult, încă secret.

„Altfel, ne-am întors de la festivalul regional Golden Drum, cu multe trofee și un titlul de Digital Agency of the Year pentru MRM. Urmează Internetics-ul clasic de noiembrie. E important să găsim timp să ne bucurăm de ce facem. Ușor mai dinamică dacă mă uit la proiecte și la mizele lor din ce în ce mai big. Piața o găsesc mai dezmorțită și clienții într-o reorganizare constantă, deschizând noi tipuri de briefuri.  2021 și 2022 stăteau încă sub semnul post pandemiei, un pic mai închise și precaute. Acum (deși tot în post pandemie suntem, să vă zic drept) lucrurile par să tranziteze într-o efervescență cu care eu una sunt un pic mai confortabilă,” a comentat Ioana Zamfir.

Rămânând la nivel agențiilor multinaționale și multi-premiate, pentru Mihnea Gheorghiță, Group Creative Director la Publicis Groupe România, toamna lui 2023 s-a dovedit a fi un pic mai călduroasă decât ar trebui, cu mai puține referințe premature la Black Friday decât ne-am obișnuit. E un sezon de tranziție și în advertising, nu doar meteorologic.

MG

„Ne-am liniștit un pic cu A.I.-ul, campaniile de Crăciun sunt aproape împachetate (sper, pentru toată lumea), iar cu colțul ochiului mai scăpăm câte o privire către 2024 deja. Nu știu dacă a intrat primul pitch când a picat prima frunză de castan, dar belșugul de sezon s-a simțit – atât în noi oportunități, cât și în rezultate mult-așteptate. A apărut în peisaj Publicis Relations, care s-a pus în mișcare și a dat roade rapid (insist cu metaforele de toamnă), am lansat oficial hub-ul dataintelligence.ro, a avut loc prima ediție a School Of Big Ideas, iar festivalurile industriei ne-au mai îngreunat rafturile un pic cu premii super meritate.

Practic, toamna se numără veștile bune de la grupul Publicis, dacă nu mai sunt boboci. Cu siguranță e mai plină de agitație și voie bună, pentru că deja Work From Home-ul a devenit mai puțin atrăgător pentru o mare parte. Am revenit, cumva, la cum era ”înainte”. E prima toamnă plină în urma pandemiei, prima care se simte așa cum ar trebui,” consideră Mihnea Gheorghiță.

Tot în forță a început anul și la Ogilvy România. Au câștigat, printre altele, pitch-urile pentru comunicarea Timișoara Capitala Europeană a Culturii în 2023 și pentru organizarea celei mai mari conferințe de retail din ultimii ani de pe piața locală – Conferința Națională de Retail LaDoiPași, franciza METRO. Au mai scris un capitol din lupta împotriva singurătății bătrânilor, alături de Dr. Max și Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor și s-au întors de la Effie cu un bronz câștigat împreună cu un alt client foarte drag al agenției, Dr.Oetker, pentru brandul Morărița.

Bianca Troncea Ogilvy

Pare că se și termină la fel de intens, pentru că închid toamna cu încă două bronzuri: la LIA pentru proiectul “The Block of Untold Stories”, dezvoltat pentru Dr.Max, împreună cu Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor (categoria Health&Wellness, Best use of Social Media) și la Webstock, tot alături de Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor pentru proiectul “Reversed AI to reverse loneliness” (categoria Best Digital Innovation, Special Projects).

„Cred că 2021 și 2022 au fost ani în care încă se resimțea incertitudinea care a lovit piața de publicitate odată cu venirea pandemiei și începutul războiului din Ucraina. În 2023 parcă ne-am mai recăpătat din încredere în creativitate ca soluție, mai ales în momente grele și cred că ne-am convins, mai mult ca niciodată, că investind eficient în brand, dăm mai multe șanse business-ului să supraviețuiască încercărilor economice prin care trecem cu toții în perioada asta,” a spus Bianca Troncea, Head of Strategy la Ogilvy România.  

Mai mult de atât, ea crede că 2023 a fost un an bun și are deja în minte câțiva candidați la Effie. A văzut în piață campanii cu adevărată atitudine de challenger pe care le-a super admirat, content creation cu mare atenție la craft, campanii foarte insightful. A observat și alte câteva lucruri care o bucură foarte tare – mai puține manifesto-uri motivaționale, mai multe acțiuni care chiar produc schimbare și mai mult advertising care duce către entertainment de calitate și relevant.

Înapoi la local

La rândul ei, Ioana Cadîr, General Manager Jam Session Agency, spune că anul acesta nu prea a simțit trecerile, deoarece a fost un an foarte intens unde doar schimbările bruște de temperatură i-au făcut să ridice privirea și să contemple un pic culorile.

„Este un moment de construcție având în minte planurile pentru 2024 pentru toate brandurile pe care le avem în portofoliu, dar și reconfigurarea structurii interne asfel încât anul viitor să ne oprim și să ne bucurăm de fiecare sezon în parte, de fiecare succes, de fiecare lucru învățat sau făcut altfel. Ce știm sigur este că nimic nu pică din cer, așa că toamna pentru noi a continuat la fel de intens, iar după ce ne-am petrecut o bună parte din timp recrutând, am zis să lansăm în acest sezon și o campanie pentru OLX jobs, prima campanie B2B cu 3 execuții pentru blue și grey collar jobs în care am arătat ce frumos ar fi fost ca resursa de care ai nevoie să o întâlnești la colț de stradă în drumul tău spre birou sau să-ți pice din cer. Next best thing este să cauți în platforma de locuri de muncă OLX,” a explicat Ioana Cadîr.

Ioana Cadir

Mai mult de atât, au întărit un pic și promisiunea de “Nou e pe moment. Smart e permanent” împreună cu Flip.ro și s-au și luptat cu toate vocile din capul lor care apar atunci când vrem să ne achiziționăm o mașină în campania “Da’Dacă?” pentru autovit.ro . Foarte bucurosi sunt și să poată vorbi și despre Act For Good de la Carrefour și cum, fără să îți dai seama, declanșezi un lanț al binelui cumpărând mancare bună. Toamna a început și cu recunoașterea unor proiecte de suflet, premiate cu 8 trofee la Webstock:– “Unfollow Self Hate” sau “Cât cheltuiești când nu te iubești” de la ING Bank și “Locul tău este în bucătârie atunci când vrei tu sa fie” de la TAZZ.  

„Dar dincolo de campanii care ies din confortul calupului publicitar, suntem mândri de oamenii pe care îi avem în agenție, oameni care au pasiune și valoare și pun suflet în fiecare bucățică de comunicare semnată Jam Session Agency, oameni care au ajuns în jurii și proiecte internaționale sau direct în Forbes 30 under 30,” a mai spus Ioana Cadîr.

În ceea ce privește comparația cu anii precedenți, nu își amintește dacă a lucrat mai mult sau mai puțin, dar cu siguranță acum este vorba despre o mai mare claritate și asumare în tot ceea ce fac. Îi este greu să compare agenția cu cea de acum 2 ani de zile, toate lucrurile s-au schimbat, businessul este mult mai mare, iar acest lucru s-a văzut și în workul pe care l-au făcut în acești ani astfel incât în 2023 au ajuns pe locul 1 în topul agențiilor independente din Europa, conform Effie Index.

Tot perspectiva unei agenții independente o spune și Talida Cristea, Managing Director KUBIS, pentru are toamna aceasta, la fel ca tot anul în curs, stă sub semnul inflației galopante, al creșterii prețurilor, precum și al schimbărilor de comportament ale consumatorului român, care au determinat toate echipele de marketing să își regândească viziunea de comunicare. Mai mult ca oricând, Talida consideră că vorbim despre un consum price driven, deja în scădere semnificativă, ceea ce vine cu multe consecințe, atât pentru clienți, cât și pentru agenții.

În concluzie, este o perioadă caracterizată de volatilitate, cu multe schimbări de la o zi la alta, ceea ce înseamnă că „pendulăm între proiecte câștigate, începute, apoi amânate, și bugete neconsumate, deblocate și care trebuie investite imediat, evident, cu sens și impact pozitiv pentru businessul clientului. Tot anul a fost foarte intens, așa că toamna nu a venit neapărat cu o schimbare de ritm. Momentan, finalizăm proiecte începute în vară, conturăm altele, participăm la pitch-urile care au sens pentru noi și ne pregătim pentru anul următor,” a explicat Talida Cristea.

De asemenea, ne focusează pe dezvoltarea unor proiecte entertainment based pentru lansări de producții ale Netflix. 2023 a venit și cu un milestone important pentru KUBIS, aniversarea de 15 ani, pe care tocmai au sărbătorit-o alături de peste 150 oameni dragi: colegi, clienți, parteneri, foști colegi, foști clienți, oameni din industrie.

talida cristea biz

„Toamna lui 2022 a fost foarte plină pentru noi, cu multe schimbări și cu proiecte frumoase, cum ar fi pregătirea evenimentului de lansare a serialului Wednesday. Dacă în toamna anului trecut avea loc doar un război, cu care cumva ne obișnuisem, trecusem de șocul inițial și găsisem un mod de a trăi cu incertitudinea, acum ne uităm îngroziți la două războaie, iar asta vine la pachet cu un grad foarte ridicat de frică, volatilitate, creștere și mai mare a inflației și a prețurilor, deci o presiune mare pe bugete și pe industria noastră de comunicare overall. Comunicarea brandurilor încă nu era atât de funcțională, pe cand, acum, vedem o migrare aproape totală în această zona price driven,” a declarat reprezentanta KUBIS.

„Toamna lui 2023 este reprezentativă pentru toamna lui 2024: viitorul sună bine. Este o perioadă dedicată planurilor de marketing pentru noul an și intens încărcată pentru toate departamentele. O dată pentru că împreună lucrăm la închiderea proiectelor din anul curent, în egală măsură, cu închiderea bugetelor și a situațiilor financiare. Nu doar proiectele, ci și planurile de pe hârtie trebuie să reflecte realitatea implementărilor. Și, în același timp, generăm și punem în plan activări și campanii noi specifice sezonului. Iar pe de altă parte, ne pregătim pentru bugetarea unor posibile inițiative pe care încercăm să ni le imaginăm în 2024 și pentru care este nevoie de un ochi strategic atent în evaluare și planificare,” consideră Mia Munteanu, Founder Fennec.

În 2022 Fennec a reușit să susțină câte 1-2 pitch-uri pe lună pentru prima jumătate a anului care tocmai a trecut. În 2023 și-au propus să rămână ancorați în realitatea proiectelor câștigate și, deși invitațiile au venit cu o energie la fel de mare, au refuzat o mare parte. Au acceptat licitații doar pentru și cu partenerii care i-au ales deja. În 2024 își propun reorganizarea eforturilor către targetarea unor industrii unde ar putea să își aducă contribuția ca specialiști, obiectivul lor fiind să pitchuiască ei către afaceri, branduri sau proiecte care se aliniază cu viziunea lor.

Mia Munteanu 1

„2022 a fost pentru noi cel mai intens an, din 9 pitch-uri inițiate am pierdut unul singur, în 2021 le-am câștigat pe toate. Perioada pandemică a venit cu un val mare de licitații, întrucât companiile și-au reorganizat bugetele și prioritățile și, drept urmare, și partenerii. 2023 pare să revină la normal unde companiile aleg să consolideze schimbările pe care le-au demarat în perioada pandemică,” a povestit Mia Munteanu.

În ultimii doi ani, Cosmin Baba, Creative Director la Oxygen, nu a mai simțit tranziția de la vară la toamna din punct de vedere proiecte. Și asta deoarece și vara a fost încărcată cu multe campanii, deci, practic, toamna pentru ei vine cu proiecte în derulare și brief-uri pentru 2024.

Cosmin Baba Creative Director OXYGEN

Accelerația a stat apăsată tot anul. „Într-o lume a conținutului real time, nu mai exista deloc down time. La proiectele aflate în dezvoltare s-au mai adăugat câteva pitch-uri. Subiectul acestora, însă, observ că anunță un 2024 cu o agenda de comunicare focusată pe campanii mai mari sau, oricum, al căror ecou se dorește a fi exploatat tot anul. Prin comparație cu 2022, s-a dublat numarul de proiecte, dar și amprenta acestora. Spre exemplu, anul acesta am dezvoltat cel puțin o campanie care va avea ca durată de expunere undeva între 4-6 luni, chiar și 8 luni. Iar față de 2021 avem o toamnă mult diferita, pentru că, atunci, brandurile încă erau discrete, cu un ochi pe bugete și unul pe recuperarea pierderilor din perioada pandemică,” a punctat Cosmin Baba.

În ceea ce privește agenția pe care o conduce, Marian Costache a crezut ca odată cu trecerea pandemiei lucrurile vor decola și vor rămâne sus, ca nivel de comenzi, ca optimism. Nu și-a imaginat nicio clipă că după un 2022 destul de bun, ce anunța revenirea pe creștere consistentă a multor business-uri din piață, inclusiv al lor, va veni un 2023 plin de nesiguranțe, ezitări și nu în ultimul rând de tăieri de bugete și/sau renunțări la campanii.

„Toamna nu face vreo excepție de la această tendință, însă noi rămânem optimiști și la fel de pasionați. Cu atâția ani de experiență în spate, nici nu am avea cum să fim altfel. Am trecut prin diverse, vom trece cu bine și prin acest an mai slab. Sigur că te-ai putea gândi că noi, MVCOM (Motion Vision Communication), suntem în plin proces de rebranding, în prezent numindu-ne SCREENYO Communication, și de aceea merge mai greu, însă nu credem că asta a contat atât de mult în rău, poate eventual în bine.

Clienții tradiționali au trecut într-o oarecare expectativă, datorită contextului economic general, lipsit de predictibilitate, zicem noi. Există, însă, clienți mai vechi cu care am reînceput să lucrăm într-un ritm crescut și există bineînțeles și clienți noi, dintr-o categorie cu care noi doar am cochetat până acum, distribuția de carburanți, alături de  care reușim o colaborare, începând din această toamnă,” a explicat Marian Costache, Managing Partner Screenyo Communication.

4

Legat de evenimente, au fost mult mai activi și mai prezenți atât la evenimente de profil ale industriei, cât și la cele din domenii conexe. Aici ar sublinia că un gen de campanii care le-a adus bugete interesante, de-a lungul timpului, au fost cele de angajare. Prin urmare, încearcă să țină aproape de zona de HR și să îi înțeleagă cât mai bine nevoile specifice. 2021 a fost unul dintre cei doi ani “minunați” în care a fost greu, însă toamna lui 2023 e cam cu 30% mai jos decât cea a lui 2022, iar asta lor li se pare că ar fi fost de evitat.

„În România, din păcate, măsurile guvernamentale după care este condusă țara nu sunt și nu au fost aproape niciodată contraciclice, așa cum recomandă specialiștii din economia mondială. Mai exact, când economia “duduie”, merită și ai de unde să tai consum, să-ți propui să strângi mai multe taxe, iar când șchioapătă s-o sprijini. Nu, la noi nu a vrut nimeni, dintre guvernanți să “înoate împotriva curentului”, de teamă ca va veni o factură politică scumpă. Ajungem, însă, în momente precum cel de-acum când fiind jos trebuie să ne pregătim de o restriște și mai profundă,” a declarat Managing Partnerul Screenyo Communication.

În ceea ce o privește însă pe Claudia Chirilescu, Owner Spoon, aceasta este un pic mai optimistă. Pentru ea, toamna aceasta este mai activă decât începutul de an, dar în termen de bugete, în cazul lor observă o scădere cu 10-15% față de aceeași perioadă a anului trecut. A început intens, cu câteva pitch-uri și cu multe cereri de scenarii bugetare pentru anul viitor. Se simte o dinamică a pieței, dar deciziile sunt încă marcate de precauție.

„Schimbările legislative cu impact in mediul de afaceri și creșterile de costuri pentru anumite materii prime se reflectă în costul final al produselor, iar toți acești factori impactează investițiile curajoase. Dar piața este efervescentă în ceea ce privește evenimentele de business și marcomn, comunitățile stau aproape și cred că este important să împărtășim între noi idei și să fim toți atenți la schimbările din piață,” a spus Claudia Chirilescu.

foto Claudia Chirilescu

Mai mult de atât, reprezentanta Spoon consideră că toamna acestui an este complicată în mod diferit de perioadele echivalente din anii trecuți. Trăim de 4 ani situații inedite, este din ce în ce mai dificil să preconizăm cum o să fie viitorul. Dar toate planurile se bazează pe proiecții, așa că la Spoon folosesc toate instrumentele și datele pe care le au la îndemână pentru a face cele mai bune estimări.

„Personal consider că este nevoie mai mult ca niciodată de flexibilitate și de ajustarea planurilor cel puțin la nivel de trimestru, pentru a ne plia pe schimbările sociale și economice, atât brandurile, cât și noi agențiile. Anul trecut a fost anul răzbunării consumatorilor. Și am fost surprinși să constatăm cât de mult și-au dorit oamenii să călătorească și să socializeze. Acest lucru se reflectă în numărul de evenimente din acest an, 2023, dar care nu s-au mai bucurat de același succes ca cele de anul trecut. Inflația și recesiunea și-au spus cuvântul anul acesta, iar consumatorii au luat altfel deciziile financiare în acest an,” a conchis Claudia Chirilescu.

Finalul de an

Cum își doresc ei să se încheie acest an? „Aș spera să încheiem anul „pe plusuri”, ca să reformulez un răspuns clasic. Pe plusuri pentru că unul singur nu poate fi suficient. Există nevoi de business ale clienților noștri, care evoluează constant. Există nevoile tuturor celor care participă la procesul de creație. Mai presus de toate, există și nevoia de a ne păstra întregi la cap, cu bune și cu rele. Posibil să mă depășească pe mine realismul, dar chiar cred că le putem avea pe toate – și ar trebui să le avem pe toate. Așa că merg pe lăcomie și asta îmi doresc pentru noi – un pic de „quiet in a world full of thunder”, cum zicea un film de prin ’94 – culmea, lansat tot toamna,” a spus Mihnea Gheorghiță.

Și asta în timp ce Ioana Zamfir este de părere că orice toamnă bună înseamna o recoltă pe măsură. Cee ace speră și ea. Cu ochiul de business, se uită la obiective și cifre. Cu ochiul de creativ, la ppt-urile în care lucrează să se transforme în work pe care de-abia așteptă să-l shareuiască pe rețele. Se uită și la încrederea clienților despre care a vorbit, și speră că se va transforma într-o sesiune bună de post project drinks. Și mai speră ca oamenii lor să simtă că fac parte dintr-o echipă unde se întâmplă lucruri.

Andreea Ghenoiu

„Cu o mare petrecere în care să celebram acest an intens, dar și cu procese din ce în ce mai smooth care să replice creativitatea noastră la scară mai mare, fără a omori niciun pic din ea sau din fericirea creatorilor. Poate și cu niște alte campanii care să încânte privirea și să fure inima celor care le văd, dar mai ales ne-am dori să închidem acest an cu un sentiment de mândrie pentru tot ce am creat în acest  Jam,” a spus la rândul ei Andreea Ghenoiu, Creative Director & Partner Jam Session Agency.

Pentru Oxygen 2023 a fost un an de creștere, cu o dezvoltare semnificativă a departamentului de creație și a numărului de proiecte creative din agenție, pentru majoritatea clienților. Acum se lucrează deja pentru planurile și campaniile de anvergura pentru 2024, astfel încât prima jumătate a anului următor să fie deja planificată.

În ziua de azi, după o pandemie și alte lucruri neașteptate întâmplate în lume, e greu să mai zici ceva 100% sigur. Cu toate astea, Adina Stănescu se bucură să zică două lucruri certe: unu – că habar n-are și doi – că de-abia așteaptă. Și ne provoacă la un mic joc de imaginație în care să ne gândim câte lucruri noi apar în viața unei agenții într-o săptămână! Și cu atât mai mult în două luni.

„O certitudine e că vom anunța prin campanii cele două branduri nou intrate în casa v8. Când spun că habar nu am, o spun pentru că sper ca toamna asta să ne rezerve multe. Trăim zi de zi sub un duș de provocări creative din care sperăm să se concretizeze cât mai multe până la final de an.Iar după această perioadă, și eu și colegii mei abia așteptăm să ne ascundem telefoanele și laptop-urile într-o peșteră, poate și păzită de urși. Există o vreme pentru muncit și una pentru trăit departe de muncă. Așa că îmi propun ca 2023 să se încheie cu liniștea binemeritată după o perioadă de neliniște,” a explicat Creative Directorul v8.

La rândul ei Claudia Chirilescu speră că acest sfârșit de an să nu îi lase cu bateriile descărcate, așa cum au făcut ultimii ani sau cu este tradițional firesc să se termine luna decembrie. La Spoon își doresc ca la final de an să facă și exercițiul lor anual în care să își răspundă la întrebarea „Ce lecții ne-a oferit 2023 fiecărui membru al echipei” și să vadă cum pot să fie mai eficienți anul viitor pentru clienți.

Despre lecții vorbește și Talida Cristea care spune că în KUBIS sunt într-un learning curve permanent, iar climatul ultimilor ani i-a determinat să fim din ce în ce mai empatici și flexibili în relație cu partenerii de business. „Avem multe planuri faine și curajoase și abia aștept să le văd finalizate. Ce pot sa spun e că sunt înconjurată de o echipă talentată, de care sunt foarte mândră și am încredere că impreuna putem depăși orice challenge. Dacă 2023 a fost un an de asezare, tranziție, sper ca 2024 să fie cel mai bun an al nostru,” a precizat Talida Cristea.

Modul în care a curs anul până acum nu este încurajator nici pentru Marian Costache. Dar, consideră că s-a trecut și prin alți ani mai grei ca acesta. 2023 a fost și este încă un moment bun de reinventare. Asta poate conta ca trigger în fața clienților și nu în ultimul rând le menține și lor optimismul.

„Știm ca anul viitor este unul electoral, existând chiar patru runde de alegeri, iar în astfel de ani OOH-ul a avut parte de o evoluție frumoasă, pe toate categoriile de suporturi. Vom menține constante demersurile de atragere de noi clienți, însă vom folosi aceasta perioada pentru dezvoltare internă și upgrade-uri, prin apropiere tot mai susținută față de mediul digital. Retailul, categoria ce ne-a oferit în ultimii ani cele mai consistente bugete, abundă de tot felul de date. Cum ar fi, spre exemplu, ca pe baza acestor date să se poată face o estimare a “customer journey” și în OffLine, nu doar în mediul digital?!,” a spus reprezentanul SCREENYO Communication.

„Sper din inimă ca 2023 să se încheie fără filmări sau post-producții care să trebuiască să se întâmple în a doua jumătate a lui decembrie, când toți furnizorii lucrează cu mare viteză, însă cu doar 25% „atenție la detalii”. Mai sper și să primesc din nou felicitări de Crăciun în plic, trimise cu poșta, și nu pe e-mail. Ador să desfac plicurile, e o surpriză tactilă, e ca un mic cadou de Crăciun – e tot ceea ce email-urile nu sunt și nici n-au să fie vreodată. Da, ajung repede așa, ajung instantaneu. Și ce dacă,” a spus Șerban Alexandrescu.

Foto deschidere: 44050927 © Rawpixelimages | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: